Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

equitation

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:30

Ik blijf erbij met een goede instructeur kun je binnen een paar maanden al heel veel progressie boeken. Een b-proef is na 2 jaar echt peanuts met wekelijks les van een goede instructeur op een eigen paard. Daarnaast moet het management dus goed zijn lees passende tuigage. Echt jammer van zo'n fijne merrie dat daar niet wat zorgvuldiger mee wordt omgegaan. Blijf kritisch naar je paard kijken die vertelt je hoe goed de trainingen en het management verlopen. Aan Elske te zien is dit nu een dikke onvoldoende. Geeft niet als je maar openstaat voor verbetering. Maar als je je kop in het zand steekt blijven het dezelfde niet zo fijne plaatjes of nog erger die je kan plaatsen. Over het jongetje van 10. Het is wel even wat anders of een veertje van 10 jaar in onbalans meedeint dan een volwassen vent op een Fries die al niet bekend staan om de stevige ruggen. Het is imo echt vragen om ellende. Ik zeg er nu niks meer over, genoeg tips gegeven. Als de merrie het straks niet meer pikt of pijntjes krijgt, weet je iig dat je het aan jezelf te danken hebt. Kun je blij reageren op de enkele positieve geluiden en de rest negeren of wij gek zijn maar zo leuk is het allemaal niet. Ik vind het een serieuze zaak en de enige reden dat ik er moeite insteek om te reageren is omwille van het paard.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:39

equitation schreef:
Ik blijf erbij met een goede instructeur kun je binnen een paar maanden al heel veel progressie boeken. Een b-proef is na 2 jaar echt peanuts met wekelijks les van een goede instructeur op een eigen paard. Daarnaast moet het management dus goed zijn lees passende tuigage. Echt jammer van zo'n fijne merrie dat daar niet wat zorgvuldiger mee wordt omgegaan. Blijf kritisch naar je paard kijken die vertelt je hoe goed de trainingen en het management verlopen. Aan Elske te zien is dit nu een dikke onvoldoende. Geeft niet als je maar openstaat voor verbetering. Maar als je je kop in het zand steekt blijven het dezelfde niet zo fijne plaatjes of nog erger die je kan plaatsen. Over het jongetje van 10. Het is wel even wat anders of een veertje van 10 jaar in onbalans meedeint dan een volwassen vent op een Fries die al niet bekend staan om de stevige ruggen. Het is imo echt vragen om ellende. Ik zeg er nu niks meer over, genoeg tips gegeven. Als de merrie het straks niet meer pikt of pijntjes krijgt, weet je iig dat je het aan jezelf te danken hebt. Kun je blij reageren op de enkele positieve geluiden en de rest negeren of wij gek zijn maar zo leuk is het allemaal niet. Ik vind het een serieuze zaak en de enige reden dat ik er moeite insteek om te reageren is omwille van het paard.

100% mee eens. Met mijn zadelmakke 4 jarige reed ik na +/- 4 weken dik winst in de B. Ik heb wel wat meer ervaring maar met dit paard leer ik pas echt paard rijden.

Jammer dat er niet op de "negatieve" reacties gereageerd word, arm paard.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:42

Wat een vreselijk beeld!!
Doe wat met het goed bedoelde commentaar hier!
Arm paard......

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:52

Ik vind dat je een leuk paard hebt! Dat gezegd vind ik wel dat er wat dingen beter kunnen.

Wat anderen al zeggen zorg voor een goed passend zadel.En ga werken aan je eigen balans. Je zit vaak achter de beweging en zoekt houvast aan de teugel. Dit is jammer want daarmee zit je je paard in de weg. Investeer daar eens in en kijk wat het je brengt. Ook voor het bos crossen is dit een belangrijke toevoeging om je paard ook blij te houden.

Succes :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:53

equitation schreef:

Wat een onzin, ik kom niet gauw op voor bokkers maar met deze praat doe je echt onrecht aan maarten en koudbloedkim. Aan de hand van een paar van deze foto's kun je niet praten over dat zij niet zorgvuldig omgaan met hun paard.
Dapper juist dat ze de foto's toch delen en ik denk dat zulke gevoelsmensen echt wel lering trekken uit het gegeven commentaar. Niet iedereen heeft het in zich om in openbaar te zeggen, jullie hebben gelijk ik ga meteen een zadelmaker bellen want ik heb het fout gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze dat niet zullen doen. Daarbij leert iedereen in eigen tempo en kun je wel 10 jaar les hebben en nog geen winstpunt rijden. Dat kan aan zoveel factoren liggen als faalangst of spanning maar dat maakt je nog geen slechte ruiter of dat je het paard verpest. Wedstrijden zeggen niks. Alleen over de 5 min in de ring. Ik zie liever iemand die elke dag ontspannen door het bos gaat dan iemand met elke dag zijn paard in de dwang omdat er zo nodig gewonnen moet worden.

Ik zie op de foto's eerlijk gezegd geen paard met pijn. Wel een paard met ruime gangen dat graag loopt. En nee ze loopt niet nageeflijk, is dat een enorm probleem als je 3 jaar rijdt?
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-08-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:01

Fijn dat je lol hebt gehad Maarten, en hele nette punten gereden! Lekker door blijven oefenen zo, toen ik zo lang reed als jij zag het er nog lang niet zo uit hoor!

Ik snap sommige van de "adviezen" hier best, maar de manier waarop ze gebracht worden is écht absurd. Zo zou ik ook niets aannemen van je hoor, pff :n

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:04

Neem even weg dat ze voor het eerst op wedstrijd zijn, maar 5 minuten hebben kunnen losrijden, het zadel niet goed ligt, spanning enzovoorts.
Het feit is is dat Maarten nu ongeveer 2 jaar rijd, ik heb sommige topics van jullie lessen door gelezen en ik denk dat jullie met de "verkeerde" dingen bezig zijn. Tuurlijk rechtrichten enzo is ontzettend belangrijk maar waar het mee valt of staat is de balans van de ruiter. Iemand die nog maar net bezig is met rijden, zeker als ze later in het leven beginnen met rijden en lang in het lijf zijn, hebben vaak wat moeite met balans. Dat is geen probleem er moet alleen wat aan gedaan worden. Wat ik wel een probleem vind is dat er eigenlijk over heen gekeken wordt door jullie instructeur. Balans is alles, als de ruiter niet goed zit, hoe wil je dan verwachten dat het paard goed loopt? Ga bezig met zitlessen, aan de longe, handen los, touwtje om de hals heen zodat je je daar even aan kan vast houden op het moment dat je je balans verliest. En ga voelen, voel het ritme van je paard. Op het moment dat je fijn kan licht rijden, ga je oefeningen doen. In het ritme armen naar voren, armen omhoog, armen opzij. kan je dit fijn ga je proberen door te zitten, daarmee het zelfde verhaal. En dat uitbouwen naar galop en dat weer uitbouwen naar kleine tempowisselingen en overgangen op je zit. Kan je dat dan mag je je teugels weer vast pakken, niet eerder. En geloof me als je dit allemaal doet dan kan je daarna veel fijner wegrijden. Want jij zit in balans en daardoor kan je fries ook in balans lopen.
Even toch je zadel ter sprake brengen, niet hoe die ligt op de fries, daar is genoeg over gezegd, maar over de invloed die het zadel heeft op jouw houding. Dit zadel is te klein voor jou en gooit je voorover. Daardoor kom je weer tegen dat balans probleem aangelopen.
Zadelmakers, dierenartsen en osteopaten/chiropractors zijn allemaal mensen, die mensen kunnen fouten maken. Soms moet je opzoek naar anders professioneels om je heen. Je weet niet dat die mensen fout kunnen zitten, totdat je er een second opinion bij hebt gehad ( of een derde of een vierde) Ga niet zomaar vanuit dat die mensen gelijk hebben, blijf constant vragen stellen, en stel je twijfels ergens bij. Wordt je zelf ook alleen maar wijzer van. Ik zeg maar altijd, je doet het met de kennis die je hebt (niemand maakt voor de lol of ten koste van het paard fouten) , dus zorg ervoor dat je kennis zou uitgebreid mogelijk is.
Lol met je knol is en blijft belangrijk maar zorg wel dat jullie allebei lol hebben.
En als je het interessant vind om meer met zitlessen bezig te gaan mag je me altijd pben.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:08

Maarten wat stoer dat je hebt durven starten.

Maar helaas is het beeld op de foto's niet best. Je zadel past niet elske is onder bespierd en geeft geen prettig beeld. Zoals ze loopt op de foto's en met jou beschrijving erbij zou je zeggen dat ze probeert onder haar pijn vandaan te lopen. Dat vind ik een kwalijke zaak. Lol met je knol heb je met zijn 2 en niet alleen.

Sterker nog ik vind persoonlijk als jullie je kop in het zand blijven steken ondanks alle goed bedoelde advies van alle bokkers hier er eens iemand langs mag komen die elske beoordeeld als jullie aan het rijden zijn om te kijken of elske echt wel zoveel lol er in heeft als jullie denken.

Ik zou gaan voor een second opinion voor het zadel, daarna een second opinion voor elske haar rug, want kan me niet voorstellen dat ze niet vast zit. En daarna eens bij een andere lesgever gaan kijken hoe dat die over jullie rijderij denkt.

Afwisseling van spijs doet eten zeg men wel eens en ik denk dat jullie ogen dan misschien wel eens open kunnen gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:13

Ik zou graag willen zien hoe anderen op een paard vol spanning na 2 jaar paardrij ervaring hun paard door een vreemde omgeving sturen. Komop zeg. Natuurlijk was iedereen hier een Anky na de eerste keer dat ze op een paard stapten, en werden dingen meteen rijtechnisch keurig opgelost wanneer het even niet zo lekker ging. Geloof je het zelf? Op het moment heeft Maarten nog niet de vaardigheid en het ruitergevoel om echt heel correct met zo'n situatie om te gaan maar hé, hij heeft les en ze zijn gevarieerd bezig. Vind het wel knap om dan al zwaar buiten je comfortzone een wedstrijd te pakken. Kortom, lekker blijven doorlessen. Een keer een zitles pakken kan zeker geen kwaad. Bovenstaande reactie trouwens zeer zinnig. Het geeft helemaal niet als het verkeerd gaat, maar heb wel het inzicht waar je zelf aan moet werken, in plaats van overal maar een antwoord op te hebben (ja maar osteopaat, ja maar profi zadelpasser, ja maar elske is gevoelig).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:15

Ik gok dat zowel TS als KBK hier niet meer gaan reageren en überhaupt nieteens meer meelezen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:17

Oei, arme Elske. Dat ziet er niet fijn uit. Leuk dat jullie er lol aan hebben, maar het zou toch veel leuker zijn als ook het paard er lol aan heeft?
Neem de adviezen van velen ter harte en laat het zadel door een andere zadelmaker/passer nakijken. Je kan nog zo'n goed gevoel hebben bij iemand (idem met instructie), maar NIEMAND is heilig en ieder mens maakt fouten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:21

Cayenne schreef:
Ik gok dat zowel TS als KBK hier niet meer gaan reageren en überhaupt nieteens meer meelezen.

Wat ik me dan ook weer goed kan voorstellen :D
Wat een reacties van sommigen. Alsof de meute zich al een paar jaar ergert aan het gelukkige stel en nu ineens kans ziet om er grrrrr bovenop te springen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:24

Inderdaad, er vliegen hier inmiddels al opmerkingen als dierenmishandeling en arm paard voorbij, kapot gereden en uit mekaar getrokken Elske en hemelweetniet wat.
Absurd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:25

Allemaal door mensen die zelf vanaf het begin der tijden compleet in balans hun paard door menig enge situatie rondstuurden, zonder een strakke hand of spanning in het lijf natuurlijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:27

Uiteraard. Ik weet wel dat ik het met mijn B.J. niet had hoeven te proberen! Dus of het nou voorbarig was of niet, ik neem m'n cap af voor Maarten zijn onbevangenheid om gewoon es te starten in een onderlinge!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:29

En allemaal in bezit van rontgen ogen. Rug van het paard aan gort, mond van binnen kapot. Het zal allemaal wel los lopen. Een paard met een zere rug zal niet van die ruime passen maken. Wees blij dat maarten met drie jaar rijervaring niet bezig is met de voorkant maar gewoon aan het sturen is, zouden meer mensen moeten doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:29

Natuurlijk draaien we de rollen om en lezen we vooral datgene wat we willen lezen, heel logisch en vaak gezien proces in dit soort situaties :j . Desondanks heb je nog steeds niet mijn laatste vraag beantwoord terpentijn.
Weet je, het is niet alleen in dit topic. Bij ieder topic komt hetzelfde commentaar naar boven. :)*

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:31

Het grootste deel van de reacties gaat dan ook niet over het "slechte" rijden van TS.

Er wordt feedback gegeven over balans en het zadel.
Niemand zegt zelf als een modelruiter rond te rijden.
Een aantal bokkers vliegt wat uit de bocht maar dat is mede door de (lijkt het) oogkleppen van TS en KBK.
Maargoed in ieder topic vliegen een aantal bokkers uit de bocht ;)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:32

Cayenne schreef:

Struisvogel tactiek is ook een manier.

Ze kennen bokt denk ik goed genoeg om te weten dat dit soort commentaar zou komen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:33

Op heel bokt komt altijd hetzelfde commentaar naar boven. Cap, zadelpasser en osteopaat en dierenarts. Dat zijn een soort wondermiddelen die je minstens voor 90% van de problemen kan inzetten, vooral problemen die ts zelf nog niet opgemerkt had maar door opmerkzame boksters allang in kaart zijn.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:36

Ik kan uit ervaring vertellen dat je niet altijd binnen no time een b proefje kunt rijden. Sommige mensen en paarden hebben daar gewoon langer de tijd voor nodig. Niets mis mee, gewoon rekening mee houden.
Rechtrichten hoeft helemaal niet verkeerd te zijn om daar als basis mee te beginnen. Balans van jezelf moet je dan ook meteen aanpakken. Hoe wil je een paard basis dingen laten doen als het niet soepel en recht gericht is?

En met het zadel is er al genoeg gezegd, al wil ik nog een dingetje zeggen. als een zadel niet helemaal lekker ligt kan een goede houding aannemen echt lastig zijn/onmogelijk. Kun je niet tegen op lessen en oefenen.

Bij het vorige topic vond ik elske wat meer ontspannen maar dat komt natuurlijk door de spanning ook voor een groot gedeelte. En in de les gaat altijd alles makkelijker(vind ik persoonlijk).

Ik zou zeggen les lekker verder ga met het commentaar aan de slag. ;)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:37

Waarom moet er zo (kinderachtig) verdedigt worden?
In mijn ogen is het net positief dat mensen dingen in twijfel brengen.... dat is iets noodzakelijk voor elke eigenaar, professioneel of zelfs gewoon persoon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:39

terpentijn schreef:
Inderdaad, er vliegen hier inmiddels al opmerkingen als dierenmishandeling en arm paard voorbij, kapot gereden en uit mekaar getrokken Elske en hemelweetniet wat.
Absurd.

Je kunt ook overdrijven :) Ik vind jouw reacties nogal melodramatisch. KBK als Maarten zijn niet van suiker en kiezen er zelf voor om wekelijks zoveel topics te openen. Dan kun je niet verwachten dat het niemand opvalt dat het zadel voor geen meter past.
Het zou het hen sieren om in ieder geval in belang van het paard een second opinion aan te vragen voor het zadel. Het zou zonde zijn wanneer Elske schade oploopt aan haar rug en het plezier in werk onder het zadel definitief verliest :) Ik heb niemand hen mishandelaars zien noemen trouwens.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-08-15 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:40

piezze schreef:
Op heel bokt komt altijd hetzelfde commentaar naar boven. Cap, zadelpasser en osteopaat en dierenarts. Dat zijn een soort wondermiddelen die je minstens voor 90% van de problemen kan inzetten, vooral problemen die ts zelf nog niet opgemerkt had maar door opmerkzame boksters allang in kaart zijn.

En als je niet luistert naar alle adviezen ben je een dierenmishandelaar en een struisvogel, want wat Het Internet zegt aan de hand van een paar foto's en een momentopname klopt Altijd.

Ik wil niet zeggen dat het beeld op deze specifieke foto's er lekker uitziet, maar gottegot wat een reacties weer. Ik denk dat de boodschap wel duidelijk is (zadel checken, zitles). Iedereen heeft in zo'n fase rondgereden toen ie net 2 jaar bezig was, maar als je volwassen ben en geen meisje van 8 zijn de poppen aan het dansen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:42

terpentijn schreef:
Wat een vreselijk onaardige commentaren en steken onder water komen er hier zoal voorbij, waarbij als 1 schaap over de dam is met kritiek, andere schapen denken dat het leuk is daar nog venijnig een schepje bovenop te doen. Bijzonder contraproductief om iemand die net voor het eerst een proefwedstrijdje in de B heeft geprobeerd zo neer te sabelen, en dan ook nog met 100 x hetzelfde geleuter.

Ik denk dat Maarten en Tineke het nu wel eens weten, wat zij er aan/mee willen doe is aan hen zelf, ze zijn overigens ook niet verplicht op iedere post te reageren (dat is niemand trouwens).

Alles kan ALTIJD beter, bij wie niet, trouwens, maar nu wordt álles er heel stiekumpjes bijgehaald: van verkeerde instructeur, tot paard wordt "mishandeld", ze "hebben toch geld genoeg" en arme Fries wordt "uit mekaar getrokken" tot weetikwat allemaal. Alsof de critici al die tijd hebben zitten wachten op een aanleiding om nu maar met het gif te komen spuien. Waaronder sommige"tot nu toe meelezers"".

Kritiek is goed en mag altijd, maar dan wel opbouwende kritiek. De tendens in dit topic wordt nu steeds negatiever met elke volgende post.

Terpentijn, jij en Kim hebben ook vaak kritiek op anderen, ik kom jullie regelmatig tegen in diverse topics. Misschien is daardoor de verwachting hoger?