Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:32

Dan zijn ze dus een jaar bezig. Dat is echt nog niet zo lang hoor, als je in alle rust traint :)
Ik zie ook een hele hoop spanning op de foto's, maar oliebol happens, zeker met een debut. Kwestie van lekker op verplaatsing gaan oefenen en kms in de ring maken :)

Over het slecht passende zadel is al genoeg gezegd, dus daar ga ik niet nog verder over doorzeuren :)

Overigens ben ik het met de meeste commentaar wel eens, maar je kunt ook niet verwachten dat iemand die 2 jaar rijd als Edward Gal door de ring rijd..
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 22-08-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:33

Ik reageer ook nooit op zulke topics. Maar wat ik eigenlijk ook niet snap, is dat er gewoon normaal advies wordt gegeven. De meeste denken er hetzelfde over. Helaas wordt er niks mee gedaan. Waarom dan nog zoveel tijd en energie in dit topic steken.

Ze zeggen dat ze goed voor hun dieren zijn. En dat geloof ik gelijk. Ook vertellen ze vol trots dat ze onder goede behandeling van dierenarts en osteopaat staan, ik weet niet of ik daar zo trots op zou zijn. Mijn paard word door een osteo nagekeken als ik over iets twijfel. Als hij verder zijn lichaam en spieren/achterhand enz goed gebruikt is die osteo niet zo vaak nodig. Deze leuke fries heeft zeker ergens last van. En dat zal met een osteo en aangepast zadel enz zeker goed komen. Maar om dat allemaal goed te houden!!!!! Daar ligt het kunstje!!!!!

Je moet je paard gezond houden!!!!! rijtechnisch, voeding en huisvesting. Maar ook zeker gezond in zijn bespiering en lichaam. Ook tijdens het rijden!!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:33

Dat is inderdaad in de wereld van het paardrijden inderdaad "pas", dus geef ze eens het voordeel van de twijfel ipv meteen alles de grond in de boren....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:35

@terpentijn, dus jij vind dat het zadel ook perfect ligt?

Afbeelding

Hoe duidelijk wil je het hebben... Bij bijna alle topics kan ik zulke close-ups maken, maar het wordt hardnekkig genegeerd. In mijn ogen ben je dan geen dierenliefhebber, sorry. :n

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:36

terpentijn schreef:
Dat is inderdaad in de wereld van het paardrijden inderdaad "pas", dus geef ze eens het voordeel van de twijfel ipv meteen alles de grond in de boren....

Dit is pas de grond in boren.. Wat een zinloze reactie.

Ik zie tientallen bokkers die heel hard hun best hebben gedaan zo constructief mogelijk te zijn. Een enkeling zoals Ayasha chargeert misschien wat meer, maar de grond in boren? Nee echt niet, daarvoor moet je toch echt in andere topics zijn.

edit: Speculeren over financiële prioriteiten vind ik wel teveel offtopic en totaal overbodig.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 22-08-15 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:36

geerke schreef:
vraag mij af al maarten een klein jongetje van 10 was geweest of de commentaren ook zo negatief waren geweest.Denk het niet...

Omdat een jongetje van 10 niet zelf verantwoording draagt over het rijden met een goed passend zadel. Daarbuiten heeft een jongetje van 10 over het algemeen een stuk minder goed inzicht op wat nou een gelukkig paard is en wat een ongelukkig paard is.

Ten eerste is 2012 drie jaar geleden en niet twee jaar, en niemand zegt toch dat Maarten een perfecte ruiter moet zijn? Wat mij stuit is dat er overal en nergens wordt geroepen dat het paardenwelzijn bovenaan staat en dat de paarden super gelukkig zijn terwijl het paard op de foto's duidelijk geen gelukkig paard is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:37

goed rijden komt alleen met ervaring/tijd....het is absoluut oneerlijk om iemand met de grond gelijk te maken die een B proef rijd.

Ik vraag mij ook af in hoeverre het zin heeft om hier tips te geven.Dat kan de instructie beter doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:37

terpentijn schreef:

Als je geen passend zadel hebt, kan je nimmer ofte nooit vooruitgang boeken...niet zelf als ruiter, en al helemaal niet samen met je paard. En dan vind ik het heel erg zonde voor Maarten dat hij er al zijn tijd en energie insteekt, terwijl hij zoveel winst zou kunnen boeken met passend tuig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:38

Er worden ook hele fijne opbouwende reacties gegeven, maar dat leest TS (maar net name KBK die in deze topics meestal de woordvoering doet) constructief overheen. Ik geloof best dat zowel TS als KBK het welzijn van hun dieren hoog hebben zitten, maar wanneer het zo gigantisch duidelijk is dat het zadel absoluut niet goed ligt en het paard daar zichtbaar problemen mee heeft, dan ben je niet meer met dierenwelzijn bezig, maar imo vooral met jezelf.

Er is niets mis mee om toe te geven dat een zadel niet goed ligt en objectief naar de kwaliteiten van het zadel en de zadelmaker te kijken. Uiteindelijk moet je in het voordeel van je paard blijven denken, en niet opgesloten blijven in je eigen bubbel :)
Bovendien vangen hoge bomen veel wind. Maarten en Tineke kiezen er zelf voor om veel foto's op Bokt te plaatsen. Dan kun je ook commentaar verwachten wanneer het terecht is. Het zijn geen kinderen meer :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:40

We kunnen natuurlijk wel "oeh" en "aaah" roepen maar ik denk dat het (terecht) eens tijd is voor een ander geluid.

Sommige reacties zijn wat hard, dat is niet nodig. Maar er is duidelijk struisvogelpolitiek gaande...
Ogen moeten worden geopend.

Elske is een ontzettend leuk dier, Maarten doet zeer zeker zijn best (neem ik aan), maar het zadel lijkt echt de boosdoener te zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:41

ik zou het paard weleens willen zien lopen met hetzelfde zadel en een ervaren ruiter....ik vermoed dat het grootste probleem hier de onbalans van Maarten is.Wat heel normaal is trouwens als je zo kort pas rijdt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:41

Nee, dus niet: @terpentijn vindt....niet voor mij denken graag.

Ik heb in mijn posts juist geen wóórd over de zadelligging gezegd, aangezien ik weet dat ze daar achter de schermen zelf al mee bezig zijn.

Nou zijn ze weer geen dierenliefhebbers... ja hoor, nog éven.

Bij alle critici gaat zeker nooit iets verkeerd of gebeurt nooit iets dat beter had gekund? Alle wedstrijdruiters zijn nooit aftastend in de B begonnen en iedereen heeft het allerbeste zadel ter wereld (met bijbehorende zadelmaker natuurlijk) op diens paard liggen?

Van je fouten juist kun je leren hoe het allemaal beter kan, van harnachement tot rijden. Dat betekent niet dat dan álles maar niet deugt.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:42

geerke schreef:
als twee jaar rijden al als gevorderd word gezien?Dan moet je al een paard er netjes door weten te rijden met de juiste stelling en buiging?
Kan hoor...twee uur les per dag van Adelinde en ook nog op een paard wat Z loopt....dan is het misschien mogelijk.
Maar op iedere gemiddelde huis/tuin en keukenmanege kun je dit niet verwachten.

Ben ik het wel mee eens hoor. Maar een echte beginner is hij ook niet. Daarbij heeft hij (waarschijnlijk) privéles en een eigen paard. Dat is toch wel iets heeeel anders dan eens in de week een manegelesje.

Toch vind ik het niet eerlijk om te zeggen dat hij al beter moet kunnen rijden. Niet iedereen heeft evenveel talent. Sommigen kunnen na 10 jaar nog niet zo goed rijden als hij nu doet en anderen rijden binnen twee jaar naar het M toe.

Verder heb ik totaal geen verstand over of een zadel goed ligt of niet, maar ik zie wel dat Elske niet zo veel plezier heeft. Dat kan inderdaad door de spanning komen (want op de trainingsfoto's ziet het er al beter uit), maar door de vele reacties van (de vele) verschillende bokkers zou ik toch wel even achter de oren krabben. Misschien ligt het toch niet zo goed als jullie denken? Je zadelmaker kan ook wel eens een foutje maken, want dat is menselijk.

Ik geloof echt dat jullie het beste met jullie paarden voor hebben. Maar waarom dan geen zecond opinion, dat lijkt me ook geen zakken vol met geld te kosten.

In ieder geval lekker door oefenen. Veel succes en plezier!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:43

In alle topics tot dusver wordt aangegeven dat ze ermee bezig zijn en nóg deugt er niets van. Waarom dan alsnog door blijven rijden en niet eens iemand met verstand van zaken laten komen? Ja dat vind ik aantasting van het dierenwelzijn; eigen belang staat overduidelijk vooropgesteld.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:44

Ik denk dat het opbouwende commentaar dat al over het zadel, de houding van de ruiter en de losse haren is gegeven voldoende is aangestipt. Ik ga hier ook in mee en hoop van harte dat dit wordt ingezien en hier ook iets mee gedaan gaat worden.

Waar ik heel benieuwd naar ben is een recente video opname van een training/ wedstrijd. Foto's nog altijd zijn moment opnamen. Een recente film kan een eerlijker beeld geven van het geheel (ten goede of minder goed natuurlijk).

Succes.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:45

Iedereen mag fouten maken, dat is hartstikke menselijk. Maar als er ondertussen 9 pagina's zijn en bijna iedereen zegt dat dat zadel niet goed ligt en dat daar wat aan gedaan moet worden dan zal er toch iets niet goed zijn?

Van je fouten kun je juist leren hoe het allemaal beter kan, helemaal waar maar dan moet je dat wel willen.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:46

Maarten wat heb jij toch een vreselijk lief en braaf paard!
Op de foto's is te zien dat jouw onafhankelijke zit nog niet perfect is en je
Elske daar af en toe toch wel flink mee in de weg zit.
En toch loopt ze daar super braaf (na 5 min lostijden!) haar rondjes en probeert ze
ontzettend haar best te doen voor jou! En dat in een vreemde situatie die ze nog nooit eerder heeft gezien.

Toch ben ook ik wel een beetje kritisch.. jullie geven aan dat plezier voorop staat
maar ik ben bang op de foto's te zien dat de enige die hier plezier heeft, Maarten is.
Elske haar hele gezicht straalt uit dat ze het helemaal niet zo leuk vind..

Of het zadel verkeerd ligt; geen idee, dat is toch iets wat je moet zien zonder dekje ect.
Misschien is het voor maarten fijn een zadel te hebben met wat meer steun waardoor het lukt minder onrustig te zitten en het voor elske aangenamer wordt. Natuurlijk moet dit wel in het budget passen
maar het kan wel een overweging zijn. Ook een andere zadelmaker een 2nd opinion laten doen is geen slecht idee; net als dierenartsen zijn het gewoon mensen die ergens voor hebben geleerd, maar (bijna) niemand slaagt met een 10.. Waar ik mee bedoel; niemand weet alles en iedereen heeft over dingen een andere mening, zo ook zadelmakers. Je hoeft ook niks te doen met de 2nd opinion maar voor elske haar rug zou ik toch liever zeker weten of het goed ligt...

Je rijd nog niet heel lang (en het is toch wel wat lastiger als je niet op je 5e al in het zadel bent gezet) dus het is super dat je nu al die 180 punten hebt gehaald! Toch maar een winstpunt! (iedereen zegt trouwens dat het onderling is.. was het dat wel? Hier in het noorden een onderlinge met 4 ringen..?)
Persoonlijk zou ik wachten tot alles wat beter onder controle is.. Dan maar een jaartje langer wachten en lekker door trainen. Het lijkt nu nog te vroeg om hier serieus in te beginnen.
Ga bijvoorbeeld eens een wedstrijdgerichte clinic doen (ik weet er oa een hele fijne bij Assen maar in provincie groningen zijn er vast ook wel). Hier rijd je een proefje voor de fun, krijg je mondelinge toelichting van de jury (super fijn!) en ga je daarna met een instructeur nog even bezig met jouw verbeterpunten. Daarnaast is ze zo op vreemd terrein met vreemde paarden en leren jullie samen een heleboel. Ook heb je direct feedback van een jury en heb je een keer een vreemde instructeur die misschien wel hele handige tips heeft waar je nog nooit eerder op bent gekomen. Iedere instructeur let op andere dingen en wie weet komt diegene met dè tip.

wellicht in de training af en toe een deel proefgerichte training mee nemen. Een proefje rijden is echt heel wat anders dan thuis trainen. :j .

Succes met verder trainen, het gaat vast goed komen en over een tijdje hebben jullie vast beide plezier in wedstrijdjes rijden!

simodi

Richtlijnen van Bokt voor RIJ-ITP er even bij gezocht: :D

Het is op RIJ-ITP toegestaan om rijtechnisch commentaar te geven, maar houd er rekening mee dat iemand bewust een topic op RIJ-ITP zet en niet op RT-HAW wat daarvoor bedoeld is. Lees eerst ook de tekst bij de foto's door: misschien rijdt een vriendin of kennis die niet op Bokt zit, en heeft uitgebreid commentaar geen zin.
Mocht je ergens negatief commentaar op willen geven, probeer het dan zo vriendelijk mogelijk te verwoorden. Ook het herhalen van commentaar wordt niet op prijs gesteld. Meer daarover kun je hier lezen.

Wat niet wegneemt dat goedbedoelde en netjes verwoorde kritiek wel mag volgens mij. ;)
En het is aan TS hoe die daarop wil reageren of wat ermee te doen.

Snorlex

geerke schreef:
ik zou het paard weleens willen zien lopen met hetzelfde zadel en een ervaren ruiter....ik vermoed dat het grootste probleem hier de onbalans van Maarten is.Wat heel normaal is trouwens als je zo kort pas rijdt.

Ik heb in eerdere topics TS een stuk netter zien zitten.
Hier speelt een stuk spanning mee maar ik denk echt dat, naast voor Elske, het zadel ook voor Maarten niet veel doet (en dus hulp biedt).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:51

Pandora2 schreef:
terpentijn schreef:

Als je geen passend zadel hebt, kan je nimmer ofte nooit vooruitgang boeken...niet zelf als ruiter, en al helemaal niet samen met je paard. En dan vind ik het heel erg zonde voor Maarten dat hij er al zijn tijd en energie insteekt, terwijl hij zoveel winst zou kunnen boeken met passend tuig.

Ga hier helemaal in mee. Eerst zorgen voor goede tuigage die en Elske goed past, maar ook jouw goed past Maarten. Dan zul je zien dat je samen met goede les ineens een hele sprong voorwaarts gaat maken.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:56

Ik zie vooral een ontzettend braaf en ijverig paard, echt een goedzak. En ja, dat paard heeft ook spanning in het lijf, dat is duidelijk. Ik denk dat het gros van de spanning ook komt door de houding van de ruiter: veel klemmen met de benen en spanning op de teugels. Probeer puur en alleen op je zit je evenwicht te houden en haar van voren meer ruimte te geven.

Maarten veel succes nog met Elske, het is een prachtige merrie! En wees niet bang om verschillende invalshoeken of instructeurs te proberen, daar is helemaal niks mis mee. Misschien is westernrijden wel wat, zo'n stoere westernfries? Kan je haar ook lekker los onder zo'n hoed :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:58

Nou... tot zover de lol-met-je-knol-after party. :(

Ik begrijp echt wel wat er gezegd wordt in dit topic, maar sjonge jonge, ik vind het niet mals (als niet-vleeseter :D )

De punten die zijn aangegeven lijken me echt wel duidelijk voor TS en KBK. Nu is het aan hunzelf wat ze ermee doen. Of ze er wat mee doen.

Je kunt je mening niet opdringen en net zo lang blijven schreeuwen totdat de -in jouw ogen- gewenste reactie volgt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:59

Wat dapper dat jullie gestart zijn! Volgende keer ook jouw haar keurig vast (vlecht) en dan is het plaatje echt heel keurig :j

Ik zie dat je zit hier stukken minder is dan in andere topics. Kan ook haast niet anders, spanning bij jou en spanning bij Elske. Dan is het heel makkelijk om elkaar het flink lastig te maken qua balans en meezitten. Ik kan je aanraden om eens les te nemen bij een Centered Riding instructeur. Daarin leer je heel erg wat jouw lichaam doet, wat het lichaam van Elske doet en hoe je goed kunt zitten. Ook bij spanning! Ik krijg zelf les van Imre (Imre hier op Bokt) en ik heb er echt veel van geleerd. Ik heb een grote, zeer fanatieke en stuiterende ruin en ik kan hem nou zoveel makkelijker uitzitten. Voor hem prettiger, maar vooral ook voor mezelf :)) Dat kan ook prima naast je lessen van Steef, zelf heb ik ook nog van iemand anders les. Kan het je zeker aanraden :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:00

Ik zie nergens onaardige reacties. Integendeel. Opbouwend kritiek zie ik en daar zou ik juist blij mee zijn. Gewezen worden op iets wat je misschien zelf niet ziet.

Muppett

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:16

Het is wel een Fries die wil lopen zo te zien, ik zie dat liever dan opgekrulde Friezen die op de voorhand sjokken. Wel veel spanning maar daar gaan jullie aan werken zo te lezen.
Ik vond de vorige rijtopics er fijn uitzien. Als een paard de rug niet goed gebruikt, gaat een zadel ook minder goed liggen. Denk dat dat ook meespeelt.
Succes in elk geval, ik ben benieuwd naar een volgend topic.