Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:47

L_iek schreef:
Maar als geld het probleem is omtrent het zadel dan lijkt het mij ook een probleem om 3 paarden te hebben.

3 paarden en zelfs nog 2 op komst.. Dus geld kwestie lijkt me niet aan de orde.
Zadel ligt er inderdaad voor geen meter op, ook vind ik Maarten zijn houding erg tegenvallen.
Veel uit het zadel, niet op zijn kont zitten en ook zijn handen erg hoog en streng.

Jammer dat jullie je kop in het zand steken voor alle reacties en adviezen die hier gegeven worden, kan niks kwaad om er een andere zadelmaker even bij te halen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:47

Ik vind een zadel ook geen luxe , hoevaak zie je wel niet paarden met een slechtpassend zadel , maar op andere dingen word dan niet gezuinigd. Als je wil rijden dan is de eerste stap een goedpassend zadel en de rest komt daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:48

zillionke schreef:
Het klinkt misschien raar dat ik het zeg maar geld speelt denk ik ook een rol als ik het zo bekijk. Er zijn weet ikveel hoeveel reacties waarin wordt gezegd dat het zadel niet goed ligt bij Elske en elke keer slaan ze het maar weer in de wind dat terwijl KBK zelf ook zegt dat ze het beste met hun paardjes voor willen hebben wat ik natuurlijk ook weer begrijp.
Mijn vader zelf schrok zich echt een hoedje toen mijn haffie vorig jaar een nieuw zadel nodig had ( wij hadden haar toen nog maar net en kregen een Wintec recreactie zadel erbij) het wintec zadel zat gewoon niet lekker op haar rug en zelf vonden wij het zadel ook niet al te fijn. Uiteindelijk een zadelmaker erbij gehaald en had een goed passend fijn dresuur zadel voor mijn pony maarja of mijn vader het zo leuk vond om zo'n plusminus 1000 euro af te rekenen voor een zadel. nee , maar na veel gezeur toch over stag gegaan. Kijk als een jaar later bleek dat het nieuwe zadel WEER niet goed is , tja dan denk ik dat mijn vader zegt: ga maar lekker zonder zadel rijden want het geld groeit hier niet aan een boom. Ik denk dat de meeste van ons dat wel snappen en zadels kosten nou eenmaal ontzettend veel geld... (of gewoon paarden in het geheel) |(

Wat een ongelofelijke banketstaaf zeg. Als je geen geld hebt om voor je paard te zorgen, want ja, een nieuw zadel hoort ook bij verzorging, dan moet je geen paard nemen. Als je zadel over een jaar niet meer goed ligt (wat behoorlijk waarschijnlijk is) dan haal je er weer een zadelpasser bij en dan laat je je zadel voor zover mogelijk aanpassen. Daarbuiten hebben TS en KBK nog twee paarden op komst en is er in een ander topic luid verkondigd dat ze om geld niet verlegen zitten als het op de paarden aankomt.

Ook hier eentje die lang ervoor heeft gekozen om niet te reageren op foto's van dit duo, nu besloten om het wel te doen. Het beeld is gewoon simpelweg niet fijn. Het plezier straalt er van Maartens kant altijd vanaf, in alle topics, en daar is ook wat voor te zeggen, maar zo lang het niet van twee kanten komt blijft het een onprettig beeld om naar te kijken. Ik zie hier een paard dat echt ontiegelijk strak gehouden moet worden om uberhaupt niet te vluchten, ik zie hier een paard dat de rug wegdrukt en weigert om te ontspannen. Ik geloof simpelweg niet dat er zo veel spanning ontstaat alleen van een druk terrein. Vooral omdat het beeld in de trainings-topics er over iet algemeen iets beter uit ziet maar lang niet zoals het hoort te zijn. Dan kan je een onervaren paard met een onervaren ruiter zijn.. Ontspanning heeft niets te maken met kunnen rijden of niet, dat heeft te maken met eerlijkheid naar een dier. Vind het overigens erg kwalijk dat er niet gereageerd wordt op berichten die goedbedoeld zijn. KBK is zelf niet op haar mond gevallen als het gaat om commentaar naar anderen, maar als er kritiek gegeven wordt op iets wat overduidelijk niet goed is dan is het ineens stil en dan mogen we haar zadelpasser niet aanvallen. Zadel ligt gewoon niet goed en het paard ondervindt er last aan. Kan je nog zo heilig overtuigd zijn dat jouw zadelpasser onze lieve heer is, het zadel ligt gewoon niet goed.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:51

Het beeld is inderdaad niet zo ontspannen. Ik denk niet dat dit aan Maarten ligt, maar (ja sorry) ook aan het zadel. Dit past echt voor zowel Maarten als voor Elske niet.
Ik weet zeker dat het beeld een stuk beter kan worden als er een passend zadel komt.

Zoals je bv op foto 8 en 9 heel goed kunt zien valt het zadel erg naar voren over de schoft, waardoor de ruiter ook naar voren en uit balans komt te zitten, dit is in alle foto's terug te zien.

Ik zag laatst foto's zonder zadel, waar je een stuk beter op zat.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:53

Ik ben er wel oprecht van overtuigt dat KBK en vriend het beste voor hun paarden willen en proberen te bieden... dat jullie een hart voor jullie dieren hebben betwist niemand.
Maar als ik zie naar de foto's en zeker die close up foto kan je toch niet omheen om er nog eens stil bij te staan?
Als er al zoveel zadelmakers bij zijn geweest, waarom doet het zadel dan iets wat het niet mag?
Het dier geeft zoveel aan jou, en wat op de foto op dat moment te zien is dat is geen verkeerd beeld. Ik denk dat het echt goed is om nog eens objectief te kijken en terug te geven aan elske of toch haar rug.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:53

als geld geen probleem is waarom laat je dan in godsnaam geen andere zadelmaker er bij komen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:02

zillionke schreef:
als geld geen probleem is waarom laat je dan in godsnaam geen andere zadelmaker er bij komen
Het zadel ligt toch prima, waarom zou je er dan een andere zadelmaker bij laten komen. }:0

Nee, ik vind het er ook niet fijn uitzien...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:03

Snap ook eigenlijk niet waarom de instructeur er (denk ik) nog niks over gezegd heeft als die zo goed is, ik denk dat mijn instructrice me per direct af laat stappen en ik er pas weer op mag als het opgelost is...

Indi_VitoJarig

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:06

Zelfs mijn 3 jarige die net 5x in de bak heeft gelopen loopt netter als 5?? Jarige elske ga alsjeblieft eerst werken aan ontspanning in de rug en bovenlijn en ga dan pas op wedstrijd, in de B hoeven ze echt nog niet constant aan de teugel maar dit kan echt niet, maargoed dat ik je jury niet was dan had je alleen voor het halsstrekken een voldoende gehad ben ik bang! Dat je jezelf niet schaamt hoe je je paard uit elkaar rijd en trekt. Arm dier ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:07

Maarten rijdt volgens mij nog niet zo lang,dus ik vind dit eigelijk wel knap.Het is een B proef....
Of het zadel goed ligt of niet durf ik niet te zeggen.(foto's zonder ruiter/dekje,van achteren door de boom enzo,dan kun je daar iets meer over zeggen)

Paard kijkt alleen niet blij,waarom weet ik niet :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:08

KoudbloedKim schreef:
Daar ben ik het ook mee eens. :j

Elske is een heel gevoelig dier en de training gaat steeds beter!
Het rechtrichten en de andere oefeningen werpen echt hun vruchten af.
Ze heeft dit zadel nu bijna een jaar, als het niet goed zou liggen of zou klapperen (wat het écht niet doet!), zou Elske dat zeker laten merken én zeker niet vooruit gaan in de training.
Kim is weer een heel ander type paard, die zou dat juist helemaal niet laten merken.

Dit argument werd in het vorige topic gebruikt om te weerleggen dat het zadel goed zou liggen.

Dan zou ik mezelf nu eens heel hard achter de oren gaan krabben, want dat ze iets laat merken is vanaf deze foto's wel echt duidelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:09

zanakuzies schreef:
Zelfs mijn 3 jarige die net 5x in de bak heeft gelopen loopt netter als 5?? Jarige elske ga alsjeblieft eerst werken aan ontspanning in de rug en bovenlijn en ga dan pas op wedstrijd, in de B hoeven ze echt nog niet constant aan de teugel maar dit kan echt niet, maargoed dat ik je jury niet was dan had je alleen voor het halsstrekken een voldoende gehad ben ik bang! Dat je jezelf niet schaamt hoe je je paard uit elkaar rijd en trekt. Arm dier ;(

dit vind ik wel echt onaardig hoor....maarten rijdt pas.Hoe kun je dan verwachten dat iemand een paard netjes bijelkaar rijdt en aan de teugel?Dat komt heus wel als hij wat langer rijdt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:12

geerke schreef:
zanakuzies schreef:

dit vind ik wel echt onaardig hoor....maarten rijdt pas.Hoe kun je dan verwachten dat iemand een paard netjes bijelkaar rijdt en aan de teugel?Dat komt heus wel als hij wat langer rijdt.

Een 3 jarige die na 5x al zo geweldig zou moeten lopen zet ik overigens ook mijn vraagtekens bij..

Indi_VitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:16

JudArthos schreef:

Een 3 jarige die na 5x al zo geweldig zou moeten lopen zet ik overigens ook mijn vraagtekens bij..[/quote]

Zeg ik dan geweldig? Ze loopt ontspannen over de hals en rug naar beneden vanuit het achterbeen. Ookal rijd maarten pas net, leer eerst netjes te zitten en je paard omlaag te rijden vanuit de achterhand! Dier heeft nu ontiegelijke stress heb er medelijden mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:16

geerke schreef:
zanakuzies schreef:

Het is overtrokken, maar zo 'pas' rijdt Maarten volgens mij niet, en er is hier echt wel wat meer mis dan een ruiter die een paard niet bij elkaar en aan de teugel rijdt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:19

Maarten heeft er veel plezier in, nu nog zorgen dat Elske er ook plezier in krijgt. Ik vind het dapper dat je deze foto's plaatst want inderdaad, jij hebt plezier maar je paard nog niet. Alle begin is moeilijk, 180 pt misschien wel te veel maar nu is het zaak om je paard zo voor elkaar te krijgen dat je zonder moeite elke keer 180/190 pt te rijden. Daar hoort ook een goed passend zadel bij, je galopproblemen en je niet zo fijne zit hebben hier waarschijnlijk alles mee te maken. Veel succes en vooral als je wil kijken hoever je komt zal je hier heel serieus mee aan de slag moeten, van een paard dat volop getraind word zou elke drie maanden het zadel nagekeken moeten worden tot ze in volledige bespiering zitten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:20

Ik zie jullie al veel vaker voorbij komen, en schrik deze keer toch wel hoe het eruit ziet. Nu is daar al genoeg over gezegd, misschien een filmpje van thuis dat er geen spanning is, geeft dat dan een beter beeld? Ook betreft zadel?

En het zou jullie sieren om ook op de goedbedoelde commentaren te reageren en niet alleen maar op de 'ah, oh' reacties. Iedereen geeft hier adviezen waar echt wel wat nuttige dingen tussen zitten, maar ik krijg een beetje kriebels van hoe dat vakkundig wordt ontweken. :=

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:23

n November 2012 ben ik begonnen met rijden, maar ben pas serieus bezig gegaan in Juni 2013.
Toen heb ik Daantje half geleased.
Sinds september rijd ik op een 5 jarige Fries genaamd Elske.
Op 4 Juni 2014 heb ik Elske gekocht, ze staat nu bij KoudbloedKim op de manege.
Dit staat er op Maarten zijn profiel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:26

Wat een vreselijk onaardige commentaren en steken onder water komen er hier zoal voorbij, waarbij als 1 schaap over de dam is met kritiek, andere schapen denken dat het leuk is daar nog venijnig een schepje bovenop te doen. Bijzonder contraproductief om iemand die net voor het eerst een proefwedstrijdje in de B heeft geprobeerd zo neer te sabelen, en dan ook nog met 100 x hetzelfde geleuter.

Ik denk dat Maarten en Tineke het nu wel eens weten, wat zij er aan/mee willen doe is aan hen zelf, ze zijn overigens ook niet verplicht op iedere post te reageren (dat is niemand trouwens).

Alles kan ALTIJD beter, bij wie niet, trouwens, maar nu wordt álles er heel stiekumpjes bijgehaald: van verkeerde instructeur, tot paard wordt "mishandeld", ze "hebben toch geld genoeg" en arme Fries wordt "uit mekaar getrokken" tot weetikwat allemaal. Alsof de critici al die tijd hebben zitten wachten op een aanleiding om nu maar met het gif te komen spuien. Waaronder sommige"tot nu toe meelezers"".

Kritiek is goed en mag altijd, maar dan wel opbouwende kritiek. De tendens in dit topic wordt nu steeds negatiever met elke volgende post.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 22-08-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Seventeen

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:29

Die opbouwende kritiek heeft geen zin, want er word niet op gereageerd. Het word afgedaan als onzin en er word expres overheen gelezen, terwijl dat zadel echt al topics niet goed ligt, maar ze zitten op hun eigen roze wolk. En dan worden de mensen boos, omdat ze het gewoon niet WILLEN zien i.m.o.

jeetje77

Maarten en Tineke, mag ik vragen waarom er voor de wedstrijd er voor is gekozen om met een ander hoofdstel te rijden dan normaal. Je hebt in een eerder topic een keer aangegeven dat je door dit andere hoofdstel (met name door de rustigere ligging van het bit in de mond) een rustiger contact met het paard hebt. Dan verbaast het mij een beetje dat je op een nieuwe ervaring voor zowel paard als ruiter kiest voor dit hoofdstel.

Veder Maarten, lekker samen met de foto's en de protocollen door blijven oefenen.
Terpentijn ik ben het met je eens.

geerke

als twee jaar rijden al als gevorderd word gezien?Dan moet je al een paard er netjes door weten te rijden met de juiste stelling en buiging?
Kan hoor...twee uur les per dag van Adelinde en ook nog op een paard wat Z loopt....dan is het misschien mogelijk.
Maar op iedere gemiddelde huis/tuin en keukenmanege kun je dit niet verwachten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:30

zillionke schreef:
n November 2012 ben ik begonnen met rijden, maar ben pas serieus bezig gegaan in Juni 2013.
Toen heb ik Daantje half geleased.
Sinds september rijd ik op een 5 jarige Fries genaamd Elske.
Op 4 Juni 2014 heb ik Elske gekocht, ze staat nu bij KoudbloedKim op de manege.
Dit staat er op Maarten zijn profiel.

Dat is voor de gemiddelde persoon echt wel pas hoor!

Voordat er weer allerlei talenten langskomen hier. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:31

vraag mij af al maarten een klein jongetje van 10 was geweest of de commentaren ook zo negatief waren geweest.Denk het niet...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:32

Ik zou de TS willen adviseren om op verschillende paarden zitlessen aan de longe te gaan nemen in eerste instantie. Onder begeleiding van kundige instructie.
Over het zadel is alles al gezegd denk ik...past voor geen meter, niet voor de ruiter en al helemaal niet voor het paard. Zo kan je nog 20 jaar lessen blijven volgen, beter gaat het echt niet worden, integendeel :7
Het is toch ook Maarten's bedoeling om te leren paardrijden op de juiste manier denk ik, dat begint met een correct passend harnachement en de basisvaardigheden voor de ruiter. Sta open voor meningen van anderen en doe daar ook iets mee, vooral op punten waar het paard de dupe wordt van onwetendheid van de ruiter. Niemand is ooit alwetend in de paardensport.