Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:08

Ik ben het 100% eens met cinderella,fijn wat goed verwoord.
Ik zou echt de adviezen van bokkers te harte nemen, elske is een knap paard die nog wat langer mee moet!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:10

Ik denk dat alles wel gezegd is inmiddels... Haar moet gewoon netjes vast op concours punt. De dames moeten het ook dus waarom zou er een uitzondering zijn voor een man met lang haar?
Je hebt je paard zo netjes gevlochten! Je eigen haar doet afbreuk aan het plaatje, zonde. Ff matchen en het geeft een mooi beeld :).

Het zadel ligt gewoon beroerd. Ik snap niet dat je zo heilig overtuigd bent van je zadelmaker. Ik ben wel benieuwd wie je als zadelmaker hebt eigenlijk?
Maar aangezien je de kritische vragen systematisch ontwijkt zal hier wel geen antwoord op komen.

Leuk dat Maarten Lol met zijn knol heeft. Maar als Elske mocht kiezen? Doe het serieus of blijf anders lekker de dingen doen die jullie beide leuk vinden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:12

ingedebruijn schreef:
Knert schreef:
Dan moet ik ook eerlijk bekennen dat ik mij er ook wel eens schuldig aan heb gemaakt. En zelfs met mijn pony (waar ik zelden op reed) geen passende combi was. Daar heeft kbk zelfs nog zat beeldmateriaal van!

Echter ben ik wel overgegaan tot verkoop van pony gegaan. En voor mijn paard die destijds vaak veranderde in bespiering (ivm wisselende training) een pad gebruikt. Dit uiteraard in overleg met mijn zadelpasser.

Dus ik snap het anderzijds ook weer heel goed Maarten en KBK, een zadel is leuk, maar soms ook best een lastig puntje als je het maar niet passend krijgt.

Maar dat maakt het zadel dan nog niet passend toch? Hoe vervelend het ook is.

Nee daar heb je gelijk in. Bij de pony ging dit zeker niet gebeuren. Die heb ik ook verkocht. Er reed toen wel een bijrijder op, maar zij had nogal andere gedachtes over hoe vaak te trainen. En dat is niet handig als de pony in verkoop staat.

De pad en mijn paard klopt ook. Maar wie laat wel een zadel om de 4-5 weken aanpassen? En ja als je zelf met een gebroken voet (en nasleep) zit dan wisselt een training teveel.
Bovendien gaf mijn zadelmaker het zadel nog een 7 a 8. Dus nee helaas geen 10. Vandaar de pad.

Uiteindelijk een ander zadel gekocht om toch die 10 te evenaren.

Wil alleen maar aangeven dat ik het zadel op elske echt niet goed vind liggen.. Echter moeten we zelf ook niet allemaal roomser zijn dan de Paus.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:12

Leuk dat Maarten een (proef)wedstrijd (onderlinge) heeft geprobeerd met Elske.

Snap wel dat er spanning bij te pas komt, dat is op een wedstrijd en alle afleiding sowieso meer dan thuis trainen of een privé-les nemen.

Er zitten toch aardige stukken tussen, maar ik heb Maarten en Elske natuurlijk in de les en dergelijke bezig gezien, dan zijn ze toch een héél stuk vooruit gegaan.

Ik zal het ieg met Bonte Jaopie niet wagen, zo'n wedstrijd, ik ben veel te gespannen altijd en Jaopie is om het minste of geringste altijd opgefokt, kijkerig en afgeleid. Niks voor ons dus. Als we daar foto's van zouden plaatsen krijg je helemaal een commentaar waar de honden geen brood van lusten (als we al op de foto zouden komen, want waarschijnlijk vliegen we met de snelheid van het geluid de bak door, hahaha). Ik dénk wel eens: tsja zo'n wedstrijdsituatie is dan natuurlijk juist een uitstekende oefening daarvoor, velen nemen hun paarden mee naar proef-wedstrijdjes om hen juist aan zo'n entourage te laten wennen. Dan gaat het niet om hoe je gepunt wordt, maar om hoe paard en ruiter met de omgeving om gaan. Ik gok dat dat ook hier de bedoeling was.
Maar ik geloof niet dat B.J. en ikkus daar op gebakken zijn....en ik zou ook m'n staart niet gaan "opsteken" en ook geen voorgeschreven apepakje aan willen (witte rijbroek plus net jasje). Of Jaopie 'n manen in knotjes willen doen... Ik zou er alleen es over nadenken als Steef (instructeur) graag zou willen/aangeven dat ik dat zou moeten doen. Mits goed voor onze ervaring/ontwikkeling.

Maar gewoon doortrainen, Maarten, misschien wat meer proefgericht, als je wilt doorgaan met wedstrijdjes rijden, zodat het allemaal wat meer went. Als je het leuk vindt natuurlijk! Want in eerste instantie wel de lol er in hebben, niks MOET immers.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:13

Zo, dat zadel ligt echt voor geen meter.. Paard loopt er ook gespannen bij. T ziet er niet lekker uit.

Maar waarom zeg ik dit eigenlijk als er toch alleen op de leuke reacties gereageerd wordt :')

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:16

Citaat:
Cinderella schreef:
Ah zoveelste topic..
Goed om te zien dat er ook nog kritiek geuit durft te worden op bekende bokkers. Ik zag de foto's en ik dacht echt: neee..
Sorry, maar ik vind het echt naar. Het zadel past voor geen meter, punt. Ik zou toch maar eens op zoek gaan naar een andere zadelmaker. Daarnaast zal Maarten er gerust plezier mee hebben, maar paard echt niet. Jammer dat jullie zo in jullie eigen bubbel leven en alle tips en commentaar aan de kant schuiven. ? Persoonlijk vind ik het ook erg vervelend dat KBK altijd maar meteen voor Maarten moet inspringen. Het is een volwassen man, hij kan prima zelf reageren en we weten ondertussen na dat huwelijksaanzoek allemaal wel dat jullie heel veel van elkaar houden. Dat hoeft toch niet in elk topic ook nog te staan:+.[/quote]

ach... stiekem toch best lief toch?
En kwamen alle mannen niet van Mars en de vrouwen van Venus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:20

terpentijn schreef:
Leuk dat [naam] een (proef)wedstrijd (onderlinge) heeft geprobeerd met [naam].

Snap wel dat er spanning bij te pas komt, dat is op een wedstrijd en alle afleiding sowieso meer dan thuis trainen of een privé-les nemen.

Er zitten toch aardige stukken tussen, maar ik heb [naam] en [naam] natuurlijk in de les en dergelijke bezig gezien, dan zijn ze toch een héél stuk vooruit gegaan.

Ik zal het ieg met Bonte Jaopie niet wagen, zo'n wedstrijd, ik ben veel te gespannen altijd en Jaopie is om het minste of geringste altijd opgefokt, kijkerig en afgeleid. Niks voor ons dus. Als we daar foto's van zouden plaatsen krijg je helemaal een commentaar waar de honden geen brood van lusten (als we al op de foto zouden komen, want waarschijnlijk vliegen we met de snelheid van het geluid de bak door, hahaha). Ik dénk wel eens: tsja zo'n wedstrijdsituatie is dan natuurlijk juist een uitstekende oefening daarvoor, velen nemen hun paarden mee naar proef-wedstrijdjes om hen juist aan zo'n entourage te laten wennen. Dan gaat het niet om hoe je gepunt wordt, maar om hoe paard en ruiter met de omgeving om gaan. Ik gok dat dat ook hier de bedoeling was.
Maar ik geloof niet dat B.J. en ikkus daar op gebakken zijn....en ik zou ook m'n staart niet gaan "opsteken" en ook geen voorgeschreven apepakje aan willen (witte rijbroek plus net jasje). Of Jaopie 'n manen in knotjes willen doen... Ik zou er alleen es over nadenken als Steef (instructeur) graag zou willen/aangeven dat ik dat zou moeten doen. Mits goed voor onze ervaring/ontwikkeling.

Maar gewoon doortrainen, [naam], misschien wat meer proefgericht, als je wilt doorgaan met wedstrijdjes rijden, zodat het allemaal wat meer went. Als je het leuk vindt natuurlijk! Want in eerste instantie wel de lol er in hebben, niks MOET immers.

Dank je. :D
Het is inderdaad niet moeten, maar gewoon doen voor de oefening en ervaring. Over een tijdje hopen we misschien te gaan trainen voor officieel, maar voorlopig gaan we eerst verder met gewoon lessen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:21

Paarden worden allemaal karaktereigenschappen toegeschreven waarvan ik denk nou onder een andere ruiter zijn ze waarschijnlijk zo mak als een lammetje. Elk paard kan een net b proefje laten zien op een wedstrijdje op de hoek. Kost ze ook geen enkele moeite. De ruiter moet wel weten wat die doet en zijn management er op moet aanpassen. Als je na maanden en maanden lessen nog geen fatsoenlijke b proef kan starten dan heb je of zo'n ontiegelijke faalangst of het is tijd om een andere instructeur te zoeken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:22

Knert schreef:
Nee daar heb je gelijk in. Bij de pony ging dit zeker niet gebeuren. Die heb ik ook verkocht. Er reed toen wel een bijrijder op, maar zij had nogal andere gedachtes over hoe vaak te trainen. En dat is niet handig als de pony in verkoop staat.

De pad en mijn paard klopt ook. Maar wie laat wel een zadel om de 4-5 weken aanpassen? En ja als je zelf met een gebroken voet (en nasleep) zit dan wisselt een training teveel.
Bovendien gaf mijn zadelmaker het zadel nog een 7 a 8. Dus nee helaas geen 10. Vandaar de pad.

Uiteindelijk een ander zadel gekocht om toch die 10 te evenaren.

Wil alleen maar aangeven dat ik het zadel op elske echt niet goed vind liggen.. Echter moeten we zelf ook niet allemaal roomser zijn dan de Paus.

Helemaal met je eens maar dan moeten er ook geen uitspraken gedaan worden dat het zadel gewoon goed ligt. Als ik jou zo lees zou je gewoon eerlijk zeggen: hij ligt niet perfect maar we komen helaas niet bij een perfect zadel uit dus dit is het beste voor nu. Denk dat mensen daar veel meer begrip voor op kunnen brengen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:24

Waarom steken jullie je kop in het zand? Juist van jullie zou je dit niet verwachten omdat je de paarden op 1 lijkt te zetten en jezelf pas op 2. Als er ook maar een kleine kans is dat je paard pijn heeft dan laat je dat toch uitzoeken? Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Je vergeeft het jezelf nooit als het paard rugklachten krijgt. Ik reed een paard met een slecht passend zadel en eigenaren luisterden ook niet naar adviezen. Gevolg? Paard rechtovereind en achterover, kind erop had gelukkig niks. Paard is nu de handel in want heeft een trauma tussen de oren. De adviezen zijn niet om jullie te pesten ok? Maar in het belang van het paard.

Maar wel goed dat je ervaring wilt opdoen! Daar zijn onderlinge wedstrijden ook voor :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:26

@equitation: of je hebt gewoon geen ZIN in de poespas van wedstrijden rijden. Die mensen bestaan dus gewoon ook. Het moet leuk blijven voor ruiter en paard en is geen verplichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:27

Als wij ook maar een piepklein vermoeden hadden dat 1 van onze paarden pijn had, hadden we direct uitgezocht waar dat zat en hoe dat opgelost kon worden. ;)

Maureen95

Leuk dat je met haar gestart bent en er is idd nog veel spanning te zien

Ook ik vind het zadel niet goedliggen. Jammer dat jullie daar nu expres niet op reageren.

Locanda

Toevoeging/tip: werken aan een onafhankelijke zit, zodat je los kan laten van voren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:28

KoudbloedKim schreef:
Als wij ook maar een piepklein vermoeden hadden dat 1 van onze paarden pijn had, hadden we direct uitgezocht waar dat zat en hoe dat opgelost kon worden. ;)

Maar je weet zelf toch ook niet alles? Geen enkele paardeneigenaar. Een second opinion kan toch nooit kwaad? Je hebt nu 5 pagina's van meerdere bokkers die iets vermoeden, waarom geloven jullie dat niet? Omdat jullie het paard zelf hebben gezien. Maar als een bokker nu komt kijken en zegt dat het niet past, dan nemen jullie het ook niet aan denk ik?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:29

Andere topics had ik minder twijfels over het zadel. Onderschat de dynamiek van een paarden lichaam niet! In korte tijd kan veel veranderen, ook professionals kunnen dat niet voorspellen. En er blind op vertrouwen dat een paard het sowieso aangeeft als ze ongemak/pijn heeft vind ik te risicovol.

De trainingsfoto's was ik de laatste x erg enthousiast over, daarom denk ik dat veel wedstrijdkilometers maken zeer zinvol is. Dan wordt er contrast tussen thuis en op wedstrijd vanzelf kleiner. En dan niet om gelijk punten te rijden, maar gewoon om ervaring op te doen met hoe het in zijn werk gaat (en niet akkoord gaan met zo overhaast moeten starten bijvoorbeeld ;)).
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 22-08-15 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:29

equitation schreef:
Paarden worden allemaal karaktereigenschappen toegeschreven waarvan ik denk nou onder een andere ruiter zijn ze waarschijnlijk zo mak als een lammetje. Elk paard kan een net b proefje laten zien op een wedstrijdje op de hoek. Kost ze ook geen enkele moeite. De ruiter moet wel weten wat die doet en zijn management er op moet aanpassen. Als je na maanden en maanden lessen nog geen fatsoenlijke b proef kan starten dan heb je of zo'n ontiegelijke faalangst of het is tijd om een andere instructeur te zoeken.

Hier kan ik me wel enigszins in vinden.
De zit had al veel beter moeten zijn inderdaad met de trainingen van een instructeur
Daarom misschien eens een leuke clinic volgen, misschien dat een andere manier beter bij je past.
Dan hoeft de instructeur niet slecht te zijn maar is het de manier van overbrengen die misschien niet past

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:30

KoudbloedKim schreef:

Euhm nou sorry maar hoeveel bewijs heb je nodig??? Iets met een roze bril?

Te zot voor woorden dat je dit zadel goed praat. Naast dat het niet op het paard past past hij ook voor geen meter bij Maarten.
Mensen met langere benen hebben een grotere inchmaat nodig. De inchmaat heeft niet alleen te maken met de grootte van je achterste maar dus ook met lengte van je benen.

Iemand die lange benen heeft gaat al snel een 18" nodig zijn. Wat kigt er Op Elske? 17?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:31

Selina schreef:
KoudbloedKim schreef:

Maar je weet zelf toch ook niet alles? Geen enkele paardeneigenaar. Een second opinion kan toch nooit kwaad? Je hebt nu 5 pagina's van meerdere bokkers die iets vermoeden, waarom geloven jullie dat niet? Omdat jullie het paard zelf hebben gezien. Maar als een bokker nu komt kijken en zegt dat het niet past, dan nemen jullie het ook niet aan denk ik?

en wat als die bokker (ook zonder gedegen zadelpasopleiding) ineens zegt dat ie wel past of acceptabel is?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:31

terpentijn schreef:
@equitation: of je hebt gewoon geen ZIN in de poespas van wedstrijden rijden. Die mensen bestaan dus gewoon ook. Het moet leuk blijven voor ruiter en paard en is geen verplichting.

Dat zeg ik ook niet maar ik las een paar posts terug dat zijn paard niet met de spanning om zou kunnen gaan dat is kul. Je moet zelf weten wat je met je paard doet maar een passend zadel en onafhankelijke zit zijn voor elk tak van paardrijden een must!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:33

Wat ik nog het meest vervelend vind is dat jullie steeds zeggen jaa lol met je knol is het belangrijkst

Lol met je knol oké, dat lukt jullie prima, maar of knol ook lol heeft betwijfel ik, zo ziet het er niet uit iig :(

Lol moet van beide kanten komen. Niet van 1 kant

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:36

KoudbloedKim schreef:

Kim dan wil ik je als voorbeeld eens vragen goed naar foto 2 kijken.
Je ziet hier dat Elske haar mond opent, oren naar achter, zwiept met haar staart en haar rug naar beneden drukt.
Dat zij 4 tekenen van ongemak/ pijn.
Het valt ook te verklaren want als je kijkt zie je de spanning bij Maarten op zijn gezicht, zijn hakken opgetrokken(klemt zich vast) zijn handen staan ongelijk en heel strak

Elske is zo'n topper dat ze ondanks dat het niet fijn is voor haar wel doorgaat voor Maarten maar je moet wel eerlijk naar haar toe blijven.
Als de lessen bij Steef jullie goed bevallen dan zou ik daar zeker niet weggaan maar ik zou jullie wel aanraden om eens een clinic te volgens. Even andere inzichten, een andere kijk, je wordt er in ieder geval niet dommer van.
Op het friese paarden forum kan je er meer info over vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:37

Selina schreef:
[naam] schreef:

Omdat dit paard, net als onze andere paarden, onder behandeling staat van dierenarts en osteopaat en deze zeer tevreden zijn over haar lichamelijke staat! Daarom geloven we dat niet. :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:37

KBK, je zegt dat als jullie enige vorm van pijn vermoeden alles gaan onderzoeken maar....kijk dan even naar de foto's. Daar zie je een zeer happy Maarten maar Elske daartegen... Ik heb dan weer 0 verstand of dat door het zadel zou moeten komen maar dàt iets haar dwars zit is duidelijk. En zou voor mij een reden zijn om alles te onderzoeken waar dat vandaan komt.

Anoniem

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:40

Dat weten we en daar hebben we het ook al uitgebreid over gehad. :j
[naam] is een heel gevoelig paard en zodra [naam] ook maar een klein beetje spanning bij zich heeft, reageert ze daar al op.
Je kunt je wel voorstellen dat als je voor het eerst in je leven meedoet aan een wedstrijd die ook nog eens bijna een half uur eerder start dan was vermeld (en dit was niet eerder tegen ons gezegd), er dan best wel wat spanning aanwezig is bij de ruiter.
Hij heeft dat overgebracht op [naam] en daar moeten we aan gaan werken.
Maar ik ben niet zo schijnheilig dat ik alleen maar foto's ga plaatsen van momenten waarop het perfect gaat, want van momenten als deze leer je alleen maar meer.
En ondanks alles, ondanks dat het niet perfect ging, zijn we gewoon onwijs trots op ons knolletje.