Jonge pony krijgt zijn eerste crossles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Jonge pony krijgt zijn eerste crossles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:09

Gisteren en eergisteren heb ik geoefend met Boris in het natuurgebied bij ons op stal met crossen. Het ging heel goed, dus ik vond het wel leuk om de foto’s hier te delen (ookal zijn ze niet van topkwaliteit, het was al te donker aan het worden helaas). Donderdag heb ik aan de hand geoefend en vrijdag onder het zadel.

Boris is een d-pony van 5 jaar oud. Hij is in mei pas geruind en toen heb ik hem gekocht. De eerste tijd heb ik alleen grondwerk met hem gedaan, daarna heb ik hem rustig ingereden. Voor de korte tijd dat hij onder het zadel is doet hij het erg goed, en hij is altijd super braaf. Trailer, buitenrijden, vreemd terrein, het water en de boomstammen, hij is nergens van onder de indruk.

Hij is wel nog wat onrustig in zijn mond, hij kauwt heel veel op het bit, vandaar dat af en toe zijn mond wat open staat op de foto’s. Zijn oortjes zijn ook altijd erg oplettend, en staan daarom vaak naar achteren. Hij is dan niet boos ofzo, maar ze draaien continue alle kanten op en hij luistert veel naar achteren (ik praat ook teveel waarschijnlijk :+). Mijn houding mag ook nog wel wat aan gesleuteld worden daar ben ik me bewust van :). Maar tips etc. zijn altijd welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mocht je nou denken, daar wil ik ook wel rijden met mijn paard, de pensionstal heeft 2 stallen vrij :P

Een reactie zou ik leuk vinden :D

marleen_a_a

Re: Jonge pony krijgt zijn eerste crossles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:24

Wat een bijzondere pony om te zien zeg _/-\o_ Super leuk !
Fijn dat dat al gewoon kan zeg ! Ik doe nog altijd hopeloze pogingen om mijn paard het water in te krijgen :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:38

Knappe pony, doet hij goed!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:00

Wat een aparte verschijning zeg!

Vind alleen de sprongen er niet al te vriendelijk uitzien, pony word behoorlijk in de mond gereten..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 20:12

Het is een appaloosa pony met weinig stippen.
Ze staan hier ook gewoon los de hele dag bij het water dus dan wennen ze er vanzelf aan :).
Ik moet inderdaad meer meegeven boven de sprong. Ben ik me van bewust. Ik verlies alleen zelf vaak m'n evenwicht en het lukt me dan niet. Tips zijn welkom hoor :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:09

_suus19_ schreef:
Het is een appaloosa pony met weinig stippen.
Ze staan hier ook gewoon los de hele dag bij het water dus dan wennen ze er vanzelf aan :).
Ik moet inderdaad meer meegeven boven de sprong. Ben ik me van bewust. Ik verlies alleen zelf vaak m'n evenwicht en het lukt me dan niet. Tips zijn welkom hoor :)

Is het niet handig om een touwtje om zijn nek te doen en je daaraan vast te houden boven de sprong? Voor voorlopig dan.. Zo doen wij dat ook :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:13

Kan ik proberen :) dankje
Op de een of andere manier trek ik in een reflex terug ipv mee te geven. Ga wel mee zitten, maar m'n handen blijven waar ze waren.. Heel apart.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:15

Eerst oefenen in draf zonder hindernissen. Bijv. een stukje verlichte zit, maar ook een ander ritme bij het lichtrijden, zoals sta-sta-zit, sta-sta-zit, of andersom zit-zit-sta, zit-zit-sta. Eigenlijk dus vooral balansoefeningetjes voor jezelf.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:38

Bedankt voor de tip. Maar dat helpt helaas niet. Heb ik heel veel gedaan en dat lukt inmiddels gewoon goed. Maar in die halve seconde tijdens de sprong lukt het me niet om dat allemaal samen te brengen op de een of ander manier. Als ik fimpjes kijk, dan zie ik ook dat ik mooi mee ga zitten en m'n handen naar voor breng, maar dan komt het paard omhoog en trek ik ze terug. En ik heb regelmatig springles gehad, dat is het stomme :+

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:40

Dan krijg je geen les van de juiste persoon.
Wees eerlijk tegen jezelf, neem les en ga hard werken. Spring niet meer als er niemand bij is die er geen verstand van heeft en je niet kan helpen op de juiste manier, wat de pony verliest het plezier in het springen op deze manier, terwijl het juist zo mooi kan gaan! :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:43

Mwah dat lijkt me wat overdreven en ben ik niet met je eens. Nu klinkt het net alsof ik hem mishandel.

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:48

(Net zo toevallig dat ik dit topic open :+ )

Echt super veel zin in om dit (hopelijk) verder met hem uit te werken :D !!

Waar is dit crossterrein btw?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:54

Hey! Grappig :D
Ja hij doet het echt goed! Als alles goed gaat ga je er een leuk paardje aan hebben hoop ik.
Dit is gewoon in wierden waar hij nu staat, achterop het terrein naast de weilanden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:23

Leuke pony hoor :) Jullie zijn een leuke combinatie!

Seventeen schreef:
Dan krijg je geen les van de juiste persoon.
Wees eerlijk tegen jezelf, neem les en ga hard werken. Spring niet meer als er niemand bij is die er geen verstand van heeft en je niet kan helpen op de juiste manier, wat de pony verliest het plezier in het springen op deze manier, terwijl het juist zo mooi kan gaan! :)

Maar hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Niemand zegt dat je je paard mishandeld en leest ook wel dat je je best erop doet om het goed te leren. Jammer dat je verkeerd opvat, want het is echt een goede tip. Ik zou als ik jou was met hem toch even het echte springen laten voor wat het is en dan nog even verder trainen op je handen, hoe frustrerend het ook is. En anders in ieder geval een halstertouw om de hals. Ik ken wel paarden die het uiteindelijk gewoon vertikten om te springen omdat er boven de sprong in de mond gezeten werd.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 00:31

Ik zal mijn instructrice eens vragen of ze mee wilt kijken en proberen met een halstertouw om de hals :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:27

Je zadel ligt volgens mij te ver naar voren en blokkeert zijn schouder. Dit maakt het extra lastig met springen. Daar naast beweeg je veel te ver met de pony mee. Je staat te ver uit de beugels en je hangt te ver naar voren. Zo ben je logischerwijs uit balans en ga je om steun te krijgen op het moment dat de pony springt de teugels terugtrekken. Je geeft dus hele verwarrende signalen naar je pony toe. Erg ver mee naar voren bewegen en hem dan terugtrekken. De pony is dan ook met springen erg uit balans, wat jouw ook zeker niet verder helpt met je eigen balans. Daar naast als een dier telkens terug word getrokken in de mond terwijl die naar voren moet over een sprong en zijn hals moet kunnen strekken, krijg je op den duur den pony die in verzet gaat en niet meer wilt springen.

Daar naast heb je tijdens het gewone rijden soms een boogje in je teugels en dus laat je je pony in een houding lopen zonder hem te begeleiden met teugelcontact. Zorg ervoor dat je teugels altijd contact houden. Dat contact hoeft strak te zijn of met veel druk, als er maar contact is. Dus geen boogje.. Nu loopt je pony in een verkeerde hoofdhouding, eigenlijk 'aan de teugel' en met een valse knik.

Op het moment dat je wel teugelcontact hebt, de momenten dat de pony niet omlaag loopt, zet je hem vast, door je handen laag bij het zadel te houden en dus dwing je hem omlaag in de verkeerde halshouding. Eenmaal in die gedwongen halshouding geef je hem teugelvrijheid waardoor het boogje ontstaat.

Een paard in de krul en een boogje in de teugels hebben lijkt vriendelijk en zacht, maar dat is het niet. Paard loopt dan met een valse knik en volgt niet de ruiterhand en is dus niet ontspannen in de rug en heeft geen aangespannen buikspieren en treed ook niet netjes onder.

Pony moet eerst leren jouw hand te volgen. Dat betekend dat als jij de teugels kort neemt, hij met zijn hals meegaat zonder dwang, vastzetten, veel druk, trekken of zagen en dat als jij meer teugelvrijheid geeft, pony ook die vrijheid pakt en meer gaat strekken met de hals.

Een goed gereden paard/pony met de juiste halshouding gaat mee met de hand en zal nooit een boogje in de teugels hebben.

Door deze dressuur fout begeleid je de pony niet naar de sprong toe omdat er geen teugel contact is, dus de pony moet het zelf maar versieren. Dan bij de sprong begeleid je hem wel met je houding door naar voren te gaan en je teugelcontact, door te trekken. Begeleiden op een hele verkeerde manier dus.

Ik zou het springen eerst even laten. Lekker dressuren, goed les nemen!! Pony lekker laten vrijspringen zodat die er zelf handigheid in krijgt, voordat je weer zelf met hem gaat springen. Maar eerst de dressuur iets meer voor elkaar en goede uitleg krijgen over hoe je een paard over een sprong moet begeleiden en hoe je zelf zo min mogelijk in de weg zit.

Alles valt of staat met goed les.

Je hebt een hele leuke pony. Prachtig diertje. En die verdiend een ruiter die niet iets van hem vraagt en hem dan (onbewust) tegenhoud. Dat is niet eerlijk naar de pony toe.

Ik hoop dat je wat met de tips doet en dat je er zelf ook iets in ziet en er wat aan hebt. Ben benieuwd naar een volgend topic waar je misschien wat tips hebt toegepast.

Heel veel succes met je leuke beestje!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 05:10

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zal het springen wel even laten zitten of oefenen op een ander paard.

Het teugelverhaal denk ik gewoon heel anders over. Ik snap wat je bedoeld en ik heb instructeurs gehad die ook wilden dat er op die manier gereden wordt, maar ik ben niet van mening dat het goed is, zeker niet bij zo'n jonge pony. Hij kan namelijk nog niet altijd de hand volgen. Niet ieder paard kan dat meteen als ze net onder het zadel zijn, sommigen moeten dat eerst leren. Als ik continue druk houd, gaat hij echt niet zakken, dan komt hij steeds hoger en kruipt hij steeds meer achter de teugel. In theorie klinkt je verhaal heel leuk, maar hoe krijg ik hem zover dat hij mijn hand volgt? Naar mijn idee door hem ruimte te geven en als dat in het begin veel ruimte is zodat hij het spelletje leert, waarom is dat fout? Hoe kan een paard leren mee te gaan naar voren als hij nooit ruimte daarvoor krijgt? Ik ben me bewust van de valse knik, en we werken er hard aan. Ik zet absoluut mijn handen niet vast, ik probeer hem juist de ruimte te geven te ontspannen.

Ik geef een hulp en dan laat ik los als hij reageert. Leert hij van op eigen benen lopen, ik wil geen paard wat continue ondersteund moet worden. Plus dat ik bij zo'n jong paard een duidelijke beloning wil hebben > reageren = druk weg. Het klopt wel dat hij dan in een houding blijft lopen. Hij vindt het moeilijk om mijn hand naar voren te volgen. Hier oefen ik dan ook mee door hem veel lang en laag te rijden en hem de ruimte te laten zoeken. Ik heb die foto's echter niet gepost omdat hij daar nog meer uit elkaar valt, hij is immers nog lerende (net als ik). Als hij eenmaal op eigen benen kan lopen en geleerd heeft dat hij de teugels kan volgen en dat hij daarop kan ontspannen, op dat moment vind ik het eerlijk om met meer contact te gaan rijden.

Ik heb les van een zeer kundig iemand, dus dat zit wel goed. Tevens is dit niet het eerste paard dat ik ingereden heb. Mijn ervaring is dat ik op deze manier zelfverzekerde, hele brave paarden krijg, aangezien ze geleerd hebben op eigen benen te lopen en meteen na een hulp beloning kregen (druk valt weg), dus ze zijn goed aan de hulpen. In tegenstelling tot heel veel paarden die met continue druk gereden worden.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 08-11-15 05:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 05:18

erg leuk dat je crossles krijgt :) Alleen bij veel foto's is het zichtbaar dat je veelste hard trekt aan de teugels. En de foto's zien dr ook niet echt vriendelijk uit

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 05:57

Zelfs mijn 4-jarige volgt mijn hand en kan ik mooi uitschuiven. Dus aan leeftijd ligt het niet. Ik ben het eens dat je altijd teugelcontact moet hebben. Ik zegt niet constante druk, maar wel contact. Mijn paard is te jong om zonder volledig contact te rijden, dan raakt hij de weg kwijt. Hij heeft contact nodig.

Wat betreft het trekken, ik had vanaf het begin een voortuig. Ook bij het beleren en op het begin pakte ik deze altijd vast om niet te trekken. Zo deed ik dat op het begin bij springen ook. Dus je kan voor een voortuig gaan die over de hals gaat

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:39

Boris raakt de weg niet kwijt hoor met een losse teugel. En zoals ik al zei, het verschilt per paard hoe snel ze de hand opzoeken en of ze achter de teugel kruipen. Hij is wel 5, maar nog niet lang onder het zadel en zeker niet dagelijks gereden. Ik heb ook een 3 jarige, die volgt vanaf de eerste stapjes mijn hand. Ieder paard is anders.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:05

Die van mij is ook pas sinds dit jaar onder het zadel hoor. Ik geef verder alleen tips, wat je er mee doet moet je zelf weten...

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:10

Ik zie dat je in Wierden woont, waar is deze stal/'crossbaan'? Woon in de buurt namelijk ;)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:47

Ik waardeer de tips ook echt hoor! :D
Maar hoe leren jullie ze dan uitschuiven in de hals met contact? Dan gaat het echt om 2 centimeter in mijn geval. Verder gaat hij niet, pas als ik de teugels losser doe gaat hij zoeken. Bouwen jullie dan die 2 cm steeds verder uit ofzo?

Stal is ook in wierden. stuur je wel even Pb :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:54

Ik zelf spring altijd gewoon met een losse teugel in het begin of als we beide de balans nog zoeken, losse teugel zodat het paard op zijn lengte kan springen.

Ga zelf oefenen met een touw om de hals en de teugels wat los. Het halstertouw zo vastpakken dat je (als je trekt) niet ver boven het paard uitkomt, zeg maar alsof je handen 'op' de schoft staan en verder niet.

Denk eraan: Spring mét het paard, samen omhoog en samen omlaag. Jij moet dus niet al in de rug stuiteren voor het paard landt. Ga dat oefenen.

Begin eventueel met een hele rit verlichte zit. Gewoon een correcte verlichte zit in balans. Draven, aangaloperen, galop, terug in draf. Veel schakelen en NIET aan de teugels trekken, van mij part doe je het met de teugels los of je handen naar voren.

Als de balans, in verlichtte zit, in orde is dan kun je eens een laag sprongetje meepakken.

Doordat ie achter de teugel krabbelt zou ik sowieso even niet springen (onder het zadel). Losse teugel en voorwaarts rijden, zodra hij actief (!) is pak je de buitenteugel erbij en ga je op de buitenteugel rijden. Licht contact, niks geks doen. Oefeningen rijden die de achterhand activeren. Dan komt die lengte voren vanzelf wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:28

_suus19_ schreef:
Bedankt voor de tip. Maar dat helpt helaas niet. Heb ik heel veel gedaan en dat lukt inmiddels gewoon goed. Maar in die halve seconde tijdens de sprong lukt het me niet om dat allemaal samen te brengen op de een of ander manier. Als ik fimpjes kijk, dan zie ik ook dat ik mooi mee ga zitten en m'n handen naar voor breng, maar dan komt het paard omhoog en trek ik ze terug. En ik heb regelmatig springles gehad, dat is het stomme :+

Je bent een prima meid met een leuke pony, en helaas: veel mensen in de paardensport kennen alleen de trucjes.
Daar kan jij niets aan doen, maar het is wel goed om te weten.

Concreet: je evenwicht houden is een reflex.
Ga er dus niet aan werken "dat je zou moeten leren om je hand niet terug te brengen" - dat is het gevolg van een subtiel verlies van evenwicht.
Wellicht heb je in de bieb de gelegenheid om het boek 'centered riding' van Sally Swift eens te bekijken: drie van haar tekeningen zeggen meer dan ik kan zeggen.

Tip 2: ik denk, dat je beugels iets korter mogen, op de foto boven de boomstronk zie ik opgetrokken hakken 'en dat mag niet'. Bij dressuur moeten je hakken laag omdat je hele been hoort te hangen - in de verlichte zit zijn je enkels dragende schokbrekers. Dat dat een dubbelfunctie is, maakt het ingewikkeld. (Net zoals je heupen en knieën schokbreker zijn, en ook dragen.)
Bij "opgetrokken hakken" staat er een vraagteken bij het correct dragen, en de schokbreker functie verdwijnt dan.
Zou je een lijn trekken, op die foto, van beugel, door knie, naar boven - hoor je ietsje onder je navel uit te komen. Daar zit je zwaartepunt., of zou daar horen te zitten - en je stevigheid ontstaat als je dat ondersteunt.
Als je dan lekker je schouders en armen ontspannen houdt, neemt jepony gewoon alle ruimte die hij nodig heeft.

Tip 3: het werk van de ruiter is, om haar zwaartepunt vrijwel non stop boven de loodrecht afhangende beugels te houden. Op basis daarvan kun je stevig "zitten", en "netjes" meegaan qua beweging (...meegenomen worden....) in de sprong.
(De makke van te hoge hakken is vaak, dat je jezelf uit de correcte houding duwt.)
Omdat je houding correct is en er een goede ondersteuning is, gebeurt het je niet, dat jouw lichaam buiten je wil om 'denkt' te vallen, zodat je dus prompt je handen naar achteren doet. (Zo werken reflexen.)

Heel veel plezier en succes met je dier!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-11-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt