Nadat begin september mijn allerliefste bijrijdpaard overleed, heb ik besloten toch weer een eigen paardje te kopen als ik de (voor mij) perfecte stalling kon vinden. Ik wilde heel graag dat mijn paard het hele jaar door in een kudde buiten staat met ’s winters de mogelijkheid van een inloopstal. Ik was dan ook super blij toen bleek dat de instructrice van mijn dochter van http://www.angelshorsecoaching.nl een plekje had.
En toen op zoek naar het ideale paardje. Ik wil er lekker mee kunnen buiten rijden, dat is mijn belangrijkste doel en mijn 10-jarige dochter moet er ook op kunnen rijden. Na heel veel lezen online terecht gekomen op de website van Raats Family Ranch http://www.raatsfamilyranch.com/horses.htm waar ze (vooral) quarters en paints opleiden tot ranch paarden en recreatiepaarden. Op hun site stond een brief aan ‘Everyone that considers buying a horse for recreational purposes’ en die brief raakte me enorm. Ze trainen hun paarden op allerlei manieren (koeien, schapen, lasso, woest terrein) waardoor ze hele coole paarden krijgen die dus ook heel geschikt zijn als recreatiepaard.
Ik heb toen een afspraak gemaakt voor een paar weken later zodat ik heel goed op een rij kon zetten wat ik allemaal belangrijk vind (hele mindmap gemaakt
) Ik heb dat vooraf ook nog even gemaild zodat ze alvast wat konden voorbereiden qua paarden die ze wilden laten zien. Ik ben gaan kijken samen met de instructrice van mijn dochter en toen we daar aankwamen reed Rik (de eigenaar) al op een paardje dat later ook het paardje bleek te zijn wat ik uiteindelijk gekocht heb. Ze rijden daar in een natuurgebied met ongelijke bodem, modder, boomstronken enzovoort en het rijbakje waarin ik opstapte was ook ongeveer zo. Ze vertelden dat ze dat bewust doen omdat ze anders de paarden in het bos opnieuw moesten opleidden, als het bakje droog is, leggen ze de tuinslang erin zodat het weer modderig wordt.
Ik ben niet zo’n enorme held en toen ik mijn vorige paard kocht, heb ik meer dan tien paarden gezien en geprobeerd voordat ik hét paard vond waar ik me rustig op voelde en waar ik vertrouwen in had. Nu was het meteen bij het eerste paard raak. De eerste minuutjes vond ik wel even spannend, maar toen ik eenmaal doorhad dat het stuur en de remmen heel goed werkte, was ik rustig. We gingen vrij snel het bos in met z’n 3-en te paard. Dat was heel fijn want zo kon ik meteen goed uitproberen hoe hij is in een groepje, of hij voorop, achterop en in het midden wil lopen, of hij weg wilde bij de groep, achter wilde blijven, of het tempo van mij was enzovoort. Echt een hele fijne manier om een paard uit te proberen.
CJ beviel echt super goed. Daarna nog een paardje uitgeprobeerd want tsja, meteen vallen voor het eerste paard......

Gelukkig wist ik van de vorige keer dat ik echt wel kritisch kan zijn en dit was gewoon toevallig meteen raak. Paar dagen erna met dochter van 10 gaan kijken en gezien dat hij ook met touwhalster gereden kan worden (ik wil graag bitloos rijden) en toen gekeurd in Roosendaal. Klinisch en röntgenologisch helemaal goed. 5 panel-test uitslag volgt nog (zou enorm tegenvallen als daar wat uitkomt want voor mijn gevoel is het al klaar).

CJ blijft nog tot 1 januari bij Raats staan en dochter en ik gaan daar dan ook lessen. Vanaf 1 januari komt hij naar ons toe. Ik vond het heel bijzonder hoe Rik op basis van mijn input in 1 x het juiste paardje heeft voorgesteld en hun werkwijze vind ik heel prettig. Ze gaan heel netjes met de paarden om, de paarden worden goed getraind en goed opgevoed en ze zijn heel servicegericht richting ons, ook nu we daar nog staan. Aanrader wat mij betreft.
onder deze gebruikersnaam, zie hier