tips voor onafscheidelijke paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSari

tips voor onafscheidelijke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 20:42

Hey bokkers, ik heb net best wel iets nieuws/geks meegemaakt.

Voordat ik mijn verhaal vertel, als je tips hebt mag dat, maar haat mag je voor je houden :9

Ik heb nu 2 maanden een nieuw paard: Zarah is een draver en ze is 8 jaar. <3
Aangezien ik te weinig tijd had vandaag, vanwege school (leren en huiswerk) :Z , kon ik niet rijden en was ik van plan wat grondwerk en de join up te doen. Allebei mijn paarden (Zarah en Charlie) stonden in de bak en dus ging mijn zus, Charlie even op stal zetten. Zarah wordt normaal gesproken echt heel onrustig als ze gescheiden wordt van Charlie dus ja, dit keer ook. Maar ik wou gewoon starten maar ze bleef maar rennen. Ik had op een gegeven moment het gevoel dat ze wel wat rustiger werd en wat meer op mij lette toen ze opeens over het draadje (ongeveer 1 meter) sprong. Nooit geweten dat zij zo mooi kon springen maar dat even terzijde haha. :D Ze rende dus naar de stallen.. Bijna de weg op?! En toen ben ik er achteraan gerend en gelukkig was mijn zus daar nog.. Ik wil niet weten wat ze anders had gedaan.. Maarja, ze was haar eigen stal ingerend en toen ben ik zeker flink boos op dr geworden, zoiets pik ik echt niet.

Dus ik en mijn zus hebben Zarah nog even naar de bak gebracht en nog even laten rennen. Gelukkig kwam ze heel snel naar ons toe toen we haar vroegen te stoppen.

Ik baal dus eigenlijk heel erg hier van. Want haar oude baas, een hele leuke jonge vrouw, had verteld dat ze nog nooit over een draadje was gesprongen of andere gekke dingen had gedaan... Morgen gewoon lekker rijden en kijken of dat een beetje goed gaat. Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met paarden die onafscheidelijk zijn en tips hebben hier voor? :)
Laatst bijgewerkt door xSari op 23-09-15 21:00, in het totaal 3 keer bewerkt

UhNee

Re: Nieuw springtalent ontdekt ;) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:44

Waarom doe je überhaupt een join-up?

Weggebokt

Re: Nieuw springtalent ontdekt ;) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:45

Waarschijnlijk heb je haar gewoon zo opgejaagd dat ze geen andere optie zag dan over het draadje springen.
Geen dingen doen als je niet weet waar je mee bezig bent

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:48

Ik ben bang dat je de join-up niet goed heb uitgevoerd waardoor je paardje zich zo ''opgejaagd/ opgesloten'' heeft gevoeld dat ze geen andere uitweg wist als over het draadje springen.

Als tip zou ik geven hou het bij longeren, en als je weer een join-up wilt doen omdat je denkt dat dat kan helpen vraag iemand met ervaring die je er bij kan helpen ;)

Ik wens je veel succes!

Chasingmood

Re: Nieuw springtalent ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:50

Correct me if im wrong, ik heb t nu 6 keer over gelezen. Maar waar lezen jullie dat ze een join up probeerde te doen?
Wat ik lees was het paard gewoon overstuur dat t vriendje op stal werd gezet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:50

Citaat:
Maarja, ze was haar eigen stal ingerend en toen ben ik zeker flink boos op dr geworden, zoiets pik ik echt niet.
Dat heeft dan geen zin meer.
Althans; boos kun je wel zijn (inwendig), maar dat is veel te laat om het paard te straffen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:51

amkeVH schreef:
Correct me if im wrong, ik heb t nu 6 keer over gelezen. Maar waar lezen jullie dat ze een join up probeerde te doen?

Volgens mij heeft TS dat later verwijderd.

JamieShanin

amkeVH schreef:

De begin post is een aantal keer aangepast, join-up is naar grondwerk aangepast door TS

Chasingmood

Brainless schreef:
amkeVH schreef:

Volgens mij heeft TS dat later verwijderd.

Oh niks gezegd dan O:)
Edit: nu staat het er weer bij haha
Laatst bijgewerkt door Chasingmood op 23-09-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

UhNee

amkeVH schreef:

Heeft ze verwijderd.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:52

Gewoon geen dingen doen waarvan je geen idee hebt hoe het werkt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:52

xSari schreef:
Hey bokkers, ik heb net best wel iets nieuws/geks meegemaakt.

Voordat ik mijn verhaal vertel, als je tips hebt mag dat, maar haat mag je voor je houden :9

Ik heb nu 2 maanden een nieuw paard: Zarah is een draver en ze is 8 jaar. <3
Aangezien ik te weinig tijd had vandaag, vanwege school (leren en huiswerk) :Z , kon ik niet rijden en was ik van plan een join up te doen. Allebei mijn paarden (Zarah en Charlie) stonden in de bak en dus ging mijn zus, Charlie even op stal zetten. Zarah wordt normaal gesproken echt heel onrustig als ze gescheiden wordt van Charlie dus ja, dit keer ook. Maar ik wou gewoon starten maar ze bleef maar rennen. Ik had op een gegeven moment het gevoel dat ze wel wat rustiger werd en wat meer op mij lette toen ze opeens over het draadje (ongeveer 1 meter) sprong. Nooit geweten dat zij zo mooi kon springen maar dat even terzijde haha. :D Ze rende dus naar de stallen.. Bijna de weg op?! En toen ben ik er achteraan gerend en gelukkig was mijn zus daar nog.. Ik wil niet weten wat ze anders had gedaan.. Maarja, ze was haar eigen stal ingerend en toen ben ik zeker flink boos op dr geworden, zoiets pik ik echt niet.

Dus ik en mijn zus hebben Zarah nog even naar de bak gebracht en nog even laten rennen. Gelukkig kwam ze heel snel naar ons toe toen we haar vroegen te stoppen.

Ik baal dus eigenlijk heel erg hier van. Want haar oude baas, een hele leuke jonge vrouw, had verteld dat ze nog nooit over een draadje was gesprongen of andere gekke dingen had gedaan... Morgen gewoon lekker rijden en kijken of dat een beetje goed gaat. Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met paarden die onafscheidelijk zijn en tips hebben hier voor? :)

Dit was haar OP eerst

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 20:53

UhNee schreef:
amkeVH schreef:

Heeft ze verwijderd.

Nee het staat er nog, maar omdat zoals ik al had gezegd liever geen haat reacties en aangezien best veel mensen de functie van een join up niet begrijpen had ik het weggehaald. Later toegevoegd vanwege onduidelijkheid.

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 20:55

Felicxa schreef:

Ik weet echt wel hoe het werkt hoor, ze was zelf onrustig daar kon ik niks aan doen en ik heb haar gewoon even laten gaan. Zoals er al staat wou ze zelf niet rustig worden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:56

xSari schreef:
Nee het staat er nog, maar omdat zoals ik al had gezegd liever geen haat reacties en aangezien best veel mensen de functie van een join up niet begrijpen had ik het weggehaald. Later toegevoegd vanwege onduidelijkheid.

Maar je kan de functie van een join up wel begrijpen, maar de uitvoering begrijp je duidelijk niet. Dat is helemaal niet erg, maar je paard gaf duidelijk aan nergens anders heen te kunnen dan over het touw. Gewoon stoppen met die join ups dus.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:56

Ts waarschijnlijk werd ze niet rustig omdat jij nog in de ring stond.
Wat extra energie van jou kant kan betekenen ook al voelt dat niet zo ;)

Wat je het beste kan doen als ze zo opgewonden raakt bij longeren/losgooien/grondwerken hoe je het maar wilt noemen ;) is je zelf weg draaien van haar dan scherm je je energie af van haar ;)

en verder instructie

PocoGaucha

Re: tips voor onafscheidelijke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:03

Wat je het beste kan doen is het gescheiden worden van het andere paard met iets positiefs koppelen, voordat je je paard hard gaat laten werken of bijvoorbeeld een join up.
Dus probeer je paard eens in de stal te poetsen als het andere paard buiten staat, of andersom. En ga hem rustig aan een touwtje rondslingeren, houd alles heel ontspannen en vrijblijvend voor je paard.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:05

xSari schreef:
Felicxa schreef:

Ik weet echt wel hoe het werkt hoor, ze was zelf onrustig daar kon ik niks aan doen en ik heb haar gewoon even laten gaan. Zoals er al staat wou ze zelf niet rustig worden.

Jawel, je had bijvoorbeeld je zus kunnen vragen om het andere paard weer terug te brengen (bijvoorbeeld naast de ring). Dit paard staat hier pas 2 maanden en heeft met jou nog geen band opgebouwd waardoor ze in een stressvolle situatie (want dat is het, als haar maatje uit zicht gehaald wordt) op jou kan vertrouwen. Dat geeft niet, dat vertrouwen komt vanzelf, maar je kunt het niet afdwingen of verwachten dat ze in zo'n korte tijd al compleet op jou kan bouwen.

Geef haar de tijd om te wennen en zorg voor een situatie waarin ze niet (doods)bang hoeft te worden. Een paard dat over een omheining springt, terwijl ze dat normaal nooit zou doen, is écht bang en wil naar veiligheid. Probeer dit te zien vanuit het oogpunt van je paard. Ze is nieuw, kent nog niemand écht goed en degene die haar het meest vertrouwen geeft zijn andere paarden. Je kunt ook grondwerk doen in de bak terwijl het andere paard daar blijft staan (geen join-up, maar aan een leadrope, dat geeft sowieso al meer vertrouwen en mogelijkheden om haar te kalmeren).

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:10

callippo schreef:
Jawel, je had bijvoorbeeld je zus kunnen vragen om het andere paard weer terug te brengen (bijvoorbeeld naast de ring). Dit paard staat hier pas 2 maanden en heeft met jou nog geen band opgebouwd waardoor ze in een stressvolle situatie (want dat is het, als haar maatje uit zicht gehaald wordt) op jou kan vertrouwen. Dat geeft niet, dat vertrouwen komt vanzelf, maar je kunt het niet afdwingen of verwachten dat ze in zo'n korte tijd al compleet op jou kan bouwen.

Geef haar de tijd om te wennen en zorg voor een situatie waarin ze niet (doods)bang hoeft te worden. Een paard dat over een omheining springt, terwijl ze dat normaal nooit zou doen, is écht bang en wil naar veiligheid. Probeer dit te zien vanuit het oogpunt van je paard. Ze is nieuw, kent nog niemand écht goed en degene die haar het meest vertrouwen geeft zijn andere paarden. Je kunt ook grondwerk doen in de bak terwijl het andere paard daar blijft staan (geen join-up, maar aan een leadrope, dat geeft sowieso al meer vertrouwen en mogelijkheden om haar te kalmeren).

Ja ik snap echt je verhaal, en wel fijne tips maar we hebben het al veeel vaker gedaan en toen reageerde ze niet zó bijzonder. Maar misschien komt dat omdat ik haar weg haalde van hem ipv hem van haar. We zijn ook al samen zonder Charlie op buitenrit geweest van 1,5 uur en toen deed ze ook niks geks. Maar toch bedankt voor je tip.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:15

[/quote]

Nee het staat er nog, maar omdat zoals ik al had gezegd liever geen haat reacties en aangezien best veel mensen de functie van een join up niet begrijpen had ik het weggehaald. Later toegevoegd vanwege onduidelijkheid.[/quote]

Maar kan jij mij dan uitleggen wat volgend jou in dit geval dan de functie van de join up is? Vooral omdat je van te voren al bedacht had dat je een join up ging doen.

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:21

genja schreef:

Nee het staat er nog, maar omdat zoals ik al had gezegd liever geen haat reacties en aangezien best veel mensen de functie van een join up niet begrijpen had ik het weggehaald. Later toegevoegd vanwege onduidelijkheid.[/quote]

Maar kan jij mij dan uitleggen wat volgend jou in dit geval dan de functie van de join up is? Vooral omdat je van te voren al bedacht had dat je een join up ging doen.[/quote]

Als ik een join up met mijn paard doe is het om haar te leren kennen en zij mij door kleine lichaamsbewegingen. En ook als bevestiging dat ik in zulke gevallen de leider van haar ben. Het is misschien niet volgens het orgineel maar het heeft dezelfde gedachte erachter. Als je dit niet begrijpt, oke maar het is gewoon mijn manier van mijn paard leren kennen.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:24

xSari schreef:
Als ik een join up met mijn paard doe is het om haar te leren kennen en zij mij door kleine lichaamsbewegingen. En ook als bevestiging dat ik in zulke gevallen de leider van haar ben. Het is misschien niet volgens het orgineel maar het heeft dezelfde gedachte erachter. Als je dit niet begrijpt, oke maar het is gewoon mijn manier van mijn paard leren kennen.

Ik heb altijd andere dingen geleerd en gelezen. Dat je je paard mentale schade kunt toebrengen doordat je je paard uit de kudde jaagt. Dit betekent in het wild dat hij ten dode is opgeschreven en dit levert enorm veel stress op. Naar mijn mening zijn er een hoop paardvriendelijkere manieren om je paard te leren kennen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:27

Maar, wat vind je zelf nou?

Als je dit zo ziet: je deed een join-up, waarin je een paard uit je kudde stuurt en hem weer terugneemt als hij heel erg onderdanig gaat doen, op exact het moment dat hij gestrest was. Was dit wel verstandig?
Wat doe je voor de rest nog voor grondwerk? Ik denk dat je wat meer aan de verbinding tussen jou en je paardje moet gaan werken, vooral met ander grondwerk. Wil hij bijvoorbeeld zijn hoofd wel laag doen als je hierom vraagt, of vertrouwt hij je nog niet goed genoeg? Loopt hij op een gepaste afstand van je af, en kunnen jullie samen zonder onenigheid een parcoursje lopen?

Zorg dat jij de veilige haven wordt, niet de afstraffer die hem uit de kudde drijft op zo'n stressvol moment.

Dat is wat ik erover te zeggen heb, veel succes met je paardje.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:29

xSari schreef:
callippo schreef:

Ja ik snap echt je verhaal, en wel fijne tips maar we hebben het al veeel vaker gedaan en toen reageerde ze niet zó bijzonder. Maar misschien komt dat omdat ik haar weg haalde van hem ipv hem van haar. We zijn ook al samen zonder Charlie op buitenrit geweest van 1,5 uur en toen deed ze ook niks geks. Maar toch bedankt voor je tip.

Veel vaker join up? Hoe vaak doe je dat dan???

Als je paard zo overstuur is, gooi haar dan niet los. Werk eerst aan ontspanning en een connectie, denk daarna pas aan losgooien. Over het algemeen genomen worden paarden die als een kip zonder kop rondjes rennen daar niet rustiger van, kloppen de adrenaline alleen maar meer op. Ze kunnen dan gewoon niets van je aannemen en zo los heb je niets in handen om ze uit die staat te krijgen.

Eerst eens rustig werken aan ontspannen weg kunnen gaan bij het andere paard en het andere paard te kunnen laten vertrekken zonder dat die van jou overstuur raakt is ook wel handig. Dus niet gelijk helemaal weg zodat je paard denkt dat ze uitgenodigd is voor een bbq, want dan heb je pure adrenaline aan een touwtje, maar spelen met tresholds. Kijk waar de spanning begint en werk daar aan ontspanning, heb je die dan terug. Afhankelijk van hoe moeilijk dat gaat kan je meerdere sessies achter elkaar doen of niet. Doe dit een aantal dagen achter elkaar en steeds een stapje verder. Als het helemaal goed gaat herhaal je dit nog een aantal dagen en dan heb je iets waar je de rest van de jaren plezier van zal hebben.

dresjoepie

Re: tips voor onafscheidelijke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:51

Misschien kun je wat leren uit de filmpjes van Emiel voest www.freestyleacadamy.nl Hoewel ik bij hem ook een paard zag een jonkie wat dwars door de omheining ging maar goed kan iedereen gebeuren zie je wel je leert er wel een hoop van ik vind het fijne filmpjes Je intentie is iig goed dat je het paard beter wilt leren kennen Maar de uitvoering zou misschien iets anders kunnen