Na aanleiding van dit topic: [RIJ-ITP] Otje (Jazz x Ivanhoe) als oude trut aan het werk!
Otje raakte 3 jaar geleden geblesseerd en zowel mijn dierenarts als ik dachten niet dat haar pezen ooit nog voldoende zouden herstellen om te rijden, laat staan voor de sport dus dekte we haar en bracht ze mij een prachtige merrieveulen van Negro, Jeanne D'arc. Inmiddels is deze dame alweer anderhalf en word ze groot en sterk!

Otje pakte ik eind Augustus op zodat ik een puntje in het Z2 kon rijden, ze was toen al 18. Ik verwachte dat ze niet meer training dan dat aankon dus dat het daar ook bij zou blijven, gezien haar geschiedenis van blessures en in dit was in September, onze eerste trainingsplaatjes.

In Oktober reden we tijdens onze eerste wedstrijd direct 2 winstpunten dus het Sportpredicaat was binnen. Ze voelde wel fit, dus besloot ik verder te rijden totdat ze dat niet zou zijn of er een blessure om de hoek zou komen kijken.
Redelijk fluitend reden we die winter het Z2 door en zo hadden we in Februari ineens de punten voor het ZZlicht!
Daar het winter seizoen niet echt het seizoen is voor foto's, komen de volgende plaatjes pas in Maart, tijdens het losrijden voor de clinic van Malene Nootenboom.

In Maart gingen we ook voor het eerst van start in het ZZlicht en we reden de eerste wedstrijd geen winst, al reden we er mooi wel! De 2e wedstrijd was het wel raak!

Het werd wel moeilijker voor ons in het ZZlicht maar met redelijk constante proeven, konden we ook redelijk constante punten rijden.
Zo werden er nog meer punten verdiend in April.

En zo reden we in Juni ineens onze laatste punten voor het ZZzwaar, dat vond ik echt ongelooflijk en tegelijkertijd doodeng! Want volgens de juf moesten we het gewoon maar eens proberen..
Ook gingen we van start in de Run and Ride, alleen het bos is gaat niet maar achter een hardloper aan draven en galoperen vond ze prima!

Eerst kwam in Juli nog de Centrale Keuring, Otje was op 17 jarige leeftijd nog Ster geworden en met 18 Sport dus wie hield me tegen om haar op haar 19e voor te brengen voor het Keurschap, Hell wat was ik zenuwachtig. Ze was wat snotterig die dag en liet zich niet optimaal zien, toch kreeg ze erg positief commentaar en in combinatie met haar sportresultaten werd ze Keur!
Moet ik erbij zeggen dat ik retetrots was?

Een week later maakte mijn collega deze foto's van haar.

Even voor het verschil, dit was Otje, 17, ongetraind en drachtig.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-SMFPTHOB.jpg
In Juni en Augustus zijn we inmiddels 3x ZZzwaar gestart en nog zonder winst, alles moet foutloos voor elkaar zijn en dat lukte nog niet in de proef. Trainen en kilometers maken en dan heb ik vertrouwen dat ons ook dat gaat lukken.
In Augustus hebben we een clinic gereden bij Wilma Wernsen, interessant en weer genoeg oefeningetjes om wederom verder te trainen. Het was die dag erg warm en daar kan ze niet heel goed tegen, na elke oefening heb ik dan ook gestapt en het was geen briljante rit maar dat hoeft ook niet, het is niet voor niets training.

Ik hoop dat jullie snappen dat ik gewoon trots ben op mijn oude dame, die dit mooi allemaal nog bereikt op haar oude dag. Het gaat niet vanzelf, we trainen hard maar met beleid, krijgt de nodige supplementen, ze heeft de nodige rustdagen, longedagen en speelt heel veel buiten met haar beste vriendin.
En dan nog zijn er momenten dat ze niet fit is, dr dag niet heeft of ik mijn dag niet heb, we rijden geen briljante ritten, misschien wel omdat ik geen briljante ruiter ben en zij ook maar gewoon een paard is maar ik ben wel blij met zover als dat we gekomen zijn en het goede en vertrouwde gevoel dat ze mij kan geven, hopelijk op naar het winterseizoen, zolang als dat het gaat, vol lessen, wedstrijden en heel veel bosritjes want dat vind ze heerlijk.

Dat is je dier nemen voor wat ze is op deze leeftijd. Hoeveel mensen kunnen dat nog? Kan echt genieten van deze plaatjes, super!