Cloud...wild stallion of the Rockies!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cloud...wild stallion of the Rockies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:39

Direct na mijn studie begon ik met lesgeven over gedrag van paarden. Tijdens mijn lessen sprak ik vaak over Cloud, een wilde Mustang hengst. En soms kwamen we eraan toe om een van de DVD’s over hem te kijken. Velen van jullie zullen ook over hem gehoord hebben. Hier een linkje naar een van de films over hem: https://www.youtube.com/watch?v=S6eLLhwzr4A

Begin dit jaar was ik al druk met het plannen van mijn droomreis naar Canada en de USA. Al een paar keer eerder was ik in de buurt van de Pryor Mountains in Wyoming, het gebied waar Cloud leeft, maar steeds liepen de plannen om erheen te gaan op niets uit. Met een gewone auto het gebied in gaan is namelijk vragen om hele grote problemen. :=

Toen verschenen dit voorjaar vrij zorgelijke berichten. Cloud, op dat moment nog net geen 20 jaar, was broodmager de winter uitgekomen en had zijn merries verloren aan een jongere, sterkere hengst. Het was maar de vraag of Cloud het zou redden. Gelukkig bleek niets minder waar!

Inmiddels was het mij gelukt in contact te komen met mensen die geïnteresseerden mee nemen de bergen in. Het was mogelijk om precies op die ene dag dat ik er in de buurt was met ze mee te gaan. Ik heb alles gelijk vastgelegd, dit keer zou het echt gaan lukken. :):)

30 juni was het eindelijk zover...ik vertrok ’s ochtends vroeg vanuit Cody WY richting Lovell WY waar Steve op me zou wachten bij het kleine informatiecentrum over de Pryor Mountain Wild Horses. Rond 9 uur kwam ik aan en na een kennismaking en wat formaliteiten stapten we in de Jeep Rubicon die ons in 3 uur tijd klauterend, hobbelend, hotsend en stotend naar boven zou brengen over smalle weggetjes, keien, rotsen en geulen.

Het is altijd de vraag welke paarden je zult aantreffen in het gebied. Naast Cloud leven er nog zo’n 100 paarden. Het was dus ook nog maar de vraag of we Cloud zouden zien. Maar met zoveel paarden, zouden we in elk geval een geweldig dag hebben met wilde paarden.
En toen...bovenaan gekomen...was het eerste paard dat we zagen...Cloud! Hoe bijzonder! Hij stond lekker te grazen en stond af en toe onder de bomen om even geen last van vliegen te hebben. We waren blij te zien dat hij inmiddels weer aardig op gewicht is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na pakweg een kwartier a 20 minuten gingen we verder. We bevonden ons in een onvoorstelbaar mooie omgeving temidden van de wilde paarden.

Afbeelding

Clouds dochter Encore
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zagen het laatste veulen van Cloud, Cloud’s Pride met zijn moeder en hun soortgenoten genieten van het verse gras.

Afbeelding

Op gepaste afstand maar alsnog verbazingwekkend dichtbij liepen we een heel stuk langs harems en multiple male bands.

Afbeelding

Afbeelding

We hadden al gehoord over een veulentje dat 2 dagen eerder bovenop de bergen was geboren. En ineens zagen we 2 kleine oortjes uitsteken boven een richeltje op de berg...daar stond ze! Op het moment dat wij er waren, was het geslacht nog niet bekend, op dat moment hebben we kunnen vaststellen dat het om een merrietje ging.

Afbeelding

Paps stelde zich steeds heel rustig maar waakzaam op tussen ons en zijn merrie met veulen.

Afbeelding

Rond een uur of 3 besloten we dat het toch eens tijd werd om te lunchen. Bij een oud hutje bovenop de berg picknickten we met mooi uitzicht. En dan zo ineens lopen er gewoon twee jonge hengsten vlak achter je langs... Echt zo gaaf.

Afbeelding

Na de picknick was het tijd om zo langzamerhand aan de tocht naar beneden te gaan beginnen. We zaten nog geen 2 minuten en ineens stond Cloud daar weer! Alleen, op het topje van een berg. Hij stond uit te rusten van zijn drukke acties de dag ervoor (Steve vertelde ons dat hij de dag ervoor samen met een andere hengst een haremhengst aan het uitdagen was geweest).

Afbeelding

Afbeelding

Een mooier afscheid van de Pryors had ik niet kunnen krijgen...

Berdien

Re: Cloud...wild stallion of the Rockies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:44

Had al een deel van de foto's gezien, maar het zijn en blijven schitterende foto's Jessica! En wat een onvergetelijke ervaring moet het zijn geweest om te zo te zien en te ervaren. Heel bijzonder ook dat jullie Cloud zo hebben gezien. Dit zijn herinneringen om heel lang te koesteren :)

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:45

Wauw wat gaaf! Ken de film, maar wat mooi om dit in een echt te zien lijkt mij!!! Hoop dat die droom van mij ook ooit uitkomt ;)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:46

prachtig, erg indrukwekkend met die bergen er zo achter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:46

Het is daar echt wel prachtig! Hebben alle paarden daar een naam?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:47

Waauw, wat een gaaf avontuur! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:48

Oh zo ontzettend gaaf!! :oo :wow:
Hele bijzonder dag moet dat geweest zijn, prachtige foto's en mooi verhaal!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:55

wat een mooie ervaring..

heb wel filmpjes van hem gezien, maar geen recente kunnen vinden verder..

wat ziet ie er nog goed oud voor een zo'n oudje, want oud kunnen we hem wel noemen als je het wild 20 jaar doorstaat. menig wild paard bereikt die leeftijd bij lange na niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:57

Wel heb je van je leven. Ik heb een dvd over hem thuis liggen. Nooit geweten dat hij zo'n beroemde mustang was.

Wat moet gaaf geweest zijn zeg.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:58

Wat geweldig! Ik heb ademloos naar een documentaire over hem zitten kijken een aantal jaar geleden.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:59

wow krijg weer kippenvel bij het zien van je foto's wat een machtig mooie ervaring <3
Laatst bijgewerkt door _yvonne op 21-08-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:00

Zo bijzonder dat je hem ook echt ontmoet hebt! Prachtige foto's!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:08

Wauw, prachtig zeg!!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:12

Wat gaaf zeg! Heb alle 3 de documentaires gezien. Ben jaloers dat jij hem in het echt heb kunnen zien haha! Ben helemaal gek van hem!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:13

Wauw wat bijzonder! Heb een aantal jaar terug de documentaire over hem een tijdje gevolgd.
Erg gaaf dat je hem in het echt hebt kunnen zien :D

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:16

Jeetje wat lijkt me dat een bijzondere ervaring! De foto's zijn prachtig, het is daar prachtig zo te zien. En wat een kans dat jullie mee konden! Voor jullie een ervaring om nooit te vergeten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:17

1 woord: wauw <3

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:23

Echt prachtig! Die documentaire, de foto's echt prachtig!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:25

:wow: jeetje....hoe prachtig en ontroerend is dit <3
Moet een heel bijzondere ervaring voor jullie geweest zijn.
Hele mooie foto's ook ! Die voorlaatste en laatste...krijg je toch echt kippevel van !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:27

SandraVerl schreef:
Het is daar echt wel prachtig! Hebben alle paarden daar een naam?

Ja alle paarden hebben een naam.

In een ander gebied, McCullough Peaks, is een kennis van mij de herd manager vanuit het Ministerie van Landbouw. Ook daar hebben alle paarden een naam. Zij vertelde dat BLM (het Ministerie van Landbouw) op een gegeven moment alle paarden voor herkenning wilde brandmerken. Na een paar paarden en de onleesbare brandmerken kwamen ze er achter dat ze toch beter op de kennis van haar konden afgaan. Zij herkent alle paarden, weet alle familiebanden en wie bij wie in de harem zit, enz. En zij kent dus ook alle namen. :)

Steve, met wie wij mee waren, herkent ze ook allemaal. Heb ook een boekje gekocht daar waar alle paarden in staan. Ben er nog niet aan toegekomen om in bovenstaande foto's de namen erbij te zoeken. :o

Pandora, die laatste foto hangt, samen met een andere hele gave vakantiefoto boven ons bed. :) Inderdaad erg ontroerend. Toen we daar wegreden had ik ook echt even vochtige ogen, gewoon door de schoonheid van het moment, de ervaring en het gevoel dat ik daar had...

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:32

Wauw! Gaaf zeg! Ik heb ook de documentaire gevolgd maar het lijkt me ee geweldige ervaring om alles daar in het ect te zien

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:39

Wat een ervaring! Super gaaf zeg

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:45

Mooie foto's :j

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:23

Wat gaaf ik heb de film van hem hier ook thuis liggen, nooit gedacht dat hij nog steeds leeft wat ontzettend gaaf dat je hem in het echt heb ontmoet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:28

Oh wauw!
*\o/*
Ik heb ook echt veel van hem gezien en vroeg me ook al af hoe het net hem zou gaan.
Wat ontzettend fijn dat hij er toch nog is en het goed met hem gaat.
Mooie foto's

:D :D