[Volgtopic] Afvallen Jonkvrouw!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjessiesl

[Volgtopic] Afvallen Jonkvrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:55

Hoi bokkers,

Ik had haar de laatste tijd weer iets beter opgewicht nog lang niet goed maar wel beter. Nu ben ik 3 weken op vakantie geweest en heeft ze vrijwel niet gelopen, dus ja jullie snappen het wel ik trof een XXXL buik aan haha. Oke een beetje overdreven :'). Maar ik vond het nu wel tijd om er echt wat aan te gaan doen.

Jonkvrouw is een 21 jarige dame en haar ras is een Gelders paard. Ze loopt ook voor de kar. (Ze heeft vroeger ook veulens gehad).

Ik ga het echt gewoon heel erg rustig opbouwen en we zien wel wat er uit komt. Het hoeft van mij niet snel vanwege haar leeftijd ga ik niet heel intensief bezig. Ik rijd Jonkvrouw eindelijk niet meer alleen 1x in de maand wil ik nog wel eens op buitenrit gaan. De bedoeling is dus om haar te gaan longeren en gewoon lekker te gaan wandelen. En ja, ik mag niet meer zo veel toegeven aan de snoepjes die ik haar nog wel eens wil geven.

Inmiddels is het een heel verhaal geworden, maar ik ben benieuwd of er mensen willen gaan volgen. Zo niet, dan gaat het gewoon niet door (afvallen wel, maar het topic niet haha). Maar we zien het allemaal wel!

Ik ben best bereid om nieuwe dingen aan te leren, dus als iemand nog wat leuks weet op rijden na is alles welkom!

Ik ga zo naar haar toe en dan zal ik wat foto's maken!

Groetjes,
Jessie.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:13

Heb geen foto van voren, maar doe ik vanavond misschien als ik haar binnen doe. Heb haar net gelongeerd.

Afbeelding

Afbeelding

ponyparadijs

Re: [Volgtopic] Afvallen Jonkvrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:26

Oei ik zou voorzichtig zijn met dieet op die leeftijd.
Je zou natuurlijk wat meer kunnen gaan rijden.
Of is daar een reden voor?
Verder neem ik aan dat ze op gras staat.
Als ze straks niet meer op het gras staat raakt ze die buik wel kwijt

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:35

Ja, ga hééél rustig aan doen! Reden is hier voor, i.v.m mindere achterhand. Ze zal gewoon op gras blijven staan, wil ik haar niet ontnemen. Meer bewegen zal wel goed zijn. We doen het gewoon rustig aan, wat mijn betreft doen we er gewoon lekker lang over. Als er maar ietsjes af gaat! Is voor haar ook beter.

Heb al een beetje opgezocht naar oudere paarden, omdat bespiering etc. Dan minder word.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:46

Mindere achterhand?
In de zin van rijden is te belastend?
Of is de bespiering te slap?
Ik zou haar zeker niet van het gras halen

Wat krijgt ze nu allemaal te eten?
Dus qua gras?
Krachtvoer?
Extra's?

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:51

Ja, in de zin van te belastend. Zo af en toe gaat wel, maar wil het niet vaker doen als 1x in de maand. Ze vind het nog wel heel leuk, maar wil dat verder niet meer dan 1x doen.

Reageer zo even over het voer!

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:20

Ze krijgt excellent brokken als ik het goed heb, gewoon normale harde brokken. Halve schep per dag.

Extra's zijn meestal wortels of een appel, maar ook wel paardensnoepjes. Denk dat ik vooral met paardensnoepjes moet stoppen.

Het gras is niet hoog, dus inprincipe is daar weinig aan te doen.

Nu vroeg ik mezelf toch af, vanwege het opzoeken. Raad bokt mij aan om haar nog af te laten vallen? Inderdaad vanwege haar leeftijd. Zo niet, waarom niet? Zo wel, waarom wel?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:26

Persoonlijk vind ik haar niet extreem dik, ik zou die extra pondjes voor lief nemen.
Een oud(er) paard krijgt op een gegeven moment moeite genoeg om op gewicht te blijven, dan ben je al lang blij met alle kilo's die er aan blijven.
Zeker als je toch weinig rijdt (en haar dus maar minimaal belast), zou ik het accepteren.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:27

Ik denk dat haar ietsje minder eten geven (in de zin van niet te veel extra's) en een beetje meer bewegen echt geen kwaad zal kunnen. Maar je zult vooral heel erg rustig aan moeten doen en haar goed in de gaten houden, maar dat gaat vast helemaal goed komen :)
Misschien is het leuk om wat meer met haar te gaan wandelen oid, weet niet of dat een optie is?

ps. Ze is echt onwijs gaaf!!!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:29

Ik vind haar btw niet echt veel te dik ofzo, beetje een rond buikje, maar dat is niet heel erg op deze leeftijd denk ik ;) maar bewegen is natuurlijk, met mate, altijd wel goed

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:40

Nu ik al die reacties krijg klinkt het al anders. Hoor vaak dat ze wat te dik is haha. Heeft me eindelijk een beetje aan het twijfelen gebracht. Dus jullie storen je er niet aan/echt niet te dik?

Ben eindelijk een beetje opgelucht om dit ook te horen.

Ik zal geen last meer hebben van die extra pondjes..

Ja, ik wandel al veel met haar! Vind ze ook heel leuk. Jammer genoeg heeft ze ook een behoorlijke eigen wil en heeft ze er op een gegeven moment genoeg van en blijft ze stil staan. Vaak krijg ik haar wel door, maar met moeite. Wanneer ik dan weer terug naar huis ga moet ik haar gewoon super erg inhouden haha. Ik moet eindelijk een klets maatje voor mij vinden en een paard voor Jonkvrouw die mee gaat lopen! waarmee ik lekkere einden kan gaan lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:53

Ze ziet er gewoon lekker rond uit :D

En weet je, als ze straks in de winter niet mer op gras staat valt ze vanzelf wel af hoor.
Zeker de oudere paarden gaan in de winter nog wel es wat achteruit in gewicht.
Zou het lekker zo laten :j
Zo voor de winter mag er best een beetje vet op zitten :P

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:04

Met het werk wat ze doet zou ik haar geheel van het krachtvoer af halen.
Snoepjes minimaliseren
En verder wat extra beweging is altijd goed

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:19

Ze word in elk geval elke dag zo'n 15/20 minuten gelongeerd of er word een stuk met haar gelopen. Het longeren gaat aan de dubbele longeerlijn. Zondag gaan we altijd met de kar weg. Is het dan verstandig om het krachtvoer weg te halen? Snoepjes begrijp ik. Maar is het krachtvoer slim denk je? Ik weet het niet zo goed..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:23

Ik ben niet zo van krachtvoer.

Mijn merrie liep in de sport (Z1 dressuur en M springen) en kreeg op een dag maar een kwart muesli.
Met wat je doet heeft ze het niet nodig.
Wat je beter zou kunnen voeren is een vitamine / mineralen brokjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:27

Alleen een handje vitamine brok, goed ruwvoer als er te weinig gras is en verder, de wortels/appels/snoepjes weglaten. Rijden in stap, kan dat nog wel want dan zou je een keer of vijf per week gewoon een uur met haar kunnen stappen buiten, dat is ook prima om wat af te vallen. Ik vind haar wel een flinke grasbuik hebben en dat mag echt wel wat minder, vooral als ze al lichtelijk problemen heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:27

Als ze nog wekelijks voor de kar staat en dagelijks wordt gelongeerd dan is die halve schep krachtvoer prima. Wat minder snoep en ik zou juist wat vaker rustig op buitenrit... paard wat 20 minuten gelongeerd wordt kan het ook wel aan om rustige buitenrit van half uur/ drie kwartier te maken (en dat vind ze misschien ook wel leuker dan aan de longe)

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:29

Ik zou op gevoel gaan voeren. Als ze hard gewerkt heeft geef je wat meer heeft ze niet hard gewerkt dan geef je minder. En als ze in de wei heeft gestaan geef je haar minder dan als ze in de bak op stal heeft gestaan ;)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:46

Wel fijn, al die tips zo. Kan ik tenminste wat mee!

Het is eindelijk de bedoeling om haar achterhand weer wat sterker te maken. Als jullie nog bepaalde oefeningen/tips hier voor hebben hoor ik dat ook graag! Ik wil het wel rustig opbouwen, zodat ik als ze het nog aan kan rustige stap ritjes kan maken. (Jonkvrouw is eindelijk nooit echt ingereden). Ik wil het eerst even aankijken. Ga eerst lekker grote stukken wandelen over de weg. Longeren met zadel, kan ook nog wel even goed zijn.

Dat vond ik dus ook Bigone, die grasbuik..

Misschien is het inderdaad goed om te kijken naar brokken met vitaminen.

Ik vond zelf het werk aan de lange teugel ook wel gaaf, maar daar heb je dan ook les voor nodig. Misschien ook goed voor nog wat meer afwisseling? Inprincipe geen probleem, allen wel rekening houden met haar leeftijd.
Laatst bijgewerkt door xjessiesl op 12-08-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:47

Balkjes lopen is goed voor de spieren ;)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:49

Balkjes zijn er nog wel, wel eens gedaan. Maar nog niet zo vaak, ga ik doen!

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:50

Succes :D

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:51

O ja je kan ook slalom oefeningen doen, wil ook wel eens helpen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:52

Lange teugel werk is heel goed
Daar kun je ook spieren mee opbouwen.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:53

Vind haar niet te dik op de foto's, wel een flink grasbuikje. Gewoon goed in de gaten houden en lekker onbelast laten bewegen.

Ik zou wel even kijken naar de brokken, als ze nietzo veel intensief beweegt en gewoon genoeg gras/ hooi te knabbelen heeft zou ik me afvragen of de brokken nodig zijn, anders misschien een handje ipv. halve schep.

Paardensnoepjes kun je ook veranderen in een brokje.