Hoe je dag in een keer omslaat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Hoe je dag in een keer omslaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:21

beware lang verhaal.

Vorige zondag hoefsmid geweest kreeg de melding dat mijn paard op het randje van hoefbevangenheid zat. Nog niet zo erg dat hij niet het land meer op mocht maar ik heb hem er toch helemaal afgehaald (hij ging al 5 weken 's nachts naar binnen) want dat voelde beter. na de bekapping liep Zeno een paar dagen niet lekker aangezien de hoefsmid de rooie lijn in zijn hoef aan de onderkant "open" had gelegd. Had met mezelf afgesproken als hij aan het eind van de week niet beter was ik er de dierenarts bij zou halen voor de zekerheid. Echter bleek die dierenarts uiteindelijk voor iets heel anders te mogen komen....

Donderdag avond kwam ik rond kwart over 7 s avonds op stal aan. Stal was uitgestorven want het is voor de meeste vakantie dus iedereen komt overdag. ik pak een kruiwagen met wat stro en loop met het idee om mijn stal en paddock uit te mesten richting de paddocks. Met kruiwagen loop ik achter de containers langs en loop met de kruiwagen tussen de stallen heen naar de paddocks toe. Mijn paard hoort me op het moment en draait zich om om mij te begroeten op dat moment gebeurt het. Ik zie hem links om draaien en hij blijft maar draaien. Het lijkt wel of hij vast zit in het rondje er er niet meer uit kan. na 2/3 keer links om gedraaid te zijn valt hij om. Hij weet zichzelf nog net optijd te herstellen zodat ie blijft staan maar ik weet niet hoe snel ik door alle draden heen moet sprinten om bij hem te komen (hij stond 2 paddocks verder op in een paddock waar ie normaal gesproken niet staat) daar aangekomen meteen de staleigenaresse gebeld en gevraagd of ze aanwezig was wat niet het geval was. Ondertussen leek Zeno weer recht te staan en leek er even niets aan de hand. Heb de Situatie uitgelegd en de staleigenaresse zegt bel de DA maar. Heb de telefoon opgehangen en Zeno wat laten lopen om te kijken of ie wel gewoon liep wat het geval leek. Ben daarna snel naar mijn kast gesprint om een halster te pakken en hem van de paddock naar de bak te verplaatsen met het idee als ie dan toch omvalt valt ie zachter.

Na dat ik hem in de bak had neer gezet wat eigenlijk prima ging heb ik mijn mobiel gepakt om de dierenart te bellen om er vervolgens achter te komen dat ik alleen het algemene nummer had. Bandje afgeluisterd wat het spoednummer doorgaft en vervolgens als een gek opzoek gegaan naar een stift, krijtje of pen. op stal nergens te vinden waarna ik me realiseerde dat ik met de auto was en daar voor de volle 100% zeker een pen in moest liggen. Hele dashboard overhoop gehaald om vervolgens onderin inderdaad een pen te vinden. Nog een keer het algemeen nummer gebeld en het eerste nummer wat ze zeiden opgeschreven en gebeld. het nummer van de gezelschapsdieren -O- Vanuit daar konden ze me niet doorverbinden dus het werd mij aangeraden het bandje af te luistern. Het laatste nummer moest de goede zijn. Vol ongeduld (en paniek) het nummer nog een keer gebeld en het goede opgeschreven en gebeld. gesprek met de dierenarts ging als een waas voorbij. "met Doeke van dierenkliniek middenwaard wat kan ik voor u doen." "Hallo met ... ik heb hier een paard wat soort van omvalt." "oke waar sta je? goed kom er aan!" na dit gesprek mijn beste vriendin gebeld die aan de andere kant van het land woont en die heeft me in mijn paniek opgedragen om nu meteen een stalgenoot te bellen. geprobeert die te bereiken wat niet lukte om haar vervolgens 2 minuten later stom toevallig het erf op te zien rijden gevolgd door de staleigenaresse die met iemand waar ze aan het BBQ-en was achter het stuur het erf op te zien racen. nog geen 2 minuten later kwam Doeke ook al aan (top vent ik zweer het). Mijn paard overgegeven aan doeke en die zijn onderzoeken laten doen conclussie: waarschijnlijk in de paddock over de kop geslagen aangezien zijn atlas scheef staat wat de evenwichts problemen veroorzaakt (in het kleine half uur/ kwartier dat ik op stal was was ie al zeker 7 keer bijna omgevallen). Spierverslappers er in en kijken hoe die er morgen bij staat bij geen verbetering moet hij sowieso naar de kliniek om foto's te laten maken om te kijken of het niet gebroken is. Bel maar tussen half 9 en 9 uur morgen ochtend met hoe het gaat. Met lood in mijn schoenen uiteindelijk half 11 's avonds thuis gekomen volledig gesloopt.

Volgende dag ging de wekker om kwart over 7 snel wat gegeten en naar stal gegaan waar ik net na 8en aankwam. manager meteen gebeld om te zeggen dat ik later kwam en wat de situatie was. zijn woorden: hou me op de hoogte. Gekeken naar Zeno en die deed het veel beter dan de avond er voor. Met doeke afgesproken om in de loop van de middag nog een keer te bellen om te kijken of de vooruitgang er in bleef zitten. Vervolgens naar mijn werk gereden waar ik meteen te horen kreeg na de situatie aan mijn collega's uit te hebben gelegd dat ik maar wat luchtigs moest gaan doen. Kreeg een pakje post-its in mijn handen gedouwd en het was ga maar plakken we zijn nog niet klaar (we hebben een post-it contest op kantoor).

's middags weer naar stal gereden en gezegd tegen mijn manager dat ik verwachte binnen anderhalf uur weer terug te zijn. Op stal aangekomen de staleigenaar gesproken en even besproken hoe het was gegaan 's ochtens. we waren het beide eens over dat hij niet was zoals ie hoorde te zijn. Ja hij was beter dan gisteren maar het was nog niet wat het hoorde te zijn. Ook leek hij iets minder dan s' ochtends. Doeke gebeld en verteld hoe hij nu was. Hij raadde aan om hem op pijnstillers te zetten (eerste dag 1200 daarna 600 dagelijks.) en dan maandag weer contact te hebben. Dit voelde toch niet helemaal goed en gevraagd of het misschien toch niet verstandig was een foto te laten maken. Dit kon en mocht om 5 uur langs komen. Stalgenoot gebeld en gevraagd of ze ons heen kon brengen wat geen probleem was waarna ik mijn manager gebeld heb dat ik niet meer kwam.

Eind van de middag heen gereden om netjes optijd aan te komen bij de kliniek. Daar kreeg Zeno een verdoving waarna we foto's zijn gaan maken. de foto's waren niet wat we verwachtte. Ik denk dat er wel minimaal 16 foto's gemaakt zijn voor we een foto te pakken hadden waarop Doeke kon zien wat hij wilde doen. Hij grapte nog je hoeft alleen te betalen voor de foto's waar ik wat op kan zien hoor! wat de stemming nog wat luchtiger maakte. Conclussie na de foto's: waarschijnlijk atrose in een van zijn wervels... Kan hier wat aan gedaan worden? ja dat kan. Je kunt er wat inspuiten waardoor hij er geen last van heeft maar elk paard reageert hier anders op. Bij de ene werkt het 1.5 jaar bij de ander maar 2 maanden waarna het weer herhaalt moet worden. Bij de laatste zal je op een bepaald moment moeten besluiten of je er mee door wilt gaan en of het nog eerlijk is en niet teveel gaat kosten...

Doordat atrose niet Doeke zijn expertise is worden de foto's doorgestuurd naar een radioloog die de foto's gaat beoordelen. Nadat dat gebeurt is brengt Doeke mij op de hoogte met de uitslag. Deze zal ergens deze week gaan komen...

Hoe het nu verder gaat? Geen idee dat is afwachten. Enige wat ik wel weet is dat ik onderhand gesloopt ben en dat Marco Borsato muziek op dit soort momenten geen goed idee is.

Bedankt voor het lezen en sorry als het af en toe wat warig is...

chimello

Re: Hoe je dag in een keer omslaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:26

Jezus wat een verhaal... Wat zul jij geschrokken zijn :(:)
Ik heb zelf geen ervaring met artrose dus ik kan je geen advies geven maar ik hoop dat alles goed komt met Zeno. Wie weet is het nieuws nog positief dat je gaat krijgen.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:32

Mijn merrie is in de kogel ingespoten, ook artrose, resultaat helaas 0,0
Ik hoop dat het bij jouw paard beter uitpakt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:33

Jeetje , denk je even lekker naar je paard te gaan.

Zal vast schrikken zijn geweest.

Hoop dat het verhaal nog een positieve wending krijgt voor jou en Zeno :(:)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:34

Jeetje wat heftig zeg. Ik volg, maar kan dit dan dus opeens gebeuren? Gezien de artrose er al wat langer moet zitten lijkt mij. Sterkte met wachten op de uitslag en probeer je altijd aan het positieve vast te houden.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:43

Bedankt allemaal! we houden hoop. De radioloog moet de foto's eerst beoordelen maar voor zover het er nu uitziet in ieder geval atrose.

@Kalender7
opeens gebeuren doet het niet heeft er al een tijd gezeten waarschijnlijk maar mijn paard is een harde en laat het liefst helemaal niets blijken. Nou was ie de laatste tijd wel al iets hangeriger naar mij toe en iets schrikkeriger bij andere maar niets wat meteen echt alarm bellen liet rinkelen aangezien die voor de rest normaal deed en ook onder het rijden gewoon zijn best deed.

Dat ie donderdag omviel is waarschijnlijk geweest omdat er een zenuw heeft vast gezeten tussen de wervel die waarschijnlijk aangetast is door de atrose. op de foto was te zien dat deze wervel deels afgebrokeld is.

Afbeelding

op de foto hier boven zie je wat ik bedoel (een van de foto's van gister) het rechter vlak is hoe het er uit moet zien. rond geen brokkels. links is wat het probleem waarschijnlijk veroorzaakt. deze is gebrokkeld ipv rond

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:37

Net terug van stal lijkt nu helemaal niets aan de hand. Meneer loopt door de paddock alsof ik niet de afgelopen dagen met spoed naar de DA heb hoeven bellen. Monster :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:48

Heh wat naar!

Maar wat een bizar paard als hij rondloopt alsof er niets gebeurd is.. :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:54

Dat doen ze altijd haha :+

Maar komt het door de wervel dat Zeno is gevallen en de atlas is verschoven? (Sorry als het er al stond, ik kon het er niet helemaal uithalen := )

Idg heel erg veel sterkte!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:01

Hij is altijd erg goed in het verstoppen van ongemakken en zo koppig als maar kan dus hij loopt ook gewoon vrolijk verder :')

@ eclair98
waarschijnlijk is er een wervel deels verschoven waardoor er een zenuw klem is komen te zitten. Het is dus eigenlijk niet eens zeker dat de atlas scheef stond/staat maar het kan ook gewoon dus een geklemde zenuw tussen een nekwervel geweest zijn. hoe dan ook nog lekker veel onduidelijk :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:31

savieralover schreef:
Hij is altijd erg goed in het verstoppen van ongemakken en zo koppig als maar kan dus hij loopt ook gewoon vrolijk verder :')

@ eclair98
waarschijnlijk is er een wervel deels verschoven waardoor er een zenuw klem is komen te zitten. Het is dus eigenlijk niet eens zeker dat de atlas scheef stond/staat maar het kan ook gewoon dus een geklemde zenuw tussen een nekwervel geweest zijn. hoe dan ook nog lekker veel onduidelijk :=

Hmm dan is het maar goed dat er foto's zijn gemaakt!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:37

eclair98 schreef:
savieralover schreef:

@ eclair98

Hmm dan is het maar goed dat er foto's zijn gemaakt!

Inderdaad!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:49

Hoe oud is je paard?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:59

Net 11 geworden afgelopen Juni. Dus echt oud kan ik hem nog niet noemen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:17

Ik heb een paard gehad wat precies hetzelfde deed, alleen toen ik er op zat. Hierbij bleek er ook sprake te zijn van artrose in de hals. Ingespoten en Tildren infuus gehad. Het heeft niks geholpen. Rijden was levensgevaarlijk en hij heeft nog een tijd in de wei gelopen. Op een gegeven moment werd hij erg chagrijnig en waren zijn spieren op zijn rug en kont bijna weg, toen heb ik hem laten inslapen.
Overigens herken ik het schrikkeriger ook, die van mij begon ineens te schrikken van dingen op de bodem die er niet waren. Dit terwijl hij nooit schrikkerig was. Later heb ik begrepen, dat dit vaker voorkomt. Overigens zou ik je afraden er op te gaan zitten en eerst wat te gaan longeren, ik heb toen bijna echt een groot ongeluk gehad.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:02

Rijden word hem sowieso niet tot de radioloog oordeel velt (en daarna waarschijnlijk ook nog niet aangezien ik dan eerst vanaf de grond weer wil opbouwen). Hij laat voor de rest op dit moment niets zien en is gewoon zichzelf. Loopt weer rond alsof er niets aan de hand is.

Wel "fijn" om te horen dat het schrikkerige dus ook hier bij kan horen. Hij is er altijd wel al een geweest die af en toe schrok van dingen maar de laatste tijd was het af en toe toch wat erger. zeker bij andere mensen na schijnt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:11

Bij de mijne was de dag erna ook niks meer te zien. Ik heb de DA laten komen en die zei, dat ik weer gerust kon rijden. Maar het tollen onder het zadel had me zo doen schrikken, dat ik het niet vertrouwde. Ik heb het toen verder laten uitzoeken.
In Belgie schijnt er een kliniek te zijn die verder kan onderzoeken en ook EMG's verricht. Ik ben daar niet meer geweest, het beeld was voor de DA (Lingehoeve) duidelijk.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:18

Snap dat je het niet meer aangedurfd hebt om er op te klimmen. Moet er niet aan denken dat ik er donderdag avond op gezeten had. Had heel verkeerd af kunnen lopen dan.

Zal eens kijken naar die EMG's. Alle extra info is welkom (paard helemaal naar België slepen zal hem niet worden maar kijken kan altijd)

Bedankt in ieder geval voor jouw ervaring en kennis!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:31

En ik sla misschien even een hele andere weg in... Omdat ik getriggerd wordt door het vallen i.c.m. het bijna bevangen staan.... Laat je paard eens testen op PPID.

Met name omdat hij rondjes loopt voor het vallen... PB fargo eens, haar paard ging ook "tollen" voor het vallen. Had ook PPID. Die van mij viel, zonder het rondjes lopen, maar die kon ook haar evenwicht niet meer houden... En stond toen ook bijna bevangen. Bleek ook PPID te hebben. (Het vallen is volledig verdwenen nu ze op medicatie staat).

Overleg het eens met een DA. Wellicht is de beschadiging op de röntgenfoto een toevalstreffer, of werkt het versterkend. Of is het de oorzaak. Maar overleg iig eens. Want de combi bijna HB en draaien + vallen... Klinkt me erg bekend in de oren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:32

Ik heb het nog wel een keer geprobeerd, maar toen werd hij net zo raar kijkerig als hij de keer ervoor was net voor het tollen. Toen was het klaar.
In Utrecht zat ook iemand die uitgebreid onderzoek deed, de heer Back geloof ik.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:40

Bedankt voor de tip Focussed! Ga het zeker eens overleggen als ik de dierenarts weer spreek!

Ik ga er eens naar kijken Nikka bedankt!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:10

Nou nog niets gehoord van de dierenarts. Ga morgen zelf maar even bellen of er toevallig al wat meer bekend is... Hij was wel erg hangerig en knuffelig vandaag dus denk wel dat ie vandaag in ieder geval ergens last van had maar ja loopt goed, eet goed, drinkt goed dus kan nu vrij weinig doen

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 16:37

Nou de uitslag van de Radioloog is bekend. Hij word volledig gezond verklaard. Problemen die die had konden nooit uit zijn nek voort komen en hij heeft waarschijnlijk toch een val of iets gemaakt. Zoals de dierenarts zei: loopt gelukkig met een sisser af!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:55

goed nieuws dus!Ik kan mij voorstellen dat je je rot bent geschrokken en gesloopt was!
Misschien een idee om hem door een goede osteopaat/chiropractor(die ook dierenarts is)na te laten kijken?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:22

Gelukkig maar. Ik ga met Geerke mee wat betreft de osteopaat.