12 jarige blijkt 4 jarige

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 14:08

Waar heb je hem vandaan?
[/quote]
Ik heb hem bij een particulier weg, in Friesland. Denk niet dat het goed is om de naam openbaar te maken. Maar doet het na enig zoekwerk en speurwerk niet helemaal eerlijk ben ik achter..[/quote]
Ik bedoelde ook niet om dat hier neer te zetten, maar mijn eerste stap zou zijn om met de verkoper contact op te nemen[/quote]
Dat zou ik inderdaad wel kunnen doen. Maar denk niet dat ze me verder wil/kan helpen. Ze heeft hem ook maar een paar maandjes gehad, dus kan zijn dat ze het zelf niet eens wist.

Delphi schreef:
Ik zou eerst eens de DA langs laten komen om te kijken of hij gechipt is. Zo niet kun je hem gelijk laten chippen en in laten enten. De DA vult vervolgens het formulier ''aanvraag paardenpaspoort'' in en niet daar de stickers van het chipnummer aan vast en dat kun je dan zelf opsturen voor het aanvragen van een paspoort. Als hij niet gechipt is, zal hij ook geen paspoort hebben. En in jouw geval zijn beide verplicht dus ik zou het snel regelen.

Is hij wel gechipt dan kan het zijn dat er ergens een paspoort is. Hier kun je dat checken: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... n-paspoort
Als je het chipnummer invult dan kun je zien welke instantie het paspoort heeft uitgegeven en ook de datum van uitgifte.
Dan zou je de handelaar daar om moeten vragen. Geeft hij aan dat hij niets heeft dan kan je in dat geval een duplicaat aanvragen. De dierenarts moet dan een formulier invullen en daarmee vraag je het duplicaat aan. Wel wordt de laatste bekende eigenaar om toestemming gevraagd om het duplicaat te verstrekken.


Hier heb ik 2 shetlanders gekocht, inmiddels 7 jaar geleden. Zij waren ook niet gechipt en hadden geen paspoort. Geschatte leeftijd klopte hier gelukkig wel. De DA heeft ze toen gechipt en het formulier ingevuld. En zo kreeg ik voor beide een paspoort opgestuurd. Hierin worden ook de entingen en medische behandelingen genoteerd.

Een chip is verplicht bij paarden en pony's geboren na 1 juli 2009. Dit kan een motivatie geweest zijn om te liegen over de leeftijd. Of hij heeft twee pony's door elkaar gehaald, wat best heel slordig zou zijn.
Maar een paspoort was wel echt verplicht toen je hem kocht, ook als hij 12 geweest was. Hier kun je een boete voor krijgen. Ook had je officieel je pony niet mogen vervoeren.
Dit was bij mij trouwens ook het geval, maar ik heb bewust het risico genomen.


Ik heb trouwens bij het NSPS de paspoorten aangevraagd.

Bedankt voor de info, heb ik zeker wat aan! Duplicaat aanvragen is best duur als ik het goed heb toch?

Michellette schreef:
Daarom was het in de chiploze tijd normaal een paard in de bek te kijken. Een gegeven paard mag dat misschien niet, maar een gekocht dier wel. Werkt nog steeds.

Klopt, wijze les die ik met deze koop ook wel geleerd heb.
damian23 schreef:
Ik zou ook de dierenarts de chip laten uitlezen en kijken of er überhaupt wel een chip in zit. Zit die er wel in, dan kan je kijken of het paspoort bij je shet hoort.

ik zou ook de oude eigenaar contacten.

Ik zal de dierenarts binnenkort ff bellen, ik hoop wel dat hij er 1 heeft.
SweetVanille schreef:
Chip is wel verplicht anders ben je strafbaar ook...snel regelen dus.. Enne, voortaan als je een paard koopt, ff kijken wat eronder hangt :P

Nog een wijze les! :Y) Ik was er al achter dat dat voor een andere keer wel zo handig is :)
JudithGigi schreef:
Nooouuu wat een tandarts zegt klopt ook niet altijd hoor! Probeerde mij wijs te maken dat mijn paard een heel stuk ouder was dan 4. We waren nog net niet bij de geboorte zeg maar dus wisten toch echt wel zeker dat ze 4 was :')

Ik denk dat het bij hem toch wel klopte. Tijdje geleden vond ik een tand, bleek wisseltandje te zijn, hij maakte proppen maar stopte daar op een gegeven moment mee, bleek door het wisselen te komen, hij trok een tandje die erg los zat ivm wisselen. En zo waren er nog meer dingen, dus denk dat 4.5 jaar wel aardig klopt.
Roodvos schreef:
No_No schreef:
Gewoon de verkoper even vragen. Ze hebben je waarschijnlijk de verkeerde pony meegegeven.

Nou, dit dus.
Mogelijk is er nu ook iemand die een 12-jarige Shet ruin heeft en denkt dat het een 4,5-jarige hengst is.

Klopt, ik hoop dat het zo zit, scheelt heel wat.
StalNollie schreef:
Toevalig op de markt gekocht in elst?
Daar werd namelijk een enkele keer omgeroepen dat er een verkeerd paspoort mee was geleverd van een shet die 200€ kostte

Nee, in Friesland bij een particulier.
Gillbo schreef:
Ik zou beginnen met de oude eigenaar eens te bellen en vragen of hij misschien de verkeerde shet uit de wei heeft geplukt.
Misschien kan hij eens kijken van welke 4,5 jarige hij nog de papieren heeft liggen.
Hij kan ook zeggen of de shet een chip heeft.
Daarna kan je alsnog naar je dierenarts gaan.

Is hij inmiddels wel ruin?

Over het bovenste stukje heb ik hierboven wat gezegd, hij is nog niet geruind. Omdat ik het risico van castreren op 12-jarige leeftijd niet wilde nemen. En omdat het op die leeftijd vaak duurder is en het een super lief beest is, hoefde het van mij niet zo nodig. Was alleen ivm met merrie's wat handiger.
Nu wil ik hem wel laten castreren, wil ook met hem gaan mennen en dan is een ruin ook wat handiger.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"


StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:07

Kunt beter dan geen chip verwachten. Een nieuwe chip incl paspoort kost je ongeveer tussen de 30a50 € en duplicaat kostte mijn toen al bij nsps ( en ik ben lid) 120€

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 16:09

Wanneer moet je nu precies een duplicaat aanvragen wanneer een nieuw paspoort en chip? De prijzen verschillen nogal!

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:17

Geen chip in pony is da laten chippen en paspoort aanvraag

Wel chip in pony is duplicaat aanvragen

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 16:20

Mag ik vragen waarom je als je al een chip hebt duurder uit bent?

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

_Snow_White

Berichten: 3186
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:34

te_kla1 schreef:
Mag ik vragen waarom je als je al een chip hebt duurder uit bent?


Waarschijnlijk als "straf" omdat het originele paspoort kwijt is.

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:36

Het paspoort bestaat dan dus al en moet opnieuw gemaakt worden, denk daardoor

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:49

Misschien de verkoper bellen en zeggen dat je het verkeerde paspoort bij je pony hebt, misschien heeft de juiste nog wel en kan je het paspoort omruilen....

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:55

Eventjes de verkoper bellen inderdaad. Misschien is er opzet in het spel, misschien niet, wie weet heb je gewoon de verkeere pony mee gekregen :') Je weet het niet he!

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:31

Maar dat moet je dan niet zeggen, gewoon dat je het verkeerde paspoort hebt.... :D

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 19:33

Wat is waarschijnlijker als je dit verhaal zo leest? Geen chip en geen paspoort of wel chip en paspoort zweeft ergens anders rond of is er niet? Ik kan nu nog niet langs de dierenarts om te kijken of er een chip inzit, maar vraag het me wel af..
Edit: Ik heb trouwens een bericht gestuurd naar de verkoper, nu even afwachten wat daar uit komt.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:44

bel de DA en die komt gewoon langs. dat is niet zo moeilijk en hoef je ook niet te gissen?
alles is gewoon mogelijk

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 19:50

StalNollie schreef:
bel de DA en die komt gewoon langs. dat is niet zo moeilijk en hoef je ook niet te gissen?
alles is gewoon mogelijk

Ik heb al gebeld, hij staat gestald op loopafstand, dus ik kan er net zo makkelijk even lopend heen. Scheelt iedereen weer. Dit kan echter pas zaterdag, misschien was het makkelijk te zeggen wat het meest voorkomt. Maar als dat niet het geval is, wacht ik rustig tot zaterdag.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:58

Dan nog, hetgeen wat het meest voorkomt is geen garantie dat dat bij jou ook zo is.
Gewoon even afwachten, zowel bericht van de verkoper als het uitlezen van de chip :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:37

Ik denk dat je gewoon het verkeerde paspoort hebt gekregen.
Wacht gewoon het bericht af. Je pony gaat niet dood omdat je paspoort niet klopt. Mocht je geen bericht krijgen kan je altijd even langs de dierenarts. Misschien hebben ze wel een reader bij de Bali liggen zodat je met de assistente de chip kan zoeken. Heb je geen dierenarts voor nodig.

Fleur ❤️

7ofhearts

Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:41

No_No schreef:
Gewoon de verkoper even vragen. Ze hebben je waarschijnlijk de verkeerde pony meegegeven.
Ik heb ooit een Shetlander hengst gekocht, bleek een merrie te zijn terwijl de verkoper dacht dat het de hengst was.



Bizar.

Niet zeuren maar lééf!!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:56

En, weet je al wat meer?

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:46

Ik ben ook erg benieuwd.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 20:36

Vrijdag kunnen we de eventuele chip scannen, ik ben ook erg benieuwd. Zal jullie wel op de hoogte houden :o

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:53

Hoe is het gelopen?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:58

te_kla1 schreef:
Vrijdag kunnen we de eventuele chip scannen, ik ben ook erg benieuwd. Zal jullie wel op de hoogte houden :o

En en en? :):)

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:21

Ik ben ook erg benieuwd.

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:23

Ik ook!

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 16:29

Wel een chip, maar we zijn geen stap verder.. Chip staat niet geregistreerd of iets dergelijks. Geeft geen resultaten bij het invoeren op verschillende sites. Ook bij de dierenarts niet. Ik heb het shetlander stamboek gemaild, maar nog niets gehoord, dus dat is nog even afwachten. Oude eigenaresse wil/kan ook niets vertellen. En maakt het zich er makkelijk vanaf. Eerst maar een mailtje van het shetlander stamboek afwachten, die zal ergens vd week wel komen denk ik.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:36

komt het niet overheen met chip nr wat in het paspoort gemeld staat dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers