Een echt paardenmens!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desine

Berichten: 11
Geregistreerd: 08-06-17
Woonplaats: Lutjebroek

Een echt paardenmens!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 17:12

Beste Bokkers,

Omdat wij geen ervaren menners zijn hebben wij onze shetlander Doortje twee weken geleden naar een trainer gestuurd om haar nog eens te laten bevestigen. Ze is bij de vorige eigenaar al reeds beleerd maar ze is nog jong in jaren en gedrag. (en ja ik heb natuurlijk menles) Ik ben van naturen gewoon een voorzichtig mens. Even alle "knopjes" laten controleren door iemand die weet wat hij doet.

We hebben haar sinds november en je raakt al erg snel gewent om elke dag naar je pony toe te gaan. Vreemd was het dan ook voor ons toen ze er twee weken niet was (gek hé, mis je gewoon een lid van je gezin).

De trainer waar we haar op advies hadden ondergebracht is drie uur rijden (met trailer) van ons vandaan. Op de dag dat we haar gingen op halen hadden we helemaal een monsterrit voor de boeg omdat we eerst de tweewieler moesten ophalen, daarna het tuig en daarna naar de trainer. Dit zodat de trainer alles voor ons goed kon afstellen op de pony. Daarna zouden we natuurlijk even proefrijden om te kijken of alles naar wens was.

We kwamen na uren aan op het terrein en daar stond Doortje in een van de paddocks. Ze kwam gelijk vrolijk gedag zeggen. De trainer heeft het tuig voor ons in elkaar gezet en het was tijd om Doortje uit de paddock te halen. Ik deed het halstertje om en liep het poortje door. Ze stond nog niet buiten de paddock of ze liep helemaal kreupel. In de eerste instantie konden we niets vinden. Geen warme beentjes, geen stenen .. niets. De dag er voor waren ze nog met haar bezig geweest en toen liep ze nog gewoon. De hoefjes leken wel wat kort gesleten en alle vier scheef (van het slijten op de stenen).

Doortje mee naar huis genomen maar de hele weg verschrikkelijk zorgen gemaakt. Thuis bij het uitladen liep ze als of ze met blote voeten op een heet strand liep. Ik kon wel huilen. We maakte ons verschrikkelijk zorgen. Thuis staat ze gelukkig ook in een paddock met in en uitloopstal gevuld met zachte ondergrond. Het was vrijdag(avond) dus de hoefsmid van de stal was al niet meer te bereiken.

S'avonds laat om toch even mijn zorgen te ventileren een berichtje gestuurd naar bokker Dennis die ook hoefsmid is (en van wie ik ook leer mennen). Gelijk een berichtje terug gekregen. Ze kwam de volgende ochtend gelijk langs met een tas vol hoefschoenen en haar spullen.

Na een klein beetje bijwerken staat Doortje weer zo goed als recht op haar beentjes. Ze liep gelijk een stuk beter en liet gelijk zien dat het niet meer pijn deed. Nog wat gevoelig...ja. Maar zeker geen pijn. pfff...wat waren mijn man en ik opgelucht. Daarna een paar mooie sportschoenen voor onze meid aangemeten en ze liep als of ze op wolkjes danste. Zo fijn om te zien. De schoentjes komen deze week al binnen en tot die tijd even in de bak blijven. Wat verschrikkelijk fijn dat Doortje nu niet het hele weekend met pijn hoefde te staan.

Daarna heeft Dennis nog even naar mijn tuig en wagen gekeken. Daar moest ook nog het een en ander op worden afgesteld. Dus dat heeft ze ook in een moeite gedaan. Gisteren een kort rondje door de bak met Doortje gemaakt en ze liep als een zonnetje vrolijk door het zand.

Om een heeeeel lang verhaal kort te maken... Wat een fijne mensen kom je soms onverwacht toch tegen. Een echt paardemens zeg maar die alles voor de paardjes over heeft.... Die verdient wat mij, mijn man en mijn stalgenoten betreft een grote pluim.

Bedankt bokker Dennis!!
Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Een echt paardenmens!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:24

Ciska is een topper!
Fijn dat je nu met je pony aan de slag kan

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Een echt paardenmens!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:01

Wat fijn dat het nu goed gaat! Cis is idd een topper 8-)

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Een echt paardenmens!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:06

Nou Ciska, die kun je in je zak steken.

Wat lief ts!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:07

Wat lief!

Voor mij is het niet meer dan normaal om mensen en pony's te helpen als ze hulp nodig hebben!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:31

<3 dennis, ciska, is naast een fijne hoefsmid en paardenmens ook een heel lief mens. <3

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Een echt paardenmens!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:18

Ciska is inderdaad een topper; kan niemand bedenken die het daar niet mee eens is :)

Wel onwijs jammer dat je denkt goed te doen door een professionele beleerder in de arm te nemen, maar dat je haar dan zo terug krijgt. Tuurlijk kan gebeuren, maar als hij het tuig en sulky goed afstelt en later blijkt dat het toch niet helemaal klopt, is natuurlijk ook niet echt fijn....

Heel veel succes, sterkte met de pony, en alvast heel veel fijne en veilige kilometers gewenst!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Een echt paardenmens!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:25

Mee eens! Kan Ciska al heel wat jaren en helpt altijd als het nodig is!
Fijn dat het nu weer goed gaat met je pony! Heel naar als je haar zo terug krijgt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:10

Ik verplaats dit topic naar Verslag van de dag.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:12

Wat grappig, ik heb Ciska afgelopen zaterdag voor het eerst ontmoet en dat was dan niet als hoefsmid, maar de ontmoeting was net zo positief als jouw ervaring. Ze is zeker een toppaardenmens!

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Een echt paardenmens!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:26

Kan me voorstellen dat je dat een fijn gevoel geeft zeg! :)