Een vraag over de kuilbalen op de Blaricumseweg te Blaricum

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirithorse
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-17

Een vraag over de kuilbalen op de Blaricumseweg te Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 22:04

https://www.gooieneemlander.nl/gooi-vec ... redreef-op

Ik heb een vraag. Vorige week reed ik met mijn pony langs een paar kuilbalen gelegen aan de zijkant van de Blaricumseweg, te Blaricum. Ik werd ineens hard uitgescholden door een meneer , ( blijkt dat hij de eigenaar is van deze balen) en hij zei asociaal dat ik daar niet mocht rijden.
Hij was zeer irrationeel, schreeuwde en deed heel erg vreemd. Hij zei dat mensen er hun paarden longeren en ik kreeg de hele lading negativiteit over me heen. Hij kwam erg neurotisch, gestoord over en kwam erg dreigend over. Ik zei ik heb niks te maken met jou en reed verder. Later ging ik over deze weg googlen want ik was wel benieuwd wat de regels omtrent deze weg is. De balen lijken op een openbare plek te zijn gesitueerd en deze (asociale en heetgebakkerde boer) heeft volgens mij geen recht om mensen zomaar weg te sturen bij deze weg, laat staan te doen alsof dit gebied omtrent de Blaricumseweg van hem alleen is?!. Volgens mij is deze openbare plek van de Gemeente en niet van de boeren uit de omgeving?
Ik heb wel een interessant artikel gevonden betreft de Blaricummerweg en zie dat verschillende partijen hun eigen theorie hebben gegeven voor deze locatie. Mijn vraag is wat is jullie mening betreft deze plek.
Mag je als ruiter daar gewoon langs rijden en je uit laten kafferen door de eerste de beste boer of hebben wij als liefhebbers van paarden ook recht van spreken om daar gewoon rustig/relaxed te kunnen rijden zonder dat we door een gestoord persoon worden uit gescholden zonder enige grondige reden.
Ik reed daar namelijk heel rustig langs de balen, raakte ze niet aan, deed verder helemaal niks verkeerd. {:)-:(
Laatst bijgewerkt door Lous op 11-11-17 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:08

Ik woon aan de andere kant van het land, dus geen idee hoe de situatie daar ter plaatse precies is. Maar als die weg een straatnaambordje heeft, dan mag jij er rijden. Dan is het namelijk een openbare weg, en op je paard ben je gewoon bestuurder. :)

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Een vraag over de kuilbalen op de Blaricumseweg te Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:17

Mijn paard staat in Blaricum maar heb geen idee welke straat je bedoelt?

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Een vraag over de kuilbalen op de Blaricumseweg te Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:23

Ik gok de Blaricummerweg (gezien dat een keer of 4 in de openingpost is gemeld)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:25

Er zijn meerdere blaricummer 'wegen' maar niet specifiek een blaricumseweg. Welke bedoel je precies? Misschien kan je die even 'taggen' op google maps? Ik heb jarenlang in de omgeving paard gereden en nooit een dergelijk probleem gehad.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:28

BenaLaars schreef:
Ik gok de Blaricummerweg (gezien dat een keer of 4 in de openingpost is gemeld)


Blaricummerweg bestaat ook niet in Blaricum, wel blaricummerstraat en blaricummerdreef en oude blaricummerweg, misschien dat ze die bedoelt? Het ligt allemaal wel ter hoogte van de kalksteenfabriek, hier is bij mijn weten geen boerenland.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:29

:+ https://www.google.nl/maps/@52.2787779, ... 312!8i6656

Google is your friend.
Citaat:
Nieuwe naam voor de Blaricummerweg
Burgemeester Le Coultredreef, zo heet de Blaricummerweg vanaf 17 maart 2017. De weg tussen het oude dorp en de Bijvanck is hernoemd naar oud-burgemeester Anneke Le Coultre-Foest.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:31

BenaLaars schreef:
Ik gok de Blaricummerweg (gezien dat een keer of 4 in de openingpost is gemeld)

Ts meldt alleen dat ze een artikel over de blaricummerweg heeft gevonden. Rest gaat wel over de 'blaricumseweg'.

Maar ik zie nu dat ze de landingsbaan bedoelt. Vreemd verhaal. Want op de landingsbaan staan heel veel paarden. Dus daar komen dagelijks paarden langs.

Ik snap ook niet dat deze boer met toenaam genoemt moet worden en dan ook door iemand die net lid is?
Als je de boer kent en daar dus bekend bent kan je het ook met mensen die daar staan overhebben ipv een topic aan te maken lijkt mij?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:35

De landingsbaan wordt inderdaad in het artikel genoemd maar daar staat nadrukkelijk landingsbaan, niet blaricummer of blaricumseweg (of enige andere versie) vandaar ook mijn verbazing omdat straten waarvan de naam in de buurt komt zeker een kilometer verderop liggen. Op de landingsbaan zou je gewoon moeten kunnen- en mogen rijden. Het enige dat ik mij kan bedenken is: Er zijn een aantal inhammen die tussen het hondenlosloopgebied en een soort natuurgebied met schapen loopt, hier staan wel vaker hooibalen, wellicht is dat stukje grond inderdaad van de man in kwestie, maar in dat geval zou er volgens mij een omheining omheen moeten staan. Anders is de verwarring niet meer dan logisch.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:42

Xyris schreef:
De landingsbaan wordt inderdaad in het artikel genoemd maar daar staat nadrukkelijk landingsbaan, niet blaricummer of blaricumseweg (of enige andere versie) vandaar ook mijn verbazing omdat straten waarvan de naam in de buurt komt zeker een kilometer verderop liggen. Op de landingsbaan zou je gewoon moeten kunnen- en mogen rijden. Het enige dat ik mij kan bedenken is: Er zijn een aantal inhammen die tussen het hondenlosloopgebied en een soort natuurgebied met schapen loopt, hier staan wel vaker hooibalen, wellicht is dat stukje grond inderdaad van de man in kwestie, maar in dat geval zou er volgens mij een omheining omheen moeten staan. Anders is de verwarring niet meer dan logisch.


Ik zou dan alleen niet snappen dat je in zo'n inham rijdt? Dat zou toch niet logisch zijn?
De mensen die ik ken rijden allemaal daar op/naast het fietspad aan de andere kant van de weg.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:47

Ligt een beetje aan de situatie denk ik, ik heb ook wel eens aan de andere kant gereden en die inham verbaasde me. Ik had alleen te maken met een paard die op dat moment het idee in haar kop had gekregen dat ze elke keer bij een voorbijganger wel haar reet het fietspad op kon draaien en ben toen over gestoken om ongelukken te voorkomen. Misschien had TS ook wel een dergelijke reden.
Aan de kant van het fietspad is er in ieder geval nauwelijks tot geen ruimte om dat soort balen te plaatsen of grond te claimen...

Spirithorse
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 22:49

Ik reed er omdat er veel kinderen op het fietspad reden. Het was rond schooltijd(spits uur) en mijn pony springt soms opzij. Dus voor de veiligheid nam ik afstand en ging ik aan de andere kant rijden, waar overigens voldoende ruimte over is om te rijden. Het is inderdaad gelegen op de landingsbaan. Er staan geen borden met verboden voor ruiters en paarden. Er is echt voldoende ruimte om te rijden en ik kwam niet eens dicht in de buurt van de kuilbalen.

Spirithorse
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-17

Re: Een vraag over de kuilbalen op de Blaricumseweg te Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 22:52

Trouwens op het ruiterpad naast het fietspad ligt vaak troep zoals kapotte flessen, blikjes etc. Niet erg uitnodigend om daar te rijden. Erg onveilig en vies. Ik wil ook niet dat mijn pony iets scherps in haar hoeven krijgt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:53

Ik ben niet bekend en geen idee wie er gelijk heeft, maar vind het nogal sneu om je aan te melden op een forum en daarbij iemand bij volledige naam te noemen met daarbij woorden als gestoord e.d.
Ik heb ook weleens gekke dingen meegemaakt en ik denk iedereen, maar vind het nogal een zwaktebod om namen te gaan noemen op internet om iets waarvan imo niet te controleren meer is wie gelijk heeft.
Uit ervaring weet ik dat beide partijen vaak dingen weglaten in eigen voordeel.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:55

Als je je er zo druk om maakt vraag dan even bij de gemeente na of het gemeentegrond is. En als dat niet zo is kun je bij het Kadaster (tegen betaling) ook de informatie krijgen van wie dat stuk grond is.

Alleen snap ik niet wat het probleem is. Die boer heeft je toch niks gedaan? Je noemt nu iemand met naam en toenaam, dat is niet echt netjes te noemen. Heb je echt hiervoor een account aangemaakt?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:55

Spirithorse schreef:
Trouwens op het ruiterpad naast het fietspad ligt vaak troep zoals kapotte flessen, blikjes etc. Niet erg uitnodigend om daar te rijden. Erg onveilig en vies. Ik wil ook niet dat mijn pony iets scherps in haar hoeven krijgt.

Er is dus een ruiterpad maar je vond het niet nodig om die te gebruiken. Tja, je zal niet de enige zijn en kan mij voorstellen dat mensen geen zin hebben in paardenmensen die niet willen dat hun paarden zere voetjes krijgen. (Paarden kunnen prima zelf opletten trouwens :) )

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:56

Officieel mag je met een paard nooit in een berm rijden. Je hoort op de weg want je bent bestuurder. Dat het veiliger is in de berm maakt niet uit voor de regeltjes.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:57

Ik vermoed dan inderdaad dat er sprake is van een stuk grond dat in bezit is van een boer, (de betreffende boer die jou aansprak). Alleen de manier waarop hij je aansprak is not-done en voor jou nogal out of the blue, al vermoed ik dat je niet de eerste bent die hij op die grond aantrof :+ .

En even een tipje van flipje, namen noemen op bokt is niet zo gewenst en ook niet zo handig omdat er altijd wel iemand is die de betreffende boer wel zal kennen. Die kan dit verhaal dan makkelijk weer aan jou koppelen, en Blaricum is toch wel ons kent ons, zit niemand op te wachten.

Misschien is het trouwens een idee om eens te kijken bij kavels? Volgens mij is dat wel makkelijk op te vragen/te vinden. Dan kan je op zijn minst zien of dat stukje grond inderdaad in het bezit is van een boer of dat het alleen een stuk gemeentegrond is waar de betreffende boer mag maaien.

Keep us posted :list:

Ennuh, welkom op bokt! :):)

Spirithorse
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 22:59

Xyris schreef:
Ligt een beetje aan de situatie denk ik, ik heb ook wel eens aan de andere kant gereden en die inham verbaasde me. Ik had alleen te maken met een paard die op dat moment het idee in haar kop had gekregen dat ze elke keer bij een voorbijganger wel haar reet het fietspad op kon draaien en ben toen over gestoken om ongelukken te voorkomen. Misschien had TS ook wel een dergelijke reden.
Aan de kant van het fietspad is er in ieder geval nauwelijks tot geen ruimte om dat soort balen te plaatsen of grond te claimen...




Ik begrijp precies wat je bedoelt. Inderdaad, claimen is het juiste woord. De manier waarop verbaast mij vooral. Meneer had het ook netjes kunnen vragen. Ik hou niet van mensen die je als een hond behandelen. Geen integriteit of inzicht in sociaal kunnen omgaan met andere mensen. Een denkniveau wat in mijn opzicht erg onbeschoft en neurotisch overkomt.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:01

Spirithorse schreef:
Een denkniveau wat in mijn opzicht erg onbeschoft en neurotisch overkomt.

En dus doe je precies het zelfde en meld je je aan op bokt om deze meneer zwart te maken.

Klasse _/-\o_

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:02

cissy schreef:
Officieel mag je met een paard nooit in een berm rijden. Je hoort op de weg want je bent bestuurder. Dat het veiliger is in de berm maakt niet uit voor de regeltjes.


Inderdaad, alleen heet het de landingsbaan met een reden, het is een hele lange rechte weg, nu hebben ze een paar jaar geleden wel wegversmallingen aangebracht maar mensen rijden er nog steeds echt achterlijk hard. En de jongeren die daar fietsen zijn inderdaad ook een issue. Het ruiterpad is eigenlijk meer een lange kuil met links prikkeldraad (nog geen 5 cm naast je voet) en rechts gelijk een verhoging met daarop het fietspad. Als je paard 1 misstap zet lig je of met paard en al op je plaat of je hangt in het prikkeldraad. Die jongeren die er fietsen gaan vaak proberen je paard op te fokken door te gaan schreeuwen, met hun armen te gaan zwaaien en soms zelfs met flesjes naar je paard te gooien. Dus ik begrijp de oversteek van TS wel.

Spirithorse
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 23:05

Xyris schreef:
Ik vermoed dan inderdaad dat er sprake is van een stuk grond dat in bezit is van een boer, (de betreffende boer die jou aansprak). Alleen de manier waarop hij je aansprak is not-done en voor jou nogal out of the blue, al vermoed ik dat je niet de eerste bent die hij op die grond aantrof :+ .

En even een tipje van flipje, namen noemen op bokt is niet zo gewenst en ook niet zo handig omdat er altijd wel iemand is die de betreffende boer wel zal kennen. Die kan dit verhaal dan makkelijk weer aan jou koppelen, en Blaricum is toch wel ons kent ons, zit niemand op te wachten.

Misschien is het trouwens een idee om eens te kijken bij kavels? Volgens mij is dat wel makkelijk op te vragen/te vinden. Dan kan je op zijn minst zien of dat stukje grond inderdaad in het bezit is van een boer of dat het alleen een stuk gemeentegrond is waar de betreffende boer mag maaien.

Keep us posted :list:

Ennuh, welkom op bokt! :):)


Dankje! Ja , een goed idee om het na te vragen bij de Gemeente. Ik wil graag weten wat mijn rechten en of deze boer inderdaad het recht heeft om mensen deze openbare berm te weigeren.
Ik wil graag rustig kunnen genieten van mijn buitenrit zonder ineens op die manier te worden weg gestuurd van een zeer grote berm/stuk land waar ik niemand tot last ben. Althans dat is mijn mening.
De boeren die dagelijks daar met hun trekkers rijden maken het land ook stuk. Ploegen alles kapot. Er staan ook vaak vrachwagens en allerlei andere wagens/aanhangwagens geparkeerd. Waarom mag dat allemaal wel en een kleine pony niet?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:08

Koper schreef:
Spirithorse schreef:
Een denkniveau wat in mijn opzicht erg onbeschoft en neurotisch overkomt.

En dus doe je precies het zelfde en meld je je aan op bokt om deze meneer zwart te maken.

Klasse _/-\o_

Nou, idd. Zielig topic zeg. Je gelijk gaan halen bij mede-paardenliefhebbers tegen die gemene meneer.

Joh, voortaan gewoon rijden waar je hoort en als iemand onbeschoft is haal je de schouders op en ga je door met je leven. Problem solved.

Spirithorse
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 23:10

Xyris schreef:
cissy schreef:
Officieel mag je met een paard nooit in een berm rijden. Je hoort op de weg want je bent bestuurder. Dat het veiliger is in de berm maakt niet uit voor de regeltjes.


Inderdaad, alleen heet het de landingsbaan met een reden, het is een hele lange rechte weg, nu hebben ze een paar jaar geleden wel wegversmallingen aangebracht maar mensen rijden er nog steeds echt achterlijk hard. En de jongeren die daar fietsen zijn inderdaad ook een issue. Het ruiterpad is eigenlijk meer een lange kuil met links prikkeldraad (nog geen 5 cm naast je voet) en rechts gelijk een verhoging met daarop het fietspad. Als je paard 1 misstap zet lig je of met paard en al op je plaat of je hangt in het prikkeldraad. Die jongeren die er fietsen gaan vaak proberen je paard op te fokken door te gaan schreeuwen, met hun armen te gaan zwaaien en soms zelfs met flesjes naar je paard te gooien. Dus ik begrijp de oversteek van TS wel.


Ja, precies. Het ruiterpad kan je ook niet echt een ruiterpad noemen, veel te smal en overal hangt inderdaad prikkeldraad aan de kant van de weides waar je langs rijdt. De scooters rijden soms achterlijk hard. Er ligt ook vaak overal plastic. De boeren rijden soms ook heel hard langs met rammelende karren achter hun trekker. Nu doe ik dagelijks schriktraining met mijn pony maar het lijkt wel of er veel mensen zijn die geen rekening houden met je pony. Stel een kind rijdt op een pony en die slaat op hol. Niemand zal diegene veroordelen die die pony op hol die slaan....

Mensen moeten verantwoordlijker nadenken, een pony/paard blijft toch een dier en sommige dieren kunnen aardig schrikken van mensen die daar geen rekening kunnen/willen houden.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:14

Wat wil je luie vrees met dit topic.? Alleen op de mensen reageren die het met jou eens zijn en de vragen negeren?
Iemand met naam noemen is best asociaal trouwens.