.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:23

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:25

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:36

Vertrouwen winnen lukt neit in 1 dag. Daar gaat veel meer tijd in zitten.

Wat is het antwoord van de eigenaar waardoor de pony zo doet? Misschien heeft pony wel iets mee gemaakt.

Anoniem

Re: Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:42

Pony staat er net een week dus moet ook nog wennen lijkt mij.
Verder zou ik inderdaad even met de eigenaar gaan praten om te vragen of degene weet of er iets is voorgevallen en ik zou er iets meer voor uittrekken als 1 dag. Probleem zal misschien iets dieper zitten dan een chagrijnige pony dus denk dat het handiger is om het met de eigenaar erbij te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:00

Tja.. Zijn weinig tips op te geven dan. Mijn keuze zou het dan niet zijn om er anderen mee te laten hobby'en onder het zadel maar het dier maar gewoon aan de longe aan het werk te houden tot het meisje weer kan rijden. Lijkt me toch een stuk prettiger dan erop zitten als het dier dusdanig onvoorspelbaar is.

Ik weet natuurlijk niet hoe jong het meisje is, maar je hebt ook ponies die echt ineens voorbeeldig zijn als het om een heel jong persoon gaat. Zo kan mijn merrie bij mij echt draken, maar toen er een jongetje van 10 op ging rijden heeft ze gegaloppeerd zonder te bokken of gek te doen; echt een kinderpony dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:19

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:26

Nuja.. Te lief of niet, blijkbaar kan het meisje zonder problemen opzadelen dus.

Maarja, misschien hangt die pony ontzettend aan haar; en dan op een nieuwe plek, nieuwe mensen en je eigen mens ook nog niet eens bij je, ik denk dat het geen kwade pony is maar en ook niet iets van 'verwend' want tussen de touwen vaststaan heeft op zich nog niks met zadelen te maken. Kan ook voor een hapje eten staan of even poetsen.
Blijft wel een moeilijk iets omdat het je eigen pony niet is, dus tips geven van hoe je het opzadelen doorkomt wordt lastig natuurlijk.
Ik denk duimen draaien dat het meisje zelf weer kan en mag komen rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:42

Dat scheelt denk ik wel, als het dier een 'routine' heeft.. Dan misschien toch de routine zien te omzeilen :+ Zeker als het met rijden wel gewoon gaat :)

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:45

misschien inderdaad een eenkennige pony, probeer zoveel mogelijk alleen te doen. niet opeens een ander erbij die er een deken op wil hebben bv, dat zou de onrust kunnen geven.
laat alleen iemand erbij staan met opstappen om haar vast te houden evt.

qua opzadelen gewoon consequent doorgaan.
tussen de touwen zetten, geruststellen, beetje borstelen tot ze rustig staat en dan pas met het zadel beginnen. misschien als je er de eerste keer een uur over doet om haar alleen maar op te zadelen, dan weet ze wel dat ze het niet wint, en zal het de volgende keer misschien wel heel snel gaan. zorg dat ze niet wint van de touwen waar ze tussen staat, dus zorg dat ze een sterk halster omheeft die niet zomaar breekt. misschien dat ze even gaat hangen of drukken, zolang ze het niet te gek maakt dan laat haar gewoon even haar gang gaan tot ze weet dat het geen zin heeft.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:12

Vraag aan de eigenaren of ze dit ook heeft in de periode dat ze zonder deken staat. 1 van mijn paarden heeft dit namelijk ook in de periode dat ze de dekens op krijgen. Oren in de nek bij deken op of af, opzadelen, aansingelen en soms op poetsen. Zodra de dekens af gaan is dit over en met rijden is er ook niets aan de hand. Waarschijnlijk voelt het op een of andere manier niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:25

Kent de pony de moeder van het meisje waarvan de pony is wel ? (haha, onhandige zin :') )
Misschien kan zij de pony dan opzadelen waarna jij gaat rijden ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:17

Herkenbaar.
Die van mij kan op die manier ook reageren met opzadelen, heeft ze altijd al gedaan.
Maar ook als iemand anders haar wilt borstelen is het een drama.
Er zijn er maar weinig die haar de 1e keer "gewoon" kunnen borstelen en opzadelen.

Bij sommige dreigt ze dan ook echt met haar achterbenen.

Ik zelf heb er geen problemen meer mee, kan haar gewoon los in stal opzadelen. Maar wel is het zo dat wanneer er iemand bij komt staan, diegene uit moet kijken want die zal ze dan ook echt bijten....

Bij haar heeft het echt met vertrouwen te maken, ze vertrouwd nu eenmaal niet iedereen even snel.

Nu heeft het bij haar wel een reden en die is bij ons bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:17

Hee,
Erg verveelend zo te horen... :(
Ze staat er nog maar pas, moet natuurlijk helemaal wennen enzo.. Zelf heb ik mijn pony diezelfde paar dagen nog bereden: was niks aan de hand :)
Maar dit verschild natuurlijk per pony! Miss ligt het aan het zadel (miss ligt het niet goed?), of aan de deken (heb ik ook al vaker gehoord: drukplek ofzo?).
Heel veel succes iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:37

.