Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 09:43

Mijn lieve kleine Daisy, wat was ze weer heerlijk braaf!

In mijn profiel kan je, indien je daar zin in hebt, het uitgebreidere verhaal lezen. Ik vat het hier even samen: mijn paardenkind is 18 jaar oud/jong nu. In haar hoofd is ze jong, haar lijf is wat ouder. Ze kreeg 9 jaar geleden al de diagnose artrose, met een spronggewricht dat niet je van het is. Geen probleem, dan wordt ze een hele mooie grasmaaier! Zadel verkocht, bit aan de muur (letterlijk, ik heb er een dreamcatcher van gemaakt), en gewoon genieten van elkaar.

Destijds haar verhuisd naar een wei vlakbij een bos. Daar hebben we een jaar of 3 gestaan, en die omgeving daar was echt fantastisch. Ik ben toen bitloos beginnen rijden, en we waren vaak wandelend in het bos te vinden. Mijn kanjer heeft dat altijd ongelooflijk goed gedaan, dat wandelen: ze is alert, luistert goed, zet nooit een stap verkeerd en is 99% bomproof (die ene procent die er nog niet helemaal opstaat zijn vrachtwagens, maar die kom je in bossen gelukkig niet tegen haha).

De omgeving daar, vlakbij het bos
Afbeelding

Door omstandigheden zijn we verhuisd, en ik heb nooit meer zo'n leuke wandelplek gevonden als degene die ik daar toen had. Ik wil haar niet de trailer opslepen om een stukkie te gaan wandelen, alhoewel ze ook dat heel flink doet hoor! Vrijheidsdressuur, grondwerk, lekker kroelen samen, we hebben altijd genoeg te doen gehad. Af en toe eens een rondje door de wei hobbelen.

In de zomer van 2017 heeft mijn beste vriendin haar paard een maand bij de mijne gezet, beetje zomervakantie voor haar paard :D We zijn toen samen gaan wandelen, wat toen ook weeral 3 jaar geleden was, ze was zoooo braaf! Dat was de laatste wandeling die we gemaakt hebben. Hier en daar nog een rondje door de wei, maar wandelen lag daar moeilijker door de vele vrachtwagens + heel veel kiezels waar mijn Daisy toch een beetje gevoelig op loopt, en dat is het mij nou ook niet waard.


Op stap met mijn vriendin, toen ik mijn zadel nog had
Afbeelding

Vorig jaar verhuisd, doordat ik zelf verhuisd ben en haar zo dicht mogelijk bij mij wil. Een suuuuper leuke stal gevonden, ze staat 24/7 buiten en is daardoor ook veel minder stijf en veel vrolijker. Het is niet zo dat ze totaal niet meer bereden mag worden, het is eerder zo dat ik haar zoveel mogelijk probeer op te sparen.

April dit jaar heb ik de barebackpad nog eens boven gehaald, en hebben we een rondje of 5 door de piste gelopen. Mijn paard vind de piste totaaaaal niet leuk :+ Omdat ik niet veeleisend ben, mag ze van mij ook gewoon stil staan haha, dan kroel ik wat door haar manen en zijn we ook blij. Een week of 2 later heb ik dit herhaald, en vond ze het wel leuk om de piste uit te wandelen :+ Ik dacht "oh wil je weer wandelen", maar doordat het toen nogal druk was en de weien vol paarden stonden (en ik daar dus niet doorheen kon wandelen naar het wandelpad achteraan) heb ik het maar niet gedaan.

April dit jaar
Afbeelding

Ondertussen heeft mijn paard vorige maand 5 shiatsu-behandelingen gekregen, en zit ze zoooo veel beter in haar vel. In het verleden ook de osteo e.d. erbij gehad hoor. Maar eergisteren stond ze dus vrolijk te bokken en steigeren in de wei (ze zag me staan met een kruiwagen vol hooi, ik was met een stalgenoot aan het praten en het duurde haar te lang), ik was echt stomverbaasd want dit was een hele tijd geleden, ik had haar ondertussen ook al enkele keren zien draven op de wei wat ook al heel lang geleden was. De shiatsu heeft haar duidelijk deugd gedaan, ze is plots 10 jaar jonger in haar lijf!

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan he. Ik hou zielsveel van mijn paard, ook als we nooit meer zouden mogen rijden. Maar dat mag ze dus wel, en ze heeft dit altijd graag gedaan. Gisteren haar bitloos hoofdstel omgedaan, en lekker op haar blote rug gekropen. In eerste instantie naar de piste gestuurd, daar wat staan koekeloeren want zo'n bak vind ze echt saai :+ Daarna, voor het eerst sinds mei 2017, haar over het veld gestuurd. Ze was uiteraard vrij kijkerig, dat kon ook bijna niet anders na zo'n lange tijd haha, maar wat had ze een vrolijk hoofd, en wat stapte ze vrolijk mee! Niks slenteren en stil staan zoals in de piste, lekker vooruit! Ik ben helemaal niet ver gegaan, ze is het tenslotte niet meer gewend om bij de vriendjes vandaan te lopen (hier heeft ze eigenlijk nooit moeilijk over gedaan hoor), maar wat een heerlijk gevoel heb ik er aan over gehouden! Ik ga het wandelen weer lekker opbouwen nu, elke keer een stukkie verder, en genieten maar! Ik kijk alweer uit naar de volgende keer, en ik ben er vrij zeker van dat mijn paard er hetzelfde over denkt!

Eerst maar even naar de piste...

Afbeelding

Afbeelding

Maar dat is saai, dus gaan we deze keer, na 3 jaar, weer een klein stapje in de wereld zetten...

Onderweg naar het veld
Afbeelding

Die oortjes, zo heerlijk alert! Van zodra we het veld opliepen, ging haar tempo meteen omhoog, ze had er echt zin in!
Afbeelding

Weer terug naar haar eigen weitje, ze was zo braaf!
Afbeelding

Lekker beest van me dat ze is <3
Een reactie is altijd fijn *\o/*

lizard
Berichten: 5258
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:38

Leuk dat je weer naar buiten kan.
Ziet er uit als een lief paardje.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 18:38

lizard schreef:
Leuk dat je weer naar buiten kan.
Ziet er uit als een lief paardje.


Ze is ontzettend lief, dankjewel! :)
Het is geen wereldprestatie natuurlijk, gaan wandelen, maar ik ben blij dat we er weer op uit kunnen trekken :D

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:50

Wat heerlijk om te zien, ik vind het supergaaf dat je zoveel respect en liefde voor je paard hebt! Chapeau!

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 10:55

Monique1963 schreef:
Wat heerlijk om te zien, ik vind het supergaaf dat je zoveel respect en liefde voor je paard hebt! Chapeau!


Wat lief, dankjewel!
Ik heb haar 9 jaar geleden geadopteerd omdat we op de grond zo'n ontzettende klik hadden. Alles wat daar bovenop komt, is een leuk cadeautje. Weer kunnen gaan wandelen is de kers op de taart - de dag dat dit niet meer zou kunnen, is geen ramp, de liefde zal er zeker niet minder om worden :) Elke dag met haar is een geschenk, ze is al bija 10 jaar lang de rode draad door mijn leven en het gouden randje rondom elke dag - in ruil daarvoor kan ik niet anders dan haar een zo goed mogelijk leven bieden, en respect naar haar geestelijke en lichamelijke gezondheid toe staan voor mij op de eerste plaats. Dat verdient ze echt :)

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:50

Wat een lief dier, hele lieve uitstraling heeft. Veel plezier nog samen!
Kan je uitleggen wat een Shiatsu behandeling is?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:31

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar Shiatsu. Wat schrijf je lief over je paard, leuk dat jullie een eindje hebben gereden :)

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:30

Wat gaaf!!
Een vraagje, ik zie dagje zowel mag sidepull als bosal rijd.
Wat zijn ze ervaringen met bosal?
Ik rijd mijn fjord met sidepull maar als ik in een groep met haar rijd wordt ze sterker, ik overweeg daarvoor een bosal erbij aan te schaffen

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:51

Goh, wat fijn en positief dat je zonder het rijden bovenaan , zoveel aan je paard hebt en je er energie en steun uit haalt.
Een feestje van herkenning voor mezelf :D .
Ook je omschrijving "bakwerk" herkennen we maar al te goed, saaaaaii :o

En kijkend naar haar lieve koppie: Zit er soms Quarter bloed in ?, zo ja weet je ook van welke kant ?
En ben best wel benieuwd of je in je grondwerk veel +R gebruikt.

Leuk dat je dit wilt delen hier op bokt. :j

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 20:14

Peetstap schreef:
Goh, wat fijn en positief dat je zonder het rijden bovenaan , zoveel aan je paard hebt en je er energie en steun uit haalt.
Een feestje van herkenning voor mezelf :D .
Ook je omschrijving "bakwerk" herkennen we maar al te goed, saaaaaii :o

En kijkend naar haar lieve koppie: Zit er soms Quarter bloed in ?, zo ja weet je ook van welke kant ?
En ben best wel benieuwd of je in je grondwerk veel +R gebruikt.

Leuk dat je dit wilt delen hier op bokt. :j


Ze is een kruising, Quarter x BWP, meer weet ik helaas niet :D Helemaal gebouwd als een Quarter hoor haha, en destijds Western opgeleerd om fencing mee te doen :) Ik heb haar half Engels omgeschoold, vooral omdat ik dat zware Westernzadel niet eens opgetild kreeg haha.

Ik antwoord straks uitgebreider op de leuke reacties van jullie allemaal, ik ben momenteel in gevecht met mijn zwembad, volgens mij heb ik ergens een fit :+

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 22:31

Nog steeds ruzie met het zwembad, maar ondertussen is het te donker om nog iets te zien, dat wordt morgen heel vroeg opstaan en hopen dat het water er nog in zit :+

Peetstap zoals ik eerder al kort vertelde, is Daisy een kruising Quarter x BWP :) Ik heb haar op 9-jarige leeftijd overgenomen van mijn oom, die had haar sinds haar 3 jaar. Ik ben net even in de kast gedoken, op zoek naar haar papieren, en ik heb een vaccinatiepaspoort (toen heette ze nog Lizzy :+), maar daar staan enkel haar naam + een aantal vaccinaties in, haar ras en signalement e.d. zijn daarop niet ingevuld; en haar Equipas. Datum van afgifte is 2/7/2007, ik heb haar sinds 2011, dus ze heeft dit paspoort (en officiële naamswijziging naar Daisy) bij mijn oom gekregen, volgens mij is ze toen pas ook gechipt. Dit paspoort komt van het VCP, Vlaamse Confederatie van het Paard --> inschrijvingsbewijs van een niet stamboek paard-pony. Staat dus geen ras en/of afstamming in vermeld, wel de naam, UELN, geslacht, kleur, aftekeningen en geboortedatum.

De enige info die ik dus heb, heb ik mondeling van mijn oom verkregen: kruising Quarter x BWP, opgegroeid tussen geiten bij de eerste eigenaar, Western opgeleerd door mijn oom :+

Op bepaalde foto's zie je echt suuuuperduidelijk aan haar bouw dat ze een Quarter is, achterhand staat vrij hoog.

Afbeelding

Ik geloof idd in positief belonen. De knopjes staan er al lang op, dus echt trainen is het niet meer, maar in onze dagelijkse omgang behandel ik haar wel op die manier :) Ik zal zelden "afstraffen", ze is ondertussen 18 jaar en misdraagt zich eindelijk nooit haha, toch niet in die mate dat ik echt moet gaan afstraffen. Positief gedrag belonen werkt bij mijn paard, als ze bijvoorbeeld komt drammen om aan haar kont gekrabt te worden als ik de mest van de wei aan het halen ben, kan ik haar gewoon negeren en geeft ze dat gedram vrij snel op. Ik praat héél veel tegen mijn paard, zowel aan de hand als tijdens het wandelen, en aai/kroel haar favoriete plaatsen ter beloning, en daar geniet er heel erg van. Nieuwe dingen leer ik doorgaans aan met voedsel, want dat werkt gewoon echt bij mijn paard haha, ze eet graag :+ Ze vraagt helemaal geen harde hand, ze weet welk gedrag wel en niet kan, en ik beloon haar daar ook altijd voor :)

Stripe000 Ik hou van beide optuigingen! We hebben ook nog een rijhalster en een neckrope - die neckrope wilt nog niet echt lukken haha. Ik heb de bosal destijds bij mijn paard bijgekregen, dus die is ze gewend, en het hoofdstel heb ik ooit gewonnen (weeral dankzij Bit haha), en omgebouwd naar een bitloos hoofdstel omdat ik het echt wel wilde gebruiken :+ Ze reageert op beide eigenlijk hetzelfde, idem voor het rijhalster. Ikzelf vind het gewone hoofdstel aangenamer in de hand doordat de teugel niet zo dik is, maar anderzijds heeft de bosal wel een heel handige leadrope. Ik durf tijdens een wandeling wel eens afstappen om Daisy te laten grazen ter beloning van een fijne wandeling, en dan is die leadrope echt fantastisch :) Ik ervaar de bosal niet echt als strenger oid, misschien dat andere paarden er anders op reageren maar mijn paard werd door de vorige eigenaar ook met de bosal gereden dus die is dat type hoofdstel echt gewend, misschien dat ze er daarom niet anders op reageert dan op onze andere types hoofdstellen :)

Solistar en Suzanne F. Shiatsu is een holistische geneeswijze, waarbij de beoefenaar gebruikt maakt van zijn/haar vingers en handen, en daarmee bepaalde punten van het lichaam behandelt door middel van druk.
Ik ben geen zweverig type, ik was getagd in een berichtje op FB waarin iemand op zoek was naar paarden met artrose om te behandelen in mijn regio voor haar eindwerk van haar laatste module als shiatsu practioner, en ik wilde het wel een kans geven. Wat ben ik blij dat ik haar gecontacteerd heb, die vrouw heeft echt wonderen bij mijn paard verricht!
Zij keek niet enkel naar "dat overbouwde paard" maar naar het totaalplaatje: medische geschiedenis, voorgaande behandelingen, voeding, training, en alles wat ik maar kon vertellen over mijn paard. Ze (Hilde) heeft Daisy in de wei geobserveerd, en uitgebreid kennis gemaakt met haar, niks overhaast. Ik heb haar op één van de heetste dagen van het jaar een vochtafdrijvende behandeling zien uitvoeren, en dat werkte dus écht. De spronggewrichten van mijn paard zijn nog nooit zo slank geweest als na die behandeling, heel bijzonder om te zien. Haar beweeglijkheid en soepelheid zijn enorm toegenomen.
Er zijn ook behandelingen die stressafvloeiend werken - mijn paard viel letterlijk in slaap in mijn armen. Daisy genoot echt intens van alle aandacht. Mijn paard is een open boek, de dingen die ze minder leuk vond, of die minder aangenaam waren voor lichaam, gaf ze duidelijk aan, en daar luisterde Hilde ook echt naar, ze heeft Daisy geen moment geforceerd.
Ik weet niet of ik hier haar FB-pagina mag posten, of is dit reclame maken terwijl dit niet mag? Als het mag, doe ik het graag hoor, zij kan je véél meer vertellen dan ik!

Dankjewel voor de complimentjes allemaal, altijd fijn om te lezen dat je paard een lieve uitstraling heeft :D Van Hilde kregen we ook veel complimentjes, die vond Daisy een heel leuk paard om mee samen te werken. Daisy is echt een topper hoor - ze heeft een eigen mening, maar gedraagt zich altijd :) Ze laat het wel merken als ze iets niet/minder leuk vind, maar zal wel altijd doen wat ik vraag. Net doordat ze zo open is, weet ik dat zij even intens geniet van die wandelingen als ik, dus ik hoop er nog vele te mogen maken met haar :D

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:44

Wat een leuk en liefdevol topic! Wat een prachtig verhaal om te lezen. Je paardje heeft een zachte uitstraling en jullie zijn een topduo. Ik wens jullie nog heel veel mooie momenten toe. Jullie zijn ontzettend goed bezig.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 23:15

Riel schreef:
Wat een leuk en liefdevol topic! Wat een prachtig verhaal om te lezen. Je paardje heeft een zachte uitstraling en jullie zijn een topduo. Ik wens jullie nog heel veel mooie momenten toe. Jullie zijn ontzettend goed bezig.


Wat lief, dankjewel!
Ik hoop op nog minstens 15 mooie jaren met haar, zolang haar lichaam het goed aankan en ze geen pijn heeft en in alle comfort gras kan maaien natuurlijk :) Elk ritje dat we kunnen meepikken is een leuke extra, maar ik ben al lang blij met haar gezelschap :)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:22

Jij luistert zo goed naar haar lichaam dat die 15 jaar vast en zeker gaat lukken! Ik wens jullie samen ontzettend veel plezier toe met alles wat jullie ondernemen! Succes en geniet! :-)

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:58

Leuk en lief topic!

Whild_West
Berichten: 55
Geregistreerd: 17-07-20

Re: Na 3 jaar nog eens gaan wandelen..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:07

Heel leuk topic! Hoe lang rijd je al paard? Jullie zijn een mooi koppel samen :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:51

Het is ook feitelijk niet zo belangerijk wat vader of moeder is, je bent happy met je paard das het belangerijkste toch.
Maar omdat er niet zoveel quarters lijnen zijn in ned. kun je soms kenmerken herkennen waarvan je meteen zegt : he das duidelijk een dochter van ...... :j

Wel heel tof dat je richting R+ subtiel je paard dingen aanleert en haar door de wereld heen loodst, vermoed dat ze best een cool karakter heeft daardoor kwa enge dingen en in klein en groot verkeer ?
Want das toch wel een van de fijne dingen van Quarter bloed, mits goed begeleid bij enge dingen die ze tegenkomen ontspannen ze vrij vlot, en worden er juist stoerder door.
Geef je ze de ruimte dan krijgen ze een houding: zie mij dit es effe doen joh _/-\o_ , worden nieuwsgierig en onderzoekend.
Druk toepassen en zeker druk gaan opvoeren vinden ze uitermate vervelend, en dat geven ze duidelijk aan.
Al wordt daar niet altijd in de conventionele paarden wereld naar geluisterd, en das jammer.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 07:55

Peetstap schreef:
Het is ook feitelijk niet zo belangerijk wat vader of moeder is, je bent happy met je paard das het belangerijkste toch.
Maar omdat er niet zoveel quarters lijnen zijn in ned. kun je soms kenmerken herkennen waarvan je meteen zegt : he das duidelijk een dochter van ...... :j

Wel heel tof dat je richting R+ subtiel je paard dingen aanleert en haar door de wereld heen loodst, vermoed dat ze best een cool karakter heeft daardoor kwa enge dingen en in klein en groot verkeer ?
Want das toch wel een van de fijne dingen van Quarter bloed, mits goed begeleid bij enge dingen die ze tegenkomen ontspannen ze vrij vlot, en worden er juist stoerder door.
Geef je ze de ruimte dan krijgen ze een houding: zie mij dit es effe doen joh _/-\o_ , worden nieuwsgierig en onderzoekend.
Druk toepassen en zeker druk gaan opvoeren vinden ze uitermate vervelend, en dat geven ze duidelijk aan.
Al wordt daar niet altijd in de conventionele paarden wereld naar geluisterd, en das jammer.


Ze is ontzettend cool! We kunnen makkelijk naast een rijdende tractor en motor rijden, auto's kijkt ze niet eens naar. Ik kan ook op mijn fiets springen en haar met 1 hand meevoeren, kijkt ze helemaal niet van op :j Enkel een vrachtwagen is minder leuk, daar hebben we ooit iets mee voorgehad, maar dit is met de loop der jaren ook weeral flink gebeterd. Op de trailer loopt ze met haar ogen dicht. Ze zal wel mesten eens ze er op staat, maar verder reageert ze er niet echt op. Een rijdende quad lokt ook weinig reactie uit :) Op een nieuwe plek is ze binnen het half uur helemaal thuis, alsof ze er al jaren staat. Maakt idd niet echt uit wie vader of moeder is, maar stiekem had ik het wel willen weten haha. Idd, mits ze de ruimte krijgt reageert ze nieuwsgierig en onderzoekend - haar hoofd en hals gaan de lucht is, ze briest een paar keer, en gaat er dan op af. Héél onderzoekend paardje hoor haha!

Whild_West ik ben 21 jaar geleden beginnen paardrijden, maar rij al jaren niet meer "serieus". Sinds haar lichaam niet meer meekan, is mijn interesse ook minder geworden :) Een wandeling vind ik heel fijn, maar echt trainen is er niet meer bij, en dat hoeft ook niet perse voor mij :) Dankjewel voor het mooie compliment, idem voor Pien_2010 en Riel! <3