Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:55

Zelf heb ik jaren gereden met een soort van beperking. Heb zo'n 6 jaar erge last gehad van CPRS1, wat vooral betekende dat ik erg veel pijn had. Daardoor ook periodes niet kunnen rijden, maar het gaat gelukkig stukken beter en ik kan bijna alles nu weer. :)


Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:48

Ha,


Even een schop omhoog in dit topic. Er is al veel te lang niks in gebeurd terwijl wij elkaar kunnen steunen, begrijpen, van elkaar leren en vooral kunnen genieten van onze passie ondanks de beperkingen waar wij mee te dealen hebben.

Post vooral ook hoe het met je gaat, welke vorderingen je maakt, welke doelen je stelt enzovoort.

Maar ook is er ruimte voor frustratie, verdriet, boosheid en rouwen om dingen die niet meer kunnen, maar je wel graag doet.

Kortom: Hoe gaat het met jullie?


Gwen

purny

Berichten: 27391
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:22

Nadat ik een lange tijd moest stoppen wegens omstandigheden ben ik sinds vorige maand weer elke week aan het rijden. Maar omdat ik teveel pijn in mijn lijf heb(vanwege de fybro) moet ik volgende maand weer stoppen.

Ik blijf wel af en toe een privélesje nemen op de manege waar ik nu rij, daar heb ik minder pijn dan wanneer ik elke week een uur intensief rij.

Hoe is het met jou?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 06:39

Hi,


Wat fijn dat je weer kon rijden, maar wel heel jammer dat je weer moet gaan stoppen. Waar heb je precies pijn?

Dank voor je vraag. Sinds ik begin 2014 ben aangereden door een ato heb ik niet meer kunnen rijden of op een paard kunnen zitten. Ik heb mega pijn door omvangrijke zenuwschade en mijn wervelkolom heeft zulke zwakke plekken, waaronder in mijn nek dat vallen een hoge dwarslaesie kan veroorzaken. Best een flink risico dus.
April vorig jaar ben ik aan een hernia in mijn onderrug die zeer groot was geopereerd. Na de operatie werd snel duidelijk dat ik veel beter loop en ook mijn wervelkolom wat rechter lijkt te worden. Het herstel gaat voortvarend en het kan zijn dat de zwakke plekken in mijn wervelkolom minder kwetsbaar worden door de andere belasting op de wervels.

Opzich is het zitten op een (stappend) paard wel heel goed voor het versterken van de spieren rond de wervelkolom, dus ja, therapeutisch gezien is dat de best mogelijke beweging.

Het kriebelt wel echt enorm om weer op een paard te gaan rijden, maarja, hoeveel risico is dat waard?
Inmiddels heb ik een bodyprotector gekocht. En na veel passen een helm gevonden die nergens drukt en zo licht is dat ik hem bijna niet voel zitten. Door hersenletsel is mijn hoofd heel kwetsbaar en gevoelig voor druk. Dus DE helm vinden was echt zo gaaf toen ik hem voor het eerst op had. Ik moet ook nog een nekbeschermer om en die kun je bij motorcrosswinkels krijgen.
Ook hoorde ik van een airbag die je als vest draagt. Die fabrikant garandeert dat de impact op de wervelkolom minimaal is en dus gegarandeerd veilig genoeg is voor mijn wervelkolom.

Binnenkort heb ik een MRI. Dan is te hopen dat mijn wervelkolom veilig genoeg is om met de juiste bescherming de kans op een dwarslaesie te minimaliseren en ik dus weer op het paard mag. Mijn neurochirurg heeft gevraagd of ik alle beschermende dingen mee wil nemen en filmpjes en foto's van het airbagvest wil laten zien. Stel ik mag weer op het paard dan wil hij wel meewerken aan het verkrijgen van zo'n airbagvest via bijvoorbeeld een stichting. Het airbagvest en overige bescherming is voor mij letterlijk van levensbelang en zal ik altijd moeten dragen wanneer ik op een paard zit.

Kortom een spannende tijd en ik hoop zo dat mijn rug het aankan en ik snel aan dat airbagvest kan komen. Ik zal het letterlijk stap voor stap op moeten bouwen, maar dat vind ik niet erg. Het zal weer een droom zijn die uit gaat komen.

Gwen

purny

Berichten: 27391
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:27

Jeetje dat is ook niet mis zeg! Ik zou dan als je groen licht heb eens gaan informeren bij een revalidatiecentrum waar je kan paardrijden.

Bij mij zit het voornamelijk in mijn rug en benen. Als ik het paard afga dan begint de pijn meestal binnen een uurtje en het duurt een dag of 2. Zal vandeweek eens naar de fysio gaan voor een afspraak of hij mijn spieren onder handen kan nemen(knopen eruit knijpen :+ )

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:42

-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker