Ik moet met spooren gaan rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:53

Ik rij nu sinds een week in de paarden les, en zat gister gelijk op een jonge fries.
Ik weeg 55 kilo en ben 1.68 lang.
Ik heb niet veel kracht in me benen, en dat had hij dan ook gelijk door.
Nu heb mijn instructice mij voorgesteld om met spooren te gaan rijden.
Ik heb dus helemaal geen ervaring met die dingen, en heb ook geen idee wat voor spooren ik moet kopen.
Wie kan mij hierbij helpen? Vork

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:55

Ik weet niet in hoeverre je controle over je benen hebt? Dus als je benen de hele tijd heen en weer zwabberen zou ik er niet aan beginnen. Kun je wel gewoon netjes je kuit aanspannen? Want in dat geval zou je hele kleine knopjes kunnen nemen, het paard daar wakker mee houden en hem voor de rest op je kuit rijden. Maar dat is mischien ook wel heel zwaar voor jou.
Ken je mischien iemand met kleine knopspoortjes (dus echt heel klein, en stomp) waarvan je ze voor 1 keer kunt lenen, en het even uit kunt proberen? (Ikzelf vind direct aanschaffen mischien een beetje overhaast.)

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:57

eerst even opletten of je je benen netje onder controle hebt(niet heel de tijd aanleggen) en zo ja dan kleine knopspoortjes doen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:04

rijd je op manegepaarden of op eigen paard? want eigen paard kun je ook leren op kleinere aanwijzingen te reageren. ik zou niet gelijk met sporen gaan beginnen.

domme opmerking mss, maar ik weet niet waarom je weinig kracht hebt. is dat echt iets, of kun je dat nog extra trainen? dan mss oefeningen er naast gaan doen? fysio?

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:35

In geval je inderdaad genoeg controle hebt over je beenligging, heeft je instructrice misschien zelf een assortiment sporen waaruit je wat kan proberen?

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:42

je hoeft toch niet veel kracht in je benen hebben Blond
Tenzij je de fries vooruit schopt.

Door te oefenen zul je wel meer spieren in je benen krijgen en wordt het gemakkelijker maar het is gewoon even doorbijten. In het begin had ik dit ook maar als je gewoon even doorbijt merk je er niks meer van. Je kan altijd een zweepje erbij nemen als hij niet goed aan je been is. Want als je met sporen gaat beginnen 'kweek' je nog geen spieren in je benen en blijf je er mee zitten. Ja gemakkelijk is natuurlijk fijner maarja het heet nou paardrijden.

spa
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-10-07

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:10

Miss_Maya schreef:
je hoeft toch niet veel kracht in je benen hebben Blond
Tenzij je de fries vooruit schopt.

Door te oefenen zul je wel meer spieren in je benen krijgen en wordt het gemakkelijker maar het is gewoon even doorbijten. In het begin had ik dit ook maar als je gewoon even doorbijt merk je er niks meer van. Je kan altijd een zweepje erbij nemen als hij niet goed aan je been is. Want als je met sporen gaat beginnen 'kweek' je nog geen spieren in je benen en blijf je er mee zitten. Ja gemakkelijk is natuurlijk fijner maarja het heet nou paardrijden.



hahah, ja precies Haha!

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 20:22

ikenindi schreef:
rijd je op manegepaarden of op eigen paard? want eigen paard kun je ook leren op kleinere aanwijzingen te reageren. ik zou niet gelijk met sporen gaan beginnen.

domme opmerking mss, maar ik weet niet waarom je weinig kracht hebt. is dat echt iets, of kun je dat nog extra trainen? dan mss oefeningen er naast gaan doen? fysio?

Ik rijd op een manege paard.
Maar dat weinige kracht in me benen, heb geen idee waar dat vandaan komt.
Fysio doe ik al, voor me rug.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:34

als het geen medische oorzaak heeft zou ik zeggen dat de kracht te trainen valt...

wat ik ken als oefening is met een elastiek (wel een grote) om je stoelpoot heen doen, en dan je voet er in. been omgoog bewegen. kost je kracht. kun je ook doen door hem om beide enkels te doen en dan benen uit elkaar doen. (al zittend ook dus)

je schijnt het ook met een fietsband (binnenband) te kunnen doen...

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik moet met spooren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:23

ikenindi schreef:
als het geen medische oorzaak heeft zou ik zeggen dat de kracht te trainen valt...

wat ik ken als oefening is met een elastiek (wel een grote) om je stoelpoot heen doen, en dan je voet er in. been omgoog bewegen. kost je kracht. kun je ook doen door hem om beide enkels te doen en dan benen uit elkaar doen. (al zittend ook dus)

je schijnt het ook met een fietsband (binnenband) te kunnen doen...


Ok, handig om te weten.
Maar ik ga niet me fiets uit elkaar halen. Clown