Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RuitermetCP
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-09-20

Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 17:46

Hallo

Ik ben een 28-jarige ruiter. Ik heb een lichte vorm van CP.
Hierdoor schieten mijn voeten altijd door de stijgbeugels als ik rijd. Ik heb daar geen controle over. Een tijdje geleden heb ik kappen gekocht voor op de beugels. Nu schiet ik niet meer door. Wel is mijn evenwicht heel onstabiel. Ik verlies heel vaak mijn stijgbeugels tijdens het rijden.

Ik weet zeker dat dit geen onbekend probleem is bij ruiters met een beperking. Wat doen jullie hieraan?

Alvast erg bedankt!


thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:55

CP? Sorry dat zegt me ff niks.
Als ik voor mezelf spreek dan helpt het om beugels niet te kort, maar ook niet te lang te hebben. Ontspannen je benen af laten hangen en zeker niet krampachtig je hakken uitdrukken. Maar misschien is dat allemaal niet mogelijk met CP?

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:04

CP is denk ik Cerebrale Parese

Dus problemen met bewegen door een hersenbeschadiging

https://www.maartenskliniek.nl/kinderzo ... ale-parese

Ik heb even gegoogled op paardrijden met Cerebrale Parese en paardrijden schijnt daar heel goed voor te zijn.

Maar dat lost jouw probleem natuurlijk niet zomaar op.
Verlies je de beugels alleen in galop?
Je trekt dan dus blijkbaar onbewust je benen op. Dit is trouwens een "probleem" waar valide ruiters ook last van kunnen hebben hoor.

Om je balans te verbeteren kun je oefeningen doen op een fitnessbal. Je kunt de bal zelfs als stoel gebruiken. Dan oefen jge onbewust je rompspieren. Of wist je dit al?

Gaat het galopperen beter als de instructie blijft herhalen om je benen lang te maken?
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 17-09-20 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:05

Ik weet niet of het een optie is om met elastiekjes te rijden? Meestal moet iemand die wel om en afdoen bij je. Gewoon elastiekjes die de postbode ook gebruikt, om je tenen, kruisen, en dan achter je hiel langs. Zo blijven de beugels aan je voet plakken als je je benen wat optrekt tijdens het rijden.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

RuitermetCP
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-09-20

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-20 19:02

Oh sorry, macht der gewoonte! CP is cerebrale parese. Ik heb last van spasticiteit. Ik verlies de beugels vaak al in het begin van het galopperen. Eens kijken of elastiekjes werken voor mij.

Friesfanaat

Berichten: 1330
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:10

RuitermetCP schreef:
Oh sorry, macht der gewoonte! CP is cerebrale parese. Ik heb last van spasticiteit. Ik verlies de beugels vaak al in het begin van het galopperen. Eens kijken of elastiekjes werken voor mij.


Bekijk deze video maar eens. Esra de Ruiter gebruikt ook postelastieken na haar ongeluk welke NAH heeft veroorzaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=fFAKRUGiYDw

Julia ´fan Melman´ Tymen 503 x Wimer 461 - 04-05-2019
Meiske ´fan Melman´ Eise 489 x Wimer 461 - 06-03-2020


~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

Ineke2

Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:27

Er is ook een optie met magneten.

Een magneet in je beugel en in de zool van je laarzen. Sterk genoeg om met rijden je voeten stabiel in de beugels te houden, maar wel loslaten als je zou vallen.
Dat bestaat echt al

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:49

Zitles nemen. Evt bij iemand die veel ervaring heeft met mensen met een fysieke beperking. Je CP zal er niet van verdwijnen maar veel gewone ruiters hebben ook last van het verliezen van hun stijgbeugels en soms is het zo simpel als net je been anders neerleggen of rechter op gaan zitten bv ( ik kan achter een scherm niet zien wat je doet) om veel stabieler te zitten. Zitles en gerichte oefeningen om de juiste spieren aan te spannen kunnen iedereen helpen die met onbalans zit. Vaak zijn het maar kleine dingetjes die enorm kunnen helpen met stabiliteit.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:00

Mijn dochter heeft helemaal geen gevoel en aansturing in haar benen. Ze reed eerst met post elastieken om haar voeten. Sinds kort heeft ze Ophena beugels. In haar schoenen heeft ze een zooltje met een magneet en de stijgbeugels zijn ook magnetisch. Veilig en mooi.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:07

zijn elastieken niet een beetje onhandig?
mocht je paard schrikken en je we af wil laten glijden moet het stiek eerst breken maar post elastieken zijn vrij sterk dus dan blijft je voet toch in de beugel hangen?(vanaf een bepaald gewicht natuurlijk maar mocht hij niet breken sleept je paard je mee.)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:06

Spikeandjax schreef:
zijn elastieken niet een beetje onhandig?
mocht je paard schrikken en je we af wil laten glijden moet het stiek eerst breken maar post elastieken zijn vrij sterk dus dan blijft je voet toch in de beugel hangen?(vanaf een bepaald gewicht natuurlijk maar mocht hij niet breken sleept je paard je mee.)

Kijk het YouTube filmpje van esra de ruiter eens over het onderwerp, die hierboven geplaatst is. Die geeft aan dat de elastieken juist heel kort meegaan omdat ze echt niet zo sterk zijn, wat ze juist geschikt maakt voor dit werk.

[o]

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:12

Sas_Mon schreef:
gewone ruiters hebben ook last van het verliezen van hun stijgbeugels en soms is het zo simpel als net je been anders neerleggen of rechter op gaan zitten bv .


Ik weet dat het regelmatig voorkomt dat iemand dat heeft. Niet iets wat enkel maar met handicaps te maken heeft. Soms is de oplossing inderdaad vrij simpel door een been of zo anders neer te leggen. Dus het is het proberen waard met zitles.

Isa2003
Berichten: 31
Geregistreerd: 06-02-17
Woonplaats: Overrijsel

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 01:08

Zitles is een goede optie inderdaad! Het scheelt al heel veel als je ontspannen en stevig in het zadel zit vind ik zelf altijd

//

RuitermetCP
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-09-20

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-20 11:54

Alvast bedankt voor jullie advies! :-) Ik ga zitles nemen.

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Stijgbeugels verliezen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:59

Ik weet niet hoevaak/hoeveel je rijd, maar anders zouden de Ophena beugels inderdaad een oplossing kunnen zijn. Die dingen zijn echter heel duur, dus misschien wat te gek als je 1x per week rijd.

I am because you were


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers