Paardrijden met een verstandelijke beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:16

Hoi allemaal

Ik was heel nieuwscherig of er meer mensen en of kinderen met een verstandelijke beperking paardrijden
En hoe hun dit ervaren

Zelf heb ik ptss en een angststoornis ik vind paardrijden wel heel fijn ik doe het al lang maar als ik in een hele spannende situatie kom bv een wedstrijd rijden dan krijg ik kortsluiting in mijn hoofd en weet ik niks meer niet meer waar ik ben of hoe ik moet rijden
Maar toewel als het paard niet braaf is maar juist erg ondeugend is vind ik hem rustig te krijgen door tegen hem te praten een liedje te zingen of duidelijk zeggen wat ik van hem wil en daar beenhulpen en handwerk bij te doen

Ik ga nu na van mijn 5 tot mijn 18 te hebben gereden en toen ben gestopt door een depressie en nu naar jaren ga ik weer beginnen vind het mega leuk maar wel een beetje spannend

Hoe ervaren jullie het paardrijden als je bv ptss hebt of borderline?

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:25

Leuk dat je weer begint met rijden!
Ik heb zelf geen verstandelijke beperking, maar doe vrijwilligerswerk op een manege waar ze lessen geven voor mensen met een beperking/handicap. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik merk dat de mensen het allemaal heel leuk vinden en er echt van opbloeien!
Als je wedstrijden te spannend vind kun je er misschien voor kiezen geen wedstrijden te rijden tot je je er wel comfortabel bij voelt?

Anoniem

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:30

Ik heb geen ptss of borderline, wel lichte vormen van autisme en ook een angststoornis, ben eind 2010 zwaar depressief geworden en april 2011 m'n eerste eigen pony gekocht, wat ik merk is dat voor mij (niet alleen door de ass) sociale contacten moeilijk zijn, vooral moeilijk om het leuk te houden dus mijn pony was m'n beste vriendin, ik woonde toen begeleid en iedereen wou van alles van me, om me natuurlijk uit de depressie te halen en uiteindelijk is het m'n pony gelukt.
Ik ben sowieso in emoties best pittig als ik nerveus ben ben ik ook echt nerveus, dat heb ik vorig jaar met m'n bijrijdpaardje toen wel gemerkt op een onderlinge wedstrijd, ik keer dan volledig in mezelf wat anderen zeggen hoor ik dan niet meer.
Ik rij al vanaf mijn 8e ben nu 27 dus tot nu toe is het altijd goed gelukt, maar het moet wel echt voor de leuk en ontspanning blijven

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:37

Annet_Dottie schreef:
Ik heb geen ptss of borderline, wel lichte vormen van autisme en ook een angststoornis, ben eind 2010 zwaar depressief geworden en april 2011 m'n eerste eigen pony gekocht, wat ik merk is dat voor mij (niet alleen door de ass) sociale contacten moeilijk zijn, vooral moeilijk om het leuk te houden dus mijn pony was m'n beste vriendin, ik woonde toen begeleid en iedereen wou van alles van me, om me natuurlijk uit de depressie te halen en uiteindelijk is het m'n pony gelukt.
Ik ben sowieso in emoties best pittig als ik nerveus ben ben ik ook echt nerveus, dat heb ik vorig jaar met m'n bijrijdpaardje toen wel gemerkt op een onderlinge wedstrijd, ik keer dan volledig in mezelf wat anderen zeggen hoor ik dan niet meer.
Ik rij al vanaf mijn 8e ben nu 27 dus tot nu toe is het altijd goed gelukt, maar het moet wel echt voor de leuk en ontspanning blijven


Oké goed dat je toch een eigen pony kocht hartstikke leuk ondanks dat je in een depressie zat en fijn dat je pony je zo geholpen heeft
Ja leuk en ontspannen moet het zeker blijven :)

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:39

pien2010 schreef:
Leuk dat je weer begint met rijden!
Ik heb zelf geen verstandelijke beperking, maar doe vrijwilligerswerk op een manege waar ze lessen geven voor mensen met een beperking/handicap. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik merk dat de mensen het allemaal heel leuk vinden en er echt van opbloeien!
Als je wedstrijden te spannend vind kun je er misschien voor kiezen geen wedstrijden te rijden tot je je er wel comfortabel bij voelt?


Hoi
Wat leuk en goed dat je vrijwilligers werk daar doet
Ja ik bloei ook helemaal op bij de paarden ze stralen meestal zo een rust uit

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:41

Ptss en angststoornis noem ik zelf niet echt verstandelijk beperkt :o

Ik rijd ondanks terugkerende depressie en angsstoornis en mogelijk ook borderline. Soms moet ik wel even mijn paard stilzetten (dat MOET ze kunnen voor mij) om tot rust te komen maar verder is het erg goed te doen.

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 16:39

Azmay schreef:
Ptss en angststoornis noem ik zelf niet echt verstandelijk beperkt :o

Ik rijd ondanks terugkerende depressie en angsstoornis en mogelijk ook borderline. Soms moet ik wel even mijn paard stilzetten (dat MOET ze kunnen voor mij) om tot rust te komen maar verder is het erg goed te doen.


wat goed dat je zelf dat haar hebt aangeleerd om zelf even tot rust te komen

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:52

Maar wat jij hebt is toch geen verstandelijke beperking?

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 10:04

Nabster schreef:
Maar wat jij hebt is toch geen verstandelijke beperking?


Jawel

Ik ga ook niet heel mijn lijstje hier neer zetten dat vind ik een beetje apart maar ik heb een verstandelijke beperking

Anoniem

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:07

Dat is ook mooi, je gaat hier vragen wie hebben allemaal een verstandelijke beperking, onder andere ik vertel het gewoon eerlijk en dan zeg je zelf ja ik ga niet alles wat ik heb hier plaatsen. Mooie boel :x

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 13:40

Nabster schreef:
Maar wat jij hebt is toch geen verstandelijke beperking?

Wat ik weet is het wel zo

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 13:42

Annet_Dottie schreef:
Dat is ook mooi, je gaat hier vragen wie hebben allemaal een verstandelijke beperking, onder andere ik vertel het gewoon eerlijk en dan zeg je zelf ja ik ga niet alles wat ik heb hier plaatsen. Mooie boel :x

Zo bedoel ik het niet
Ik vraag hoe ze het ervaren om zo te rijden iedereen ervaart het anders

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 13:45

Annet_Dottie schreef:
Dat is ook mooi, je gaat hier vragen wie hebben allemaal een verstandelijke beperking, onder andere ik vertel het gewoon eerlijk en dan zeg je zelf ja ik ga niet alles wat ik heb hier plaatsen. Mooie boel :x


Mijn vraag was gewoon hoe jullie het rijden ervaren ik heb een eigen keus of ik alles wil vertellen ja of nee

Anoniem

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:52

Als je als laatste zelf gereageerd hebt kan je je post wijzigen ipv 2 keer te reageren :)
Goed ik weet niet waar jij leest dat ik zeg dat jij alles moet vertellen maar je vraagt wel iets persoonlijks waar je antwoord op krijgt en vervolgens zeg je doodleuk eigenlijk wat ik precies heb gaat jullie niks aan maar ik ben wel benieuwd naar jullie. Dat vind ik apart ;)

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 14:08

Ik bedoel het niet vervelend

deeeemilove
Berichten: 67
Geregistreerd: 31-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:15

Ik vind het goed van je dat je weer begint! Hopelijk kun je de rust er terug in vinden en er van gaan genieten opnieuw.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:23

Je OP komt ietwat vreemd op me over. Je vraagt eerst naar ervaringen van mensen met een verstandelijke beperking en aan het einx van je bericht vraag je naar ervaringen van mensen met PTSS of borderline. Hoewel een verstandelijke beperking samen kan gaan met ptss en borderline, zijn het verschillende dingen. Een verstandelijke beperking wil zeggen dat je beschikt over aanzienlijk minder (feitelijke) kennis, je minder flexibel kan denken, je bv een minder goed geheugen hebt, je informatie moeilijker verwerkt enz. Ptss en borderline daarentegen zijn psychiatrische aandoeningen... Ik vraag me dan ook af wat je precies wil weten, ervaringen van mensen met een verstandelijke beperking, van mensen met ptss en/of borderline of van mensen met ptss, borderline ėn een verstandelijke beperking?

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:40

@pateeke denk dat ze zelf je uitleg al lang snapt du je kan beter in PB reageren!

Wat leuk! waar ga je rijden? ik zelf heb ook een beperking wel heb ik een paar jaar gereden op de manege maar de wereld zelf heb ik wel gezien..je word nogal aangekeken op wat je slecht doet dus ben ik gestopt en rijd nu thuis :) ! maar he veel plezier!!!

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:44

Hoi,
wat leuk dat je weer gaat rijden! Altijd wel leuk <3

xPabloBokt

Berichten: 9393
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:50

@Annet_Dottie ik vind jouw reacties erg bot. Ze is niemand verplicht om haar hele "etikettenlijstje" op bokt te plaatsen. Ik heb officieel ook Asperger maar dat hoef ik ook niet overal neer te zetten of wel?

@Pateeke misschien komt dat wel omdat ze dus een verstandelijke beperking heeft? Ik zie dat andere mensen hier gelijk vraagtekens bij plaatsen, erg jammer. Een verstandelijke beperking kan i.m.o. ook samen gaan met ptss en borderline? Uit haar typ stijl kan ik persoonlijk wel opmaken dat ze een vorm van mentale achterstand heeft.

@TS wat fijn dat je in de paarden een rustpunt hebt gevonden en je ding kan doen. Ik hoop dat dit voor jou zo gaat blijven. Paarden zijn fantastische spiegels en leermeesters voor je eigen gedrag. Ik heb het ook vaak druk in mijn hoofd. Ik rij inmiddels niet meer actief door de financiën maar toen ik dat nog wel deed kon ik elke week in die paar uurtjes op stal echt mijn hoofd leeg maken. Ik liet dan vaak mijn mobiele telefoon ook thuis liggen zodat ik even echt met mezelf en paarden bezig kon zijn. Dan kon ik er gelijk weer een week tegenaan.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Paardrijden met een verstandelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:14

Ik heb eigenlijk altijd door gereden. Al was het maar een rondje stappen. Of even longeren.

Hele hete sensibele paarden rijd ik niet meer. Helaas daarom ook mijn vorige paard verkocht. En nu een wat stabieler paard, met genoeg karakter, er voor terug gekocht. Dat was wel heel lastig, maar erg achteraf geen spijt van gehad. Nu kan ik weer rust vinden bij mijn paard. Ipv extra stress. En kan ook weer genieten :)

Noortjee20
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 16:06

Ja ik vind het ook erg leuk weer rijden is altijd fijn