Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:50

Zijn hier mensen met fibro/hypermobiliteit/reumatische aandoeningen die wel nog rijden, maar bij een bepaald (type) paard last ervaren? Of heb je gewoon altijd last met rijden, op eender welk (soort) paard? Meer last dan in het gewone leven? Tips/tricks om het eventueel draagelijker te maken?

Zelf zit ik momenteel met een "probleempje" maar ik kan het niet goed plaatsen dus vandaar dat ik me afvraag hoe andere dit ervaren. Zal vast niet alleen zijn ;)


Anoniem

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:51

Ben toch niet de enige neem ik aan? :P Wie heeft nog last van rug/bekken/nek en op wat voor paard(en) rij je?

Klinkt het logisch dat je op grote paarden/grote bewegers meer last hebt dan op een pony of paard met kortere passen? Of wat ervaren jullie?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:58

Ja, hier rugpatient en ik kan nergens meer op rijden. Reed altijd op grote kwpn-ers en ook een grote tinker, maar kan helaas niet meer rijden.

Geen leven zonder horsies!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:00

Reuma en atrose hier,ik kan idd niet op elk paard rijden.Heb last als een paard korte plotse bewegingen maakt.Ik reed het liefst op mijn overleden paard.Er op komen was moeilijk ivm haar groote maar ze bewoog ruim en vlak.Je kon er zo makkelijk op door blijven zitten.Ik heb er nog 1 maar merk dat ik me er toe moet zetten om te gaan rijden.Ik kan soms tijdens draf helemaal verkrampen.Zeis kleiner ,draaft korter en durft plots om te draaien waardoor het in mijn rug schiet en ik soms met hoofdpijn er af komt.Op mijn overleden paard rijden kon juist helpen om mijn rug los te krijgen en soms ging ik met pijn er op en kwam ik pijn vrij er af.
Laatst bijgewerkt door beatje op 15-06-17 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28618
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:00

Paarden die hoog opgooien of juist heel kort liepen gaven mij problemen. Rustige, ruime gangen en een vlakke rug is prima.
Mijn bekken blijven overigens wel problemen geven, lang draven gaat niet meer. Ik moet dat echt heel langzaam opbouwen. Ik had jaren niet of nauwelijks gereden en november weer met een verzorgpaardje. Superleuk dus ik ging vol enthousiasme rijden..... en kon de volgende dag meteen door naar de fysio omdat mijn bekken niet meer deden wat ze moesten doen. Beetje jammer :')

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:02

Paarden die niet hoog opgooien en bovendien de rug goed gebruiken zijn het fijnste, mijn eigen paarden vallen helaas (nog) niet onder die categorie maar ik rijd 10-15 minuten per keer en dat gaat wel goed.

deksel

Berichten: 3758
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:07

Ik rijd al meer dan 2 jaar een Noriker, gaat redelijk. Het is voor mij vooral niet te lang rijden, en niet teveel doen. Halfuurtje per week intensief rijden is voor mij de max.
Eens in de zoveel tijd een wat langere buitenrit maken kan, maar dan heb ik de tijd erna wel weer last van extreme moeiheid/pijn etc.
Komt vooral omdat ze zo breed is, dat gaat pijn doen in mijn heup. Daarnaast wandel ik vaak met haar, dat gaat ook na een tijd gewoon pijn doen in mijn benen en heup.
Het is dus een beetje geven en nemen...

Oja, ik heb trouwens fybromialgie.

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:09

Ik heb fibro - hyppermobiel en ene been korter dan de andere waardoor mijn rug scheef gegroeid is en al slijtage te zien is op de foto's. Ik ben op dit moment bezig met revalidatietraject in het ziekenhuis. Mijn fysio adviseert mij juist om paard te rijden. Dat is goed voor mijn rug doordat je dan constant moet stabiliseren. En ik heb grondoefeningen die ik elke dag moet doen. Ik heb wel 2 tinkers/fries die heel stil in de rug zijn en niet hoog opgooien. Het is wel wisselend per dag de ene dag kan ik fijner doorzitten dan de andere dag. Als het niet lekker voelt ga ik gewoon lichtrijden of meer stappen en galopperen. Mijn vader had een Arabier/kwpn daar kon ik niet op rijden en kwam er altijd met rug pijn vanaf. Ik ben dus echt opzoek gegaan naar paarden die niet hoog opgooien. En ik heb beweegbare beugels en dit helpt mij ook goed. Ik had eerst een fries x noord zweedstrekpaard maar die was te lomp en koste mij teveel energie om hem aan de gang te houden. Ik moet wel een paard hebben wat van zichzelf soepel is en voorwaarts is.

Zoolgangster

Berichten: 9543
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:12

(Heb oa een versleten rug...)Tja, paarden met vlakke gangen bleven er voor mij over... ik heb goede ervaringen met haflingers (behalve die ene die uit gewoonte vanuit galop in 1x omdraaide, au) fjorden en gepensioneerde dravers. Ik heb ook heel prettig op een Engelse Volbloed (afgekeurd renpaard) gereden.

IJslanders heb ik nooit gereden, helaas, want ik vermoed dat dat ook nog een optie zou kunnen zijn.

Ik reed het liefste niet groter dan E-pony's, maar ook bij grotere paarden zijn soms dieren met vlakke gangen te vinden.
Ruggebruik van het paard scheelt ook.

Verder is het handig naar het soort zadel te kijken.. dressuurzadels met diepe zit geven mijn rug bijvoorbeeld de neiging hol te worden en dat is natuurlijk ook niet handig.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Goof

Berichten: 28618
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:14

Ik had ook een draver, reed en zat heerlijk inderdaad.
Heb daarna ook eens op een IJslander gereden en dat was zalig. Daar had ik na een 2-uurs rit echt 0,0 last van mijn lijf. Ik was bijna in tranen van blijdschap, want ik kende het gevoel helemaal niet meer van afstappen zonder pijn. Ik had daar uren op kunnen doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:15

Ok, dus toch ervaringen :) En het is wat zoeken blijkbaar.

De vraag heb ik omdat ik met mijn eigen pony (+- 1.42m) zo goed als geen last heb, ook niet als ik daar 2u in het bos mee ga. Hoogstens wat stijf als ik veel stap maar met af en toe een stukje draven gaat dat al beter.

Nu heb ik, om een stalgenootje te helpen, een aantal keer op haar paard gereden (+- 1.60m). Heel lief dier, maar een half uur rijden (waarvan 10 minuten instappen) en ik zit de volgende dag van nek tot bekken vast.

Vrees nu dat ik dat rijden ga moeten opgeven... Reumatoloog raadde het af en de kinesist/osteopaat is ook niet heel enthousiast. Stappen is nog ok maar de rest moet ik mee opletten, en zeker kijken dat er geen spanning komt. Maarja..

Paard in kwestie is wel lief en braaf maar een heel ander kaliber dan mijn eigen pony. Teveel paard dan misschien?

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:42

Hier fibro (en wat hypermobiel) en ik heb gemerkt dat het niet zo zeer de bouw of grootte is maar de manier van bewegen. En een stukje gewenning. En mij is niet afgeraden om te rijden.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:12

Paard moet je passen, zadel moet je passen. Boomloos geeft hier teveel beweging door, sommige engelse zadels zetten je verkeerd, de een heeft baat bij een ruime zit, de ander juist weer bij een gedwongen zit. Onwennigheid van een nieuw paard kan ook meespelen in je houding.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:24


Anoniem

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:51

Ik vind het stom.. weet niet goed wat ik moet doen: ondanks de last toch doorzetten en hopen dat het beter wordt, of stoppen met rijden. Het is niet zeker dat de problemen door het paard komen, ik denk dat momenteel maar misschien is het een combinatie van... Nadeel is dat als ik nog een tijd probeer en dan tot de conclusie kom dat het toch niet gaat dat dit vervelender is voor de eigenaresse dan wanneer ik dit nu zou aangeven..

Het is niet alleen de fibro, toen ik dat nog alleen had had ik ook last, maar niet zo. Het is echt de combinatie met de bechterew en het lijkt alsof alles ook erger wordt, een paar jaar terug had ik lang niet zoveel problemen/klachten als nu..

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:02

Ik heb last van hypermobiliteit en mijn wordt het rijden juist aangeraden vanwege de core spieren die je traint. Wel in combinatie met krachttraining. Zeker niet alle paarden zijn voor mij fijn te rijden. Zo klik ik totaal niet met een flexibele tuiger. We zijn dan allebei zo flexibel dat ik blijf compenseren en alles snel zeer gaat doen. Mijn voorkeur gaat uit naar kleine paarden of een grote pony met vlakke gangen. Het liefst rij ik sinds kort met een goede barebackpad zoadat ik wel steun heb maar niet gehinderd word in mijn beweging.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:05

Heb niet alle reacties gelezen.

Hier iemand met fybro enmet 2 paarden. Op mijne ene paard kan ik alleen rijden als ik goede dagen heb. Op mijn andere paard gaat het eigenlijk altijd. Of ik moet een hele slechte dag hebben. Maar dan kan ik ook verder niets. Ook scheelt het enorm wat voor zadel er op ligt. Heb dus alleen zadels waar ik echt goed op kan zitten.

Wees altijd wie je bent, want jij bent degene die jou als geen ander kent! ;)
[o]

Goof

Berichten: 28618
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:06

Als het op je eigen pony goed gaat zou ik dat lekker voort zetten en met dat paard stoppen. Waarom zou je daarmee doorgaan als je op dat dier last van je lijf krijgt? Je eigen gezondheid en geluk daarin gaan voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:18

Ja, klopt natuurlijk, maar ben eraan begonnen om haar te helpen omdat zij ook niet gezond is (en in verhouding erger dan ik) dus als ik stop zit zij weer in de problemen en daar voel ik me dan ook niet goed bij.

Core spieren trainen ben ik ook mee bezig, maar dan hier door (aangepaste) fitness naast het rijden. Daar kan het probleem misschien ook liggen, hoewel ik dat tijdens de oefeningen niet zo ervaar (voel het wel uiteraard, maar niet dat ik achteraf niet meer kan bewegen.. Heb ook geen spierpijn ofzo, het zit gewoon vast en de spieren zijn 1 brok spanning).

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:38

Mij is het afgeraden om te rijden ivm mijn heupen.
Ik heb fibro en regelmatig ontstekingen bij overbelasting.
Ik heb nog een paar jaar gereden ondanks het advies om te stoppen, nu lukt een minuut of 20 stappen nog maar dan is mijn lichaam heel pijnlijk en stijf na afloop.
Inmiddels rij ik niet meer en ben ik aangespannen gaan rijden.

Sam ♡en Macho♡ Hashley* kerstmuts

Anoniem

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:03

Gaat aangespannen wel dan? Ik heb dat een aantal jaar geleden gedaan maar had vooral last van het "stil" zitten ... (toen had ik ook de bechterew-diagnose nog niet). Dit heb ik nu nog erger (een lange autorit bv. is al een probleem) dus lijkt me juist niet zo'n goed idee, al kriebelt het soms wel weer ...

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:44

fibromyalgie en bekkeninstabiliteit hier. Mijn paardje is een van de weinige waar ik echt lang op kan rijden. paar keer een (smal type) kruising belg gereden maar na zon 15 min kon ik niks meer en moesten mensen mij er af helpen. :+

Dat terwijl mijn tinker ook niet heel smal is maar met haar maak ik flinke buitenritten van een paar uur. Nu scheelt mijn nieuwe zadel wel enorm. overgestapt naar boomloos en meteen een stuk minder last van mijn knieen en heupen. Mijn veelzijdigheids zadel gebruiken we alleen in de bak en dan is het op een goede dag ook wel na een half uur/45 min klaar.

Ik rijd overigens altijd met touwteugels ivm met mijn handen,. Vraag me af of meer mensen daar last van hebben

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:48

Hypermobiel en een bekken probleempje.

Ik had eerst een kwpner(nu met pensioen) die goed was in rug vastzetten. En heb nu een ierse hunter. moet zeggen dat ik een stuk minder klachten heb met mijn nieuwe paard.

Ik rij altijd met een springzadel een ander zadel dat mij dwingt geeft veel meer problemen. En rij ook gerust langere tijden of lange ritten maar nooit op een dwingend zadel.

Ties 3/6/2015 <3

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:14

[***] schreef:
Gaat aangespannen wel dan? Ik heb dat een aantal jaar geleden gedaan maar had vooral last van het "stil" zitten ... (toen had ik ook de bechterew-diagnose nog niet). Dit heb ik nu nog erger (een lange autorit bv. is al een probleem) dus lijkt me juist niet zo'n goed idee, al kriebelt het soms wel weer ...



Aangespannen rijden gaat verrassend goed, ik neem meestal wel pauze onderweg als ik langer dan een uur ga rijden.
Het is wel een 4 wieler, dat ligt stabieler dan een 2 wieler voor mij.
Van een 2 wieler krijg ik erg rugpijn.

Sam ♡en Macho♡ Hashley* kerstmuts

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:09

Ik zou het eerlijk tegen de eigenaar vertellen die begrijpt het vast.Voorstellen dat je eerst eens wil richten op grondwerk. En er zijn ook nog zoveel andere dingen mogelijk om een paard beweging te geven. Ik zou nu bv een maand niet meer op dat paard rijden en kijken hoe het dan gaat met de pijn. Als je er dan weer op gaat en je ervaart weer pijn dan zou het heel goed van dat paard kunnen komen. Ik merk wel als ik paar dagen niet heb gereden en dan weer ga rijden ook wel wat pijn ervaar. Ik moet het echt om de dag zeker doen om pijn vrij te kunnen rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker