Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:24

Ik heb fibro en een beperking aan mijn been en kan alleen op smallere paarden rijden met een zadel met smalle twist.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:46

Van mijn 21e tot 1 jaar geleden gereden met de Ziekte van Bechterew. Inmiddels is mijn bekken compleet vergroeid en zijn mijn heupen ook verstijfd. Ik kon niets meer, niet rijden, niet longeren want dat lopen over ongelijk zand kostte me gelijk een dag op bed. In februari heb ik mijn paardje moeten verkopen en moeten erkennen dat het niet meer ging. Ze had overigens voor rugpatienten een hele ruime vlakke stap en vlakke draf. Galop springt ze echt dus dat was voor mij ook niet goed uit te zitten.

Anoniem

Re: Fibromyalgie/Bechterew: last bij bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:05

Je geeft me goede hoop :P
Neen, weet wel dat het bij iedereen kan verschillen, hoop dat het bij mij toch nooit zover komt...

Het paard in kwestie ben ik mee gestopt, eigenaar heeft iemand anders gevonden om hem nog te rijden. Het was niet alleen het lichamelijk, ook het verdelen van aandacht onder 3 paarden. Heb er zelf 2 die heel graag aandacht hebben en het was toch wat veel. Dan moest 1 van mijn pony's blijven staan om het andere paard aandacht te geven en dat was ook niet de bedoeling. Moet toch leren om met mijn beperkingen om te gaan, hoe moeilijk dat ook soms is ;)

Met mijn eigen pony ben ik ondertussen laatst 2x 3u en 1x 3u45m het bos in geweest, voornamelijk stappen en af en toe een stukje draf en eigenlijk daar totaal geen last van gehad. Blijf het toch gek vinden, maar het is natuurlijk een heel ander type pony, het rijden is heel anders en ook het zadel, dus het zal daar wel aan liggen. Ben wel blij dat het met mijn eigen pony zo goed gaat, dat is toch het voornaamste ;)

Doggylover
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:58

Princesj schreef:
Ik heb Fibro en een beperking aan mijn been en kan alleen op smallere paarden rijden met een zadel met smalle twist.

Ik heb dan geen Fibromyalgie, maar wel artrose en Artritis in mijn rechter arm en ook in mijn rug en enthesitis (ontstekingen van de pezen) en een behoorlijke beperking door een medische misser aan mijn linker enkel al 7 jaar , o.a. mis ik de belangrijkste pees die de enkel vast houd want die hebben ze door gesneden en ga daar zeer regelmatig spontaan door heen en of krijg ik er enorme kramp bij !
Maar toch probeer ik wat ik kan in beweging te blijven en dus ook af en toe een rustige buitenrit in stap en af en toe een kort drafje en dan word mijn enkel extreem stijf en pijnlijk en kan ik er niet eens meer op staan als ik er van af kom en moet ik opgevangen worden!
Op en af stappen doe ik met een krukje en wat ik dus onder het rijden probeer is mijn enkel toch iets te bewegen ondanks de pijn en hele kleine rustige bewegingen wat de stijfheid iets tegen zou kunnen gaan alleen werkt dat nu nog niet echt werkt maar ik heb pas weer 3 x gereden ( maar wie weet werkt bij jou wel ? ) en ik rij in een western zadel maar ik waarvan de beugels iets meer oppervlakte hebben dan op een engels zadel en met ietsje langere beugels .
Als ik ergens ga rijden vertel ik gelijk wat mjn ''problemen '' zijn en dan weten hun ook waar ze aan af zijn en dat ik liever niet op een paard rij wat erg 'hobbelt' anders heb ik 3 dubbel last ;)