nadeel aangepast paardrijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RenskeH

Berichten: 17
Geregistreerd: 20-10-16
Woonplaats: Kampen

nadeel aangepast paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 21:49

Hey, ik vroeg me het af of er meer mensen zijn die zich buitengesloten voelen.. Ik heb mcdd dat is een soort autisme. Ik rij op een manege met aangepast paardrijden bij die manege heb je meerdere verenigingen. Als ik tijdens het rijden naar de poetsplaats kijk naast de bak zie ik altijd mensen met een eigen paard.. Zij mogen springen en dressuur rijden en ik zit de hele tijd rondjes te hobbelen op een paard zonder iets te berijken. Ik wil super graag wedstrijden rijden maar ik heb geen eigen paard en mijn manege doet daar niet aan.. Mensen willen mij ook niet hun paard toe vertrouwen door mijn autisme dus ik ben al drie jaar op zoek maar nog geen verzorgpony voor mij -O- . Ik zit ook op de ambelt (speciaal onderwijs) ik heb daar geen vrienden.. Sorry voor dit lange verhaal. De vraag is eigenlijk of er meer mensen zijn die nog net zo voelen, buitengesloten omdat ze anders zijn en/of op een andere manege/school zitten. En hoe moet je oefenen om ooit wedstrijden te gaan rijden als je op aangepast paardrijden zit? Hebben jullie ook een probleem met dit soort maneges?

Spoiler:
dit is een onderschrift


verzorg pony/paard/shetlander gezocht! omgeving Kampen


0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:59

Ik hoeverre heb je last van je autisme bij het rijden en verzorgen? Ik heb werkelijk nog nooit aan een potentiële ruiter gevraagd of ze autisme of wat voor andere beperking (sorry, weet er even geen beter woord voor) dan ook hebben. Ik vraag naar kennis, ervaring, ambities, doelen, maar dit zou nooit in me opkomen. Ik vraag me ook af of het wel een nadeel is, ik weet dat er mensen met autisme zijn die juist vreselijk veel gevoel voor paarden hebben, precies zijn etc. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe jij je voorstelt als je reageert op een verzorgpaard en of daar misschien verbetering mogelijk zou zijn.

Verder moet iedereen natuurlijk net zoveel oefenen om beter te worden. Er zijn mogelijkheden zat om bij te leren, privé les op je eigen manege of ergens anders, er zijn zeker instructeurs die kleinschalig lesgeven en jou prima zouden kunnen helpen. Kijken of je in het weekend ergens op een stal kan helpen om ervaring op te doen, gewoon de dingen die anderen ook doen. Iedereen moet er hard voor werken.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: nadeel aangepast paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:11

Ik meende dat de zwartewater ruiters juist heel veel doen aan wedstrijdjes, in ieder geval doen ze elk jaar mee met de LANDdag.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: nadeel aangepast paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:20

Het is voor alle manege ruiters moeilijk om aan een verzorgpaard te komen. Ik ben beginnen met zoeken toen ik 9 was en heb er uiteindelijk 1 gevonden toen ik 27 was..

Het kan vast sneller dan ik het deed hoor maar moeilijk is het voor iedereen.

RenskeH

Berichten: 17
Geregistreerd: 20-10-16
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 22:26

troi schreef:
Het is voor alle manege ruiters moeilijk om aan een verzorgpaard te komen. Ik ben beginnen met zoeken toen ik 9 was en heb er uiteindelijk 1 gevonden toen ik 27 was..

Het kan vast sneller dan ik het deed hoor maar moeilijk is het voor iedereen.


Als ik er een aangeboden krijg en ze vragen waar ik paardrij zeg ik dat ik op aangepastpaardrijden zit, daarna hoor ik niks meer van hen.. -O-

Spoiler:
dit is een onderschrift


verzorg pony/paard/shetlander gezocht! omgeving Kampen

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:28

RenskeH schreef:
troi schreef:
Het is voor alle manege ruiters moeilijk om aan een verzorgpaard te komen. Ik ben beginnen met zoeken toen ik 9 was en heb er uiteindelijk 1 gevonden toen ik 27 was..

Het kan vast sneller dan ik het deed hoor maar moeilijk is het voor iedereen.


Als ik er een aangeboden krijg en ze vragen waar ik paardrij zeg ik dat ik op aangepastpaardrijden zit, daarna hoor ik niks meer van hen.. -O-


Dan zeg je toch dat je op de manege rijdt? Probleem opgelost en je liegt niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:29

Ik zou af en toe eens een lesje meepikken op een "gewone" manege en kijken hoe dat gaat.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:38

Het is misschien niet wat je wil horen, maar eigenaren willen liever geen manegeruiters, helemaal niet die ook nog een extra rugzak mee nemen. Je moet het dan net treffen dat iemand de tijd en energie in iemand wil steken. Daarnaast moet paard en pony er ook geschikt voor zijn en voor 95 % zijn ze dit dus niet. Om geschikte paarden te vinden voor aangepast paardrijden is al heel moeilijk, dus laat staan om een verzorgpaard te vinden die hiervoor geschikt is.

Ik ben in bezit van lespaarden, waar ik lessen mee geef. Dit zijn lespaarden, maar het zijn absoluut geen manegepaarden en een manegeruiter zal er zonder goede begeleiding er niet mee weg kunnen rijden. Dit betekend niet dat ze niet braaf zijn, maar op de correcte manier gereden worden. En om te voorkomen dat het manegepaarden worden, moeten ze ook correct gereden worden. Helaas is het gebleken dat over het algemeen manegeruiters te weinig ervaring hebben om dit te kunnen, vandaar dat ik zelf ook ruiters zoek met meer ervaring.

Dan gaat het mij niet om de persoon zelf, maar over het kunnen.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:47

RenskeH schreef:
troi schreef:
Het is voor alle manege ruiters moeilijk om aan een verzorgpaard te komen. Ik ben beginnen met zoeken toen ik 9 was en heb er uiteindelijk 1 gevonden toen ik 27 was..

Het kan vast sneller dan ik het deed hoor maar moeilijk is het voor iedereen.


Als ik er een aangeboden krijg en ze vragen waar ik paardrij zeg ik dat ik op aangepastpaardrijden zit, daarna hoor ik niks meer van hen.. -O-


Als ik eerlijk ben gaat mijn eerste gedachte als ik zo'n reactie zou krijgen naar een lichamelijke beperking of vrij ernstige (lees niet of slecht zelfstandig kunnen functioneren) mentale beperking. En zou ik ook meteen denken, daarvoor zijn mijn paarden niet geschikt. Niet rot bedoeld maar het klinkt meteen alsof je aanpassingen nodig hebt, ondersteuning, noem maar op.

Met andere woorden, ik denk dat je het door dat als eerste zo te benoemen, je het jezelf ook wel erg lastig maakt. Je schrijft hier vrij helder, lijkt een doel voor ogen te hebben (meer willen leren), dat is toch allemaal veel belangrijkere info. ik snap dat je je autisme wil vermelden, vind dat heel eerlijk van je. Maar je bent toch veel meer dan dat...er zijn denk ik in de situatie van het zoeken naar een verzorgpaard hele andere dingen belangrijker.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:52

Waar in de buurt ben je op zoek? Hier heeft jaren een meisje gereden en verzorgd die ook op een speciale school zat en nooit sprak. Na 12 jaar heeft ze nu haar eigen paardje, maar mijn merrie mist de aandacht enorm. Buiten dat ze zeker 10 jaar geen woord tegen ons gesproken heeft was het een super verzorgster, en of ik daar meer energie in moest steken... Ik weet t niet vooral de leeftijd van de verzorgster maakt dat t meer energie vraagt denk ik. Je kan van een 13 jarige niet hetzelfde verwachten als van een 18 jarige.

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:58

Is het niet mogelijk om naar de gewone les te gaan dan? In hoeverre belemmert je autisme hierbij?
Aangezien er zoveel gradaties zijn van autisme; de ene met autisme is de andere niet, dus is het misschien mogelijk dat je overstapt naar de gewone les?
Daar een jaar of 2 flink doorleren wat betreft het rijden en dan alsnog een verzorgpaard zoeken? En eenmaal in de gewone les zal het vast voor je mogelijk worden om toch wedstrijden te rijden met de fnrs proeven.

Kijk eerst eens of die mogelijkheid er is; doorstromen naar de gewone les...en als die voor jou te druk is; misschien kijken of je bij een kleinschalige manege wel in de gewone groepsles past?

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:03

Misschien ligt het ook wel een beetje aan je antwoord, als iemand mij alleen zou zeggen dat ie op een manege voor aangepast rijden rijdt, zou ik nog niets weten. Als je een verzorger zoekt, wil je graag iemand die zelfstandig te werk kan gaan. Leg dus goed uit dat je op die manege rijdt én wat je kunt, want uiteindelijk gaat het om wat je kunt en moet je daar eerlijk in zijn.

Zou je op een 'gewone' manege kunnen rijden en als je dat kan, wat houdt je tegen om over te stappen? Ik denk dat er wel meer mensen met autisme (of andere beperkingen) op gewone maneges rijden. Misschien schrikt het aangepast rijden in combinatie met autisme af, omdat de meeste paarden toch op pensionstallingen staan en je daar ook als verzorger/bijrijder weer mee om moeten kunnen gaan. Al heb ik geen autisme, ik zou op sommige stallen ook niet kunnen aarden. ;)
Maneges hebben vaak wat meer activiteiten, maar ook niet alle maneges en bedenk wel dat al die extra dingen ook weer extra geld kosten. Ik sta op een stal met veel extra's, maar lang niet al onze leden doen al die extra's natuurlijk mee. :)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 02:30

Als ik MCDD opzoek.. Zou het kunnen dat het een reden heeft?
Kijk het is heel leuk om een verzorgpony te hebben en te leren rijden, maar dat moet wel kunnen.
Ik weet niet wat lastig is voor je, maar wie weet is privéles op een fijne pony een idee.
Dat kost geld, geld waarvan je niet weet of je ouders dat willen/kunnen betalen gezien privéles duurder is als groepslessen.

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 07:36

Bij ons op de manege worden ook lessen aangepast paardrijden gegeven. Er zijn meerdere ruiters die zo zijn binnengekomen, maar later zijn doorgestroomd naar de reguliere lessen. Dan heb je het over mensen met licht verstandelijke en lichamelijke beperkingen. Kun je een keer met de instructrice overleggen of een gewone groepsles voor jou haalbaar is?

Lots of planets have a north! - The 9th Doctor

Angels fall from grace, and sometimes heroes die ~ The Crüxshadows "Dragonfly"

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: nadeel aangepast paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 07:46

Hoe is jou autisme. Kun je dingen alleen zoals poetsen en opzadelen of heb je daar hulp bij nodig. Als je dat allemaal zelf kan en je zelf redden kan dankzij je autisme zou ik hewoon melden dat je wel autiame hebt maar dat sat met de omgang met paarden niet in de weg zit. Wat de lessen betrefd, geef aan dat je meer wilt leren dan wat rondhobbelen. Dat je meer kan dan dit en dat je een stap verder wil. Succes

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:44

Ondertussen heb ik een eigen paard (op mijn 36e) en weet ik wat eigenaren zoeken in bijrijders . Dat is als eerste zelfstandigheid. Kan jij een paard helemaal alleen uit de weide halen en klaarmaken voor het rijden? Red jij je als een paard druk doet? Schrik jij niet als het paard schrikt? Rijdt je makkelijk in alle gangen? Hoe reageer je als je paard op hol slaat? Allemaal dingen die belangrijk zijn. En hartstikke ingewikkeld! Ik was ook altijd erg jaloers op kinderen met een eigen paard maar ben achteraf heel blij dat ik geen paard had, ik had dat nooit aangekund. Ik was veel te zenuwachtig toen. Pas als volwassene kon ik een verzorgpaard goed doen (en later een eigen paard). Dat heeft niks met buiten sluiten te maken. Dit geldt namelijk voor het grootste deel van de manege ruiters. Een paard (verzorgen) is een giga verantwoordelijkheid!

RenskeH

Berichten: 17
Geregistreerd: 20-10-16
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 08:47

moonfish13 schreef:
Als ik MCDD opzoek.. Zou het kunnen dat het een reden heeft?
Kijk het is heel leuk om een verzorgpony te hebben en te leren rijden, maar dat moet wel kunnen.
Ik weet niet wat lastig is voor je, maar wie weet is privéles op een fijne pony een idee.
Dat kost geld, geld waarvan je niet weet of je ouders dat willen/kunnen betalen gezien privéles duurder is als groepslessen.

Wat je op internet op zoekt over mcdd is vaak overdreven er staan dingen bij zoals game verslaving, afhankelijk van andere mensen, moeilijk plannen.. Ik heb deze vorm gekregen maar eigenlijk heb ik maar hele kleine stukjes van Mcdd. Ik ben erg zelfstandig en kan goed met paarden en andere dieren opschieten.. Op internet kan je alleen nadelen vinden maar door autisme ben je vaak ook heel betrouwbaar

Spoiler:
dit is een onderschrift


verzorg pony/paard/shetlander gezocht! omgeving Kampen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:51

Gewoon blijven proberen meid en niet de moed verliezen!

Ik ben een draak van een eigenaresse geweest, voor mijn verzorgsters. Ik was heel streng en niet de makkelijkste, maar ik durf rustig te stellen dat de meiden die het meeste gevoel voor mijn paarden hadden, allemaal een beperking hadden; ADHD en autisme.

Ik vermoed wel dat het een beetje aan jouw manier van brengen ligt; eerlijk is goed, maar praat jezelf niet bij voorbaat al naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-16 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

RenskeH

Berichten: 17
Geregistreerd: 20-10-16
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 08:52

Nezzie schreef:
Bij ons op de manege worden ook lessen aangepast paardrijden gegeven. Er zijn meerdere ruiters die zo zijn binnengekomen, maar later zijn doorgestroomd naar de reguliere lessen. Dan heb je het over mensen met licht verstandelijke en lichamelijke beperkingen. Kun je een keer met de instructrice overleggen of een gewone groepsles voor jou haalbaar is?

De manege waar ik rij heeft alleen aangepaste lessen. Mijn ouders gaan vaak niet mee naar de les en vinden dat je op een normale manege meer achter elkaar hobbelt..

Spoiler:
dit is een onderschrift


verzorg pony/paard/shetlander gezocht! omgeving Kampen

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: nadeel aangepast paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:03

Ik zou ook gaan zoeken naar iemand die privéles geeft. Daar haal je je eigen niveau mee omhoog, plus je hebt dan wat meer 'referentie' voor een eigenaar in de toekomst.

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    Valentijn5
    Berichten: 1661
    Geregistreerd: 11-08-05

    Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:06

    Met autisme lukt het ook niet altijd dat je op hetzelfde niveau kan "presteren" als de mensen die dat niet hebben. Mijn probleem is dat ik moeite heb met mijn tempo, snel van slag ben, gauw in paniek raak. En als je dan op een paard zit moet je het wel goed kunnen. Dus ik heb er ook last van. Maar het maakt je wereld wel klein en slecht voor je zelfvertrouwen dat je je dan er dan maar bij moet neerleggen dat je het niet kan. Ik wens je sterkte.

    Mjetterd
    Hoofdmoderator Algemeen1
    No drama, no glory!

    Berichten: 12731
    Geregistreerd: 27-09-05

    Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:26

    Ik denk sowieso dat probleem 1 (een eigen paard/verzorgpaard, waar je zelf mee kan doen wat je wil en niet achter elkaar in een les hobbelt.) niet echt gekoppeld is aan aangepast paardrijden maar dat dat iets is wat heel veel manege ruiters zouden willen.

    Rijden op een normale manege gaat dat probleem niet op lossen.

    Wanneer mensen aan je vragen op welke manege je nu rijd kun je toch zeggen 'op de manege in Kampen'. Dan krijg je waarschijnlijk wel de mogelijkheid om kennis te maken en te kijken of er een wederzijdse klik is tussen jou, eigenaar en paard.

    Doe je in het dagelijks leven alles zelfstandig? Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe je bent, maar houd er wel rekening mee dat er bij een verzorgpaard een grote verantwoordelijkheid komt kijken

    ievie

    Berichten: 2194
    Geregistreerd: 17-03-11
    Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

    Re: nadeel aangepast paardrijden..

    Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:55

    Wat jammer dat je het gevoel hebt dat je alleen maar rondhobbelt.
    Ik rijd ook op een manege voor aangepast paardrijden en bij ons is er veel verschil in niveaus bij de verschillende lessen. Misschien kan je eens vragen of je naar een andere les mag waar je meer kan leren?
    Bij ons wordt er twee keer per jaar een wedstrijd georganiseerd. Misschien kan je voorstellen of dat bij jullie ook gedaan kan worden? Dan heb je een doel om te oefenen.

    mairead

    Berichten: 3214
    Geregistreerd: 08-09-08
    Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

    Re: nadeel aangepast paardrijden..

    Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:07

    Een vriendin van me heeft (een lichte vorm van) autisme en ik moet zeggen dat die juist veel aanleg heeft voor het paardrijden en super is in de omgang met de paarden!
    Ze is er op latere leeftijd (weer) mee begonnen op de manege. Ook in een speciale les op de manege met een stuk of 2 andere autisten. Zij mocht wel starten op de onderlinge wedstrijden op de manege, maar moest wel helemaal onderaan beginnen met proefjes zonder galop. Ze is al snel doorgestroomd naar de reguliere proefjes.

    Ze rijdt ook wel eens op mijn Fjord en dat gaat ook prima. Ze heeft vorig jaar een keer een privé dressurles gehad op mijn pony. Ik vind juist dat die vriendin van me heel snel dingen op pikt en hard vooruit is gegaan elke keer als ze weer eens komt rijden (ze kan niet heel vaak). Zij zou van mij best vaker mogen komen als dat mogelijk was! Ze is verantwoordelijk en gaat netjes om met paard en spullen. Ook verzorgt ze de paarden van een familielid van haar (longeren, niet rijden) en dit gaat ook heel goed.
    Nu is de ene persoon met autisme de ander niet en ook niet elk (verzorg)paard is geschikt, maar ik denk dat je met goed zoeken vast iets moet kunnen vinden!

    kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
    Fjord. Feel the difference!

    leeslampje

    Berichten: 1111
    Geregistreerd: 11-10-16
    Woonplaats: Den Haag

    Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:22

    Veel van wat ik wilde typen, is al gezegd. Dat ga ik niet herhalen.

    Wel wil ik toevoegen dat je ook gewoon nog erg jong bent: veel paardeneigenaren willen graag een verzorger van 16 jaar, of minimaal 18 jaar. Dat willen ze niet allemaal, maar maakt je kansen wel kleiner.

    Niet de moed opgeven, er komt vast wel een verzorgpaardje op je pad waar je iets mee kunt! Misschien alleen nog niet op dit moment.


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers