Gebroken heup door val van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_94
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-04-16

Gebroken heup door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 10:47

Hallo,

Helaas heb ik ongeveer 3 maand geleden mijn heup gebroken bij een val van mijn paard. Ik ben geopereerd en heb nu drie schroeven en een plaat erin. De artsen spreken van een hoger risico op breuken onder de schroef als ik nogmaals van een paard zou vallen, maar dit kan ook gebeuren als ik bv van de fiets zou vallen. Het idee om het paardrijden, wat ik al mijn hele leven doe, te moeten opgeven is natuurlijk erg vervelend.

Omdat een gebroken heup op jonge leeftijd weinig voorkomt ben ik heel erg benieuwd naar ervaringen. Zijn er mensen die ook na deze (soortgelijke) breuk toch weer zijn gaan rijden en wat zijn de ervaringen?

Graag hoor ik van jullie!

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Gebroken heup door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:45

ED → AP

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Gebroken heup door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:52

Het is een risicooverweging die je zelf zult moeten maken
en in hoeverre je de risico's op wilt zoeken.

een rustig, wellicht wat ouder paard en vooral lekker in het bos zwerven, of een hittepetit en daarmee de cross invliegen, dat is natuurlijk een groot verschil.

ik zou het echter ook niet bagetaliseren.. Want om nu te zeggen dat het risico op een breuk na een val van een paard even groot is als dat van een fiets. fiets is nogal wat lager, je kunt je voet vlug aan de grond zetten + je fiets denkt niet zelf en is geen vluchtdier..

je kunt met pianospelen ook van je krukje vallen en je nek breken omdat je ongelukkig landt, maar dat maakt piano spelen niet even gevaarlijk als bungeejumpen zonder koord ;)

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:46

ik ken iemand die haar heup op jonge leeftijd heeft gebroken. niet door een val van een paard maar met de fiets. haar heup zit vast maar toch rijde ze gewoon. ze rijd op smalle paarden of ponys op een kunststof zadel. ze moet ook anders op en af stappen. op stappen gaat zo ze gaat eerst met 2 benen aan een kant in het zadel door zich met een been in de beugel af te zetten en als ze zit doet ze de andere been over de hals van het paard en met afstappen doet ze dat been weer over de hals van het paard en kan ze er af. verder kan ze alles met rijden stap, draf, galop en springen en in met bos met galop is allemaal geen probleem.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:37

Ik heb mijn heup gebroken op mijn 40e. Kreeg complicaties en heb nu uiteindelijk een kunst heup. Ik rij nog regelmatig paard.

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:49

Ja ik, ik heb mn heup op mn 13e gebroken door een val van een paard. Maar wees maar gerust want ik rij nog steeds :)

Merk wel dat ik schever ben gaan zitten na de breuk, maar kan eigenlijk gewoon pijnvrij rijden. Mits ik natuurlijk geen buitenritten rij van 6 uur lang :D

Michelle_94
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 16:51

Rosemarin schreef:
Ja ik, ik heb mn heup op mn 13e gebroken door een val van een paard. Maar wees maar gerust want ik rij nog steeds :)

Merk wel dat ik schever ben gaan zitten na de breuk, maar kan eigenlijk gewoon pijnvrij rijden. Mits ik natuurlijk geen buitenritten rij van 6 uur lang :D


Goed om te horen! Heb jij ook schroeven in je heup of zijn deze er inmiddels uit?

NewYork

Berichten: 962
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Gouda

Re: Gebroken heup door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:55

Niet gebroken, maar wel uit de kom toen ik 13 was.
Inderdaad genoeg tijd nemen om te herstellen en rustig opbouwen. Probeer naar de fysio te gaan wanneer het kan! :) Succes met je revalidatie

Buverla
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:14

Ik heb zelf 6 jaar geleden een collumfractuur rechts opgelopen met het samen knuffelen van de grond met een jong paard. Ik heb er drie pinnen in gekregen, Heb twee maanden niet (mogen) rijden, daarna mocht ik alles weer. Ik mocht na 6 weken de belasting opbouwen (zes weken onbelast mobiliseren was verplicht, ivm bloedtoevoer van acetabulum naar collum en terug), als dat geblokkeerd werd, zou mijn collum afsterven en zou ik alsnog een nieuwe heup krijgen. Dat was bij mij niet gewenst (heb er een uur voor OK om gevraagd, dan mag je namelijk meteen weer belasten), omdat ik nog jong was en een prothese gemiddeld gezien 15 tot 20 jaar meegaat en een tweede prothese niet echt standaard was... Mocht na 8 weken weer fietsen en 2 weken later ook weer paardrijden. Geen waarschuwingen of iets dergelijks gehad van de orthopeed. Nu had ik daar ook lak aan gehad, omdat ik hoe dan ook weer te paard wilde! Nu, bijna zes jaar later, zitten ze er nog steeds in en komen ze er ook niet meer uit. Daar was voorheen sprake van, om ze een jaar later te verwijderen. Maar ik heb er geen last van en wil niet nog eens onnodig onder het mes en weer revalideren. Ik doe alles weer: zwemmen, joggen, fietsen, dressuur, springen, alles!! Heb nog wel een beetje last bij het traplopen, maar goed. Het wordt er natuurlijk nooit beter op, na een breuk. Maakt niet uit wat voor breuk..

Ik zou zeggen: Gewoon doen en desnoods de spieren rondom je heupgewricht specifiek gaan trainen met bijvoorbeeld een Theraband of in de sportschool :)

Michelle_94
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:36

Buverla schreef:
Ik heb zelf 6 jaar geleden een collumfractuur rechts opgelopen met het samen knuffelen van de grond met een jong paard. Ik heb er drie pinnen in gekregen, Heb twee maanden niet (mogen) rijden, daarna mocht ik alles weer. Ik mocht na 6 weken de belasting opbouwen (zes weken onbelast mobiliseren was verplicht, ivm bloedtoevoer van acetabulum naar collum en terug), als dat geblokkeerd werd, zou mijn collum afsterven en zou ik alsnog een nieuwe heup krijgen. Dat was bij mij niet gewenst (heb er een uur voor OK om gevraagd, dan mag je namelijk meteen weer belasten), omdat ik nog jong was en een prothese gemiddeld gezien 15 tot 20 jaar meegaat en een tweede prothese niet echt standaard was... Mocht na 8 weken weer fietsen en 2 weken later ook weer paardrijden. Geen waarschuwingen of iets dergelijks gehad van de orthopeed. Nu had ik daar ook lak aan gehad, omdat ik hoe dan ook weer te paard wilde! Nu, bijna zes jaar later, zitten ze er nog steeds in en komen ze er ook niet meer uit. Daar was voorheen sprake van, om ze een jaar later te verwijderen. Maar ik heb er geen last van en wil niet nog eens onnodig onder het mes en weer revalideren. Ik doe alles weer: zwemmen, joggen, fietsen, dressuur, springen, alles!! Heb nog wel een beetje last bij het traplopen, maar goed. Het wordt er natuurlijk nooit beter op, na een breuk. Maakt niet uit wat voor breuk..

Ik zou zeggen: Gewoon doen en desnoods de spieren rondom je heupgewricht specifiek gaan trainen met bijvoorbeeld een Theraband of in de sportschool :)


Bedankt voor het delen van je verhaal met toch een positief verloop! Ik zit inderdaad in dezelfde situatie alleen staat er bij mij dus 1 jaar voor het niet mogen sporten (waarbij hevige kracht op de heup komt) om die doorbloeding niet in gevaar te brengen. Dit is wel een heel verschil met joun verhaal, bijzonder..

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: Gebroken heup door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:51

Bij mij zijn deze er al weer uit, daar verder ook geen last van gehad. :)

verliefde
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:47

elenaMM77 schreef:
Het is een risicooverweging die je zelf zult moeten maken
en in hoeverre je de risico's op wilt zoeken.

een rustig, wellicht wat ouder paard en vooral lekker in het bos zwerven, of een hittepetit en daarmee de cross invliegen, dat is natuurlijk een groot verschil.

ik zou het echter ook niet bagetaliseren.. Want om nu te zeggen dat het risico op een breuk na een val van een paard even groot is als dat van een fiets. fiets is nogal wat lager, je kunt je voet vlug aan de grond zetten + je fiets denkt niet zelf en is geen vluchtdier..

je kunt met pianospelen ook van je krukje vallen en je nek breken omdat je ongelukkig landt, maar dat maakt piano spelen niet even gevaarlijk als bungeejumpen zonder koord ;)


Blijkbaar heeft dit forum iets geleerd. - terzijde

DIT mag blijkbaar wel, maar via ABN reageren 'treffend' wordt 'afgeschoten'.

Je hebt zeker gelijk en 'vervelend' is het zeker niet, het is best afzien om paardrijden te moeten laten vanwege botbreuken.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:50

Een oud collega is, nadat ze hersteld is, maar wel nog met schroeven rustig aan weer gaan rijden. En ook nadat de schroeven er uit zijn gegaan heeft ze het rijden weer heeeeel rustig op gepakt. En die had echt een hele lelijke breuk. Ik dacht op 3 plaatsen gebroken.

Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk niet alles meer kan of moet doen, maar ik zou het rijden niet direct opgeven.

Puck2010
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-07-15

Re: Gebroken heup door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:55

Moeilijke vraag, waar je alleen zelf een antwoord op kunt geven, denk ik.
Ik zou in elk geval, zoals hierboven ook gesuggereerd rustig aan doen. Paardrijden kan op vele manieren en je kunt de risico's (die er altijd zijn) natuurlijk wel groter of kleiner maken.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Gebroken heup door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:07

Eventueel zou je misschien nog kunnen gaan mennen ben je toch nog met paarden bezig :D

Heb verder geen ervaring met botbreuken

Lot02
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:24

Ik ken ook iemand die zijn heub had gebroken door het paardrijden. Toen de schroeven er in zaten pakte ze het paardrijden heeel rustig op en toen ze er uit waren ging ze weer stapje voor stapje vooruit. Natuurlijk zou je bepaalde dingen niet meer kunnen maar beter iets dan niets :)