Oplossing voor slechthorenden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WhiteCanary

Berichten: 38
Geregistreerd: 13-07-15

Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-15 22:10

Heey, ik ben Manja en ik ben 15 jaar oud.
Ik rijd sinds kort met mijn eigen paard mee in een groepsles op de manege waar mijn paard staat.
Helaas ben ik sinds kort slechthorend... Een hoorapparaatje gaan we mee aan de slag, maar voorlopig zal het nog niet zo ver zijn dat ik er een heb... Maargoed, door mijn verminderde gehoor versta ik de instructrice heel slecht, dat is best wel irritant... Zijn er hier misschien meer slechthorenden, en weten wat ik eventueel kan doen/aanschaffen om wel te kunnen volgen wat er tegen mij of in het algemeen gezegd wordt? Bijvoorbeeld via een oortje ofzo??? Alvast heel erg bedankt!!

Gr Manja

Z1 geklasseerd


Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:16

Ik ben zelf niet slechthorend maar heb wel les via oortje. Ben tijdens de les vaak zo geconcentreerd dat alle opmerkingen van de instructrice langs me heen gaan, maar als ik les via een oortje heb gaat het super en komt het goed binnen. :)
Mijn instructrice belt mij altijd aan het begin van de les, dan neem ik op en klik ik het scherm uit. Mobieltje in mijn bodywarmer of vest. En ik heb speciale oortjes voor het sporten (van de action haha). Is zoiets niet een optie? Geen idee of het in een groepsles te doen is. Ik hoop in elk geval dat je een oplossing vindt! Succes!

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:51

Een oortje was ook mijn eerste gedachte.

I will not stay silent so that you can stay comfortable
Carnism: the secret reason we eat meat <3

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:54

Vragen aan je instructrice hier rekening mee te houden door je aandacht te trekken (bijv met een handgebaar/wenk oid) en je pas aanwijzingen te geven als je bij haar staat (of op een kleine volte rijdt).

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:03

Even zoeken op instructieset via google, dan vind je wat je zoekt.

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:30

Ik denk dat een oortje de beste oplossing is. Ik rij zelf met gehoortoestellen in mijn oor. Achter het oor ging niet met mijn cap. Maar binnen vervormd het geluid in de hal en blijft het lastig en buiten fluit de wind in mijn oren en dan hoor ik ook niet alle instructies. Met gehoortoestellen hoor ik wel meer dan zonder tijdens het paardrijden maar een oortje is gerichter denk ik

L1+16
L2+7

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:48

RUI > AP

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:52

Mijn man is bijna doof dus ik weet er wel iets vanaf ;-)

Maar ik zou inderdaad kijken of je met een oortje kunt rijden. Mocht dit niet lukken eventueel een headset voor de instructie zodat zij over het speakers systeem van de manege praat. Ik sowieso wel lekker ook voor mensen die gewoon goed kunnen horen.
Kan dit allemaal niet, zeg dan tegen je instructrice dat je slecht horend bent en spreek af als jij haar niet hoort dat je je hand omhoog steekt zodat zij het nog een keer herhaald als jij dichterbij haar aan het rijden bent.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:52

Een instructieset in een groepsles zal niet werkbaar zijn ben ik bang.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:17

Princesj schreef:
Een instructieset in een groepsles zal niet werkbaar zijn ben ik bang.


Er zijn steeds meer maneges die dit gaan gebruiken. De instructie hoeft nu niet keihard te schreeuwen en kan, als ze iemand bijvoorbeeld persoonlijk wil aanspreken het geluid voor de groep even uitzetten. Ik vind het zelf ook makkelijk, je kunt ze nu veel beter horen.

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:21

Wat vervelend dat je slechthorend bent (geworden). Een gehoorapparaat is wel handig om even achter aan te gaan, ik ben slechthorend geboren maar had ook pas vanaf mijn 4e gehoorapparaatjes wat alles extra lastig maakte. Tot die tijd zou ik kijken of je met een oortje in mag rijden in de les, dit heb ik ook bij menles en het werkt geweldig! :j

"not all those who wander are lost."

Quiro, Remy, Snuitje.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:28

Als tijdelijke oplossing is een oortje denk ik handig. Mijn broertje is ook slechthorend, en hij gebruik(te) in de klas een bepaald apparaatje zodat hij de juf beter kon horen. Hij droeg dan een apparaatje aan een ketting die verbonden was met het kastje/microfoontje van de juf en zijn eigen gehoorapparaten. Zo hoorde hij de juf veel beter.

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:31

Maaikevdk schreef:
Als tijdelijke oplossing is een oortje denk ik handig. Mijn broertje is ook slechthorend, en hij gebruik(te) in de klas een bepaald apparaatje zodat hij de juf beter kon horen. Hij droeg dan een apparaatje aan een ketting die verbonden was met het kastje/microfoontje van de juf en zijn eigen gehoorapparaten. Zo hoorde hij de juf veel beter.


Let wel op dat je hier speciale gehoorapparaatjes voor moet hebben. (meestal de wat oudere versies)
Niet op elk gehoorapparaat werkt dit kastje, dus zorg dat je goed geinformeerd word bij de audioloog :)

"not all those who wander are lost."

Quiro, Remy, Snuitje.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:37

Ik heb een kindje in mijn les gehad die slecht hoorde.
Haar haalde ik vaak naar mij toe en gaf haar apart aanwijzingen.
Dan stond ik dichtbij, zij stond stil dus kon zich volledig op mij concentreren en ik kon haar dan vertellen wat ze anders aan moest pakken of wat juist heel goed ging

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Kaatje64
Berichten: 548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Het mooiste durpie van N-H

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:40

Je kunt ook via de gehoorapparatenwinkel een solo apparatuur lenen en uitproberen. Jij draagt dan een klein kastje met een lus erom heen en de instructeur krijgt een microfoon. Op die manier zal je de instructeur perfect kunnen volgen. Ik spreek uit ervaring, omdat ik zelf ook slechthorend ben en ook heb paard gereden.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:49

Kaatje64 schreef:
Je kunt ook via de gehoorapparatenwinkel een solo apparatuur lenen en uitproberen. Jij draagt dan een klein kastje met een lus erom heen en de instructeur krijgt een microfoon. Op die manier zal je de instructeur perfect kunnen volgen. Ik spreek uit ervaring, omdat ik zelf ook slechthorend ben en ook heb paard gereden.


Dit bedoel ik inderdaad.

ilseilse2305

Berichten: 54
Geregistreerd: 23-08-15
Woonplaats: AG

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:22

Misschien prive les? Of zoals daantjuuhh zegt even apart nemen en rustig uitleggen

I don't get waves of missing you anymore
They're more like tsunami tides in my eyes, never getting dry
Cassidy is de beste

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:21

Topic is wat ouder, maar wilde toch nog even een tip geven:
Ga met de audicien om de tafel en bekijk wat je verzekering (of die van je ouders) vergoedt.
Ik ben vandaag weer geweest voor nieuwe toestellen en krijg er een mini mic bij welke volledig vergoedt wordt.

Met de mini mic kun je ipv een compleet ringleidingsysteem aan te leggen dat kastje aansluiten met een usb/scart oid op je tv/computer etc (dacht ook radio en sommige telefoons) en je kunt hem ook gebruiken voor bijv paardrijlessen als instructieset of in de klas als vervanging vd ringleiding.
Dan geef je het kastje aan je instructeur/leraar en druk je op een knopje op je hoortoestel, het kastje is dan een soort microfoon en je hoortoestel de ontvanger/koptelefoon.

Wellicht is zoiets wat voor je? :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:16

Ik had ooit een instructrice (groepsles) die standaard met een versterker rondliep, maar dat galmde altijd erg door de bak. Is het niet iets om via de telefoon te werken? Jij belt de instructrice (= geen belkosten voor haar) en doet oortjes in, instructrice praat in de telefoon en het komt jouw oren binnen.

Scaya15
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:35

LSnuitje schreef:
Maaikevdk schreef:
Als tijdelijke oplossing is een oortje denk ik handig. Mijn broertje is ook slechthorend, en hij gebruik(te) in de klas een bepaald apparaatje zodat hij de juf beter kon horen. Hij droeg dan een apparaatje aan een ketting die verbonden was met het kastje/microfoontje van de juf en zijn eigen gehoorapparaten. Zo hoorde hij de juf veel beter.


Let wel op dat je hier speciale gehoorapparaatjes voor moet hebben. (meestal de wat oudere versies)
Niet op elk gehoorapparaat werkt dit kastje, dus zorg dat je goed geinformeerd word bij de audioloog :)


Wij gebruiken dit nog steeds in de les bij een slechthorende ruiter. Zo kan iedereen gewoon rustig praten. Wel geeft ze alles wat ze doet aan met gebaren. Bij een volte maakt ze met haar arm een grote ronde in de lucht en bij van hand veranderen houd ze haar arm diagonaal omhoog. Stap is 1 vinger, draf 2 en galop 3. Hij heeft intussen geleerd om de instructeur goed in de gaten te houden, en zij zorgt ervoor dat als ze wat zegt dat hij haar ook kan zien.

Dit zijn groepslessen met 7/8 zelfstandig rijdende ruiters met een beperking, dus genoeg drukte eromheen. Toch is dit een van de beste methodes. Werkt ook op een buitenrit nog steeds als beste ;)

Succes ermee, ik hoop dat je met een aanpassing alsnog heel veel plezier kan hebben in het paardrijden

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:58

Vanaf 35 db verlies krijg je 1 keer in de 5 jaar vergoeding voor toestellen. Zou idd ook met een audicien om de tafel gaan en de opties bekijken :j

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:52

Er zijn verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat jij prettig vindt en nodig hebt.
Ik heb wel eens gehoord van een dove instructrice die lesgeeft in gebarentaal. Dit heeft als nadeel dat je wel zowat voortdurend naar je lesgever moet kijken om te kunnen zien wat ze zegt. Een vergelijkbare mogelijkheid is les in het Nederlands met ondersteuning van gebaren. Werken met picto's die je lesgever kan laten zien is eveneens een mogelijkheid. Daarnaast zou je ook kunnen rijden met een oortje. Maar hierbij is het afhankelijk van de precieze aard van je gehoorverlies (het aantal dB dat je kwijt bent, welke tonen voor jou het best / slechts te horen zijn enz). Bij een te groot verlies van dB's of wanneer vooral je de lage / middentonen voor jou moeilijk te horen zijn, vrees ik dat deze optie moeilijker is (genomen dat je tweezijdig doof bent, bij eenzijdige doofheid kan je het oortje natuurlijk in je goede oor steken).
Je kan ook rijden met je hoortoestellen. Maar ook dit heeft zijn nadelen: er komt meer stof in je hoortoestel en je moet dit dus sneller laten reinigen, het toestel kan uitvallen, als je valt, kan je toestel ook uitvallen en beschadigd raken... Aangezien een hoortoestel best duur is, zou ik persoonlijk nooit rijden met een hoortoestel. Ik heb zelf een CI, maar doe deze uit als ik bij de paarden ben. Als ik les heb, rijd ik met een oortje. Voor mij werkt dit prima, maar ik heb dan ook de "luxe" dat ik eenzijdig doof ben en met mijn andere oor dus nog wel goed kan horen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:49

Ik ben zelf 50% doof, en heb ook groepsles in een mega grote bak. Ik reed altijd maar stom achter de rest aan, want de instructrice verstaan deed ik nooit :=
Sinds enkele weken rij ik met een instructie set, en whuaaaa dat maakt verschil!
Echt heerlijk! Gewoon letten op het rijden ipv continue af ragen wat er van je verwacht wordt!
Mijn set is een two way instructieset, maar wij gebruiken hem one way.
Instructrice heeft hem op de jas en ik in mijn oor. Zo kan ze ook gewoon 'gillen' tegen de rest zonder dat ik er last van heb :D

Prive les heb ik hem ook in, en instructrice ook in het oor. ( hier gebruiken we hem dus wel two way)
Zo kunnen we gewoon zacht tegen elkaar praten zonder te gillen, en horen we elkaar de gehele bak door, echt super prettig :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Papilio

Berichten: 605
Geregistreerd: 11-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:26

Het is al vaak genoemd :) ook ik ben slecht horend en gebruik zowel met privé als groepsles een instructiesetje. In de groepsles heeft mn instructeur het kastje en alleen ik een oortje. Ze geeft gewoon op de normale manier les alleen hoor ik het dankzij het oortje versterkt.

Vooral je ook niet bezwaard voelen als je verkeerd rijd doordat je het niet goed hoort. Dat vond ik erg lastig in het begin maar ik merkte dat ik zelf dit vooral lastig vond en anderen het niet erg vonden.

Rij ITP Nieuw clinic!; bij Jill Huijbreghts
Volg ons op youtube; Iedere zaterdag een nieuwe video
Volg ons ook op Instagram

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Oplossing voor slechthorenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 06:15

Ik lette op wat de rest deed en had met m'n instructrice de afspraak dat ze me even wenkte of wachtte tot ik vlak bij haar was als ze mij een aanwijzing wilde geven.
Ging alleen nog wel eens mis als er iemand anders les gaf en daar niet aan dacht, kreeg op een dag te horen van een instructrice dat ik wel moest luisteren waarop ik rustig heb geantwoord dat ik slechthorend ben en het gewoon niet versta als ze dingen zegt wanneer ik aan de andere kant vd bak rij met de wind langs m'n oren (manege met alleen een buitenbak).

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers