te zwaar en geblesseerde knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardengekXD

Berichten: 82
Geregistreerd: 02-09-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

te zwaar en geblesseerde knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 17:48

Hallo,

Ik ga als het weer warmer is, weer terug gaan rijden. Nu ben ik nog te zwaar, maar dan hoop ik dan goed op gewicht te zijn, als mensen daar nog tips over hebben, graag? en hoe belast ik het paard het minst mocht ik niet volledig tot het ideale gewicht komen? ik heb ook nog een geblesseerde rechter knie, daar is en kruisband van afgescheurd en het kraakbeen beschadigd. dit kan operatief worden hersteld als ik ook veel ben afgevallen met toen, ben al heel veel afgevallen, en voor die operatie hoef ik niet extreem veel meer af te vallen. maar na die operatie moet ik 8 weken in een rolstoel zitten en daarna fysio, kan het paardrijden daarna gewoon weer opgepakt worden met een uur rijden (lessen) of zal ik dat langzamer moeten opbouwen? tegen die tijd zal ik ook nog wel vragen wat me fysio ervan zegt, maar toen ik al voor me knie ging, zeiden ze dat het juist goed was om te gaan paardrijden. hebben mensen tips voor mij? hoe belast ik me knie het minst? en ik ben dan ook nog bang om in galop te gaan, ben een keer heel goed gevallen in galop, en sinds dien durf ik het niet, maar ik zou het wel heel graag willen doen, wie kan me helpen?

Groetjes Tammy

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: te zwaar en geblesseerde knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:53

Wat betreft je knie is zwemmen misschien een goed idee.

Wytakuh
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: drenthe

Re: te zwaar en geblesseerde knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:06

Ik heb zelf forse knieklachten (artrose derde graad) en heb afgelopen jaar ontdekt dat het rijden zonder zadel op een paard met redelijk vlakke gangen voor mij het meest prettig is. Zo heb je niet met het licht rijden de druk op je knieƫn. Al heb je natuurlijk wel je spierkracht nodig om je benen eraan te houden maar dat is een kwestie van trainen. Zorgen dat je je spieren optimaal gaat trainen en je gewrichten zoveel mogelijk kan ontlasten. Wellicht een idee om een fysio te zoeken die zelf verstand heeft van paardrijden? Sterkte ermee!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: te zwaar en geblesseerde knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:42

Hoe gezonder je bent voor je operatie hoe sneller je hersteld. Nu dus zo veel als mogelijk sporten, overleg vast met je fysio hoe je dat het beste kunt doen. Kun je gelijk al je andere vragen aan hem stellen. Zulk advies is zo persoonlijk dat je daar het meeste aan zult hebben lijkt me.

Hoe je het paard het minst belast als je toch niet op je ideale gewicht bent? Door er niet op te gaan zitten. Als je te zwaar bent ben je te zwaar.

Veel succes in ieder geval met de operatie, hoop dat je snel opknapt en alles kunt doen wat je wilt doen. :)

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Re: te zwaar en geblesseerde knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:10

Mijn ervaring is dat trainen met de fysio voor de operatie heel veel helpt. Omdat je spieren sterker worden, maak je je knie minder kwetsbaar. Na de operatie echt je rust nemen. Na 2 maand een uur rijden is denk ik echt te veel. Ik weet niet welke techniek ze gaan gebruiken, maar opstappen ging bij mij vooral lastig door pijn in m'n hamstring (dit was rond 3 maand na de operatie). Als ik eenmaal in het zadel zat ging het wel. Maar, als een paard eens gek doet of opzij springt dan is het echt nog gevaarlijk voor je knie, want echt herstelt is het dan nog niet.

Voor mij heeft de operatie m'n knie wel echt verbetert, dus hopelijk is dat voor jou ook motiverend! Succes met het afvallen en de operatie alvast. :)