Rijden met Autisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:25

Ik rij sowieso niet graag in een bak, 's avonds doe ik al helemaal weinig... dus dat weet ik eigenlijk niet.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:07

Ik heb dan nieuwe prikkels, als ik s'avonds rij: paarden die gaan schuren in stal. En dat kan je buiten horen. Overdag staan ze buiten en heb ik dit niet. Het is zo'n naar geluid :(

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:14

Alwiene schreef:
Hier Asperger en ADHD. Labels pas op volwassen leeftijd gekregen, op maneges heb ik alleen als kind gereden eigenlijk dus alleen op gewone maneges. Groter deel van de tijd eigen pony's en verzorgpaarden gehad. Maar uiteindelijk zit mijn ADHD me daarbij teveel in de weg, ik kan het gewoon niet opbrengen om regelmatig genoeg met een eigen dier bezig te zijn. Dat in combinatie met mijn eeuwige angst ermee heeft mij doen besluiten om het hele paardengebeuren vaarwel te zeggen.

Ik ben trouwens nu nieuwsgierig of er hier mensen zitten die dit herkennen. Toen ik nog wel reed vond ik het op de plek waar we alleen een buitenbak hadden het het fijnste om 's avonds in mijn eentje te rijden wanneer het donker was. Op die manier had ik veel minder prikkels/indrukken die steeds langs kwamen omdat je eigenlijk allen in de bak zicht had en niet alles eromheen.


Erg herkenbaar, behalve de angst. Ik heb geen angst voor paarden. Wat ik de laatste jaren wel pas echt goed heb geleerd, is om mijn ADD te verminderen als ik bij paarden in de buurt ben. Ik kan echt ontzettend rustig worden als ik op de grond op een bepaalde manier met paarden bezig ben. Als me dit is gelukt, dán pas ga ik rijden. Overigens word ik alleen écht rustig bij paarden in de buurt, dus ik heb ze echt nodig. Als ik een paar dagen niks met mijn paard heb gedaan, dan krijg ik het gelijk terug. Hoofd vol met ongelooflijk veel chaos en onrust.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:20

snowdon schreef:
oww zo herkenbaar, LiVetime... bijna eng!
Ja klopt, een dingetje uit het leven idd. Ik ben op mn best als ik 'gewoon' werk heb en ernaast als hobby wat lesjes geef denk ik. Dan kan ik makkelijker een les verzetten / uitstellen / afzeggen or what ever. Nu kan ik de centjes ook wel goed gebruiken en voel me dan én banketstaaf t.o.v. de klant en stom richting mijzelf als ik een les afzeg omdat t to much word. Mja, ik weet ook wel dat die gedachtengang omgekeerd moet worden ;) Drempeltje.


Ik herken dit ook enorm goed. Heb heel vaak lessen af moeten zeggen, omdat mijn hoofd finaal overprikkeld was. Ik voelde me dan echt goed ziek als ik lessen af moest zeggen. Dat was ook in de tijd dat ik nog vastberaden was om van het lesgeven mijn fulltime beroep te maken. Nu ik die druk niet meer voel, gebeurt het zelden meer dat ik lessen af moet zeggen. Klant blij en ik blij.

RenskeH

Berichten: 17
Geregistreerd: 20-10-16
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:06

Ik heb mcdd, een vorm van autisme. Ik rij bij de zwartedijkruiters in kampen. Bij aan gepast paardrijden zijn de lessen veel rustiger *\o/*

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:29

Ik heb HFA met ADHD. Ik heb vroeger bij een 'gewone' manege gereden en ik had dan altijd degene die niemand anders wou. 1 paard met blind oog en andere merrie die iedereen uit de stand trapte, behalve mij.

Ik rij nu op paard van iemand anders en zij geven me ook les. Paard spiegelt mij ook. Als er van alles buiten de bak gebeurd, kan ik me niet focussen en paard dan ook niet. Als we dan aan werk gezet worden, komen we weer uit. Ik rij dan ook het liefst als er weinig mensen zijn(lees: niet hahaha). Behalve als ik goed gevoel bij ze heb.

We hebben zelf een shetlander en die is weer een invloed bij mijn zoontje(ass/ass-trekken). Hij had laatst een bui en die kleine merrie weet precies hoe ze hem rustig krijgt. Was heel apart te zien

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:31

Ik ken een hoop mensen die ADHD of een vorm van autisme hebben en met veel plezier paardrijden. De één heeft een eigen paard, de ander rijdt op een manege en een ander rijdt weer bij een speciale stichting voor paardrijden met beperkingen.
Het verschilt per persoon wat zij willen en leuk vinden. Ook zie ik geen beperkingen en alles is haalbaar zolang je het zelf graag wilt. Gewoon op zoek gaan naar wat je leuk vindt en wat bij jou past, moet vast goed komen! :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:29

Souvlaki schreef:
Ik ken een hoop mensen die ADHD of een vorm van autisme hebben en met veel plezier paardrijden. De één heeft een eigen paard, de ander rijdt op een manege en een ander rijdt weer bij een speciale stichting voor paardrijden met beperkingen.
Het verschilt per persoon wat zij willen en leuk vinden. Ook zie ik geen beperkingen en alles is haalbaar zolang je het zelf graag wilt. Gewoon op zoek gaan naar wat je leuk vindt en wat bij jou past, moet vast goed komen! :)


_/-\o_ amen! Zo kijk ik er ook tegenaan! _/-\o_

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:40

Ik ben nog niet gediagnosticeerd met autisme, maar de kans is groot dat ik dit wel heb. Ik merk dat ik in groepslessen snel afgeleid ben en geen overzicht heb, zeker als het druk is. Als ik alleen rijd dan heb ik alleen soms last van geluiden waar ik van schrik.
Heb heel lang op dezelfde manege gereden waar ik alles kende, dit ging super goed. Nu is deze verkocht en rijd ik op een nieuwe stal en dat is nog heel erg wennen en ben na zo een les dan ook helemaal uitgeput.
Ik heb nooit aangepast gereden (ook omdat er nog geen diagnose is) en deze verandering ga ik denk ik ook niet aan.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:36

Heb zelf ook altijd op een reguliere manege gereden, al merk ik soms wel dat ik in grote lessen (een keer een inhaler extra oid) sneller van slag ben, dat de les gewoon minder goed lukt en ik er zelf chagrijnig van wordt. Heb wel een lichte vorm, maar merk dat mijn paard me over het algemeen wel goed er doorheen helpt (geen speciaal paard, gewoon manege paard mara het geeft me een beetje het gevoel dat ik niet alleen sta)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:19

Alwiene schreef:
Hier Asperger en ADHD. Labels pas op volwassen leeftijd gekregen, op maneges heb ik alleen als kind gereden eigenlijk dus alleen op gewone maneges. Groter deel van de tijd eigen pony's en verzorgpaarden gehad. Maar uiteindelijk zit mijn ADHD me daarbij teveel in de weg, ik kan het gewoon niet opbrengen om regelmatig genoeg met een eigen dier bezig te zijn. Dat in combinatie met mijn eeuwige angst ermee heeft mij doen besluiten om het hele paardengebeuren vaarwel te zeggen.

Ik ben trouwens nu nieuwsgierig of er hier mensen zitten die dit herkennen. Toen ik nog wel reed vond ik het op de plek waar we alleen een buitenbak hadden het het fijnste om 's avonds in mijn eentje te rijden wanneer het donker was. Op die manier had ik veel minder prikkels/indrukken die steeds langs kwamen omdat je eigenlijk allen in de bak zicht had en niet alles eromheen.


ja zo herkenbaar al heb ik geen enkel label

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:30

Ik heb autisme en heb faalangst en heb een eigen paard, mijn fjord is heel erg op mij gericht en heel erg rustig. Ik merk wel sinds dat ik een paard heb dat ik wat meer uit mijn schulp kruip, ik heb meer contacten gekregen met dezelfde interesses. :)

Ik heb altijd voordat ik mijn eigen paardje had op een normale manege gereden.

LaJeune
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:42

Alwiene schreef:
Hier Asperger en ADHD. Labels pas op volwassen leeftijd gekregen, op maneges heb ik alleen als kind gereden eigenlijk dus alleen op gewone maneges. Groter deel van de tijd eigen pony's en verzorgpaarden gehad. Maar uiteindelijk zit mijn ADHD me daarbij teveel in de weg, ik kan het gewoon niet opbrengen om regelmatig genoeg met een eigen dier bezig te zijn. Dat in combinatie met mijn eeuwige angst ermee heeft mij doen besluiten om het hele paardengebeuren vaarwel te zeggen.

Ik ben trouwens nu nieuwsgierig of er hier mensen zitten die dit herkennen. Toen ik nog wel reed vond ik het op de plek waar we alleen een buitenbak hadden het het fijnste om 's avonds in mijn eentje te rijden wanneer het donker was. Op die manier had ik veel minder prikkels/indrukken die steeds langs kwamen omdat je eigenlijk allen in de bak zicht had en niet alles eromheen.


Mag ik vragen wat jouw angst is? Vind je het niet jammer dat je het 'paardengebeuren' gedag hebt gezegd? Puur interesse overigens... ;)

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:01

KittyDylan schreef:
Ik heb ook PDD-nos en ADHD. Ik rijd gewoon op een normale manege in een groep.


Ruim een anderhalf jaar geleden na mijn reactie, maar op dit moment rijd ik geen lessen meer maar lekker in het bos. Inhalen is wel in lessen, en dat gaat gewoon goed, zolang ik maar wat "voor mezelf" bezig kan zijn.

Wel nog steeds op dezelfde manege en hetzelfde paard, lekker vertrouwd.

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 04:13

ik heb pdd nos en ocs, daarnaast moet ik al huilen bij het kleinste dingetje.
ik heb zelf 2 paarden, waarvan 1 nu op weiderust staat door slechte pezen.
ik had een paar maanden geleden een prive les van iemand waar ik vroeger altijd mee mocht helpen.
ik wou haar super graag laten zien wat ik kon en heb geleerd in de tij dat ik rij, ik kijk ontzettend naar haar op.
en ik barst gewoon zodra ik mijn paard op stap in tranen uit, en zo was dat zo'n 40 minuten lang, ik schaamde me dood.

ik ben op m'n 6de begonnen met normale manege lessen, en ben daar op mijn 13de mee gestopt.
nu wil ik eigenlijk ook wel weer gaan lessen op een manege voor mensen met een beperking.

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:28

Bmamavan2 schreef:
Mijn zoontje van 8 heeft ADD en zeer waarschijnlijk ook een ASS (denk zelf Asperger, alleen hebben wij nooit meer door laten testen aangezien de raakvlakken met ADD erg groot zijn en de manier van (be)handelen ook, ben zelf begeleider).
Hij rijdt op een gewone manege, op onze eigen pony.
Hij rijdt 1x per week in een groep (met ongeveer 6 semi-beginners) en 1x per week krijgt hij priveles van een instructrice die er niet speciaal voor is opgeleid maar precies aanvoelt wat hij nodig heeft.
Het einige wat ik bij hem merk is dat hij moeite heeft als hij te veel dingen tegelijk moet verwerken (goede been lichtrijden, op de letter rijden, pony sturen etc.), hierdoor gaan soms dingen (opdrachten) langs hem heen. Voorlopig kan hij ook niet in een grotere/drukkere les rijden daardoor maar het gaat goed zoals het zo gaat. Hij is ook nog eens heel perfectionistisch wat ergens wel goed is, maar hem ook wel belemmert.
Als de intsructrice hem 1x iets uit heeft gelegd, doet hij het de keer erop wel vanzelf goed. Hij moet het ff verwerken.
Moet hem nu naar school brengen, schrijf later wel meer. Vindt dit wel interressant!


Dacht al dat ik eerder in dit forum had geschreven.
We zijn inmiddels 2 jaar verder en mijn zoon rijdt nog steeds. Zijn diagnose is echter bijgesteld naar een mitochondriele stofwisselingsziekte (de energiefabriekjes in zijn cellen werken niet goed waardoor hij sneller moe is) en daaruit voortvloeiend een ADD.
Hij heeft dus problemen met zijn spierkracht, balans en coordinatie en is sneller afgeleid als hij vermoeid raakt.
Hij rijdt nu op een grotere manegepony die heel braaf is en krijgt nog steeds les van dezelfde instructrice. Waar hij vroeger snel boos werd of begon te huilen als iets niet goed lukte, zet hij er zich nu veel sneller overheen en rijdt verder. Dit komt mede doordat hij een vertrouwensband heeft opgebouwd met zijn instructrice.
onze eigen pony staat inmiddels ergens anders op stal omdat ze last kreeg van een peesblessure. Inmiddels rijdt hij met haar in de buitenbak en in het bos (wel onder begeleiding).
Laatst haalde hij helaas zijn promotiepunt niet in de F3 maar hij was er heel nuchter onder twerwijl hij een jaar geleden nog in huilen zou zijn uitgebarsten. Zijn laatste F3 werd hij dan weer eerste dus dat was een enorme opsteker voor hem. Proefjes rijden vind hij leuk maar kosten hem veel kruim en vaak "vergeet"hij een oefening gewoon te rijden.
Ik ben blij dat hij het rijden leuk vind want het is voor hem op meerdere vlakken goed. Fysiek maar ook zeker mentaal en hij wordt een stuk zelfverzekerder.

Linda_Quinty
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:06

Ik heb zelf PDD-nos. Maar met rijden heb ik daar geen last van!

SanneT84
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:49

Ik werk met kinderen net autisme. Ik werk volgens de ABA methode. Applied behavior analysis. . Wetenschappelijk effectief bewezen methode. Mensen met autisme willen GRAAG maar weten niet HOE. Dat hoe leer ik ze aan stapje voor stapje. Op sociaal gebied op taalspraakgebied of bij gedragsproblemen. Ook neem ik de kinderen wel eens mee naar de paarden, heel mooi is dat.

SanneT84
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:49

Ik vergat de optie aan te zetten voor mail bij nieuwe reacties.