Erbse Parese Ruiters gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisanne2409

Berichten: 123
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Leeuwarden

Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 19:59

Halloo!
Hierbij wil ik mensen met Erbse Parese (een beperking aan de arm(en) opgelopen tijdens de geboorte) opzoeken hier op bokt!
Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met paardrijden en of jullie ook aanpassingen nodig hebben.
Ik heb zelf Erbse Parese rechts en ik heb geen moeite met rijden, maar wel heel erg met op stijgen!

Hopelijk vind ik een paar mensen hier met EP om ervaringen mee te delen! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-13 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmaak aangepast

Anoniem

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:57

[MW] > [AP]

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:17

Hoi, ik heb ook een ep rechts. Ik heb stops aan mijn rechterteugel laten naaien en het bit indoen is erg lastig op de gewone manier. Aan mijn bakstukken zitten clips en ik deed het bit aan 1 kant los en dan de andere kant in de mond en vastklikken aan de andere clip. Maar ik heb een nieuw paard sinds 2 maanden en zij pakt dit niet goed op, het bit begint een probleem te worden. Ik heb nu het bit aan een stuk elastiek met clips zitten die ik net als het hoofdstel over dr oren doe en zo het bit er wel recht in kan doen. Is allemaal theoretisch want hebben het gisteren pas bedacht en ga het morgen voor het eerst proberen. (moest eerst wat knutselen...) Hoe doe jij dit? En heb jij rug problemen en evenwichtsproblemen? Ik heb geen moeite met opstappen, mijn rechter arm zit op mijn buik ongeveer dus met opstappen wals ik daar overheen ;) . Je kunt me pb sturen. Groetjes Priscilla.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:37

Ik heb ook een EP rechts. Het hoofdstel indien lukt wel zolang mijn paard haar hoofd laag houdt.
Gelukkig heb ik daarbij hulp gehad en doet ze dit standaard. Het opzadelen lukt ook zelfstandig,
Maar ik moet niet vaker het zadel op en af halen want dan heb ik geen kracht meer in mijn
armen.

Het rijden gaat vrij aardig, links loslaten is moeilijk en ik rijd met pelham omdat
mijn Friese dame zich wel eens sterk wil maken en die kracht heb ik niet.

Verder ben ik heel trots dat ik ondanks mijn beperking toch mijn mijn paard zelf
in heb gereden en we het samen niet slecht doen.

Shanz
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:26

Ook ik heb Erbse Parese rechts.
Ik heb sinds een paar maanden mijn kruising Friese merrie van net 7 jaar.
Ze moet nog een hoop leren maar is heeeel leergierig. Omdat ze nog zo 'fris' is, heb ik even getwijfeld om met één hand te gaan rijden. Dit omdat ze een erg gevoelig paardje is en erg gevoelig in de mond is.. En op mijn rechterarm zit altijd een ander soort spanning dan op mijn linkerarm natuurlijk (ookal voelt dat voor mij niet zo).
Toch heb ik dat idee weggegooid en ben ik gewoon met mijn beide armen gaan rijden. Ik heb op mijn rechterteugel het stopje iets verplaatst omdat mijn rechterarm iets korter is, zo houd ik wel gewoon gelijke spanning/lengte op de teugels tijdens het rijden. Ik moet zeggen, het gaat voortreffelijk! Ik leer haar dingen, zij leert mij dingen.

Sinds ik weer rijd heb ik sowieso veel minder last van mijn arm, dat komt gewoon doordat hij veel in beweging is.. Dus voor mij is het rijden alleen maar goed! :D
Het enige waar ik moeite mee heb is mijn elleboog bij mijn lichaam houden, maar dat herkennen jullie vast. Als ik dan voor de spiegel rijd vind ik het er zelf zo stom uit zien. Ben er wel hard mee aan het oefenen en het gaat er gelukkig steeds beter uitzien ;-)

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:33

Ikzelf heb geen EP of een andere fysieke beperking. Ik zag gewoon dit topic en was geboeid door de titel :=
Ik wil wel even zeggen dat ik het ontzettend knap vind dat jullie, ondanks de beperking, wel de moed vinden om te gaan paardrijden! Ik weet dat het voor velen vaak een te erge confrontatie is met hetgeen 'niet normaal' is zogezegd en daarom laten ook velen een hobby vallen die ze graag zouden doen... Maar opnieuw, erg knap dat jullie dit doen :j En natuurlijk ook knap dat jullie zelf een paard opleren of rijden op een fris jong paardje !! Hier zie ik mij zelf geen man op, dus geen ik het inrijden van mijn paard uit handen.

Ik studeer momenteel orthopedagogie en wil mij graag verder verdiepen in hippotherapie, vandaar ook dat de titel mijn aandacht trok :j
Nu vroeg ik mij dan ook af of jullie hier enige professionele hulp bij hebben/hebben gehad of jullie het gewoon op eigen houtje(of evt met een gewone lesgever) hebben aangepakt :)

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:10

Ik heb altijd gewoon les gehad, vroeger op de manege, later tijdens privélessen. Helaas wel met ups en downs en ook ooit wel de beslissing gemaakt dat het niet meer haalbaar was om nog paard te rijden. De pijn in mijn schouder werd dan te hevig en dat maakte dat ik dan stopte. In dit geval bleek dat het pennyzijn me erg in het bloed zit en na een aantal jaar gestopt te zijn ben ik heel even bij een manege gaan rijden. De lessen vond ik van dermate slecht niveau dat ik uiteindelijk besloot om een eigen paard te kopen.
Ik leerde Danielle kennen (Amable) en met haar heb ik een paar gesprekken gehad (uren aan de telefoon) waardoor ik uiteindelijk helemaal enthousiast opzoek ging naar een Fries veulen. Zo kwam bijna 5 jaar geleden de 6 maanden oude Akke in mijn leven.
Met inrijden heb ik wel hulp gehad vanaf de zijlijn maar omdat we al zo'n basis hadden dmv grondwerk kon ik er eigenlijk zo mee weg rijden.

Helaas geeft de Erpse Parese ook (zeker na een paar vervelende ongelukken) problemen met mijn nek en als ik niet goed rechtop zit, dmv bijvoorbeeld een verkeerd liggend zadel dan voel ik dat na het rijden wel flink. In het rijden ben ik ook wel voorzichtiger geworden, vroeger kon alles en was niets te gek. Tegenwoordig ben ik als de dood mijn linkerarm te beschadigen en mijn nek om zeep te helpen. Ik ben momenteel redelijk pijnvrij en wens dit heel graag zo te houden. Ik ben net begonnen met een studie Pedagogiek van 4 jaar en heb daarnaast een gezin draaiende te houden.

Afgelopen maand heeft een vriendin van mij foto's van het rijden geplaatst en voor het eerst zag ik, heel confronterend, dat ik mijn rechterschouder omhoog trek. Tsja alleen zo kan ik mijn arm bewegen maar dat voel ik dus niet bewust. Dat betekent dus ook dat ik eigenlijk gewoon scheef op mijn paard zit. Deze week geprobeerd om tijdens het rijden ook nog te bedenken dat mijn schouder laag moet blijven maar dat was erg moeilijk, ach je moet wat hebben om aan te werken zullen we maar zeggen ;)

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:25

Ik móest juist gaan paardrijden voor de ontwikkeling van mn ep arm en rug. Op mn 13e begon ik bij een gehandicapten manege, daar sprak iedereen me aan in /Jip en Janneke taal want ik was de enige lichamelijk gehandicapte (oefff klinkt zwaar :\ ) ik vond het paardrijden eng en vies maar omdat je daar gelijk een heel jaar moest betalen, moest ik het "uitzitten" van mijn ouders. Eind 1993 hadden we daar een wedstrijdje en ik won, vanaf toen begon ik het leuk te vinden. De lessen waren al snel van een te laag niveua voor mij.... :o dus heb ik eerst wat verzorgpony's gehad en mijn laatste verzorgpony die ik zelf had ingereden, gekocht. Daar nog een shetlander bij om in te spannen, dit was te enthousiast bedacht, mennen met ep ging niet en het ponietje kreeg een dood veulen en complicaties waarna ze alleen nog onze "grasmaaier" kon zijn (en gezelschapsboefje/ knuffelbeertje/ tutpoppetje natuurlijk!). Met dat eerste ponybeestje heb ik reguliere wedstrijden gereden en dat ging errug goed ( vonden de "gewone" kids niet zo leuk ;) des te leuker vond ik het). In 2002 heb ik mijn laatste paardje (haflinger, ook ingereden) weggedaan om andere gezondheidsredenen. Begin 2012 weer begonnen met verzorgpony's en nu sinds januari weer een eigen, een fjord, die kei ondeugend is en waar ik de slappe lach van krijg soms :P
Ik kijk ook niet graag naar foto's van mezelf te paard, helemaal niet in de zomer ;) . Ik heb laatst een grove aanpassing aan mn teugel laten maken (naast de stops die ik al had) en dat rijdt erg goed. Ik gebruik ook een singelspanner, om mijn linkerarm te ontlasten, ik ben de afgelopen tijd al 3 x aan mn goede arm geopereerd wegens overbelasting (carpaal tunnel syndroom, trigger vingers, Dupuytren) en das echt een ramp!!!!!!!!!!
Een goed instructrice blijkt lastig te vinden, helaas zijn de meeste ook niet zo vindingrijk als ikzelf :( Nu ben ik bezig met een gedragstherapeut (v paarden) en alles gaat op t gemakkie, helemaal perfect voor mij. We doen grondwerk en klassieke dressuur. Ik wil ook graag recht en onafhankelijk zitten maar ben al zo vergroeid.......
Respect voor degenen met kinderen! Ik zou niet weten hoe ik dat ooit had moeten doen!?
Het lijkt me leuk onze ervaringen uit wisselen, wat we al doen hihi....
Ik zou bv graag willen weten of jullie ook moeite hebben met de kracht en het vasthouden van de teugel met je ep hand? Ik plak m t liefste vast maar das weer gevaarlijk. En gebruiken jullie alléén je arm ,voor zover mogelijk, of ook zo erg met je romp erbij? Soms zit er iemand anders op mijn paard en dan zijn de beugels gigantisch scheef maar ik zit lekker zo!? Het scheelt zo'n 5 gaatjes en ik merk er niks van.
Tips, ervaringen, verhalen, ben benieuwd!

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:47

Ja, heerlijk ervaringen uitwisselen!

Met mijn huidige paard ben ik heel blij, ik heb eigenlijk maar 1 keer gehad dat ik kapot van haar afkwam en dat was na een buitenrit. Ik rijd sindsdien met pelham en daar kan ik gelukkig klein mee rijden want ze reageert er goed op. Ik zit gelukkig niet megascheef en ieder ander valt het ws niet eens op maarja op de een of andere manier ligt toch de focus op mijn arm/schouder.
Als ik op een paard rijdt wat zich sterk maakt heb ik alle spieren rondom mijn schouderblad en borstspieren nodig om mijn arm sterk te maken. Ik til mijn hand dan ook altijd onbewust op omdat ik anders geen kracht kan zetten. Altijd mooi om dan de opmerking te krijgen, je handen laag houden, jaja jij hebt lekker l*llen dan ben ik zo weg. Gelukkig komt dat niet heel veel voor en kan ik nu mijn handen beter lager houden. Het naar voren steken is ook vrij lastig maar daar ben ik dan weer heel bewust mee bezig, evenals loslaten, dit gaat gelukkig steeds beter.
Voordeel van de pelham vind ik ook dat ik er veel voorzichtiger mee ben gaan rijden, bang om haar onnodig in haar mond te zitten en dat resulteert dus ook weer in fijner rijden voor mezelf en mijn paardje.

Qua klachten links heb ik een tenniselleboog gehad, overbelaste pols en zit ik tegen een slijmbeursontsteking in mijn aan. Mijn kracht in mijn hand lijkt ook minder te worden, zo wordt langer schrijven pijnlijk en lastig. Mijn nek is ook een drama, het is af en toe zo balen dat je zo op moet passen met je leefstijl. Mijn kinderen zijn inmiddels 8 en 10 jaar maar door mijn klachten ben ik al 5 keer op straat gezet of ben zelf gestopt met werken. Vandaar mijn studie Pedagogiek die net is begonnen. Het duurt 4 jaar maar dan hoop ik de lichamelijke belasting te kunnen reduceren. Tijdens de opleiding hoop ik gebruik te kunnen maken van mijn laptop tijdens het maken van casustoetsen want dat is ontzettend veel schrijfwerk en dat gaat niet lukken (daar kan ik me nu al druk om maken, dus dat moet ik zo snel mogelijk bespreken met school)

Verder wel alles leuk hoor, ontzettend lieve man, geweldige kinderen en een toppaard!! Wat wil een mens nog meer :) :)

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:57

[/quote]Verder wel alles leuk hoor, ontzettend lieve man, geweldige kinderen en een toppaard!! Wat wil een mens nog meer :) :)[/quote]


2 gezonde armen? :)) haha

ik heb ook een tennisarm ja en slijmbeurs meerdere keren gehad en nek en rug is *^&%$# niks meer dus (scoliose) en verder altijd allerlei vage pijntjes waarbij door artsen gewoon gezegd wordt "zal daar wel van zijn" heb je lekker wat aan. van het langer schrijven...herkenbaar zeg! ik schrijf met van die blije tattoo glitterpennen (action) daar hoef je niet zo hard op te drukken.

mijn eerste opleiding was ook erg praktijkgericht (apothekersass.) maar met wat aanpassinkjes was het te doen. in eerste instantie wilden ze me daar niet aannemen en ik slaagde er met de hoogste cijfers! (weer mensen een poepie laten ruiken, dat zit in veel mensen met een beperking denk ik :') ) toen ben ik ziek geworden en gestopt, in die periode ben ik naar de open universiteit gegaan en heb wo psychologie voor de helft gedaan, dat was een ander uiterste, alleeeen maar boeken >;) saaai, ik ken meerdere mensen met ep en het is zo leuk gek dat de meesten graag "met hun handen iets willen doen" !?

Ik heb dus een paard wat sterk is en zich sterk maakt (fjord), ook in de mond, ik heb nu een paar maanden een koperen bit wat ze erg lekker vindt en goed op reageert maar buiten is het idd trekken geblazen en kom ik er bekaf vanaf, ik ben 1 x de controle verloren, we deden een stukje galop (met een ander paard erbij) en toen ging ze en ik kreeg haar met geen mogelijkheid terug :( ik had r in de bomen getrokken en toen móest ze wel stoppen, grappig: zij kon onder een bos takken door en ik werd er zo afgeschoven door die takken _O- (net tv ). Ik heb haar pas sinds januari dus het is ook aftasten, ik wil niet teveel veranderingen aanbrengen voor haar maar een ander bit voor buiten is misschien best een idee.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:51

Even heel kort een reactie op een bitje voor buiten... vandaag wederom ondervonden dat het heel fijn was om met de pelham buiten te rijden. we reden door het dorp vandaag en werden gepasseerd door een vrachtwagen, Akke is binnen de bebouwde kom echt niet flauw maar het was best smal en ze had er echt moeite mee dus een zeer voorwaartse drive. Ik heb haar, op twee teugels welliswaar, heel rustig bij elkaar kunnen houden en hoewel ze even heel mooi kon passageren en piafferen had ik heel weinig in mijn handen. Ik heb mijn instructeur gevraagd om mijn vorige bit weer mee te nemen, ongebroken bustrens, want deze zou ik graag weer eens in de bak willen gebruiken maar voor buiten vind ik de pelham echt heel fijn.

En ja, 2 gezonde armen zou nog fijner zijn.. Al zou ik liever nog mijn nek weer in orde hebben want dat is nog veel bepalender eigenlijk. dat mijn schouder en arm kapot is als 35 jaar zo maar de klachten van mijn nek zijn sinds 2,5 jaar en hebben me echt ellende gebracht.

Grappig, ik ken eigenlijk verder niemand met EP, ben ooit wel lid geweest van de vereniging maar ik kon de confrontatie steeds niet goed aan. Daarnaast ziet de buitenstaander er bij mij niet zoveel aan en val ik dus een beetje tussen wal en schip. Niet 100% gezond maar ook niet zichtbaar "invalide".

Nou, ik ga nu slapen. Vandaag een rit gehad van 3,5 uur terwijl we rekenden op een rit van 2 uur en daarna nog een flinke stalborrel dus ik ben helemaal gaar.....

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:16

ja das ook herkenbaar, ik heb allerlei sporten geprobeerd als kind, maar paste nergens tussen, te goed voor de gehandicapten en te slecht voor de "gewonen" ;) paardrijden heeft me toen wat meer zelfvertrouwen gegeven, dat ik zo'n zwaar groot beest in beweging kon krijgen mét die arm!? terwijl ik met volleybal de bal niet terug kon spelen en dan word je als laatste gekozen etc.
die pelham wil ik echt graag proberen, gisteren heb ik even een Baucher bit geprobeerd maar liep ze (in de bak!) gewoon doorheen. het is ook een RVS en dat scheelt enorm bij haar. we gaan nog niet alleen naar buiten, omdat ik het ook eng vind, na dat ervandoor gaan. ik zit er buiten steeds op met de gedachte "als ik r maar weer terug krijg" , lekker relaxed rijden ahum...
Akke_sSpring , heb je facebook? ik heb daar 2 mensen met ep, waaronder de TS en ben daar "lid" van de ep groep.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:01

Swikker, ja ik heb wel fb maar vind dat ook wel weer confronterend eigenlijk. Zo op dit topic voelt best heel safe omdat we naast de ep nog een overeenkomst hebben waarbij we elkaar ook nog tips kunnen geven. Dus ehm mag ik nog even wachten met de fb :o

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:04

Ik heb verder wel altijd enorm de drive gehad om me te bewijzen. Heb als kind bij "turnen" zelfs kinderen op mijn buik laten staan om te laten zien hoe sterk ik wel niet was, tsja ik kon geen handstand of fatsoenlijke radslag maar was wél stek.
Bij de marjorettes was ik ook een vreemde eend in de bijt, als enig linkshandige met een stokje draaien viel ook bij de andere kinderen nogal op.
Tennis ging gelukkig wel vrij goed, ik was links ontzettend sterk en sloeg hard. Helaas gaat dat niet meer vanwege die overbelasting maar dat heb ik ook altijd erg leuk gevonden.

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:19

o haha, geeft niks van fb....ik dacht dat het je kon helpen, maar alleen op jóuw moment natuurlijk!
ik deed badminton en dat was het enige wat goed ging, idd ook vanwege mn kracht maar dat was tegelijk ook mn struikelblok (overbelasting). Sommige sporten gingen in het begin nog wel, maar op een bepaald ogenblik kom je jezelf tegen en kun je niet meer mee met de rest. Dat vond ik het meest frustrerende, ben je net ergens op je gemak in een team/ groepje, wordt je er na 1-2 jaar uitgespeeld.
ik heb ook altijd t gevoel dat ik mezelf moet bewijzen, dat ik net zo goed ben, of zelfs beter!? maar ik ben er wel achter gekomen dat heeeeeeeeeeel veel mensen dat hebben ;) Soms zeg ik tegen mezelf : "stop met denken" "is het waar dat ik minder ben"? kan soms helpen......antwoord op de 2e vraag is nl vaak "nee" hahaha. Want ik kan er niks aan doen dat ik die arm zo heb (maar die gedachte voelt vaak weer als excuus, erg he := )
Bij ons op stal ligt van alles en ga morgen proberen met een pelham te rijden, heb jij een stang/enkel- of dubbelgebroken? en waarom geen Liverpool of Pessoa? ik ben niet heel erg thuis in de speciale bitten en er is tegenwoordig zoveel nieuws, misschien is het verstandiger om bij ons in het Ruiterhuis es om raad te vragen.....twijfel twijfel :P

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:11

Ik ben bijna 2 jaar geleden een aantal keren bij een medisch psycholoog geweest voor een paar goede gesprekken. Ik vroeg ook nooit om hulp maar kon het best wel eens gebruiken. Daarnaast had ik ook altijd het gevoel dat mijn arm een soort 2 persoon was, ik en mijn arm. Inmiddels gaat het al veel beter al ben ik nog best wel eens eigenwijs. Op stal heb ik een vriendin rondlopen die me nog wel eens iets uit handen neemt en dan ook een grote mond geeft als ik een weerwoord heb. Ze hoeft me niet te betuttelen maar dat doet ze ook niet, gewoon eens een handje helpen, heel fijn.
Ik rijd met een ongebroken pelham. Ik reed na lang zoeken met een ongebroken bustrens en Akke vond het fijn om rust in haar mond te hebben. Ze was echter nog steeds niet nageeflijk en wilde altijd de discussie aangaan en toen heb ik met de buitenrit als aanleiding eens een pelham geprobeerd. Sindsdien gaat het echt veel beter en wil ik binnenkort in de bak de bustrens weer proberen.
Liverpool is een gewone stang volgens mij en ik wilde niet onnodig een stangwerking gebruiken. De pessoa kon ik niet in een ongebroken versie vinden maar dat zou ook nog kunnen, heb je welliswaar geen kinketting. Ik rijd ook met 2 teugels, standaard op mijn trens en dan de stang met een beetje meer ruimte, meer voor erbij. Afhankelijk van het ruiterhuis kunnen ze je goed adviseren :D
Pas wel op als je de pelham gaat gebruiken de stang teugel kan hard inwerken en daar kunnen ze flink van schrikken (steigeren oid). Ik ben heel rustig begonnen en rijd voor de zekerheid ook met 2 verschillende soorten teugels om niet in de war te raken. (een rubberen teugel - trens en een speciale stang teugel op de onderste ring - die teugel is ook heel smal en kun je makkelijk "erbij" houden)

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:44

knap met in totaal 4 teugels!? ik heb nu al mn hand(en) vol! ik heb rechts (ep kant) een handvat, dat zit vast op 1 punt en is wel te verzetten, maar het zit altijd op 1 punt vast en links speel ik mee, corrigeer etc. Ik vroeg me af of het voor mij slim is om een ongebroken bit te gebruiken, omdat ik geen rustige handen en gelijke druk aan beide kanten heb. Nu heb ik een dubbelgebroken watertrens, een golden brass en werkt al veel beter dan het bit wat ik meekreeg toen ik haar kocht (enkelgebroken RVS trensje), alleen buiten...die rem..... het ruiterhuis lijkt me nu ook de beste oplossing :? haha, welterusten!

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:21

Ja, 4 teugels en een zweep (die kan ik rechts overigens wel moeilijker hanteren) dus handen vol, maar geen problemen mee. Ik heb wel heel stille handen dus dat is wel fijn. Het feit dat jij aangeeft een handvat nodig te hebben geeft toch wel aan dat je een ernstigere variant hebt dan ik en ik kan me voorstellen dat dat niet altijd praktisch is.
Voor wat betreft het bit zou je ook kunnen denk aan een Danger-bit (volgens mij heet het zo) het is een dubbel gebroken bit maar op het moment dat er serieus druk op komt tot staan dan blokkeert het en krijgt het de werking van een stang (weet even niet meer of er ook en kinketting aan zit...). Ik heb het bij Akke eens in gehad maar ze vond dat nog wat te onrustig, maar misschien dat het wel goed werkt bij jouw Fjord?
Vanmorgen heb ik weer gereden. Ze gaf aan wat last te hebben van haar rug van de buitenrit zaterdag dus wat langer gestapt, iets ronder maar vooral ook lager. Wat buiging oefeningen en daarna pas gaan draven. Ze liep erg fijn, heel voorwaarts maar ook goed terug te rijden dus de perfecte omstandigheden om aan het werk te gaan. Haar reacties waren op een gegeven moment zo snel dat ik heel klein moest blijven in mijn hulpen en dat was heel gaaf. Woensdagmiddag ga ik weer rijden en dan begin ik weer op dezelfde manier als vandaag, kijken of het weer zo goed gaat.

Vanmiddag een tijd achter de computer gezeten voor mijn studie, vanavond de eerste lessen en ik ben heel benieuwd. Ik heb altijd de neiging om heel snel te willen lezen maar dan onthoud ik ook niks dus echt heel geconcentreerd zitten lezen, soms weer stukken overnieuw en ondertussen arceren.
Tekst nog niet helemaal doorgelezen maar de kinderen komen zo thuis en dan kan ik nog even plat om mijn nek te laten rusten om vanavond plankgas mijn best te doen op school.

Morgen staat in het teken van de studie, eerst stage en daarna lezen, lezen, lezen.

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:02

Wat leuk dat het zo goed ging met rijden! Ik heb het totale plexusletsel ja.... :( maar wel nog iets gevoel aan de binnenkant van mn arm en mn elleboog is in verhouding "sterk", daar doe ik dus in het dagelijkse leven veel mee en op paard veel met mijn schouder, hoewel dat meer vanuit mn romp komt (scheef zitten!). Een paar jaar geleden ben ik eens op de volwassenen dag geweest van de vereniging (EPVN) en daar werd ik verdrietig van...ik zag dat ik "het toch best erg heb". Bij sommigen zag je het geeneens!? Kun jij gewoon fietsen? Ik fiets op een lig- driewieler, gaaf ding moet ik zeggen, maar jammergenoeg gaat het niet anders, mijn evenwicht is dus ook niet goed, waarschijnlijk dat er een langer stukje zenuw uit het ruggemerg is getrokken, maar ze weten het niet zeker. Ik ken ook alleen mezelf met dat "dronkenschaps" probleem (loop ook tegen deurposten op, loop te slingeren in de stad of bij opstaan, bijna omvallen).
Voor dat bit ga ik eens googelen, lang leve internet! Ik heb er nog nooit van gehoord en ben het ook nog niet tegengekomen in mijn -theoretische- zoektocht. Dank je voor de tip! Mijn handen komen onrustig over omdat ik met links steeds rechts moet "ophijsen" of beter moet "aangeven" aan rechts, daar is de kracht heel snel weg. Bij in- en uitstappen gooi ik alles los en daar maakt ze gretig misbruik van ;) Soms galoppeer ik ook met losse teugels (in de binnenbak alleen), vooral met warm weer, die hand zit altijd in een vuistje en zweet 5x zo erg, ondanks handschoenen en rubberen handvat glipt het teveel.
Als Fleur (mijn paardje) goed aan de teugel loopt, is het goed voor mijn hand en rug, maar eer ik daar ben.... ;) de stukken dat ze te lang loopt of loopt te trekken ga ik naar voren omdat mn ep arm ook een stuk korter is. Ze weet goed wanneer ze kan trekken en struikelen, dan ben ik mijn teugels kwijt en die kans grijpt ze vaak. Tis wel een fjord he.
Pffff...studeren, ben blij dat ik "klaar" ben! Ik las de tekst altijd eerst alsof het een tijdschrift was, gewoon bladeren en waar mn oog op viel, even lezen.
Over ogen gesproken, heb jij ook het Horner syndroom? Dat je oog aan de ep kant kleiner is?
Sterkte met je kids..hoe oud zijn ze? Hoe doe je dat met dragen en voeden toch??????

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:23

Ik heb dus ook een arm waar "men" weinig aan ziet. Ik kan mijn arm optillen tot net onder schouderhoogte, kan mijn arm niet helemaal strekken en mijn hand niet ophouden (vinden ze bij het uwv wel handig ;) ) Ik kan wel gewoon een hand schudden dus vandaar dat het de meesten ook niet opvalt. Ik draag ook niet graag korte mouwen omdat je dan de stand van de arm/elleboog/pols beter kunt zien.
Jeetje ik wist helemaal niet dat het zo door kon werken, dat tegen deurposten lopen leek mij meer een typisch geval van lomp gedrag en verklaarde ik op die manier.
Ik fiets overigens ook gewoon op een damesfiets, mijn stuur gaat gaandeweg altijd wel een beetje scheef staan maar dat hoort erbij, geen aanpassingen oid.
Kinderen oppaken en dragen ging goed. Ik werd er rechts wel iets handiger van, goed concentreren als je iets wilde pakken als je een kindje op je linkerarm had zitten en dan ging het meestal wel goed.
Tijdens mijn werk op de kinderopvang (babygroep) ging dat trouwens niet, na een half jaar zat ik in de ziekte wet omdat ik structureel mijn rechterschouder aan het uitrekken was (uit de kom aan het trekken) en dat gaf vreselijke pijnen. Die heb ik nu gelukkig niet meer.
Mijn paard heeft ook nog wel eens de neiging om die neus iets sneller naar voren te steken dan gepland en dat is niet echt fijn, ik ben er nu wel meer op bedacht dus het gebeurd steeds minder.
Zou jij geen stoffenteugels kunnen gebruiken en dan misschien je hand inpoederen met talkpoeder? Of een katoenenhandschoen aantrekken, lijkt me minder zweterig...
Hahaha ja zo lees ik ook. Niet handig als je de tekst ook echt moet onthouden dus ik moet regelmatig opnieuw beginnen :) :)
Mijn kinderen zijn 8 en 10 en toen zij klein waren had ik er geen baan naast. Mijn linkerarm heeft het wel zwaar te verduren gehad, de 2e huilde ook heel veel dus veel mee rondgelopen. Op een gegeven moment doe heel je lijf zeer van het tillen dat je niet meer weet hoe je wat nu moet ontzien dus het was niet anders.
Maar dat is ook wek de reden waarom ik weer studeer. Om te voorkomen dat ik mijn lijf weer overbelast qua werk wil ik mogelijkheden creeeren om een goede baan te krijgen waarbij ik langere tijd en met meer uren met plezier kan werken. Dit diploma (over 4 jaar) moet me in die richting gaan helpen....

Nou, de kids komen thuis, even een kopje thee zetten

Lisanne2409

Berichten: 123
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:31

Wow wat is mn topic ineens actief! :D Leukleuk! Zal alles even doorlezen haha.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:14

:)

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:54

Nou ik heb heeeeeeeeeeeeel wat bitten gezien bij het ruiterhuis en toch met lege handen naar huis!?! Het was gewoon te veel :? maar heb wat adviezen en dingen gezien, ook het Dangerbit, waarvan ik denk dat Fleur er gewoon doorheen loopt. We gaan morgen de zolder op bij de boer, die heeft van alles en dan maar uitproberen. Als er iets tussenzit wat in de bak werkt, wil ik deze week alleen naar buiten proberen, een stukje, denk ik. Twijfel nu al..haha. Zondag is een drukke dag hier in de Loonse en Drunense duinen.
Eén van mijn zusjes (adhdeetje wat praten betreft) wou op ponykamp en ik had met mijn grote mond gezegd dat ze bij mij mocht komen om te leren paardrijden, dus de afgelopen dagen heeft Fleur iemand anders "in haar mond" gehad. Ben benieuwd hoe ik morgen kan rijden.....alles maar over die mond, ik moet ook meer op mn kont gaan zitten en daar meer mee rijden!! Leuk dat je weer meeleest Lisanne! :j

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:21

Hahaha ja dat kan natuurlijk ook! Herken het wel hoor, zoveel lezen en informatie opzoeken dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zo blijf ik wat klooien met ons zadel. Ik rijd Akke met een Barefoot zadel en ondanks dat het naar mijn idee regelmatig niet 100% ligt loopt Akke toch braaf haar rondjes. Dat was met de diverse geprobeerde boomzadels echt wel anders dus we zoeken nog even door maar gisteren ook weer zo'n baalmoment. Het zadel is nu voorzien van een M pommel (kopijzer) en ligt hartstikke mooi op haar rug. De zitting ligt perfect horizontaal en bij het passen de kale pommel op haar rug vorige week paste het ook perfect. Het zadel schuift tijdens het rijden iets naar achteren (ik leg het dus waarschijnlijk iets te ver naar voren) maar nog steeds horizontaal. Nu zadelde ik gisteren af en zag ik toch 2 droge strepen naast haar schoft, verder alles nat onder het zadel. Heeft de pommel tóch zitten duwen. Daarna alsnog weer de L pommel gepast en die lag nu weer goed. Zit een week tussen!! Morgen dus weer met de L pommel rijden want drukplekken is het laatste wat ik wil. Ervaring heeft echter geleerd dat het zadel weer wat naar voren kantelt met de bredere pommel en ook nog wat makkelijker naar achteren schuift.... whaaa!! Ik moet de oplossing dan gaan zoeken in de inlages denk ik maar ben als de dood at ik die per ongeluk verknip want dan heb ik nog niets... Maargoed, we zullen wel zien.
Heb je wel eens bitloos geprobeerd, misschien vind ze dat wel fijner...? Akke vond dat maar niets maar andere paarden lopen er weer heel fijn mee...

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: Erbse Parese Ruiters gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:11

Ik heb wel aan bitloos gedacht maar ben daar helemaal niet in thuis en ook de boomloze zadels weet ik niet veel van. Dat is iets vd laatste decennia denk ik, ik ben vorig jaar januari weer begonnen met rijden (2002 gestopt) en er zijn veel nieuwe inzichten en andere spullen! Ik rijd dus liever "ouderwets" zodat ik beter weet waar ik mee bezig ben. We zijn wel bezig met een gedragstherapeute waarmee we grondwerken en dat vinden we allebei hartstikke leuk, maar als ik het alleen moet doen, vraag ik me af of ik het wel goed doe, krijg een onzekere houding en Fleur ziet het gelijk en maakt er misbruik van ;) . Bij het ruiterhuis raadden ze toch een bit aan, omdat ze dat nu gewend is en het is "alleen maar" voor de buitenritten.
Moeilijk met je zadel.....hmm...maar als je het overal gaat opvullen/ wegknippen, is dat wel een oplossing? Ken je die corrector pads van Wow? (is wel voor onder boomzadels geloof ik). Is Akke nog jong en in de groei? Ik heb ook het idee dat mijn zadel niet 100 % stabiel ligt, hoewel Fleur lekker loopt, het komt misschien doordat wijzelf een beetje scheef zijn? Ik wil Fleur niet scheef maken, maar ik zit beter met mn ene beugel langer dan de andere!? (blijkbaar...want daar kwam ik vd week achter met de beugels verstellen voor mn zusje). Bij Fleur schijnt het wel zo te zijn dat hoe strengere en hardere methoden je gaat gebruiken, ze er meer tegenin gaat. Moeilijk... want ik wil haar best uitnodigen tot gewenst gedrag, maar ook op míjn tijd! En trekken aan het bit mag gewoon niet, als ik haar buiten lange teugel geef, is ze ook veel rustiger, anders wil ze de hele tijd voorop en loopt ze te drammen (kom ik bekaf thuis), maar soms heb je de teugels nou eenmaal nodig. Dan kan ik blijven trekken maar wordt het alleen maar erger van, ik trek haar wel eens om, maar altijd naar links en dat wist ze ook na 2 x. Ze is soms slimmer dan goed voor haar/ ons is :D hihi...