Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eefje_rudmer

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:15

ik geef al jaren een meisje met add les en herken je verhaal heel goed! ze rijdt ook gewoon de reguliere wedstrijden, dit ging niet altijd goed maar juist door het te doen overwon ze haar eigen angsten. Een tip, koop een oranje rozet, want een winstpunt zal lastig zijn in het begin en beloon hem zelf met die rozet of een beker. Dat helpt echt enorm! Zeg dat je trots bent en dat hij voor jou de nr 1 is!

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:46

Hoi,

Ik geef les op een stichting paardrijden gehandicapten en ik hoorde vandaag via dat bedrijf dat de fnrs nu nieuwe zogenaamde G proeven heeft ontwikkelt. Speciaal dus voor mensen met een handicap/beperking/stoornis. Binnenkort gaat het nieuwe proevenboekje in premiere. Dus misschien is dat wat voor hem? Je mag namelijk tijdens die proeven ook begelijden.
Denk als je even contact opneemt met de fnrs dat zij je er ook meer over kunnen vertellen.
Ik vindt het al in ieder geval al helemaal leuk dat die proeven er komen.
Succes ermee!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:49

Sowieso voor het oortje kun je met doktersverklaring enz proberen dispensatie aan te vragen bij knhs.
Om te "ttrainen" zou ik oefenwedstrijdjes doen of als leeftijd kan bixie?

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:17

Ik heb zelf ADHD.
Dus ik heb er ook veel moeite mee om me te concentreren.
Toch start ik 1 april mij 1ste offciele wedstrijd bij de WRAN(Dat is dus western, weet niet hoe het bij dressuur gaat)
daar geeft het geen enkel probleem

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:23

Ik heb ook ADD en rij wedstrijdjes op de manege en dat kan ik makkelijk aan
(wij hebben geen f proefjes, maar rijden zelf samengestelde proefjes). Dus ik denk ook dat er veel moet worden geoefend

Erwin89

Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-06-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:43

bij mij op de manege rijden mensen met verschillende beperkingen mee met de wedstrijden :j

Fayve
Berichten: 19
Geregistreerd: 23-01-14

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:10

Ik snap dat het lastig voor hem kan zijn om zich zo lang te concentreren, het niet goed kunnen onthouden van de proefjes is misschien wel deels te verhelpen met wat mnemonische technieken (trucjes om beter dingen te kunnen onthouden, google het maar eens). Verder helpt heel veel oefenen natuurlijk ook, als hij hierdoor wat zelfverzekerder wordt maakt dat ook al een wereld van verschil. Heel veel succes!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:14

Of je start gewoon niet op wedstrijden....
Lol in paardrijden lijkt me belangrijker dan wedstrijdjes rijden :o
Waarom 'prestaties'???

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:44

Bixies lijken mij heel geschikt voor je neefje.
tot en met 13 mag hij deze wedstrijden zeker starten en volgens mij kan je ook dispensatie aanvragen dat hij langer bixies mag starten.
zijn kindvriendelijke wedstrijdjes zonder al te veel druk, waarin begeleiden juist is toe gestaan, ideal dus in jullie geval.

veel succes!

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:48

Bixies lijken mij heel geschikt voor je neefje.
tot en met 13 mag hij deze wedstrijden zeker starten en volgens mij kan je ook dispensatie aanvragen dat hij langer bixies mag starten.
zijn kindvriendelijke wedstrijdjes zonder al te veel druk, waarin begeleiden juist is toe gestaan, ideal dus in jullie geval.
Vaak krijgen ook alle kinderen een aardigheidje en zijn er geen echte winnaars, maar winnen ze allemaal een beetje omdat ze een stempeltje krijgen, en met de stempeltjes kunnen ze dan weer een stapje omhoog. Ook doen ze vaak nog spelletjes, ook erg goed voor t zelf vertrouwen
veel succes!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:53

Ik heb ADD nooit ergens last van.
Ik rij los met muziek, en tijdens de proef zit iedereen in de kantine.

yvanna
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:30

Ik heb add maar kan me tijdens het paardrijden gewoon goed concentreren. en heb er ook medicatie voor. maar het is helemaal geen probleem om met add n wedstrijd te rijden:)

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:36

Even een heel oud topic ophalen.
Ik was namelijk even aan het kijken hoe de KNHS omgaat met ruiters die een "beperking"hebben en toch wedstrijden rijden.
Mijn jongste van 10 heeft ADD, een energie stofwisselingsziekte en mogelijk ASS.
Hij heeft nu ongeveer 2,5 jaar priveles en rijdt al een tijdje F proeven. Afgelopen keer werd hij zelfs eerste in de F3! Nu gaat hij door naar de F4.
Hij heeft 1x zijn promotiepunt niet gehaald maar ging hier heel goed mee om (een jaar geleden zou hij in tranen zijn uitgebarsten).
Toch kost hem zo'n wedstrijd enorm veel kruim. Door zijn ADD is hij snel afgeleid en krijgt niet altijd mee wat de voorlezer hem vertelt. Sommige juryleden rekenen hem daar dus aardig op af.
Van de ene kant ben ik er trots op dat hij toch zo de officiele wedstrijden weet te rijden maar van de andere kant merk ik ook dat het steeds moeilijker wordt omdat het niveau steeds hoger wordt.
Zou het zinvol zijn om toch eens met de KNHS te bellen of zullen voor hem dezelfde regels gelden als voor een "normale"ruiter?
Hij vindt wedstrijden nu nog heel leuk maar ik denk dat het tegen gaat vallen wanneer hij steeds zijn promotiepunt niet haalt omdat hij de concentratie niet kan opbrengen.