Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:58

Meestal ballen, we hebben een softe voetbal, wat tennisballetjes, jongleerballen (die stuiteren niet en zijn dus handiger om ergens in te gooien) en een zelfgenaaide bal die wat moeilijk is uit te leggen maar bestaat uit losse driehoekjes die je haaks op elkaar naait. Gevolg is dat het een bal is die heel makkelijk vangt en vasthoudt.

We gooien trouwens ook wel eens met ringen, maar meestal niet naar de kegels :) En ik ben een hippe dobbelsteen aan het knutselen :)

Annemaria koekoek: alle ruiters op een korte zijde, de instructeur loopt voor ze uit naar de overkant en roept 'annemaria .... (pauze) koekoek!' en kijkt dan om. Op het moment dat er omgekeken wordt moet je stilstaan, zolang de persoon niet kijkt kun je stappen.

Edit: lycil was me voor :)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:09


lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:33

Oh wij hebben ook wel eens soort lichte variant van schrikcursus gedaan met zeil en balkjes en opdrachten voor de ruiters. Wel met de rustige paarden natuurlijk maar vonden ze helemaal geweldig!

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:43

Wat ik me trouwens afvraag - zijn er ook spelletjes en oefeningen die veel gebruik maken van ritme? Paarden geven natuurlijk geweldig duidelijk een ritme door - maar doen jullie daar wel eens wat mee?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:27

Ik geef drie ( redelijk zware) gehandicaptenlessen, en heb een zorggroep van 10 kinderen. Ik werk elke dinsdag op een soort gehandicapten manege in combinatie met een manege welke lessen verzorgt aan kinderen uit armere milieu's, of kinderen de kans geven deze sport uit te oefenen. Geloof dat het is ontstaan als hulpvraag toendertijd toen de vuurwerkramp van Enschede was geweest.

Deze zorggroep zijn leerlingen uit alle andere lessen van deze stal, die niet meekomen door angst bij paarden, motoriek of bv faalangst of bepaalde karaktereigenschappen.
Altijd een uitdaging om weer creatief te zijn met alle verschillende problemen waar ze mee kampen, en gisteren stond dus in het teken van samenwerken en op elkaar letten. Oftewel.. Pas de deux rijden!!!
Erg leuk, kids hadden er best lol in. Wel her en der wat botsingen ( :+ , ze zitten niet voor niets in deze groep natuurlijk) maar het had absoluut resultaat. :D

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:55

Ik heb vandaag ons filmpje gezien waarbij we de manege laten zien.
Ik hoop hem binnenkort hier te kunnen plaatsen :D.

Misschien wel als topic, al weet ik niet of ik dat durf met alle meningen hier op bokt. We doen ons best, maar er zijn altijd genoeg verbeterpunten.
Maar ik weet ook dat er heel veel mensen het interessant vinden, dus ik denk er nog even over na.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-06-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:00

Mijn moeder is vrijwilliger bij Daelzich.t manege De H.uif
Help ik ook weleens mee als er een vrijwilliger niet kan want vind het jammer om dan die persoon te laten afbellen.
Deze mensen kunnen helaas geen spelletjes doen op de paarden maar ze vinden het gewoon geweldig om op een paard te zitten en als het mooi weer is gaan we buiten lopen en anders in de binnenbak.
Voor sommige mensen zijn er 4 vrijwilligers nodig om te kunnen paardrijden dus ik vind het super dat er nog meer mensen zijn die dit doen.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:27

Mjetterd schreef:
Ik heb vandaag ons filmpje gezien waarbij we de manege laten zien.
Ik hoop hem binnenkort hier te kunnen plaatsen :D.

Misschien wel als topic, al weet ik niet of ik dat durf met alle meningen hier op bokt. We doen ons best, maar er zijn altijd genoeg verbeterpunten.
Maar ik weet ook dat er heel veel mensen het interessant vinden, dus ik denk er nog even over na.


Als je toestemming hebt van de mensen op de film zou ik het zeker plaatsen! Is alleen maar super interessant en leuk voor andere bokkers om te zien, en mochten ze commentaar hebben kun je daar alleen maar van leren denk ik altijd :) Ik ben in elk geval heel benieuwd naar je filmpje!


Ik had gister mijn eerste dag als vrijwilligster! Ik was van te voren wel zenuwachtig over hoe het zou zijn, maar het viel reuze mee! Ik kon wat meehelpen in de stallen, en heb meegelopen (naast de begeleider) met een buitenrit. Het was echt geweldig om de kinderen te zien genieten op het paard. Daar zou ik het helemaal voor doen, wauw :D Helaas vond ik de sfeer iets minder… Het grootste gedeelte van de jongeren die er rondlopen zijn stagiaires tussen de 14-17 jaar, die min of meer verplicht daar zijn. Hierdoor is er best wel een 'ik zou nu al naar huis willen' sfeer, terwijl ik daar als een enthousiaste idioot sta te genieten en alles helemaal leuk vind :') Maar goed, dit was mijn eerste dag en ik oordeel misschien te snel. Ik ben in elk geval heel benieuwd hoe het volgende week zal zijn!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:25

xIrlijn schreef:
Mjetterd schreef:
Ik heb vandaag ons filmpje gezien waarbij we de manege laten zien.
Ik hoop hem binnenkort hier te kunnen plaatsen :D.

Misschien wel als topic, al weet ik niet of ik dat durf met alle meningen hier op bokt. We doen ons best, maar er zijn altijd genoeg verbeterpunten.
Maar ik weet ook dat er heel veel mensen het interessant vinden, dus ik denk er nog even over na.


Als je toestemming hebt van de mensen op de film zou ik het zeker plaatsen! Is alleen maar super interessant en leuk voor andere bokkers om te zien, en mochten ze commentaar hebben kun je daar alleen maar van leren denk ik altijd :) Ik ben in elk geval heel benieuwd naar je filmpje!




We hebben het filmpje juist gemaakt (laten maken) om te publiceren :).
Om bijvoorbeeld te gebruiken als promotie/informatie materiaal.

Ik ben het helemaal met je eens dat we kunnen leren van commentaar, maar ik wil niet dat de manege hier straks als slecht te boek staat :').
Al zal het zo erg niet zijn.

Eerder plaatste ik een foto topic met onze aangepaste menkar. Hierbij kwam het commentaar: waarom hebben de menners geen cap op.
Daar hadden wij nooit bij nagedacht en ik heb dat toen in het bestuur gegooid.
Van daaruit is de beslissing gekomen dat cliënten die mennen een cap op moeten en dat het voor de vrijwilligers die mennen eigen verantwoordelijkheid is.
Ik denk dat er nu dus zeker mensen over zullen vallen dat de vrijwilligers geen cap op hebben bij het men stuk in de film.
En dan worden er weer met termen als 'onverantwoord' e.d. gegooid.

Ik wil alles heel graag uitleggen en toelichten als er vragen komen.
Maar ik heb er weinig zin in om straks de manege te moeten gaan verdedigen :').

Maar ik maak mij er vast te druk om :P. Het filmpje komt sowieso in dit topic. Zodra onze icter heeft uitgevonden hoe hij het dvd bestand kan overzetten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:30

Xlrlijn, wat leuk dat je je eerste dag had *D! Klinkt super.

Helaas zijn er inderdaad soms stagiaires die met zo'n instelling rond lopen. Maar er zijn gelukkig ook heel gedreven stagiaires :D!
Ga je volgende week zaterdag weer?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:25

Ik snap het Mjetterd :) Kan me dat topic inderdaad nog herinneren, toen vond ik het vooral super gaaf dat jullie zo'n kar hadden haha. Maar je moet doen wat je zelf wilt, en als je liever geen commentaar hebt dan is dat natuurlijk ook prima! Ik vind het allang leuk dat je het filmpje wel in dit topic wilt zetten :D

En zeker! Ik ga de komende drie weken sowieso nog, en dan heb ik een gesprek hoe we er wederzijds over denken en of ik door wil/mag gaan :) Dus ik kan nog even meekletsen hier!

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:50

Zo, mijn tweede keer zit er op! Het was een stuk leuker dan de vorige keer :D Het niveau van de kinderen blijkt heel gevarieerd te zijn. Waar ik vorige week mee liep met twee kinderen die toch wel zwaar meervoudig gehandicapt waren, ging ik vandaag mee met twee kinderen die aan één stuk door aan het kletsen waren en al redelijk zelfstandig reden (en zelfs een stukje draf ging ze goed af). Erg leuk! Ook begin ik het systeem wat meer te begrijpen: wanneer wat moet gebeuren en hoe. Dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijker :) Kortom, ik kijk uit naar volgende week!

Hebben jullie nog leuke verhalen? :D

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:03

Leuk dat je zo enthousiast bent Irlijn, ik kan mijn nog wel herinneren van toen ik nog een meisje was van 11 en ik geen flauw idee had wat ik moest doen :').
Wij hebben ook veel jonge kinderen die lekker kletsen en het heel gezellig hebben, leuk is dat!
Op dit moment loop ik altijd met een meisje van 6 wat niet praat en waarmee ik lastig contact krijg.
In het begin sprong ze altijd van het paard af en trok ze de manen van het paard eruit. Nu doet ze dat al niet meer, dat geeft voldoening, als je je eigen ruiter vooruit ziet gaan.

Ik heb nog wat leuks te vertellen, ik ga na de zomervakantie op maandag de lessen geven *D!

Verder ben ik vandaag op de manege geweest, wij hebben morgen de landdag (zie onderschrift). Vandaag de paarden gewassen en alle spullen ingepakt. Het is altijd een hele bezigheid om alles voor elkaar te krijgen en klaar te maken, maar morgen maakt dan alles weer goed :D!
Morgen om kwart voor 6 op de manege om de paarden te voeren en dan om half 7 de paarden op de trailer laden.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:05

Ik help nu ook vaker bij de manege :P Heb nu geen school meer dus wanneer ze nodig hebben kom ik een dagje helpen, vind het nog steeds erg leuk :D Vind het sowieso ook lekker om gewoon hele dag lekker buiten te zijn en bezig te zijn. Hier indd ook erg verschillende niveaus van de kinderen/ruiters. Had eergisteren ook een klein meisje die aan een stuk door kletste xD Die kwam ook al tijdens het opzadelen kijken bij de paardjes :P
Die was ook erg stoer xD Denk dat ze 6/7 jaar was ofzo (zat in groep 3) , liep ze daar met dr knuffelbeer rond, ging ze in de stal bij de pony die ik aan het zadelen was, maar die was beetje lomp aan het doen, dus ik zei zo tegen em, doe voorzichtig he! Zegt dat meisje (met dr knuffelbeer in dr armen) : 'Oh ik kan het wel aan hoor! ;) ' :+ :D

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:35

Leuke verhalen hier allemaal! Ik wil me hier ook even melden.
Ik ben nu alweer 4 jaar vrijwilliger bij een stichting die paardrijlessen voor mensen met een beperking verzorgt. We hebben elke zaterdag 2 lessen van 3 kwartier. Ik vind het erg leuk werk om te doen, en vooral nu ik er wat langer rondloop merk ik dat de ruiters mij ook herkennen en waarderen, en dat het mij ook beter lukt om met iedereen om te gaan. dat vind ik wel heel leuk! Vandaag had ik een erg mooi moment met een vrouw die daar al veel langer rijdt als dat ik er ben. Zij heeft vroeger een ongeluk gehad waardoor ze bijna geen kracht meer heeft in 1 kant van haar lichaam. Ik was er al 2 weken niet geweest, en nu mocht ik dus met haar lopen. Normaal heeft ze moeite met been geven waardoor ik er meestal een zweepje bij pak om haar iets te helpen, maar ik merkte dat ik het zweepje bijna niet meer nodig had. Ook draven ging erg goed, dus ik vroeg aan haar of ze sterker was geworden in haar benen, omdat het dus zo goed ging. Toen zei ze ook dat ze dat heel leuk vond om te horen en dat het dus ook daadwerkelijk erg goed ging. Later zei ze ook nog een paar keer dat ze het zo fijn vond dat ze weer steeds beter kon rijden (ze heeft voor haar ongeluk altijd gereden) en dat ze het ook heel erg fijn vond dat ik er weer was en met haar liep, zeker nu het dus zo goed ging. Dat vond ik echt heel erg leuk.

xVultures
Berichten: 156
Geregistreerd: 29-03-12

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:32

Gister was het eindelijk weer zo ver! de Landdag, dit keer in enter. een regionale wedstrijd waar gehandicapten met hun vereniging aan mee kunnen doen. Ik ging mee om daar te helpen. ik heb een ontzettende gezellige dag gehad met de andere vrijwilligers en ruiters/amazones. Elke ruiter mocht een individuele proef doen, en we hadden 2x een 3 tal, 1 x voor de jury van de landdag ( Frank Hosmar ) en 1 x voor de jury van onze vereniging. van alle verenigingen is onze vereniging met het 3 tal 5e geworden.

Nog meer mensen die bij de landdag zijn geweest?

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 06:46

Nee. Wij hebben zondag onze eigen 'landdag' georganiseerd. Zodat ook de liftruiters en de menners mee kunnen doen.

xVultures
Berichten: 156
Geregistreerd: 29-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:28

lemanthia schreef:
Nee. Wij hebben zondag onze eigen 'landdag' georganiseerd. Zodat ook de liftruiters en de menners mee kunnen doen.


Toen ik daar was dacht ik nog: "hoe doen ze dat met mensen die met de lift te paard moeten? "
Maar dat kan dus niet daar.. zouden ze iets aan moeten doen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:57


Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:21

Wat een goed filmpje zeg! Mooi en duidelijk over wat jullie er allemaal doen.

jaleesa89

Berichten: 517
Geregistreerd: 15-07-14
Woonplaats: Boven stal :D

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:12

Ik heb vroeger op zaterdag altijd geholpen tijdens de gehandicaptenles. Er was een client en die wou altijd dat ik met hem mee liep, zodra die uit de taxi kwam ging die al op zoek en moesten we samen Beau poetsen. Nu nog als ik hem tegen kom herkent ie me en wordt ie helemaal enthousiast. Ik vond het helpen bij die lessen altijd heel leuk want je deed de mensen er zo veel plezier mee.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:45

Ik schop dit topic maar weer eens omhoog, omdat ik heel benieuwd ben wie er nog steeds vrijwilligerswerk doet :D

Ik help ondertussen al bijna een halfjaar mee op een manege voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Ik vind het steeds leuker worden en voel me er ook steeds meer op mijn gemak. Ik heb tot vorige week altijd met kinderen gewerkt die toch wat zwaarder gehandicapt waren, maar de komende twee maanden help ik mee op een dag waar kinderen wat lichtere handicaps hebben en soms zelfs al zelfstandig kunnen rijden. Super gaaf om te zien dat dat met wat kleine aanpassingen allemaal mogelijk is!

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:49

Hier nog steeds hoor!

Een van de ruitertjes presteerde het om met handen op z'n oren en ogen dicht op een pony te zitten, dekje, geen beugels, terwijl die pony over ongelijke grond stapte. Wat een vertrouwen en wat een balans!

lovesxroom
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:51

ik heb een jaar lang elke week paardgereden met gehandicapten, erg leuk om te doen :)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:54

Wat bijzonder Shadow! Dan moet je inderdaad echt het volste vertrouwen hebben in je paard (en begeleider), knap dat hij dat durfde, en super dat het ook nog eens goed ging. Hoe lang help jij ondertussen al mee?

En leuk lovesxroom! Reed je dan echt op het paard, of hielp je vanaf de grond?