Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-09 18:03

Zijn er mensen die met 1 hand rijden? Wat zou de beste methode zijn? Iemand ervaring?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!


ch_ntii123
Berichten: 2012
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:06

Je heb een soort beugel die je vast kan maken aan het bit, een vriendin van mij rijd daar ook mee, een soort blindegeleide beugel (snap je t?:P)

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:07

Interessant... ik volg even.
Ik heb zelf geen idee hou je het doet, ik denk dat je best een 'handige' hand nodig hebt hiervoor... of 1 teugel aan het zadel?

"Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens."

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:08

Wij hebben op onze stal een meisje die maar 1 arm heeft. Zij rijdt met 1 hand.
Het is wel een westernmanege, maar het zou ook gewoon met een 'engels' paard moeten kunnen.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:13


Mabeth na 346 dagen bevallen van een merrieveulen

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-09 18:15

Ik merk namelijk dat mijn evenwicht is veranderd, ook al met gewoon lopen ik wil dus zoziezo zonder zadel, dan kan ik me eraf laten glijden mocht hij "raar" doen. @ ch_nnt zou je daar een foto van kunnen maken? Mag via pb natuurlijk maar zou het graag zien!
Teugel om mijn arm draaien is geen optie, dat zou veel te pijnlijk zijn.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:31

Waar ik stageloop hebben ze een speciale teugel die je met 1 hand kunt vasthouden..

12-04-2023 Kiwi <3

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-09 18:43

superliesje, zou je me daar een foto van willen maken? Hartstikke bedankt!

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

anjaatjuh
Berichten: 258
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:47

ik hou gewoon me teugels in 1 hand :+

Express-o Pb Zizi-Top x Turbo Magic
Ollie me lieve eigenwijze knollie

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:15


chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-09 19:36

Winnie echt super bedankt! Hier kan ik echt wat mee. Enig idee waar je die zou kunnen bestellen?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:37

Ja dat bedoelde ik ook! gewoon 2 teugels met een stokje ertussen zodat je met 1 hand beide teugels kunt 'besturen' :)

12-04-2023 Kiwi <3

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:39

western rijden ze met een hand........... het principe van wijken voor druk :)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-09 19:40

Ja het ziet er ideaal uit! Nu nog zien waar ik zoiets kan laten maken of bestellen

@ kiwiko dan zou ik mijn paard totaal moeten "omgooien" kwa rijden, iets wat mij nu niet gaat lukken maar had daar ook al aan gedacht. Op zich gaat het wel zo, maar wou vooral kijken wat er verder voor mogelijkheden zijn.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:57

Je kunt een eenhandsteugel gebruiken, maar het principe van neckreining zou wel makkelijker zijn, en ik denk dat je daar uiteindelijk ook fijnere hulpen mee kunt geven. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Anoniem

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:06

Ik rij met 1 hand (heb links een prothese waar ik ook gewoon mee kan rijden hoor), maar rijd de laatste jaren western. Maar... als ik een engels gereden paard bv mee naar buiten neem, dan rijd ik die ook gewoon met 1 hand en dan is er ook niks aan de hand. Een netjes gereden dressuurpaard wijkt ook voor druk, en is met de teugels bv kruislings door je hand ook prima te rijden.

Maar die teugel met stokjes ertussen wordt ook veel gebruikt. Kwestie van proberen wat je zelf het fijnst vindt dus.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:10

In het rijden a la vaquera wordt ook uiteindelijk gereden met één hand.
De besturing is nog altijd gelijk. Bij jet aanleren heb je een platte hand waarbij de linkerteugel onder de pink doorgat en de rechterteugel bij de duim en wijsvinger te houden.
Dit is heel kort uitgelegd, maar wie weet leuk om eens mee te experimenteren.

Afbeelding

Een indruk met 4 teugels.

Doordat je de hand plat houdt ipv rechtop kun je behoorlijk wat sturen.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:32

Paardentango schreef:
De besturing is nog altijd gelijk.

Gelijk aan wat precies? Ik vind persoonlijk dat er nogal wat verschil is tussen eenhandig en dressuurmatig tweehandig sturen, het zijn voor mij echt twee verschillende technieken die hele andere dingen vragen qua gevoel, houding etc. Eenhandig ligt mij trouwens absoluut, ik vind het leuk en zou me er best meer in willen bekwamen. Maar het is voor mij in elk geval helemaal niet hetzelfde als met twee handen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:39

Gelijk aan de normale besturing van paarden Shadow.
Dus linkerteugel aantreken, hoofd naar links, paard ook, rechterteugel aantrekken hoofd naar rechts, paard ook.

Precies contra de cowboys, oftewel op zijn Europees.
In het oude militaire paardrijden is de besturing idem. Handig met parades, paukenpaard etc. Alleen moet je het paard wel een beetje leren op je zit te luisteren, het is een erg leuke weg en je krijgt er een fijngevoelig paard mee.
;)

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:01

Paardentango schreef:
Gelijk aan de normale besturing van paarden Shadow.
Dus linkerteugel aantreken, hoofd naar links, paard ook, rechterteugel aantrekken hoofd naar rechts, paard ook.


Hmmmm. Ik geloof dat mijn instructeurs het niet op prijs stellen als ik het op die manier doe :)

Citaat:
In het oude militaire paardrijden is de besturing idem. Handig met parades, paukenpaard etc. Alleen moet je het paard wel een beetje leren op je zit te luisteren, het is een erg leuke weg en je krijgt er een fijngevoelig paard mee.
;)


Prima dat het leuk is, ik zal dat niet tegenspreken, maar jij zei dat het hetzelfde is... en dat is het niet :)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:06

Da's mooi, dan doe je het lekker niet :-)

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:58

Paardentango schreef:
Da's mooi, dan doe je het lekker niet :-)


Daar gaat het toch helemaal niet om? Ik doe het wel, en met plezier :) Maar de TS heeft er niet zoveel aan als je zegt dat het 'hetzelfde' is en nog minder aan dingen als paukenrijden en dergelijke, want dat was haar vraag niet echt :)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-09 17:07

Alle opmerkingen en tips zijn meegenomen. @ paardentango, bedankt voor de foto, lijkt me best handig zo. Hoe kan ik nijn pony dit het beste aanleren? Ik heb geen rijbak tot mijn beschikking.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:20

Het lukt mij af en toe niet om met twee handen te rijden, dan rijd ik volgens het Achenbach systeem. Ik heb dat indertijd geleerd bij het mennen, maar ook al rijdt het met twee handen 'lekkerder'. Achenbach is goed toepasbaar, ook onder het zadel.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:42

Het Zuid Europese rijden heeft inderdaad vrij veel overeenkomsten met het Achenbach systeem, dat klopt. Alleen heb je als ruiter natuurlijk heel veel exraatjes wat je met aangespannen rijden weer niet hebt.

Je stem, je gewicht, je benen, direct belonen (aai of kriebel) als iets lukt noem maar op. Allemaal hulpen erbij.

Wat ik zelf graag deed, en nog doe, is op een stille weg of pad een beetje zigzaggen. Het zal niet in één keer allemaal lukken, maar je hebt er vreselijk veel lol van als het wel lukt. Ook een volte rijden zet paard en mens gelijk goed. Gewoon rustig aan beginnen. Op de een of andere manier wordt alles dan vanzelf kleiner, waarmee ik je hulpen bedoel. Paarden vinden het meestal ook wel leuk.

Met de platte hand heb je zeker genoeg om wat mee te zig zaggen. Je andere hand is erbij voor het geval je moet helpen om iets duidelijk te maken.
Gewoon blijven doen wat je altijd deed, maar nu met een klein extraatje erbij, weer wat nieuws om aan te werken. Oefenen, en een beetje wennen aan de 'nieuwe' teugelvoering.

(Op de foto, weinig verhullende winterfoto ook := , rij ik alleen wel met vier teugels. Dat hoef je niet ook zo te doen, want dan heb je ineens je handen letterlijk VOL)
Hand naar links, rechterteugel wordt korter, links 'staat toe' en het paard buigt rechtsom.
Hand naar rechts, linkerrteugel wordt korter, rechterteugel staat toe en het paard gat linksom.

In de praktijk is dit even wennen, voor paard en mens, maar het is zonder meer redelijk eenvoudig om te leren omdat het eigenlijk hetzelfde is.
Als alles echt goed gaat kun je de hand meer rechtop houden. Da's voor sjiek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers