Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:34

Niet dat ik weet!

spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:36

Hebben we ook naar gezocht ,maar niet gevonden .



Miss zelf een pagina opzetten terorita?

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:38

keshia schreef:
Niet dat ik weet!


Kon ik idd niets over vinden.

Weet niet of er daar meer zijn die daar behoefte naar hebben.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:00

Ja hoor een pagina om samen te praten en wedstrijden te delen lijkt me leuk en handig!

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:53

Ik heb samen met vriendinnen op Facebook een chat groep voor mensen die een beperking hebben. Willen jullie hier anders toegevoegd worden? Een heeft een dwarslaesie andere crps in stomp van geamputeerde arm ander heeft botkanker gehad en hierdoor korter been. Hele diverse groep maar zijn altijd heel begripvol naar elkaar.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:56

Ik ben zelf geen fan van facebook, als ‘privacy’ de reden is.
Er wordt daar ook meegelezen, niet alleen binnen een groep, je gegevens worden verkocht.

Maar als er genoeg animo voor is dan kan je natuurlijk zo een groep aanmaken.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:00

Ja dat klopt natuurlijk wel myca maar met whats app heb je dat ook al. Even als andere social media.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 15:19

Zo is het inderdaad Laura, helaas...

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:43

Myca schreef:
Ik ben zelf geen fan van facebook, als ‘privacy’ de reden is.
Er wordt daar ook meegelezen, niet alleen binnen een groep, je gegevens worden verkocht.

Maar als er genoeg animo voor is dan kan je natuurlijk zo een groep aanmaken.


Dat klopt, maar op Facebook kan ik wel zelf bepalen wie van mn "vrienden" berichten van mij, wel of niet kan lezen. En Een groep op Facebook niet openbaar. Dan kan er buiten de leden ook niemand mee lezen.
Is natuurlijk ook persoonlijk.
Hoe heet die groep @laura

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 21:14

Ik begrijp aan de ene kant de behoefte aan privacy wel, dan moet je bij elkaar gaan zitten.
Alles wat je op internet zet is zo lek als een mandje.

Ik houd het zelf liever openbaar, dan kunnen lotgenoten elkaar makkelijk vinden.
In een besloten groep gaat dat effect verloren, dat zou ik jammer vinden.

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:09

Daar heb je ook een punt Myca, anderen met soortgelijke issues kunnen helpen is ook fijn.
Heb daar zelf ook naar bij gehad.maar soms komen er best pittige /persoonlijke dingen aan bod. En schrijf je soms ook dingen op zonder er bij na te denken dat alles openbaar is. Juist omdat erover schrijven vaak ook een uitlaat kan zijn.
Ik heb omdat de breuken in mijn lijf vrij uniek waren, niet of nauwelijks info/ lotgenoten kunnen vinden. Uiteindelijk een pagina over een soort gelijk probleem. Kwa pijn klachten. Ik heb daar veel onbezorgd mn "hart " kunnen luchten.
En niet achteraf gehoord :wat las ik nu toch weer.

Maar ben ook lang niet op bokt geweest. En verder dan dit topic zal ik denk ik ook niet gaan. Tis voor mij kwa mindervalide zijn. Ook echt allemaal nieuw. jullie zijn miss al "profs" kwa dealen met je "probleem"
Ik heb soms best moeite met mn lijf. Het heeft me enorm veranderd. Volgens mn naasten die erg dicht bij me staa heeft het me fysiek maar ook mentaal veranderd.

Maar goed als het weer meewerkt en mn rijbaan droog is en blijft, hoop ik zeer binnenkort op mn knapperd te stappen. We hebben een hoge stevige opstap (ladder) aangeschaft.
Andere rijbroek. Mn ouden kreeg ik enorm pijn bij mn heup..dus nu één aangeschaft met hoge band.
Hopelijk bij deze geen last.

mercedes23

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:10

Hoi allemaal,

Ik ben Mercedes en ben 8 december bij de kwalificatie keuring van de knhs geweest.

Ik heb de volgende dispensatie gehad:

Doorzitten / lichtrijden naar keuze.
Aangepaste teugels (lussen teugel)
Stang en trens met elkaar verbonden
Communicatie systeem (oortje)
Rijden met zweep
Bokriempje

Ik moet nog terug naar het ziekenhuis om door een neuroloog gezien te worden om in aanmerking te komen voor een grade.

Ik heb het syndroom van Ramsay Hunt.
Voor de leek: het is gordelroos op je hersenen.
Ik ben a.o doof aan rechter oor.
Mijn evenwicht orgaan rechts is stuk.
Daardoor heb ik evenwicht problemen.
Omdat die virus zich verspreidt heeft in mijn ruggenmerg heb ik kracht verlies in armen en benen tijdens inspanning.
Moeite met impuls verwerking.

Er is nog een hele waslijst aan andere mankementen maar van deze heb ik het meeste last met paardrijden.

Ik rij nu reguliere wedstrijden.
Ik ben nu Z1+5 en train op Z2 / ZZL niveau.

Omdat we vaak verkeerd begrepen worden in de sport door andere en het moeilijk is om uit te komen voor je eigen mankementen en ik het heel moeilijk vind om mezelf als minder valide te zien en moeite heb dit te accepteren.

Omdat is weinig te vinden valt over aangepast sporten en para dressuur lees ik graag met jullie mee in deze topic

Vriendelijke groet,
Mercedes

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:24

Welkom mercedes wat heftig om te lezen waar je allemaal tegen aan loopt. Super goed dat je regulier zo hoog traint en rijd.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 09:00

Welkom Mercedes, je hebt het wel voor je kiezen gekregen!

Ieder mens is natuurlijk weer anders, ik herken de moeite met het accepteren van je handicap.
Dat ik bijvoorbeeld ineens alleen nog maar op mijn paard kon via een opstapje, gaf me het gevoel dat ik een oud omaatje met een rollator was.
Als ik er eenmaal op zat voelde ik me minder gehandicapt dan op de grond.

In mijn dromen was ik weer gewoon gezond en dan besefte ik me ‘s ochtends weer dat ik nooit meer de oude zou worden. Het leek wel of het nog niet helemaal was doorgedrongen.
In de loop der tijd is dat wel gekomen, maar ik heb nog mazzel als ik dat vergelijk met sommige verhalen van jullie.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:20

Welkom Mercedes, heftig verhaal zeg. Je klachten bij het rijden komen redelijk met die van mij overheen, we hebben dan ook dezelfde dispensaties gekregen afgelopen zaterdag zo te lezen. Met die verklaring van een neuroloog zul je denk ik dan ook wel grade 4 toegewijsd krijgen. Blijf je wel nog lekker gewoon starten of word dat al heel lastig?

Het accepteren is inderdaad een dingetje... ik vraag me uberhaupt af of ik dat ooit echt ga doen.

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:27

Welkom mercedes, heftig "verhaal" respeckt ,
Ik lees hier best behoorlijk pittige "kwalen"
Maakt best veel indruk moet ik zeggen.

Myca, je verhaal wat de rollator
Herkenbaar maar ook mijn werkelijkheid. Hoe ongelukkig ik me voelde met dat ding, het herkenbare gevoel , ik ben toch geen oud wijf, ik red me wel met mn krukken.. komt tijd komt verstand zeg ik maar. Dat ding is zo handig! kan lange stukken mee lopen, er op steunen,zitten.
Onder tussen ben ik trots op mn rollie.
Maar na het lezen van jullie ervaringen kwa keuring , maak ik me niet meer zo druk. Kwa rijden geeft het me hoop, en durf ik daar kwa toekomst ook wel positiever tegen aan te kijken.
Voor dat stukje mijn dank voor het delen van jullie "leed"
Ik kan weer genieten van mijn paard . Dat heb ik lang niet gekunt. Omdat ik niet wist of ik er ooit nog wel mee zou kunnen rijden.
En heb lange tijd een knoop in mn maag gehad mee verkoop van Harley. Wat moet ik er mee als ik er toch niets mee kan...leuk dat hij fijn gaat bij mn bijrijders, maar moet ik een paard aanhouden voor mn bijrijders, ppfff.
@spatie . Toch bedankt dat je me op dit topic hebt gewezen

mercedes23

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Lisse

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:45


PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:13

Hoi, ik ben ook bezig met mijn zoektocht naar een geschikte lussenteugel. Er is maar bar weinig informatie te vinden in NL vind ik. Je komt al snel uit bij de standaard jachtteugel maar dat is ronduit een rotding. Standaard is nooit op jouw situatie toegespitst en dus niet goed genoeg. Het verbaast mij dat er zoveel aandacht is voor dispensatie in de sport maar zo weinig bedrijven/webshops die aangepast materiaal aanbieden.

Ik heb een schoenmaker gevonden bij mij in de buurt die mij wil helpen te kijken naar een oplossing. Ik ga morgen mijn teugel ophalen. Ze heeft lusjes gezet op een normale webband teugel. Maar ik weet nog niet of het goed zal zijn. Ik heb een grote merrie van 6,5 jaar oud en wil binnenkort gaan starten met haar.
Ik heb ernstig lymfoedeem aan mijn linkerhand waardoor ik verminderde kracht, gevoelsstoornissen en bewegingsbeperking heb wat erg lastig is met rijden. Mijn hand kan ik nIet sluiten en mijn vingers slaan “dood” tijdens het rijden.
Jouw link zit er goed uit Mercedes, ik ga ook eens op hun site kijken want die lussenteugel ziet er een stuk beter uit!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 21:29

Ik heb indertijd een geschikte lussenteugel bij Ooteman gekocht. Er staat geen merk op, maar het is een fijne soepele teugel. Later heb ik er nog eentje besteld bij een andere ruitershop, maar dat is een stijf vervelend ding. Je moet ze echt voelen, op een plaatje is het lastig om te beoordelen of het geschikt is.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:05

Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met H.arm van E.rp van de knhs. Hij regelt alles rondom de paradressuur, of anders een mailtje sturen naar de dvb foundation, die weten er vast alles van!

mercedes23

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:40

PinkyPie schreef:
Hoi, ik ben ook bezig met mijn zoektocht naar een geschikte lussenteugel. Er is maar bar weinig informatie te vinden in NL vind ik. Je komt al snel uit bij de standaard jachtteugel maar dat is ronduit een rotding. Standaard is nooit op jouw situatie toegespitst en dus niet goed genoeg. Het verbaast mij dat er zoveel aandacht is voor dispensatie in de sport maar zo weinig bedrijven/webshops die aangepast materiaal aanbieden.

Ik heb een schoenmaker gevonden bij mij in de buurt die mij wil helpen te kijken naar een oplossing. Ik ga morgen mijn teugel ophalen. Ze heeft lusjes gezet op een normale webband teugel. Maar ik weet nog niet of het goed zal zijn. Ik heb een grote merrie van 6,5 jaar oud en wil binnenkort gaan starten met haar.
Ik heb ernstig lymfoedeem aan mijn linkerhand waardoor ik verminderde kracht, gevoelsstoornissen en bewegingsbeperking heb wat erg lastig is met rijden. Mijn hand kan ik nIet sluiten en mijn vingers slaan “dood” tijdens het rijden.
Jouw link zit er goed uit Mercedes, ik ga ook eens op hun site kijken want die lussenteugel ziet er een stuk beter uit!


Hoi Pinky pei,

Dit is dezelfde lussen teugel die Sophie Wells (lid van Engelands para dressuur team) gebruikt.

Ik had even gegoocheld naar lussen teugel en er is in Nederland bar weinig over te vinden.
Dus kwam op deze site uit uk tegen.

Heb wel van horen zeggen dat je bij ruitershop de kroo ook iets van lussen teugels kan vinden maar weet niet of dat dan over die jacht teugels gaat.

Ik ga nog even contact met hun opnemen.
Ik mag ook verbinding tussen stang en trens gebruiken maar dat ik combinatie met een lussen teugel vind is denk helemaal moeilijk.

Als ik iets vind hou ik jullie op de hoogte.

Groetjes Mercedes.

Jet

Berichten: 11983
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:06

Hoi allen, ik lees al een tijdje mee, omdat ik jaren mensen met een beperking heb begeleid en er aan heb lesgegeven. Ik vond dit een heel interessant topic, dus ik had het gestipt ;) .

Even over de lussenteugel, wij hadden er eentje laten maken voor een ruiter die bij ons reed door een tuigenmaker bij ons in de buurt: Co Pater in Zijdewind. Die was van webbandstof dat wat breder was dan dat van normale teugels, maar wel soepeler.
Verder kwam ik dit net tegen: https://www.ruiterstad.nl/nieuws/48/spe ... senteugels . Misschien is het een idee om met hun contact op te nemen? Ik ken ze niet als site hoor, maar dit zag er goed uit volgens mij.
Als je op lussenteugel googlet vind je er wel meer.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 23:32

@Jet als we weer een ritje strand, duin, bos, met onze stalgenootjes gaan maken dan zal ik mijn ‘lekkere, maar 1 lus te weinig voor het perfecte’ lussenteugel meenemen. Misschien kunnen we daar wat mee/

mercedes23

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:53

Jet schreef:
Hoi allen, ik lees al een tijdje mee, omdat ik jaren mensen met een beperking heb begeleid en er aan heb lesgegeven. Ik vond dit een heel interessant topic, dus ik had het gestipt ;) .

Even over de lussenteugel, wij hadden er eentje laten maken voor een ruiter die bij ons reed door een tuigenmaker bij ons in de buurt: Co Pater in Zijdewind. Die was van webbandstof dat wat breder was dan dat van normale teugels, maar wel soepeler.
Verder kwam ik dit net tegen: https://www.ruiterstad.nl/nieuws/48/spe ... senteugels . Misschien is het een idee om met hun contact op te nemen? Ik ken ze niet als site hoor, maar dit zag er goed uit volgens mij.
Als je op lussenteugel googlet vind je er wel meer.


Super bedankt voor de tip

Jet

Berichten: 11983
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:22

Myca, goed idee hoor.

Verder bestaat de kans ook nog dat ze bij Ooteman dat ook zelf kunnen maken. Mijn ervaring destijds met kant en klare jachtteugels was, dat de lussen wat klein waren en wat Myca zegt, de teugels waren vrij kort.

Dit zijn nog weer andere vormen, maar of die goedgekeurd zijn voro wedstrijden is wel de vraag: http://www.freedomrider.com/Reins-Adapt ... ml#01-2605 .