Bechterew/Reuma & paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Bechterew/Reuma & paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 03:46

Ik dus ook, ik ga lezen en schrijven als ik weer wat geslapen heb...lukte niet zo vannacht vanwege koorts bij ontstekingen

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:50

superpony schreef:
[***], Ik zou ook zo lang mogelijk zonder medicijnen kiezen. Ik zelf slik geen pijnstillers en NSAID's mag ik ook niet.

Het is natuurlijk deels waar dat je gezondheid een compleet plaatje is. Maar niet alles heb je in de hand en niet alles is te voorkomen. Ik leef behoorlijk gezond, maar nare gebeurtenissen, gebeuren en als je door moet, stop je soms dingen weg.
In 1999 ben ik dan echt ziek geworden en was ook na een zeer heftige periode.

Zonder teveel prive details te geven, vind ik het dan heel vervelend als positiviteits goeroe's gaan roepen dat ik de goed ekant moet bekijken etc.
Op dat moment echt 4 mensen van heel dichtbij overleden binnen 2 jaar. Een zaak die door moest, een gehandicapte broer die zorg nodig had en ene moeizame zwangerschap.

Ik leef heel gezond en besef heel goed dat bij mij stress echt het probleem is. Maar je kan niet altijd alle stress even wegnemen door andere voeding, meer bewegen of anders denken.

Wat mijn man wel laatst zei, is dat ik heel sterk met mn ziektes omga. Als ik lid ben van een groep, lees ik wat mensen allemaal slikken, wat ze allemaal niet kunnen en hoeveel ze klagen. Dat doe ik vrijwel nooit. Ik ga over grenzen, maar kom er nog steeds mee weg. Af en toe een dip, maar dat is het.

Mijn huisarts vind dat ik er te gelaten mee omga en wil dat ik hulp zoek. In mijn ogen is dat meer omdat klagen, huilen en bij de pakken neerzetten een meer acceptabel beeld is geworden dan doorgaan en af en toe doorbijten. Ik vind mezelf niet gelaten, maar eerder een doorzetter als je het dan moet analyseren. Neemt niet weg dat het altijd sterk zijn, me ook kan gaan nekken....Of dat het al doet en daardoor de ziektes.
Waar ik al aan geopereerd ben en waar ik een aangepast leven door heb, kan ik niet meer terugdraaien, want eruit, is eruit.

Neemt niet weg dat ik op dat moment toch iets moest doen en de Humira mij uitkomst bood. En dan binnen een jaar van eens per 2wk, naar eens per 3 wek en hopelijk eens per 4wk of stoppen.....Wat ik dan wel opvang met cbd/thc.
Overigens heb ik wel suiker gebruik verminderd, omdat dat bij ontstekingen niet je beste vriend is.


Zijn er mensen die dat roepen? Teruglezend is dat in ieder geval niet wat ik roep he?

Trauma, verdriet, nare gebeurtenissen moeten de ruimte krijgen om geuit te worden. Alles wat je inslikt en opslaat wreekt zich fysiek heel vaak nu eenmaal.
Ik spreek helaas uit ervaring.
Het "stoer" omgaan met fysieke pijn ken ik ook, dat haalde de pijn niet weg helaas.

Als je nog eens mijn post opnieuw leest zie je dat ik niet schrijf dat je blij moet gaan rondhuppelen en gillen dat het allemaal wel meevalt. Wat ik zeg is dat de wetenschap er steeds meer achter komt dat de hersenen heling kunnen aansturen in het lichaam. Dus ook defecte onderdelen repareren.
Ik was verheugd alle onderzoeken te lezen, te leren dat je zelf meer kunt doen dan 'er zo goed mogelijk mee omgaan'.
Hoe dat gaat omschreef ik hierboven al heel uitvoerig. Er zijn genoeg filmpjes te vinden van Bruce Lipton en Joe Dispenza, wetenschappers, die op een heel toegankelijke manier uitleggen hoe dat gaat.

Wat heb je te verliezen he? Kost alleen maar een klein beetje tijd.
Ik kon op een gegeven moment vrijwel niets meer, elke dag alleen maar pijn, pijn, pijn...... Terugkijkend kan ik het me bijna niet meer voorstellen.
Maar het heeft mij zoveel gebracht er op een andere manier mee om te gaan dat ik het fijn vind dat te delen.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:57

[***] schreef:
Ninx schreef:
Nog een voorbeeld: ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin je je druk maakt om de paarden. "Vinden ze het leuk wat ik doe?" "Voer ik op de juiste manier?" "Vind ik het nog wel leuk?". Heel herkenbaar overigens ;-)
Als je jezelf deze vragen stelt krijg je er een down gevoel van. In het heden heel sterk beleven dat iets niet gaat zoals je wilt en dat sterk teleurstellend vinden, is het beste recept voor een toekomst die gevuld is met exact dezelfde ingrediënten.


Zoals ik al zei: ze bezorgen mij stress :+
Maar wat moet ik dan doen? Die vragen niet stellen en er vanuit gaan dat alles wel goed is? Wil niet weten hoe ze er dan intussen uitgezien zouden hebben, ze zijn juist erg opgeknapt door die vragen te stellen en te gaan zoeken, waardoor ik er nu ook een stuk positiever mee om kan gaan.

Kan me ook goed vinden in de reactie van superpony, het is niet altijd zo simpel en natuurlijk helpen negatieve dingen/gedachten je niet vooruit maar het 'hey, laten we allemaal positief doen en dan verdwijnen alle problemen vanzelf' is het toch ook niet.. Kan me niet voorstellen dat je slijtage/botveranderingen in je bekken weg krijgt door positief te zijn, maar dat is wel hetgeen de problemen veroorzaakt en dat is er gewoon.. blijvend.. Uiteraard helpt positief denken dan wel om toch door te zetten maar het neemt de pijn niet weg en de ontstekingen verdwijnen ook niet spontaan als je als een zonnetje door het leven gaat. Maar om het allemaal te managen is het natuurlijk wel belangrijk.


Ik denk dat je mijn post te vluchtig hebt gelezen. Je mist echt het punt en wat je zegt raakt niet aan wat ik zeg.

Neem de tijd, lees het opnieuw en doe er iets mee of doe er juist niet iets mee.... Ik wil het echter wel gezegd hebben omdat ik er slecht aan toe was. Afgaande op jouw verhaal zat ik destijds nog veel dieper in de spiraal van ziekenhuizen/ medicatie en ellende. Eigenlijk hoop ik dat meer mensen niet zo diep in dat moeras zakken.

Fysieke problemen kunnen wel degelijk helen door hetgeen er tussen je oren gebeurt.
Als je een been breekt en dat been heelt, waardoor denk je dat die processen worden aangestuurd? Door de hersenen.
De hersenen regelen alle genezingsprocessen in het lichaam. Dit kun je sturen.
Het is niet eenvoudig, en het vraagt veel inzet van je, maar het kan wel degelijk.

Succes iedereen! Ik zwaai weer af :-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:34

Maar je hebt niet altijd de tijd om even stil te gaan staan en iets te verwerken. In mijn geval overleed de een na de ander en hadden we een zaak die open MOEST blijven, mijn gehandicaote broer die zorg nodig had elke dag, dieren die verzorgd moesten worden. En als de een na de ander overlijdt, gaat het van de een naar de ander.

En ja, misschien ben ik opgevoed met doorgaan, hard zijn etc. Maar ik vind ( zonder iemand expres te kwetsen ) dat we in een steeds zwakkere maatschappij leven. Mensen kunnen het niet meer aan als ze hun grote teen stoten en dan mag je niet oordelen, want dat is voor diegene dan heel erg.

Ik ben heel erg voor gezond leven, maar dat heb je gewoon niet 100% in de hand ook. Je fruit en groente wordt bespoten of je moet een heeeeeel eerlijk goed bio adres hebben. Ik beweeg echt meer dan genoeg en kom vele uren buiten. Nooit drank, geen sigaretten, niet meer stappen tot laat sinds volwassen leeftijd.

Als mensen nou op hun reet zitten, roken, chocola eten, patat, nooit sporten etc, ja, dan wil ik verder praten hoeveel invloed dat kan hebben. Maar zat die niks mankeren.

Misschien even omdraaien? Misschien blijf ik met 2 auto immuun ziektes wel zo goed, juist omdat ik veel beweeg, gezond eet etc.

En misschien even opzoeken wat bechterew voor veel mensen inhoudt Ninx...Vergroeiiingen genees je niet meer. Bij veel mensen groeien zaken echt vast.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:13

superpony schreef:
Maar je hebt niet altijd de tijd om even stil te gaan staan en iets te verwerken. In mijn geval overleed de een na de ander en hadden we een zaak die open MOEST blijven, mijn gehandicaote broer die zorg nodig had elke dag, dieren die verzorgd moesten worden. En als de een na de ander overlijdt, gaat het van de een naar de ander.

En ja, misschien ben ik opgevoed met doorgaan, hard zijn etc. Maar ik vind ( zonder iemand expres te kwetsen ) dat we in een steeds zwakkere maatschappij leven. Mensen kunnen het niet meer aan als ze hun grote teen stoten en dan mag je niet oordelen, want dat is voor diegene dan heel erg.

Ik ben heel erg voor gezond leven, maar dat heb je gewoon niet 100% in de hand ook. Je fruit en groente wordt bespoten of je moet een heeeeeel eerlijk goed bio adres hebben. Ik beweeg echt meer dan genoeg en kom vele uren buiten. Nooit drank, geen sigaretten, niet meer stappen tot laat sinds volwassen leeftijd.

Als mensen nou op hun reet zitten, roken, chocola eten, patat, nooit sporten etc, ja, dan wil ik verder praten hoeveel invloed dat kan hebben. Maar zat die niks mankeren.

Misschien even omdraaien? Misschien blijf ik met 2 auto immuun ziektes wel zo goed, juist omdat ik veel beweeg, gezond eet etc.

En misschien even opzoeken wat bechterew voor veel mensen inhoudt Ninx...Vergroeiiingen genees je niet meer. Bij veel mensen groeien zaken echt vast.



Nee, dat klopt.... veel mensen ontkomen niet aan trauma en verdriet, en veelal komt dat ook nog in golven. Zoals jij, zoals ik... zoals vele anderen.
Dat deel in jezelf ontwikkelen en oefenen en daar ook de tijd voor vinden die wezenlijk iets verandert in je bewustzijn en onderbewustzijn en daarmee je gezondheid kan soms pas jaren later plaatsvinden.

Ik weet niet of we in een zwakke maatschappij leven. Ik vind vooral dat mensen hun emoties niet echt uiten, daardoor niet tot de kern komen van het probleem en zichzelf niet werkelijk ontwikkelen.
Ze blijven vooral in het verhaal hangen van wat hen overkomen is tot hun hele persoonlijkheid hun (veelal ellendige) verhaal wordt. Als je gebeurtenissen serieus neemt, ze echt verwerkt, en er uiteindelijk kansen en groei in ziet kom je echt een stap verder. Daarom zijn veel mensen ontevreden, gestressed, niet gelukkig, altijd moe, niet fit. Dat duidt er toch echt op dat we met z'n allen iets verkeerd doen.
Onze maatschappij is gericht op efficiëntie. Dus er is weinig tijd en aandacht voor bovenstaande zaken. Daarvoor hebben we pillen en kortdurende therapie zodat je zsm weer kunt meedraaien. Geen duurzaam model.

Bechterew ken ik. Dat was de eerste diagnose die ik destijds kreeg. Ik denk daar ook zeker niet licht over.
Het enige dat ik wil zeggen is dat er meer mogelijk is op gebied van genezen, en daar kun je zelf een hoofdrol in spelen. Ik ga niet opnieuw uitleggen 'hoe', op een of andere manier is dat ook lastig over te brengen blijkt uit de reacties op vorige pogingen.
Maar als je dat echt mooi uitgelegd zou willen hebben kun je filmpjes kijken van Bruce Lipton of dr Joe Dispenza. Zij leggen dat vele malen beter uit dan ik.
Dispenza is zelf een prachtig voorbeeld met zijn destijds verbrijzelde rug. Die man kan alles weer.
Misschien moeten we wat meer credits toeschrijven aan de intelligentie van ons lijf, en wat het zelf kan oplossen. Het is een hele progressieve out of the box manier van denken voor nu, maar terwijl de wetenschap er steeds meer bewijs voor aanvoert hoe meer kans er is dat deze wetenschap steeds meer mensen kan helpen.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Bechterew/Reuma & paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:25

ps: bij voeding gaat het niet om de voor de hand liggende dingen als snacks.... Het gaat om alles dat het lichaam verzuurt en ontstekingsreacties oproept. Dus mijd je dierlijke producten, suiker, beperkt cafeïne, zoveel mogelijk vers koken.... proberen er een halve kilo groenten per dag in te rammen. Maar het gaat er dus ook wel echt om wat je wel neemt, dat je echt volwaardige voeding eet. Complexe koolhydraten, omega 3/6/9, veel bladgroenten, verwarmende gerechten. Niet teveel heet voedsel. etc... Lijkt een opgave maar word al snel een gewoonte, en snel resultaat :-) Door op deze manier te eten voorkom je ook overgewicht, hetgeen ook niet helpt bij ontstekingsgerelateerde aandoeningen.

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:31

Dit werkt bij sommige mensen wel en bij sommige mensen heeft het geen effect. Vanzelfsprekend kan een gezonde leefstijl invloed hebben. Het vervelende van het idee dat je lichaam het zelf allemaal kan oplossen, is het schuldgevoel dat je impliciet wordt aangepraat. Dat je (nog steeds) ziek bent, heb je dan nl aan je zelf te wijten....
Naar omgevingsfactoren (vervuiling van het milieu), ziekten die erfelijk zijn enz wordt niet gekeken. Je gezondheid heb je in eigen hand. Helaas is dat dus niet altijd. Ik ken mensen die heel gezond leefden qua voeding, yoga, meditatie enz die helaas jong zijn overleden en mensen hun hele leven hebben omgegooid (voeding, balans, levensinstelling) om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat ze het wel wat heeft gebracht maar dat ze niet beter zijn geworden.

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Bechterew/Reuma & paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:00


Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bechterew/Reuma & paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:56

@Ninx, ik vind juist dat mensen veel teveel emoties tonen en veel teveel ergens in blijven hangen. Verwerken van dingen kan heel lang duren, dus zou iemand maanden/jaren de tijd moeten hebben om dat grondig te doen.

Daarbij hoort het gewoon bij het leven en moet je toch echt door. Wij hebben ook een zoon en kinderen zijn bijvoorbeeld een hele belangrijke reden om sterk te zijn en blijven.
Wat je wegstopt is misschien niet gezond, maar het is niet voor iedereen hetzelfde. Mensen die jarenlang psychische hulp krijgen, zijn ook niet allemaal heel gezond van geest, dus wat helpt het?

Goede voeding is altijd belangrijk, maar het is echt onzin dat het zoveel zou doen. Net als wat henshem zegt; ik ken mensen die super gezond leven en eten, maar toch wat mankeren of overlijden. Maar ook mensen die roken, feesten, snacken, overgewicht hebben, niet sporten, stress etc, maar heel gelukkig oud worden.

Toen ik in 1999 de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg zeiden artsen ook dat veel mensen die stopten met roken CU/Crohn kregen. Roken is ongezond, maar voor sommige mensen een stresskiller, waardoor ze soms beter met mate kunnen blijven roken.

En weet je hoeveel mensen kei en keihard werken en dan een hartstilstand krijgen tijdens sport of vakantie, dus wanneer ze zouden ontspannen?

Ik kies voor gezond eten, veel bewegen en de dingen die ik leuk vind, omdat dat een mens goed kan doen. Als dat voor ons een keer een zak chips bij een film is, dan is dat maar zo, maar genieten is belangrijker dan die ene zak chips.

Je kan ook morgen onder een auto liggen.

Wat betreft bechterew, tijdens een opvlamming moet je keuzes maken. Bechterew zelf richt al veel ellende aan, maar kan je goed mee leven. Een opvlamming met ontstekingen kan enorm pijnlijk zijn. Als je werkt, een gezin hebt, sport, dieren hebt, kan je niet even je leven omgooien en gokken of dat iets zal doen op termijn.

Een tijd terug zag ik ook een item op tv met mensen die alleen groente en fruit aten. Ze zagen er helemaal niet gezond uit, maar ik kon ook direct relativeren dat DAT is zoals de mens eruit ziet en wij met zn allen net iets te rond en vol zijn. We houden van bolle wangetjes, een blosje en wat figuur.

Net als zwangere vrouwen die roken, beter zouden kunnen stoppen, maar toch vaak het advies krijgen om een enkel sigaretje te nemen per dag, omdat de stress van het stoppen slechter is dan het ene sigaretje.
Iemand die dus zo streng gaat dieten kan heel moeilijk meedoen met etentjes bijv en dat is ook een stress factor. Mensen houden ook van gezelligheid en dat is voor veel mensen echt belangrijk.

Overal waar TE voor staat is gewoon slecht, net als goeroes volgen en doorslaan. Als je gezond eet en leeft, mag je best wat lekkers nemen en een keer feesten of languit op de bank liggen en niks doen. Ziektes en ongelukken slaan echt niemand over, dus beter goed genieten waar dat kan.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:00

superpony schreef:
@Ninx, ik vind juist dat mensen veel teveel emoties tonen en veel teveel ergens in blijven hangen. Verwerken van dingen kan heel lang duren, dus zou iemand maanden/jaren de tijd moeten hebben om dat grondig te doen.

Zaken als verlies doorlopen stadia, en die stadia kosten tijd. Het is echter de manier waarop je ertegen aan leert kijken die bepaalt wat de 'zwaarte' ervan is. Mensen blijven in gedachte hangen dat het hen overkomt, daar zit een emotie aan vast, en die emotie voedt weer de gedachte.... mensen komen in een cirkel terecht waarin 1 gebeurtenis eerst hun stemming, maar vervolgens hun gehele karakter en toekomst bepaalt.

Daarbij hoort het gewoon bij het leven en moet je toch echt door. Wij hebben ook een zoon en kinderen zijn bijvoorbeeld een hele belangrijke reden om sterk te zijn en blijven.
Wat je wegstopt is misschien niet gezond, maar het is niet voor iedereen hetzelfde. Mensen die jarenlang psychische hulp krijgen, zijn ook niet allemaal heel gezond van geest, dus wat helpt het?

Alles hoort bij het leven. Maar de manier waarop je daarmee omgaat maakt het verschil. Nogmaals: door welke bril kijk je? Sterk zijn betekent eigenlijk zacht blijven. M.a.w.: alle emoties mogen er gewoon zijn, maar ze moeten je niet verlammen. Het feit dat mensen jarenlange psychische hulp krijgen zegt iets over de slechte kwaliteit van de hulp.

Goede voeding is altijd belangrijk, maar het is echt onzin dat het zoveel zou doen. Net als wat henshem zegt; ik ken mensen die super gezond leven en eten, maar toch wat mankeren of overlijden. Maar ook mensen die roken, feesten, snacken, overgewicht hebben, niet sporten, stress etc, maar heel gelukkig oud worden.

Goede voeding is erg belangrijk. Sterker nog; genetisch materiaal uit je voedsel beïnvloed direct (dus niet indirect) je eigen dna. M.a.w.: je bent echt letterlijk wat je eet. Daarom zijn al die dier;ijke producten uit de bio-industrie zo ziekteverwekkend.
Mensen die met een ongezonde levensstijl toch heel oud worden zijn vaak mensen met een optimistische inslag. De pessimisten en tobbers vallen het eerst. De juiste mindset is uiteindelijk dus nog veel belangrijker dan dat patatje of dat wijntje.


Toen ik in 1999 de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg zeiden artsen ook dat veel mensen die stopten met roken CU/Crohn kregen. Roken is ongezond, maar voor sommige mensen een stresskiller, waardoor ze soms beter met mate kunnen blijven roken.

Darmziekten worden vaak nog slecht behandeld. Je darmen zijn je tweede hersenen. Er zitten letterlijk hersencellen in je darmen. Je moet echt goed voor je darmen zorgen.
Een darmdieet en werken aan jezelf om stress geen kans meer te geven zijn je grootste troeven.


En weet je hoeveel mensen kei en keihard werken en dan een hartstilstand krijgen tijdens sport of vakantie, dus wanneer ze zouden ontspannen?

Ja.... veelal wreekt een verkeerde levensstijl zich dan. Het lichaam blijft maar functioneren onder immense druk. Als die druk wegvalt kan het loslaten, en dat doet het dan soms letterlijk.

Ik kies voor gezond eten, veel bewegen en de dingen die ik leuk vind, omdat dat een mens goed kan doen. Als dat voor ons een keer een zak chips bij een film is, dan is dat maar zo, maar genieten is belangrijker dan die ene zak chips.

Je gaat niet dood van 1 zak chips. Ik eet die zak chips ook, en ga niet dood. Maar meestal wanneer mensen het hebben over 1 drankje, 1 chipje of chocolade dan gaat het vaak over veel meer en veel frequenter.
Ze zien niet goed wat ze nou eigenlijk allemaal naar binnen werken. Als je het allemaal op tafel zou leggen na een maand schrikken ze zich de blubber. Aan de andere kant wordt er gewoon slecht gegeten, weinig vers, veel teveel suiker, en dierlijke producten.


Je kan ook morgen onder een auto liggen.

Jup.... daarom zoveel mogelijk leren lachen met alles wat je op je weg tegenkomt.

Wat betreft bechterew, tijdens een opvlamming moet je keuzes maken. Bechterew zelf richt al veel ellende aan, maar kan je goed mee leven. Een opvlamming met ontstekingen kan enorm pijnlijk zijn. Als je werkt, een gezin hebt, sport, dieren hebt, kan je niet even je leven omgooien en gokken of dat iets zal doen op termijn.

Nee, maar je kunt wel een reeks kleine dingen bijstellen, en die kleine dingen langzaam uitbreiden. Iedereen kan veranderen.

Een tijd terug zag ik ook een item op tv met mensen die alleen groente en fruit aten. Ze zagen er helemaal niet gezond uit, maar ik kon ook direct relativeren dat DAT is zoals de mens eruit ziet en wij met zn allen net iets te rond en vol zijn. We houden van bolle wangetjes, een blosje en wat figuur.

Alleen groenten en fruit eten is niet erg gezond. Ik eet wel alleen plantaardig, maar dat is natuurlijk veel breder en veelzijdiger. Je hebt gelijk, 50% van de NL bevolking is te dik.... en daar wen je aan. Als iemand dan een gezond gewicht bereikt zegt de omgeving dat ze nu wel erg dun worden, terwijl dat eigenlijk een gewenst gewicht is.

Net als zwangere vrouwen die roken, beter zouden kunnen stoppen, maar toch vaak het advies krijgen om een enkel sigaretje te nemen per dag, omdat de stress van het stoppen slechter is dan het ene sigaretje.
Iemand die dus zo streng gaat dieten kan heel moeilijk meedoen met etentjes bijv en dat is ook een stress factor. Mensen houden ook van gezelligheid en dat is voor veel mensen echt belangrijk.

Gezelligheid bestaat ook met gezond eten. En zo nu en dan een flink stuk taart of patat naar binnen werken heeft nauwelijks invloed als je verder gezond leeft. Roken is echt een mentale verslaving. Ik ben niet verslavingsgevoelig. Maar als je dat wel bent is het lastiger. Helemaal stoppen is wel het enige dat echt werkt. Een dieet werkt ook niet, maar wel een verandering van levensstijl.

Overal waar TE voor staat is gewoon slecht, net als goeroes volgen en doorslaan. Als je gezond eet en leeft, mag je best wat lekkers nemen en een keer feesten of languit op de bank liggen en niks doen. Ziektes en ongelukken slaan echt niemand over, dus beter goed genieten waar dat kan.


Tuurlijk.... maar veel mensen die zeggen dat ze gezond leven zijn toch heel regelmatig erg zwaar. Als je dan een poosje met ze omgaat zie je wat ze eten, en vaak is dat dan niet erg gezond. Dat gewicht komt niet zomaar. Misschien is het hun perceptie dat ze gezond eten, en hebben ze niet goed geleerd wat dat echt inhoud. Of wellicht zeggen ze dat soms zodat het ';zwaar' zijn iets is wat hen overkomt en buiten invloedssfeer ligt.
We hebben in het westen gewoon teveel ziekten, allemaal welvaartsziekten en stress-gerelateerde ziekten. Chronisch van aard. Daar zit natuurlijk een probleem, we moeten zorgen dat het juist WEL mensen gaat overslaan :-)

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:35

@Ninx En de dunne mensen die ook ziek worden, mensen zonder overgewicht die heel gezond leven?

Je hebt gelijk dat een aantal welvaartsziekten te beïnvloeden zijn door de manier van leven en dus ook eten maar zoals ik al eerder schreef, gaat die vlieger zeker niet altijd op.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:53

henshem schreef:
@Ninx En de dunne mensen die ook ziek worden, mensen zonder overgewicht die heel gezond leven?

Je hebt gelijk dat een aantal welvaartsziekten te beïnvloeden zijn door de manier van leven en dus ook eten maar zoals ik al eerder schreef, gaat die vlieger zeker niet altijd op.


Ik heb eerder al, denk ik al 3x, uitgebreid beschreven dat je je eigen placebo kunt zijn (gedachten & emoties sturen de hersenen aan, hersenen sturen de cellen aan) maar daarmee ook je eigen nocebo (dus ziekmakende gedachten en emoties).
Ik denk dat dat een groter aandeel heeft, maar dat genoemde voedingsinterventies echt heel erg waardevol zijn.

Ik heb ook aangegeven dat dit niet uit de lucht gegrepen is, maar dat dit placebo/ nocebo effect heel uitvoerig onderzocht en beschreven is.
Als je het echt interessant vind wil ik nog wel wat toegankelijke linkjes plaatsen, maar ik heb eerlijk gezegd de indruk dat er een beetje overheen gelezen wordt. Mensen zijn zo overtuigd dat ziekten plaatsvinden door toeval, pech en genetische belasting dat ze zelden dieper kijken.

Ik kan alleen aangeven waar het mij helpt, misschien helpt het ook een ander.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:55

henshem schreef:
@Ninx En de dunne mensen die ook ziek worden, mensen zonder overgewicht die heel gezond leven?

Je hebt gelijk dat een aantal welvaartsziekten te beïnvloeden zijn door de manier van leven en dus ook eten maar zoals ik al eerder schreef, gaat die vlieger zeker niet altijd op.


Misschien moet ik het omdraaien; waar denk jij dat de enorme toename van chronische ziekten vandaan komt, en heb je andere ideeën over hoe dit tij te keren?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:07

Het gaat gewoon niet altijd op.

Mijn moeder heeft echt een heel zwaar leven gehad. Vanaf dr 15e altijd gewerkt en nooit ziek thuis gebleven. Vakanties in haar leven zijn op 1 hand te tellen. Mijn broer was gehandicapt, die ze tot vorig jaar zelf heeft verzorgd. Hij is 39 geworden en zij was toen 73.
Mijn moeder is klein en echt dik. Heeft nooit gesport en altijd veel gebak gegeten, bergen kaas en chips en zit veel teveel op de bank. Zij mankeert niks.
Ik ben 44, 1.68m en weeg 58kg. Sport, beweeg veel, ben veel buiten en eet gezond. Heb samen met mn moeder gewerkt en ook samen de zorg gehad van mn broer, dus levens liepen parallel. En ik heb de auto immuun ziektes.

Buiten dat kun je niet zomaar zeggen dat alles te voorkomen is of te genezen voor een andere levensstijl of denkwijze. Als je bijv een ziekte krijgt, zoals CU in mijn geval, kan je dat echt niet altijd voorkomen en zeker niet genezen door anders eten, denken, leven etc. Als je het eenmaal hebt en je bent bewust, kan je er wel erge opvlammingen mee voorkomen. En zelfs dat lukt niet altijd bij iedereen. Als darmpatient weet ik heel goed hoe darmen werken en herken ook veel meer dan anderen, want je raakt getraind en leert je lijf veel beter kennen.

Qua omgang met verlies, vind ik je ook veel tekort door de bocht. Mijn man, zoon en ik hebben alle 3 verdriet om mijn broer, maar we zijn hele verschillende mensen en gaan daar ook verschillend mee om. Mensen in hun waarde laten hoe ze het willen doen in plaats van wat ''hoort'' zou al een stap vooruit zijn. Ik zou nooit psychische hulp nemen, want ik wil zelf bepalen hoe ik ermee omga.

Het leven is een heel lang leerproces, want hoe ik nu met verdriet en verlies omga is totaal anders en dan nog verschilt het weer per keer. Een verlies is ook echt nooit 2x hetzelfde.

Daar tegenover vind ik wel als je een ziekte krijgt en je verdomd het om je leven aan te passen, maar stopt je helemaal vol met medicijnen, heb ik ook geen begrip. Als je eenmaal iets mankeert, moet je daar een weg in vinden. Niet iedereen treft het met fijne artsen en een begripvolle omgeving. Maar mensen doen zelf ook niet alles om te verbeteren.

Met heel veel ziektes kom je er ook laat achter. Bij bechterew lopen mensen soms al jaren met klachten en wordt er vaak al eerder een aantal keren een andere diagnose gesteld. Op het moment dat er echt vergroeiingen zijn, ben je echt laat. Soms in mensen hun voordeel, omdat ze daarna juist weer beter bewegen.

Ik heb jaren aan kickboksen gedaan bij een karate leraar en weet heel goed hoe lichaam en egest samenwerken. Dat is bij een darmziekte ook duidelijk te merken als je kan luisteren naar je lijf.

Maar hoe goed mensen ook met zaken omgaan, je bent en blijft een mens. Ik word doodziek van positiviteits goeroes. Alsof mensen die bijv 2 kinderen verliezen bij een drama als in Oss daar geen last van hebben als ze er op de goede manier mee omgaan. Nee, bah! Die mensen zijn gesloopt en gaan door ene hel en dat is normaal, dat is menselijk en moeten ze ook de ruimte voor krijgen om lang e heftig te mogen rouwen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:09

Ninx schreef:
henshem schreef:
@Ninx En de dunne mensen die ook ziek worden, mensen zonder overgewicht die heel gezond leven?

Je hebt gelijk dat een aantal welvaartsziekten te beïnvloeden zijn door de manier van leven en dus ook eten maar zoals ik al eerder schreef, gaat die vlieger zeker niet altijd op.


Misschien moet ik het omdraaien; waar denk jij dat de enorme toename van chronische ziekten vandaan komt, en heb je andere ideeën over hoe dit tij te keren?


Ik denk absoluut door veel teveel kant en klaar eten. Teveel eten. Te weinig buiten komen. Te weinig beweging, dus te vaak auto etc. Vervuiling. En het tempo van het leven hier.

En ja, er worden heeeeeeeel veel onderzoeken gedaan. Heb in AMC en UMCG weleens meegedaan met onderzoeken. Er is bijna altijd wel een onderzoek te vinden die iets positief onderbouwd als je daarin gelooft. Net als wanneer je gaat zoeken er ook vast onderzoeken zijn die dat allemaal weer ontkrachten.

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:47

Ninx schreef:
henshem schreef:
@Ninx En de dunne mensen die ook ziek worden, mensen zonder overgewicht die heel gezond leven?

Je hebt gelijk dat een aantal welvaartsziekten te beïnvloeden zijn door de manier van leven en dus ook eten maar zoals ik al eerder schreef, gaat die vlieger zeker niet altijd op.


Misschien moet ik het omdraaien; waar denk jij dat de enorme toename van chronische ziekten vandaan komt, en heb je andere ideeën over hoe dit tij te keren?


per ongeluk heb ik dit via pb gestuurd, dus bij deze ook hier:
[/i]

Door de ontwikkelingen in de medische wetenschap kunnen er tegenwoordig vaker en betere diagnoses worden gesteld. Waar bijv vroeger mensen ‘gewoon’ overleden door ouderdom of dat iemand bepaalde klachten had waarmee hij/zij maar mee moest leren te leven, is er nu vrijwel altijd een of meer ziekten aan te wijzen.
Dit tij gaan we (gelukkig) niet keren. Die ontwikkeling gaat alleen maar verder.

Ten tweede is ons leven heel erg veranderd. Veel meer mensen op dezelfde oppervlakte, meer stress, meer verkeer, continu prikkels voor onze geest door mobiele telefoons en tv’s, milieuvervuiling, enz. Als individu kan je daar ook maar heel beperkt invloed op uit oefenen. Dus eerlijk gezegd, denk ik dat we dit tij ook niet zo maar kunnen keren.

Anoniem

Re: Bechterew/Reuma & paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:20

Om even terug te gaan naar de paarden (de rest is ook interessant hoor, maar het ging mij vooral om de paarden :Y) ): ik heb intussen 3 verzorgsters voor de blinde pony en dat lijkt best aardig te gaan. Op deze manier krijgt hij 4x per week aandacht en moet ik niet persé, waardoor ik de tijd die ik heb kan spenderen aan de andere pony. Geeft meer rust waardoor ik ook meer kan genieten ... Hoewel ik me ergens toch schuldig blijf voelen dat ik niks doe met mijn eigen pony .. maar dat zit tussen mijn oren want pony vindt het volgens mij niet zo erg ;)

Verder ga ik wel kijken naar mijn voedingspatroon en hierin veranderingen aanbrengen, dit zal hopelijk ook resultaat geven waardoor ik beter in mijn vel ga zitten en alles beter kan handelen. Verder is het nog wat zoeken, maar als ik de paardentijd al als positief kan ervaren en mij niet steeds zorgen moet maken over vanalles en nog wat ben ik al een stuk verder ;)

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:27

henshem schreef:
Door de ontwikkelingen in de medische wetenschap kunnen er tegenwoordig vaker en betere diagnoses worden gesteld. Waar bijv vroeger mensen ‘gewoon’ overleden door ouderdom of dat iemand bepaalde klachten had waarmee hij/zij maar mee moest leren te leven, is er nu vrijwel altijd een of meer ziekten aan te wijzen.
Dit tij gaan we (gelukkig) niet keren. Die ontwikkeling gaat alleen maar verder.

Ten tweede is ons leven heel erg veranderd. Veel meer mensen op dezelfde oppervlakte, meer stress, meer verkeer, continu prikkels voor onze geest door mobiele telefoons en tv’s, milieuvervuiling, enz. Als individu kan je daar ook maar heel beperkt invloed op uit oefenen. Dus eerlijk gezegd, denk ik dat we dit tij ook niet zo maar kunnen keren.


De medische wetenschap is fantastisch waar het gaat om acute problemen. Bij chronische ziekten valt nog veel winst te behalen.
Door winstmodellen is er teveel ruis op de lijn welke herstel in de weg staat.
Er wordt heel snel naar medicatie gegrepen. Mensen geven zich zonder nadenken ook vaak over aan de diagnose en gaan er naar leven en gebruiken de medicatie die ze voorgeschreven krijgen zonder zichzelf vragen te stellen of research te doen.
Ik heb destijds een diagnose gekregen en ze schreven me Celecoxib/ Celebrex voor.
Door te zoeken naar alternatieven en geloof in eigen herstel te hebben ben ik nu 5 jaar verder, en al die jaren bijna pijnvrij. Zonder inspanningen? Nee, natuurlijk niet.

Je tweede punt is erg belangrijk, en je kunt daarin veel keuzes maken ten gunste van je gezondheid: veranderingen maken t.a.v. je leefomgeving, minder continue bezig zijn met alle sociale platforms, werken aan jezelf en afscheid nemen van oud leed of gedragspatronen die je niet dienen, gezond eten, mediteren, etc...

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:29

[***] schreef:
Om even terug te gaan naar de paarden (de rest is ook interessant hoor, maar het ging mij vooral om de paarden :Y) ): ik heb intussen 3 verzorgsters voor de blinde pony en dat lijkt best aardig te gaan. Op deze manier krijgt hij 4x per week aandacht en moet ik niet persé, waardoor ik de tijd die ik heb kan spenderen aan de andere pony. Geeft meer rust waardoor ik ook meer kan genieten ... Hoewel ik me ergens toch schuldig blijf voelen dat ik niks doe met mijn eigen pony .. maar dat zit tussen mijn oren want pony vindt het volgens mij niet zo erg ;)

Verder ga ik wel kijken naar mijn voedingspatroon en hierin veranderingen aanbrengen, dit zal hopelijk ook resultaat geven waardoor ik beter in mijn vel ga zitten en alles beter kan handelen. Verder is het nog wat zoeken, maar als ik de paardentijd al als positief kan ervaren en mij niet steeds zorgen moet maken over vanalles en nog wat ben ik al een stuk verder ;)


Heel mooi... en stiekem ben je dus toch zelf interventies gaan plegen waardoor je dus aan je eigen herstel werkt. Door meer in balans te komen worden fysieke klachten vaak beter.

Er zijn voldoende voorbeelden van reuma-dieeten welke mooi resultaat geven. Het gaat er voornamelijk om zoveel mogelijk vers te eten. Geen dingen uit pakjes en zakjes. Geen suiker.
Zo min mogelijk dierlijk voedsel.
Of je dan lekker kunt eten? Zeker weten!

Succes!

Anoniem

Re: Bechterew/Reuma & paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:03

Niet stiekem hoor, gewoon heel bewust ;) Ben er namelijk wel van overtuigd dat hoe beter je je voelt (vooral mentaal) hoe beter je alles kan handelen. Maar dat al je problemen en pijnen als sneeuw voor de zon verdwijnen dan weer niet ;)

Je moet trouwens ook nooit zeggen dat alles positief is en je kan genieten zonder je zorgen te maken. Zondagmiddag dat bericht gezet, zondagnamiddag zat ik met een pony die zich ver van happy voelt :+ Dus daar zit ik alweer 3 dagen mee in mijn maag... Maar lost zich hopelijk wel weer op.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bechterew/Reuma & paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:23

[***] en ik heb geleerd dat je bij spanning en stress je soms beter kan uitten. De mensen die altijd positief doen of zich gedragen alsof er niks aan de hand is, krijgen eerder last, dan mensen die eens flink huilen, schreeuwen en alles eruit gooien. Als het tegenzit is dat gewoon zo.
Het is ook niet te meten waar een ander zich goed bij voelt. Ik ken wel van die positievelingen, die vooral weglopen van negativiteit, maar of dat nou helpt?? In Nederland heb je veel taboes en mensen gedragen zich zoals het ''hoort''. Dat is gewoon niet altijd gezond, voldoen aan verwachtingen, jezelf wegcijferen of sterker houden dan je bent.
Ik doe dat ook wel, maar zolang alles me lukt en ik niet afhankelijk raak, heb ik er best wat pijn, kracht en energie voor over. Dan is de pijn niet goed misschien, maar het gevoel dat je dingen zelf hebt gedaan of af hebt weer wel.

Ik zou dus wel altijd de grenzen opzoeken. Puur omdat ik inmiddels weet dat je wel steeds wat inlevert en ik niet wil dat het te hard gaat. Als ik me in 1999 al had neergelegd bij het ''ziek'' zijn etc, had ik nu vast niet veel meer gekund.

Gister avond ook samen op de bank chips zitten weg eten en ik vind dat heerlijk. Nergens last of spijt van. Ga het ook niet inleveren om 2 jr langer te leven bijv.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 5 bezoekers