Bokkers met een gehoorbeperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fokkertje
Berichten: 381
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:30

Ik ben slechthorend geboren en en in de loop van de jaren is het gehoor achteruit gegaan. Ik heb sinds 14 jaar een CI aan 1 kant. De andere kant hoor ik niets meer. Ik heb thuis 3 paarden en doe veel met mijn zicht. Non verbaal. Ik heb altijd op een gewone school gezeten en ken geen gebarentaal. Je moet je toch in de horende maatschappij staand houden.
Ik volg nog steeds clublessen bij onze vereniging maar krijg er maar weinig van mee. Erg jammer. Privé instructie lessen gaan ook moeizaam. Op moment dat er iets gecorrigeerd moet worden moet ik vaak mijn paard terugnemen naar stap of halthouden, dan pas kan de instructeur uitleggen wat zij bedoelt. Moet toch vaak aankijken. Korte zinnen kan wel vaak zonder liplezen.
Maar vind het paardrijden nog steeds te leuk om mee te stoppen. Ik rij ook vaak alleen buiten, maar let goed op de oren van mijn paard. Ik kijk altijd iets naar beneden naar de oren van mijn paard, want dan heb ik ook een beter evenwicht.
Ben nog wel op zoek naar een dressuur of veelzijdigheidszadel zadel. Door mijn slechthorendheid en de CI operatie heb ik evenwichtsproblemen. Een te diepe zit waar je niet onafhankelijk in kunt zitten vind ik moeilijk, maar misschien is het toch wel nodig om goed evenwicht te bewaren. Ik rij nu op zadels met weinig wrong en half diepe zit. Merk dat ik af en toe niet helemaal in balans mee ga bij onverwachte bewegingen maar lost een diep zadel dit probleem dat wel op?
Tevens vraag ik mij af of er bokkers zijn die dispensatie bij de knhs hebben aangevraagd?



pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Bokkers met een gehoorbeperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:04

Mijn evenwicht is ook niet goed. Wat ik doe, is een rijbroek pakken die past bij het zadel. Hiermee bedoel ik: bij een lederen zadel (wat ik dus heb) neem ik altijd een rijbroek met een lederen zit. Dit helpt mij toch wel al een beetje om wat stabieler te zitten. Het zadel zelf doet, in combinatie met het paard waar je op rijdt ook wel iets. Voor mij zijn boomloze zadels op veel paarden niet echt een optie omdat je er meer evenwicht voor nodig hebt (in mijn ervaring).
Rijd je met of zonder je CI? Ikzelf rijd meestal zonder mijn CI, maar indien je met zou rijden, kan je wel proberen om te combineren met een systeem zoals minimic (systeem is uiteraard ook wat afhankelijk van welk merk ci je hebt). Geen idee hoe goed dat werkt overigens. Ik gebruik mijn minimic wel soms in gesprekken met meerdere mensen, maar bv bij het fietsen was het gebruik ervan voor mij wel niet ideaal...
Ikzelf rijd trouwens enkel recreatief en heb dus nergens een dispensatie aangevraagd.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers