leuke oefeningen voor kinderen met een beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desine

Berichten: 11
Geregistreerd: 08-06-17
Woonplaats: Lutjebroek

leuke oefeningen voor kinderen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 14:29

Hallo,

Ik ben de trotse moeder van mijn bikkeltje "Jurian". Mijn zoon is vier jaar oud en heeft een ontwikkelingsachterstand, spraak ontwikkelingsachterstand (niet tot spraak kunnen komen), autisme en epilepsie.

Wij hebben een geweldige shetlander "Doortje". Een echte boefje maar verschrikkelijk lief met kinderen. Ik vroeg mij af of jullie nog leuke oefeningen weten om op te pakken met mijn zoontje en onze pony.

We wandelen op het moment met zijn alle door de polders maar ik hoopte dat er mensen die nog wat leuke en misschien ook leerzame oefeningen weten. Misschien ook wat ontspanningsoefeningen.

Kom maar op met jullie kennis en ervaringen.

Ik hoor echt heel graag van jullie

Afbeelding


siskeh
Berichten: 8662
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:49

Er zijn zoveel oefeningen/dingen die je kan doen, maar ik weet niet wat zijn niveau is.
Want ik kan me voorstellen dat veel oefeningen nog te moeilijk voor hem zijn, wat alleen frustratie en onbegrip gaat geven.

Normale kinder-rijlessen beginnen ook pas met ca. 6 jaar
Wat je altijd kan doen is leuke voltige-achtige oefeningen, eerst in stilstand, later in stap
Achterstevoren erop, reis om de wereld, amazone-zit, handen omhoog/zijwaarts, op de knieen zitten, staan.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:50

- Eigenlijk een beetje snoezelen met de pony. Zintuigen activeren is dat eigenlijk. Maak er een spelletje van: ruik een aan de haren van de pony (ruiken), 'voel eens hoe zacht de pony is' (voelen), 'oh hoor eens, het paard roept naar een vriendje' (horen), ...
- Ik weet niet of je een bak tot je beschikking hebt, maar kindjes (ook met beperkingen) vinden spelletjes heel erg leuk. Je kan bv de pony vastnemen en 'samen' (jij doet eigenlijk het meeste) de kegels gaan omver rijden. En elke keer als er een kegel om is, dik feest vieren (juichen, dansen op het paard). Hetzelfde kan je doen met tussen de kegels te rijden (en dat kan je in moeilijkheidgraad dan ook wissel: eerst kegels ver uit elkaar, dan heel dicht bij elkaar)
- of al spelenderwijs kan je aan zijn evenwicht werken. Een voorbeeld dat ik vaak toepas bij kinderen van jonge leeftijd of met een (mentale) beperking, voornamelijk met jongens: cowboy zijn! Begin met 1 hand te laten rijden en daar doe je wat oefeningen mee (bv handen voor zijn ogen houden zodat hij niets ziet, goede oefening voor bewustwording van de beweging van het paard). Daarna kan je wat vragen stellen zoals 'hoe ziet een cowboy eruit en wat heeft die allemaal bij?' waar je op wilt doelen is: een hoed en een lasso.. Zo kom je later in de fase dat je hem een touw geeft (kort, of iets waar hij mee kan zwaaien - brave pony nodig!!) en daarmee kan zwaaien. Ook zijn hoed (cap) komt aan bod als je zegt, 'goh nu is er wel heeeeeeel veel wind, ik denk dat de cowboy even zijn hoed moet vasthouden' (of je zet hem echt een cowboy hoed op)
Als je die spullen tot je beschikking hebt kan je hem ook met balletjes in een hoepel of ton laten gooien..
Het gaat er echt om dat je meegaat in zijn belevingswereld en hier leuke oefeningen probeert uit te halen!

Als je nog meer voorbeelden wilt, laat maar weten via een pb, ik heb mijn diploma lesgeefster aan beginnende ruiters dus ik weet wat af van spelletjes, al spelenderwijs leren ect... :)

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:54

Ow herkenbaar met zoon van 6 en Cerebrale Parese op zwarte shet! ik deed vaak dingen als de oren vd pony aanraken, neusje naar hem toe vragen met snoepje, zijn eigen tenen aanraken, op de pony liggen. En zelf laten sturen was bij hem ook een hele goede. Ik ga nog even in geheugen graven of ik meer weet want mijn knul is inmiddels 16....

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:13

Leuke liefdevolle foto!
Ik ben vrijwilliger bij het paardrijden voor mensen met een beperking hier in de buurt, en wie weet kan ik wat ideeen geven.

Als eerste de uitrusting: ik kan het niet helemaal goed zien maar het lijkt alsof er nog beugels aan het zadel hangen - bij ons beginnen de ruiters op een dekje zonder beugels, dat spreekt hun balans meer aan en maakt het ontspannen makkelijker. Dus misschien die beugels er lekker afhalen. (Extra voordeel van een dekje is ook dat je dingen als achterstevoren en zijwaarts kunt, en wat favoriet was van een ruiter die we hadden: achterstevoren en dan liggen, dus met het bovenlichaam op de rug / kont van het paard. Je moet wel even weten dat je pony dat aanvaardbaar vindt, en de pony lijkt een korte rug te hebben dus ik weet niet of het past, maar als het lekker ligt, dan is dat wel echt de ultieme ontspanning. 1-persoonshuifbed, ik heb het ook wel eens gedaan.)

Mocht je nog geen cap hebben, dan zou ik daar toch naar kijken.

Verder is het heel goed om, ook als je zoontje er nog niet erg op reageert, steeds de overgangen op de stem te doen en duidelijk aan te kondigen. Die stemcommando's kunnen ook een hele goede stap zijn naar het gaan spreken. Dus iedere keer bij het wegstappen 'in stap' en bij het stilstaan 'ho' ofzo. Als hij al een beetje mee wil doen met klanken, dan zeker uitnodigen dat hij ook meedoet, en dat het wegstappen echt een reactie is op zijn reactie.

Je kunt nog dingen doen met ballen. Het gooien naar een doel of met een zachte bal aan elkaar geven / overgooien kan heel leuk en leerzaam zijn omdat je dan interactie aangaat.

Verder zou ik kijken naar wat hij leuk vindt, waar hij op reageert, waar je aansluiting kunt vinden. Hij is nog maar 4, en dat is nog erg jong, dus kleine stapjes, korte dingetjes, en verder vooral lekker focussen op het leuk samenzijn. De beweging is al zo heilzaam op zich.
En tot slot: hoe vindt hij het om te draven? Dan kun je dat ook af en toe stukjes meenemen.

Desine

Berichten: 11
Geregistreerd: 08-06-17
Woonplaats: Lutjebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 15:15

Dank jullie voor de snelle reactie. Bovenstaande dingen doe ik wel met mijn nichtjes. Maar door de combinatie van beperkingen die hij heeft zegt het begrip cowboy hem niets. Zijn nichtjes spelen bijvoorbeeld my little pony en prinsesje op en om de pony. Die fantasiewereld zegt hem niets.

Daarnaast moet ik hem alles duidelijk maken door "prompts". Zijn lichaam begeleiden, het voordoen en handgebaren om hem op die manier iets aan te leren of duidelijk te maken.

Ik ben nu ook op zoek gegaan naar zo'n singel met een harde ring aan de bovenkant ipv zadel (soort voltigesingel) zodat hij volledig contact houd met Doortje. Die zijn alleen zo ontzettend prijzig :(

Draven kan hij verbazend goed. Hij heeft een goed evenwicht.

PS. Hij rijd altijd met cap. Dit is de enige keer zonder omdat hij (zonder dat ik de reden heb kunnen achterhalen) verschrikkelijk begon te huilen en aan zijn cap te trekken. Normaal altijd cap op.
Maar ik vind het zo'n leuke foto met zijn pap. Die geen verstand van paarden heeft maar het zo geweldig doet.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: leuke oefeningen voor kinderen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:27


Desine

Berichten: 11
Geregistreerd: 08-06-17
Woonplaats: Lutjebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 15:37

Ja die had ik ook gezien. Die lijken mij ook het beste. Vooral die met een harde beugel. Dan kan hij zich wel vasthouden maar dan heeft hij toch volledig contact met de pony. Mocht hij daar niet voldoende steun aan hebben kunnen daar ook beugeltjes aan gemaakt worden.

Hij vindt het fijn om zijn handen door haar vacht te laten gaan. Ze heeft een lekkere zachte shetlander vacht. Het schudden/wiegen vindt hij volgens mij ook wel rustgevend. Daar wordt hij helemaal dromerig van.

Ik zal eens kijken bij de action of ze van die zachte ballen hebben.
Laatst bijgewerkt door Desine op 25-05-18 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: leuke oefeningen voor kinderen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:42

Een beetje vrijheidsdressuur is ook wel te doen, bijv leren een voetje te geven. Dat kan met gebaren en het is een klein succes momentje dat de pony iets doet wat hij vraagt.
Dit kan van heel klein steeds tot iets groters worden uitgebouwd.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

xPareltje

Berichten: 934
Geregistreerd: 14-02-18

Re: leuke oefeningen voor kinderen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:55

Inderdaad wat gillbo zegt is inderdaad een hartstikke leuk idee! Klein beginnen met heel eenvoudige dingen en eventueel na een tijdje het langzaam opbouwen naar meer. Ik volg even mee, want ik werk momenteel ook met kinderen / ouderen met een beperking.

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:12

Hoe is hij met spelletjes? memory bijv.?

Heb je een bak/weiland (of iets wat er daarvoor door kan) tot je beschikking
Je zou bijv bordjes kunnen maken. Bijv de C en met als plaatje een citroen ofzo erbij. De F met als plaatje een fiets. De letters zoals in een normale rijbak maar dan met plaatjes ernaast.
Dan 8 houten/kartonnen vierkantjes (van ong 30/30) en daar per 2 plaatjes opzetten voor memory.
Bij elke letter zet je er dan 1 neer en op deze manier samen met een nichtje of papa/mama memory gaan spelen.
Zelfs de oudere kinderen vinden dit leuk om te doen ,spreek ik uit ervaring ;)

superleuke en unieke creaties te koop voor elke gelegenheid!
http://www.kralenenkado.nl

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: leuke oefeningen voor kinderen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:50

Wat ik hier doe met ruiters waarbij je he lichaam moet begeleiden is toch aanleren hoe weg te stappen "beweeg met je benen" datcde pony daar niet op reageert maakt dan niet uit, daarvoor hou je hem vast. Ruiters krijgen dan toch wat controle. De eerste keren beweeg ik dan de benen met mijn hand, later kunnen ze dit steeds makkelijker zelf.

Ook leuk is om ringen om een stok te laten doen. Eerst de stok dichtbij totdat dit goed gaat, en dan steeds verder naar boven of naar voren (niet opzij := ).

En tennisballen van de ene emmer naar de andere verplaatsen is ook leuk, hang ze aan hindernispalen en de ruiters kunnen er zelf bij. Eerst door ze de ballen aan te geven, en later steeds zelfstandiger.

Hele kleine stapjes, en ruiters vinden het hier alsnog heel leuk. Ook als het drie maanden duurt om aan te leren hoe ze een beenhulp moeten geven (nou is dat met een eigen pony wel makkelijker waarschijnlijk). Plezier is uiteindelijk het belangrijkst


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

ImkeTarek

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:27

Ik vond t leuk met de kids die ik les gaf om te gaan voetballen met t paard.
Ik gebruikte het om de kinderen echt te leren kijken naar waar ze heen gingen in de wending, want het paard raakt de bal niet als ze er niet goed naartoe rijden
(Werkte super, tot het paard het spelletje te leuk ging vinden en goed mikken dus niet meer nodig was, want ze liep toch wel tegen die bal aan :') )

Maar verwacht dat jou zoontje hier misschien nog te jong voor is.

Als sturen met teugels nog niet aan de orde is, kan je je zoontje ook mee laten helpen met sturen door te wijzen naar waar hij (jullie) heen wilt

Ook heb ik met n jongetje met wat angst geoefend op meer losgelatenheid op het paard, door wasknijpers in de manen van het paard te doen, verdeeld over de hele manenkam, welke dit jongetje eruit moest halen

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Desine

Berichten: 11
Geregistreerd: 08-06-17
Woonplaats: Lutjebroek

Re: leuke oefeningen voor kinderen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 11:36

Jeetje wat een super creatieve tips! Super hoor.


j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 06:47

Of wat ook een leuk spelletje is (weet niet of je het kent) is annemariakoekoek.
Paard/ruiter (met begeleider) staan bij de A en jij bij de C. (is met meerdere wel leuker :) )

superleuke en unieke creaties te koop voor elke gelegenheid!
http://www.kralenenkado.nl

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:52

Je kan heel veel verschillende dingen doen, al dan niet met materiaal.
Als je pony het gewend is (!) en je zoontje vertoont wel eens (veel) spanning of onrust, kan je ook gaan werken met een verzwaringsdeken: zoontje lekker laten liggen op de pony en verzwaringsdeken erop (uiteraard wel vasthouden).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers