Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
washushe
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-16

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:55

Bij ons in de buurt zit er ook een manege misschien toch even navragen of ik er een keertje mee kan helpen. Is vast en zeker dankbaar werk


Gerdine1

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-09-16
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:44

Het is super leuk werk! Helaas momenteel even gestopt. Zodra ik weer tijd heb, pak ik het zeker weer op!

Iedereen aan te raden!

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:37

Ik schop dit topic weer even omhoog!

Sinds een paar weken geef ik namelijk les ipv dat ik mee loop met de lessen :D . Toen de oude instructrice stopte heeft het bestuur van de stichting gevraagd of ik de lessen over wilde nemen omdat ik ondertussen toch wel wat ervaring heb (doe het immers al 6 jaar), dus daar heb ik ja op gezegd, vond het wel een eer!

Wel even omschakelen om nu in het midden te staan en met iedereen te moeten praten ipv 1 op 1 contact met de ruiter, maar wel erg leuk om te doen. Merk wel dat ik het moeilijk vind om de lessen leuk te houden. We hebben twee heel gevarieerde groepjes: van kinderen/jongeren tot volwassenen en van licht gehandicapt naar zwaar lichamelijk en/of verstandelijk beperkt. Dit maakt het natuurlijk wel lastig om dingen als spelletjes te doen. Ik laat ze nu veel figuren rijden, slalommen, balkjes lopen, stukjes draven, carrousel rijden en met mooi weer gaan we naar buiten. Maar als er nog mensen zijn met goede ideeën houd ik me aanbevolen :D

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 11:33

Wat leuk, Nadjajump! Is in het begin ook lastig, om ineens les te geven. Dan merk je pas hoe moeilijk het is om de les in leven te houden. Het lijkt allemaal zo simpel als je aan de zijlijn staat haha.

Misschien is het leuk om pictogrammen te matchen? Dat je aan de bakrand pictogrammen hangt en de ruiters krijgen matchende pictogrammen en die moeten ze naar de juiste plek brengen (kan ook met kleuren, maar als ze cognitief wel wat meer kunnen kan je ook bijv. een broodtrommel ophangen en dan moeten zij een picto van boterham daarheen brengen, want die hoort in de broodtrommel).
Of een soort ton neerzetten (of iets anders wat hoog is en je dingen op kan leggen) met daarop dingen zoals ringen of blokjes, dat ze het van klein naar groot moeten leggen of op kleur.

Kleuren matchen of cijfers matchen kan ook. Ik weet niet wat jullie aan materialen hebben, maar wij werkten bijv. ook met pittenzakken met kleuren en cijfers erop. Moesten ze bij de juiste kleur pion gooien.

Of met een hindernisstandaard waar je een hoepel aan vast maakt (met (stro)touwtje ofzo) en dat je met een bal gaat ringgooien. (Je kunt dan de ruiter gewoon helpen door de hand/arm erheen te begeleiden, als hij/zij het niet zelf kan)
Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt. Maar de meesten zijn echt wel tot iets in staat. En je houdt het zo ook levendig en ze leren ervan.
Hoop dat je er iets aan hebt :D
K heb vast nog meer ideeën, dus als je vragen hebt...

(Ik liep/loop stage met paardentherapie dus daar deden we dat soort dingen, ook met jongvolwassenen met ernstig verstandelijke beperking)

Leuk dat dit topic in leven blijft, zelfs na bijna 5 jaar haha.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:23

Leuk berichtje!

Materialen hebben we niet veel, maar de meeste dingen die je noemt zijn vrij makkelijk aan te komen dus daar kan ik denk ik wel wat mee. Vind het met zulke dingen wel altijd een beetje moeilijk omdat we ook mensen ertussen hebben zitten die verstandelijk wel meer kunnen. Ik ben dan een beetje bang dat het voor hun te kinderachtig wordt, maar ik denk dat ik daar wel wat op kan verzinnen. Je wordt er in ieder geval creatief van, haha

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:17

Wat volgens mij werkt, is om een paar globale richttijden aan te houden voor je les, dus een paar blokjes maken van 5 a 10 minuten waarbinnen je een bepaald onderdeel neemt (dus bv sturen, tempo, houding / oefeningen), en waarbinnen je dan weer een paar oefeningen hebt.
Variatie in niveau kun je aanbrengen door de ruiters die meer uitdaging aankunnen (en willen) stukken voorop te laten rijden, en door andere aandachtspunten te geven. (Bv mooie overgangen, goed reageren op been, wat stelling op de voltes, dat soort dingen - de opdrachten zijn dan nog steeds hetzelfde, maar er is altijd ruimte voor verfijning.)

Verder zou je eens kunnen vragen ook aan andere instructeurs om eens een paar lessen van anderen te observeren. En dan dus echt gericht gaan letten op bv zaken als 'hoe bouwt iemand de les op, hoe lang duren de oefeningen, hoe verdeelt de instructeur de aandacht over de ruiters, waarom die oefening of een bepaald commentaar. (Ook als je ontzettend veel lessen hebt meegemaakt, zie je heel andere dingen als je met een ander doel kijkt - in dit geval dus niet naar de paarden en de ruiters maar naar hoe de les zelf in elkaar zit.)
En als je helemaal dapper bent, kun je ook eens aan iemand vragen om dat bij jou te doen en wellicht wat feedback te geven, of een les te filmen en dan eens te kijken of je momenten ziet waar je bv te snel bent of je juist de aandacht van ruiters kwijtraakt. (Dat lijkt me zelf echt doodeng := Maar het is natuurlijk wel ontzettend leerzaam en nuttig voor je ontwikkeling.)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 20:55

Je wordt er zeker creatief van! Ik heb in Curaçao ook stage gelopen met paardentherapie, daar hadden we eerst bijna helemaal niets aan materialen :') ook geen ringen of hoepels. Heb toen van een poolnoodle een 'ring' gemaakt en die aan hindernis standaard vast gemaakt. En kegels om mee te bowlen gemaakt van stevige flessen die we hebben geverfd en verzwaard met zand. Of een pvc buis vastmaken ergens aan, dat ie schuin omlaag hangt, dan kan je een tennisbal erdoorheen laten rollen. Vinden veel kinderen heel fascinerend en is goed voor oorzaak-gevolg ontwikkeling en motoriek.
Daardoor zie je wel wat er eigenlijk heel simpel al te maken is. Pictogrammen kun je printen (sclera.be) en plastificeren.
Voor degenen die al meer kunnen kun je letters of cijfers ophangen en dan moeten ze bij een letter zoveel mogelijk woorden (in bepaald thema) bedenken, je kunt ze laten kegelgooien. Of hoefijzergooien vanaf het paard.
Als je meerdere dingen in de bak neerzet/ophangt, voor verschillende niveaus, is er voor iedereen ook uitdaging te vinden.

Nja k kan zo nog wel uren door typen xD

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:13

Onze ringen zijn hoepels van ong 50 cm doorsnee, die zijn gemaakt door een dunne pvc-buis in een cirkel te buigen en dan met gekleurd tape te omwikkelen. Heel goed te gebruiken voor bv ringengooien, maar ook voor oefeningen, en een stoplicht (waarbij de instructeur een van de kleuren omhoog houdt, en dan bv rood=halt houden, groen=stap, blauw=draf.
PS: handige oefening om eens te doen als je verkouden bent - hoef je minder je stem te gebruiken.)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 22:30

Ohja die kleuren gebruikten we ook in Curaçao. Rood was dan stilstaan/halthouden, Oranje lopen/stappen en Groen rennen/draf. Was in eerste instantie voor sommige kinderen met adhd ofzo die continue overal hoorden dat ze moesten stoppen of stilzitten/stilstaan. (Er was zelfs een jongetje waarbij dat zo ver is doorgedrongen dat hij herhaaldelijk de zinnetjes zei tegen zichzelf, die hij altijd hoorde, in het papiaments). Dan hoefde het woord stop of halt of stilstaan niet genoemd te worden.
Inderdaad ook handig om je stem te besparen.

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:32

Dat is wel een goede oplossing, en ook wel heel erg triest voor zo'n jongetje :(:)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 22:39

Ja inderdaad, zeer triest. Vond het echt sneu. Was er gewoon ingeslepen. Leek net een robot.
Maarja gelukkig hadden we daar dus andere hulpmiddelen.

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:34

Ik heb zelf voor mijn stage een tijdje meegelopen bij een vereniging voor mensen met een beperking die graag willen paardrijden. Erg leuk, en een gezellige club! Je komt echt allerlei soorten mensen (met en zonder) beperking tegen :)

JRijsdijk
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:55

Ik doe ook vrijwilligerswerk op de madurodam manege!! :D

Lessa_NL
Berichten: 31
Geregistreerd: 13-02-17

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:24

mijn neef is lichamelijk en geestelijk gehandicapt en die gaat regelmatig naar een manege waar hij dan tussen 2 fjorden kan liggen, hij geniet er van, dus top werk wie het doet!

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:39

Ja, ik ga volgende week beginnnen, spannend!!!!

Horse Event

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:11

Ik heb tijdens mijn middelbare schooltijd vrijwilligers werk gedaan bij de kapberg. Naast een full time studie past geen vrijwilligerswerk meer.
Maar als je genoeg tijd hebt, en niet perse hoeft te werken voor geld raad ik het echt aan!
Ik vond het echt super leuk werk, en het stond daarnaast ook nog eens goed op Mn CV voor betaalde baantjes die ik daarna gehad heb.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 19:18

Wow weer reactie in dit topic, haha. Leuk!

Leuk, HeatherSunny! Het is idd heel erg leuk!

Zodra het weer iets warmer wordt buiten, wil ik op de donderdagavonden kijken of ik weer bij de gehandicaptenmanege kan helpen waar ik jaren geleden vrijwilligerswerk/stage had gedaan. Begint weer te kriebelen en lijkt me een heerlijke afwisseling :D Werk nu wel fulltime (36 uur) maar een avondje in de week met paarden bezig zijn lijkt me nu echt heerlijke ontspanning! Al zal de tijd uitwijzen of het vol te houden is qua energie (werk met kinderen en is bij de gehandicaptenmanege natuurlijk ook veel lopen tijdens de lessen). Scheelt dat het maar 10 minuten met de auto vanaf mijn werk is dus k kan meteen door.

Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:36

Schopje :D
Ik ben een paar weken terug begonnen als vrijwilliger bij een van de manege's hier in de buurt. Geweldig om te doen, de deelnemers zijn ook zo dankbaar!

Mag ik jullie ervaringsdeskundigen wat vragen stellen? Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste aan kan trekken met lopen, tot nu toe voldoet een oude spijkerbroek en een stel jodhpurs (mijn standaard outfit voor als ik naar stal ga zonder dat ik zelf ga rijden). Maar ik overweeg om runningschoenen te gaan gebruiken, de bak is (om in te rennen) een beetje aan de zware kant en ik hoop dat het daarmee voor mij wat comfortabeler wordt. Wat dragen jullie, zijn er do's en don't's? Met broeken voor de zomer ben ik er ook nog niet helemaal over uit, ik denk dat een spijkerbroek dan veel te warm is maar ik heb niet echt het figuur om rond te rennen met een strakke sportbroek oid. Wat dragen jullie zoal?

Alvast bedankt :D

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:51

Telpeva: niet te moeilijk maken hoor, gewoon doen wat lekker zit voor jou. Ik zou rokken en open schoenen afraden, maar anders dan dat kan het allemaal. Sportschoenen zijn prima. Wandelschoenen kunnen ook (die heb ik zelf altijd) en genoeg die het doen op allstars (al vind ik dat heel dun zo rondom de paardenhoeven, maar ieder z'n voorkeur) Korte broeken, kniebroeken, afritsbroeken, spijkerbroeken met gaten (heel hip, toch), en als een strakke sportbroek niet goed voelt dan een wat minder strakke sportbroek? Het is allemaal prima.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:57

Ik draag een paardrijbroek en vaak mijn hardloopschoenen. Ik loop meerdere lessen mee op een middag. Waarbij er ook veel gedraafd wordt. Ook ben ik degene die altijd mee moet rennen in galop, dus dan zijn goede hardloop schoenen voor mijn het fijnst.
Soms leg ik mijn paardrijschoenen achterin de auto voor het geval ik een les mee rijd. Dat kan dan weer niet met die dikke hardloopschoenen.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 18:01

Ik droeg altijd paardrijbroek en fijne paardrij/wandelschoenen. Kon daar uren mee lopen zonder problemen :D

Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:27

Thanks ik zie al fijne tips! Ik loop 2 uur achter elkaar vandaar de vraagtekens van mijn kant, tot nu toe heb ik het halverwege de lessen al flink warm maar het zal ook wel meespelen dat ik nog wat conditie moet opbouwen. Ik wil het gewoon te graag allemaal in 1x goed doen denk ik :) :D

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:33

Dan nog een tip: het is prima om je grenzen aan te geven! Liever vrijwilligers die het volhouden dan vrijwilligers die zichzelf voorbij lopen en het dan na een tijdje niet meer zien zitten.


1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 22:31

Ja precies als er genoeg vrijwilligers zijn kun je beter elkaar afwisselen. Ik had wel eens rond de 6 lessen (30/45 minuten per les) achter elkaar gelopen. Dat is echt vermoeiend.

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:06

Leuk topic,
zelf heb ik een tijdje vrijwilligerswerk gedaan bij een manege hier in de buurt.
En wat de meeste al zeggen is het idd heel dankbaar werk. Dat heb ik zelf ook mogen ondervinden.

Hier werd wel goed rekening gehouden met hoeveel iedereen moest lopen.
En als je zelf niet meer kon,gewoon aangeven en dan werd er naar een andere oplossing gezocht.

Ik had altijd wat oudere kleding aan...paardenkledin..en een paar goeie schoenen waar ik wel even op kon lopen. In deze schoenen zitten wel stalen neuzen en dat was soms best nodig :o

superleuke en unieke creaties te koop voor elke gelegenheid!
http://www.kralenenkado.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers