tips gevraagd wegens sterke pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Darkless
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-08-13

tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 15:33

Hallo,

Ik heb 2 fjorden en ze zijn beide heel erg verschillend. De jongere fjord van bijna 12 kan ik best goed rijden ondanks mijn beperking. Af en toe gaat ze in rengalop er vandoor. Dit komt doordat ze nog aardig scheef is. Zijn we mee bezig. Helaas verlies ik snel mijn evenwicht en lig er dan af. Maar hier wordt aan gewerkt.
Nu heb ik mijn oudere fjord van bijna 20. Deze is echt sterk, helaas weet ze dit ook. In stap gaat het vaak zonder problemen maar in draf dan is ze bijna niet te sturen voor mij en gaat ze iedere keer naar het midden van de bak of door mensen en paarden heen die ook in de bak zijn. Ze is echt een tank dan. Ben nu enorm bezig met longeren en merk dat ze snel verveeld is. Dus vaak van hand veranderen en opeens tussendoor stoppen en achteruit vragen etc helpt. Helaas durf ik met haar niet meer naar buiten omdat het in de bak tegenwoordig al niet meer goed gaat. Heb zelf een rechterkant die slapper is en een slecht evenwicht. Merk dat ze dit ook weet. Ze breekt rechts eerder uit dan links. Zwepen vindt ze eng, dit komt door de manege waar ze vandaan komt en rechtsom vindt ze echt super moeilijk. Les heb ik ook. Maar vraag mij af of jullie misschien nog tips zouden hebben om het voor beide leuker te maken.
Ik rijd met een sidepull momenteel.


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:46

Misschien toch een bitje in hangen als dat mogelijk is? Ligt het zadel verder goed en is ze gecheckt door da en/of osteo? Ik zou in elk geval op zoek gaan naar de oorzaak en vanuit daar het probleem aanpakken. Je zegt dat ze ook snel verveeld is. Misschien leuk om wat afwisseling in de training te doen. Een keer balkjes draven of een klein sprongetje, een schrikparcours opbouwen etc...

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:15

Misschien is Natural Horsemanship/clickertraining wel iets voor jullie?
Dat is een leuke afwisseling en hiervan leren je paarden ook beter op stemhulpen reageren :)

Kaloe Z1
Jamaica (All at once x Furst Heinrich) -->bijna uitgerekend!

Darkless
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 16:22

Hisjebillie schreef:
Misschien is Natural Horsemanship/clickertraining wel iets voor jullie?
Dat is een leuke afwisseling en hiervan leren je paarden ook beter op stemhulpen reageren :)


hier ben ik mee bezig:D

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:37

Is het een mogelijkheid om haar een tijdje te laten rijden door iemand anders? Iemand die haar even kan resetten en afleert om zo sterk te worden. Als ik het zo hoor heb jij hier op dit moment niet de kracht en vaardigheid voor, dus dan kom je een in vicieuze cirkel terecht. Als ze dan reset is, kun je onder begeleiding haar weer oppakken en ervoor zorgen dat ze dit niet weer gaat doen.
(Ervan uitgaande dat het medische, tuig etc in orde is)

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:45

Vaak is het opvoeding. Regels en respect.

Laat n instructeur die bekend is met deze problemen je helpen van startende tot z.

Wij kunnen vanaf n scherm veel typen. Maar de juiste begeleiding is het beste van face to face

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Darkless
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 21:15

Bowo schreef:
Is het een mogelijkheid om haar een tijdje te laten rijden door iemand anders? Iemand die haar even kan resetten en afleert om zo sterk te worden. Als ik het zo hoor heb jij hier op dit moment niet de kracht en vaardigheid voor, dus dan kom je een in vicieuze cirkel terecht. Als ze dan reset is, kun je onder begeleiding haar weer oppakken en ervoor zorgen dat ze dit niet weer gaat doen.
(Ervan uitgaande dat het medische, tuig etc in orde is)



Medisch is alles goed. Nagekeken door een VA. Daarnaast aangepast zadel etc op haar.

Zelf ook wel eens aangedacht om haar een poosje te laten her inrijden. Ze is door de manege waar ze vandaan komt Sterk geworden. Het is wel al iets beter aan het gaan. Bedankt voor de tip

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:23

Doet ze dit ook als je gewoon met een bit rijdt?

Ik heb een paard dat weet hoe sterk hij is, en dat weet hoe hij zijn kracht moet inzetten. Het is dan dus een kwestie van zoeken naar de zwakke plek. Bij hem is dat zijn intelligentie. Het is een heel intelligent en gevoelig dier, en als je zijn ego een beetje oppoetst krijgt hij lol in het werk en doet hij beter zijn best. Neem nou bij voorbeeld longeren. Ik heb 'm geleerd dat overgangen plaatsvinden bij een pion. De pionnen staan dus in de longeercirkel. Soms vraag ik om een overgang. En soms doe ik niks, en dan gaat hij zelf overgangen maken. Wanneer hij die bij een pion maakt keur ik ze goed, en dan vertel ik hem wat een slim en knap paard hij is. Bovendien krijg je dan ook inzicht in hoe zijn pet staat. Wat voor gang kiest hij bij voorbeeld bij die overgangen. Overgangen niet bij een pion keur ik niet goed, dan vraag ik weer om een overgang, doe dat dan een paar keer (steeds bij een pion uiteraard) en daarna kijk ik weer wat er gebeurt wanneer hij zelf de regie krijgt. Mijn paard heeft er echt baat bij wanneer hij een bijdrage kan leveren, je moet 'm zeg maar laten denken dat hij iets heel slims bedacht heeft. Wanneer hij alleen maar moet doen wat ik wil dan vindt hij dat uitgesproken stom en dan doet hij z'n best ook niet meer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ineke2

Berichten: 33036
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:34

Weet je zeker dat je met de sidepull duidelijk bent naar het paard?
Wat is de reden dat je deze optoming gebruikt?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Darkless
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 08:17

Koper schreef:
Doet ze dit ook als je gewoon met een bit rijdt?

Ik heb een paard dat weet hoe sterk hij is, en dat weet hoe hij zijn kracht moet inzetten. Het is dan dus een kwestie van zoeken naar de zwakke plek. Bij hem is dat zijn intelligentie. Het is een heel intelligent en gevoelig dier, en als je zijn ego een beetje oppoetst krijgt hij lol in het werk en doet hij beter zijn best. Neem nou bij voorbeeld longeren. Ik heb 'm geleerd dat overgangen plaatsvinden bij een pion. De pionnen staan dus in de longeercirkel. Soms vraag ik om een overgang. En soms doe ik niks, en dan gaat hij zelf overgangen maken. Wanneer hij die bij een pion maakt keur ik ze goed, en dan vertel ik hem wat een slim en knap paard hij is. Bovendien krijg je dan ook inzicht in hoe zijn pet staat. Wat voor gang kiest hij bij voorbeeld bij die overgangen. Overgangen niet bij een pion keur ik niet goed, dan vraag ik weer om een overgang, doe dat dan een paar keer (steeds bij een pion uiteraard) en daarna kijk ik weer wat er gebeurt wanneer hij zelf de regie krijgt. Mijn paard heeft er echt baat bij wanneer hij een bijdrage kan leveren, je moet 'm zeg maar laten denken dat hij iets heel slims bedacht heeft. Wanneer hij alleen maar moet doen wat ik wil dan vindt hij dat uitgesproken stom en dan doet hij z'n best ook niet meer.


Ze doet het ook met bit. Ze is zeker ook slim. Eigenlijk moet ik er een puzzel van maken voor haar dus:) ga is kijken of dat werkt met longeren

Darkless
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 08:18

Ineke2 schreef:
Weet je zeker dat je met de sidepull duidelijk bent naar het paard?
Wat is de reden dat je deze optoming gebruikt?

Omdat ze duidelijk laat merken een bit vreselijk te vinden. Vroeger veel aan haar getrokken op manege helaas

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:23

Ik zou er iemand bij halen die je een tijdje de pony door kan laten rijden.

Mijn haf weet bijvoorbeeld ook dat ze sterker is dan wij mensen. Zolang ik haar zelf rijdt en aan het werk zet dan kan ik er prima een kind van 10 op wegsturen. Die heeft ook de kracht en de handigheid niet om de pony er door heen te rijden.

Zodra dit zelfde kind er 3 weken op rijdt, zonder dat ik er zelf af en toe op kruip. Gaat de pony met het kind aan de loop.

Een bijrijdster die dus handig is en van wanten weet zou voor jou een fijne optie zijn. Paard correct gereden en hopelijk daarmee voor jou makkelijker rijbaar.

Mocht je in de buurt wonen dan weet ik misschien nog wel iemand voor je.

Life is short....SMILE while you still have teeth!


2015Jack

Berichten: 4
Geregistreerd: 24-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:40

Dag Marlies,

Ik heb een Tinker van 9 jaar welke heel goed weet hoe hij zijn kracht moet gebruiken. Ik zelf heb een beperking waardoor ik maar met 1 hand kan rijden. Dit is natuurlijk erg lastig vooral wanneer hij zijn kracht gaat inzetten maar ik rij wel buitenritten met hem. Ik gebruik daarvoor een thiedemans bit wat prima helpt en hij dan beter te corrigeren is. Verder heb ik les van iemand die erg gericht is op houding van de ruiter en het rijden met je benen. Ik ben er zelf niet zo van om een bijrijder te nemen omdat ik vind dat hij standaard gereden moet worden op de wijze zoals ik dat doe. De enigste wie dit ook kan is mijn dochter en deze zet ik gemiddeld 6 keer per jaar in om hem even op de plaats te zetten. Maar probeer het eens met een thiedemans bit. Succes.

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:52

veel afwisselen en zorgen dat ze echt heel graag voor je wil werken :P
dan denk ik dat het beter gaat, maar ik ken jou fjord natuurlijk niet :') <3 /3

Horses are like dreams, but better.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:22

Ik zou aanraden om flink wat grondwerk te doen met je fjord. De pony moet leren dat jij de leiding hebt. Mijn paard kon ook ooit snel worden en dan een eigen willetje krijgen, nu is het duidelijk voor haar dat als ik naar links stuur, dat we ook echt naar links gaan. Ik rijd haar nu zelfs bitloos of met neckrope. Hoe en wat voor grondwerk: op internet staan super veel methodes. Er zal vast wel een methode tussen staan die past bij jullie :)

Darkless
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 14:23

BlackBeautyZ schreef:
Ik zou aanraden om flink wat grondwerk te doen met je fjord. De pony moet leren dat jij de leiding hebt. Mijn paard kon ook ooit snel worden en dan een eigen willetje krijgen, nu is het duidelijk voor haar dat als ik naar links stuur, dat we ook echt naar links gaan. Ik rijd haar nu zelfs bitloos of met neckrope. Hoe en wat voor grondwerk: op internet staan super veel methodes. Er zal vast wel een methode tussen staan die past bij jullie :)
dit doe ik heel veel. Rijd bitloos alleen vind zij veel moeilijk waardoor ze onzeker wordt en weer sterk word daardoor. Zit 1 x in de maand erop. Rest grondwerk ;)

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:44

Ergens in training zetten of iemand laten komen die haar kan trainen een paar keer in de week?
Wordt het probleem niet versterkt doordat jij rechts minder kracht hebt en je Fjord de rechterkant moeilijk vindt?
Wat nou als je haar eens laat rechtrichten door iemand die lichamelijk geen problemen heeft?

Als je persé bitloos wilt blijven; mss eens een andere optoming proberen? Mijn Fjord is ook heel fijn op de Hackamore (Maar mijn Fjord hoef je sws maar met heel weinig teugeldruk te rijden. Bij een hackamore is het niet aan te raden om heel streng door te komen)

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Maartje3
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:18

grondwerk en het gewoon leuk hebben is erg leuk en zo kom je je pony ook een beetje goed te kennen en wordt het makkelijker om met hem te werken.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:38

Pelhambit

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: tips gevraagd wegens sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:45

Ga eens samen een weekje op kamp bij E&E horsemanship, dan krijg je de tools in handen die bij jou en je fjord passen en kun je daarna samen verder oefenen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:50

Hoe is ze aan de hand? Als je haar uit de wei haalt? Als je langs de weg loopt? En met voeren?

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:52

yarrah schreef:
Pelhambit

Pony heeft leren hangen op bit, dat afleren zal grotendeels moeten komen uit inbuigen (geen kracht/snelheid maken mogelijk) en daar is een bit met hevelwerking niet geschikt voor.
Dier moet leren inbuigen ipv hals vast zetten en gassen. Dat vraagt o.a. meer lichaamsbeheersing en goede bespiering. Als dat onder het zadel lastig is door beperking ruiter dan is regelmatig bijscholen en/of gericht longeren (al dan niet met iets als bijzet en zeker caveletti werk nodig). Zwaarder bit gaat geen vertrouwen in het bit geven en geen respect waaruit gehoorzaamheid komt.

NH/grondwerk is manier van benaderen/trainen, niet afwisseling, maar totaal systeem en zo'n overkoepelende aanpak heb je wel nodig. Elk gat in je training gaat je vroeg of laat weer dit soort problemen geven. Herbouw haar gehele trainings- en opvoedingsbasis, dus bij 0 beginnen en hoewel een trainer dat makkelijker kan doen voor je (meer ervaring), zal jij die methode ook moeten leren en correct blijven toepassen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers