Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UnicornJopie
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-05-17

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:05

Dat is inderdaad een goede start :)


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 08:21

Ik heb gister mijn M-debuut gereden. Voordat ik mocht starten vroeg de jury naar mijn teugels en of ik ook met een grade reed. Ik heb alleen een classificatie en had ook geen behoefte om me voor een grade te laten testen, maar zij raadde het echt aan. Ze zei dat die wedstrijden erg leuk zijn.

De eerste proef hadden we 185 punten en een 2e prijs, de tweede proef was de batterij leeg. Het was ook zo warm. Tijdens de halve volte contragalop sprong mijn paard 2x een vliegende wissel wat ons een paar 4-en opleverde. Uiteindelijk hadden we daar 178 punten voor en daarmee hadden wij gister een goede dag.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:09

Super!! :-)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:13

Ik kom hier even binnenvallen...

Mag tijdelijk niet paardrijden ivm nieuwe hernia's en heb hierdoor een slapend slap linkerbeen (alweee, 4e x in paar jaar tijd) en ook mn linkerarm slaapt dus voor t eerst ook in mn nek een hernia (heb spondylose)

Nu rij ik met mijn fries Z1, dat zit met deze rug niet ideaal helaas maar t grootste probleem is dat ik mn beugels kwijt raak met doorzitten & galop.
Lichtrijden is niet echt een optie, dan slapen mn beide voeten na een tijdje en vind t zelf niet fijn in zijgangen.

Ook kan ik ivm dat suffe been de hulpen niet altijd goed geven.
Thuis loste ik dit op door zonder beugels te rijden en soms een zweepje in mn linkerhand er bij te pakken maarja ze zien me aankomen in de ring...

Heb met de KNHS gemaild, zij noemden oa beugels die je met elastiek aan je voeten vastmaakt, nou vind ik dit geen fijn idee en rij ik eigenlijk liever zonder beugels.
Iemand een idee of dit zou mogen?

Ook kreeg ik t advies om het aanvraag formulier voor hun classificatie keuring in te vullen, maar ik krijg dat formulier niet gevonden op de knhs website?
Weet iemand hier toevallig waar ik die ga vinden en wat ik precies kan verwachten van zo'n classificatie keuring?

Alvast bedankt!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:48

Hoihoi! Ik heb denk ik wel wat antwoorden op je vragen. Knap dat je nu al zover gekomen bent met je beperking. Een classificatie keuring vraag je aan via noc nsf. Op hun site staat alles duidelijk vermeld. Dan krijg je binnen enkele dagen een mailtje van de knhs met de vraag of je voor een classificatie wil gaan of een dispensatie. Bij een classificatie krijg je mogelijk een grade toegewezen waardoor je ook in de aangepaste sport actief kunt zijn. Mogelijk is dat voor jou wel interessant aangezien je z1 rijdt en de proeven nogal op hoog niveau zijn. Maar een keuring gaat als volgt: je moet naar ermelo komen voor de keuring die in totaal een uurtje duurt.. dan stellen ze je allerlei vragen over je beperkjngen en hoe zich dat uit. Je toont je ingevulde vragenlijst en evt doktersverklaringen met diagnoses. Dan gaan ze lichamelijk onderzoek doen. Ze gaan dan puur kijken naar de beweeglijkheid van je lijf. Pijn tellen ze niet mee in de score.. dan krijg je een score toebedeeld per onderdeel. Als ze daarmee klaar zijn mag je even op de gang wachten en overleggen zij wat de totaal score is, en of je in aanmerking komt voor dispensatie of een grade. Zonder beugels rijden weet ik niet of dat mag, dat kun je daar ook aangeven, dat je dat fijner vind dan je voeten vastmaken. Een zweepje valt wel inder de dispensatieregeling, en dat zou dus tot de mogelijkheden behoren. Ik heb zelf dispensatie voor doorzitten, ik mag met zweep rijden, en mijn voet vastmaken aan de beugel. En heb een grade 5 toegewezen gekregen. :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Laura1982

Berichten: 4052
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:51

Renske er zijn ook magneet beugels te koop van ontyte veel ruiters met een beperking rijden hiermee ik ook en die zorgen ervoor dat ik mijn beugels niet kwijt raak.
Daarnaast heb ik dystrofie en dus ook pijn naast de zenuwbeschadiging en dit is in mijn keuring wel meegenomen. Ook ik heb grade 5 en mag met zweepje rijden en lichtrijden tijdens de proef en dat zorgt ervoor dat ik mijn balans weer kan vinden tijdens de oefingen die ik wel graag met doorzitten wil doen.

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:16

Laura1982 schreef:
Renske er zijn ook magneet beugels te koop van ontyte veel ruiters met een beperking rijden hiermee ik ook en die zorgen ervoor dat ik mijn beugels niet kwijt raak.
Daarnaast heb ik dystrofie en dus ook pijn naast de zenuwbeschadiging en dit is in mijn keuring wel meegenomen. Ook ik heb grade 5 en mag met zweepje rijden en lichtrijden tijdens de proef en dat zorgt ervoor dat ik mijn balans weer kan vinden tijdens de oefingen die ik wel graag met doorzitten wil doen.


Ik heb ook naar die beugels gekeken maar als het dezelfde zijn moet je die magneet in de zool van je laars laten zetten, dit heeft mij wel tegen gehouden omdat als je laars kapot gaat moet je die magneet eraf slopen en weer op een andere laars zetten ? Of werken deze anders?

Laura1982

Berichten: 4052
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:35

MonteKarlo schreef:
Laura1982 schreef:
Renske er zijn ook magneet beugels te koop van ontyte veel ruiters met een beperking rijden hiermee ik ook en die zorgen ervoor dat ik mijn beugels niet kwijt raak.
Daarnaast heb ik dystrofie en dus ook pijn naast de zenuwbeschadiging en dit is in mijn keuring wel meegenomen. Ook ik heb grade 5 en mag met zweepje rijden en lichtrijden tijdens de proef en dat zorgt ervoor dat ik mijn balans weer kan vinden tijdens de oefingen die ik wel graag met doorzitten wil doen.


Ik heb ook naar die beugels gekeken maar als het dezelfde zijn moet je die magneet in de zool van je laars laten zetten, dit heeft mij wel tegen gehouden omdat als je laars kapot gaat moet je die magneet eraf slopen en weer op een andere laars zetten ? Of werken deze anders?


Ik heb ze onder mijn nieuwe laarzen laten zetten. De zooltjes moet je uiteindelijk ook een keer vervangen je moet er ook geen km's op gaan lopen alleen mee rijden. Het zijn zooltjes en ik moet zeggen die zijn goed betaalbaar.

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:46

Ik heb ook naar die beugels gekeken.. maar ik heb trainingslaarzen en wedstrijdlaarzen.. en dat werd me toch een beetje te gek...

En pijn is geen objectieve graadmeter zo werd mij uitgelegd.. en kon daardoor niet meegenomen in de beoordeling.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Laura1982

Berichten: 4052
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 05:56

Zo zie je dat het soms nog kan verschillen per persoon.

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:34

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Berichten: 4052
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:46

Nobel01 ik heb ze hier vandaan

horseridersclassics.nl

Ja ze zijn vrij kostbaar maar bedrag meer dan waard.

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

ievie

Berichten: 2190
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:55

Ik heb ook de magneetbeugels en zooltjes. Die van mij komen van Koolen Ruitersport.
Ik ben er zo blij mee, het geeft me heel veel vrijheid! Eerder reed ik met een elastiek om m'n voet, maar dat maakte me afhankelijk van anderen.
Overigens zag ik van iemand die dit spannend vond. Bij mij knapte het elastiek gewoon als er te veel druk op kwam, of het raakte los.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:02

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ievie

Berichten: 2190
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:38

Nobel01 schreef:
ievie schreef:
Ik heb ook de magneetbeugels en zooltjes. Die van mij komen van Koolen Ruitersport.
Ik ben er zo blij mee, het geeft me heel veel vrijheid! Eerder reed ik met een elastiek om m'n voet, maar dat maakte me afhankelijk van anderen.
Overigens zag ik van iemand die dit spannend vond. Bij mij knapte het elastiek gewoon als er te veel druk op kwam, of het raakte los.


Ik zal er eens naar kijken.
Ik rijd nu met beugelkorfjes, dat gaat ook goed. Alleen mag je daar geen wedstrijden mee rijden.

Mag dat ook niet als je van de knhs dispensatie hebt hiervoor?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:41

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ievie

Berichten: 2190
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:47


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 19:19


[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:37

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:15


Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:58

Dat is gaaf! Hopelijk volgen andere provincies ook

Vadiz M2 startgerechtigd! Nooit verwacht. :D
[ITP] Vadiz
[RT-HAW] Clinic Jessica Buying met Vadiz


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 08:55

Wow wat goed zeg Keshia, fingers crossed en dan gaat het een groot succes worden!

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:52

Oh ships ik zie dat bericht nu pas...
Zou het nog zin hebben om te mailen ? Ik zou wel heel graag een keer een training mee willen rijden.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 02:15

Ja hoor dat denk ik wel! Ik heb nog niks vernomen na het mailtje. Het moet ook allemaal nog van de grond komen he, er staat nog niks gepland of zo. :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 17:15

Hoe gaat het met jullie?

Ik had al ruim een half jaar geen wedstrijd meer gerden en dit weekend toch weer de stoute schoenen aangetrokken.
Twee M1 proefjes en 2 x 177,5 punten -O-

Geen dingen die de mist in gingen en ook geen geweldige dingen.
Al met al is de nageeflijkheid nog niet genoeg en ik vind het lastig om dat op te lossen.
Ik mis een constante losgelatenheid in nek- & kaakgewricht terwijl mijn paard van achter wel ondertreedt. Doordat ik altijd pijn heb in vooral mijn rechter-arm en daar ook uitval is, is mijn arm niet zo stabiel als hij zou moeten zijn.
Ik mag wel met elastiek tussen de teugels rijden, maar daar gaat hij in hangen. En ik mag met een lussenteugel rijden, dat neemt die spanning weer niet weg. Thuis rijd ik soms bitloos of met bitclips (Micklem hoofdstel) dat gaat beter. Mijn zit is goed genoeg. Tactmatig is mijn paard prima, hij is ook aan de hulpen. Maar we zitten nu wel even in een fase waar het even lastig is om te verbeteren.

Edit typo
Laatst bijgewerkt door Myca op 22-01-18 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers