Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-16 16:07

Na veel twijfelen heb ik nu eindelijk toch alle formulieren ingevuld voor een nationale classificatie lichamelijke beperking. Ik rijd nu 8 jaar met een neurologische beperking aan mijn armen en de gevolgen daarvan zie ik telkens terugkeren op mijn protocollen.

Aan de ene kant wilde ik nooit toegeven aan mijn handicap, maar het is ook niet leuk om telkens gewezen te worden op iets waar je niets aan kan doen. Het is net zoiets als niet aan een leesbril willen, terwijl je ogen achteruit gaan. Toegeven aan iets, wat je niet leuk vindt. Maar het is er toch en het gaat ook niet weg.

Nou is de paardensport bij uitstek geschikt om mee door te gaan met een handicap en ik vind het ook veel te leuk om er niet mee door te gaan. Ik zie alleen nauwelijks wedstrijdruiters die in het zelfde schuitje zitten en ik ben juist erg benieuwd naar die ervaringen.

Hoe gaan jullie hier mee om?
Tegen welke problemen loop je steeds aan?
Heb je iets aan een officiele classificatie gehad?

Ik ben benieuwd!

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 08:37

Niemand?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 14:19

Wat leuk dat jullie allemaal reageren! Ik ga alles vanavond even rustig doorlezen.

Ik weet nog niet wat ons te wachten staat, maar dat komt vanzelf wel.
Eind september moet ik naar Ermelo voor die classificatie.

Ik heb een brachialis plexopathie, in mijn slechtste dagen was ik verlamd aan beide armen. Gelukkig is dat al binnen een paar maanden een stuk beter geworden, maar daarna was de progressie over.

Waar ik nu tegenaan loop is een restparese, vooral rechts, maar ook links. Als ik moe wordt gaan mijn armen ook nog trillen. Om mijn paard niet te hinderen in zijn mond rijd ik thuis met bitclips. Hierdoor werkt de teugel niet alleen in op het bit, maar ook op de neusriem. Dat is voor ons een prima paardvriendelijke oplossing, maar de KNHS vindt dat niet goed.

Teugels met een elastisch tussenstuk zouden wel mogen, maar dan heb ik een classificatie voor een lichamelijke beperking nodig. Voor dispensatie ben ik afgewezen, omdat dat voor afwijkingen is die van tijdelijke aard zijn en bij mij is het permanent.

Ik zou me prima vermaken door recreatief door het bos, de duinen en langs het strand te rijden. Maar door wedstrijden te rijden, blijf ik rijtechnisch kritischer. Op deze manier hoop ik mijn paard zo lang mogelijk heel te houden.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 21:25

MonteKarlo schreef:
Hoe vraag je zon keuring eigenlijk aan ? Gewoon via de knhs of via je huisarts ?


Ik had bij de KNHS dispensatie aangevraagd om met bitclips te mogen rijden.
De KNHS heeft me daarna aangegeven dat ik een nationale classificatie moest aanvragen. Zij hebben mij de formulieren van het NOC-NSF, de FEI en de KNHS toegestuurd.
Daarbij zit ook een medisch diagnose formulier dat door een arts ingevuld moet worden.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-16 22:19

Vanavond hebben we in deze warmte toch nog een winstpuntje gereden, zonder classificatie.
Daar ben ik natuurlijk wel blij mee, maar ik merk ook wel dat het lastiger wordt, en dan rijden we nog maar L2.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 09:22

Ik ben 24 september uitgenodigd bij het KNHS voor een classificatie bijeenkomst.
Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen en of ik daar ook iets aan ga hebben.
Eigenlijk wilde ik alleen met bitclips rijden, maar dat kan sowieso niet.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 21:28

Hebben jullie ondertussen de paralympics nog gevolgd?
Ik sta ik echt vol bewondering te kijken wat ze allemaal voor elkaar krijgen ondanks hun handicap!

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 21:49

Ik ben benieuwd naar je M1 ervaring Laura1982, inmiddels is me ook wel duidelijk geworden dat juryleden ook niet goed weten wat ze met zulke situaties aan moeten. Het moet ook wel lastig zijn om hier protocollen voor te schrijven. De hokjes waarin je ingedeeld kan worden zijn best groot.
Ik vermoed bij mij ook een grade 4, maar ik heb dan weer een zenuwbeschadiging in mijn bovenarmen.
Goed, morgen start ik weer gewoon regulier L2 en ik weet ook nog niet of een grade het ons makkelijker gaat maken, maar we doen ons best.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 06:24

Dat zou voor mij ook voldoende zijn, ik ben dit traject begonnen omdat ik eigenlijk met bitclips wilde rijden.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:28

Ayasha schreef:
Oei moet je ook zeggen welke aanpassingen je wil?


Deze vraag had ik eerst over het hoofd gezien.
Ja, voor de classificatiekeuring willen ze dat je specifieke aanpassingen aan het harnachement die je wilt gebruiken in de wedstrijdsport mee neemt.


Je kan niet zomaar alles kiezen, maar afhankelijk van je handicap is hier een link met de mogelijkheden:
http://www.fei.org/system/files/Compens ... 202014.pdf

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 17:01

Ik ben vandaag gekeurd, ik heb dispensatie gekregen om met aangepaste teugels te rijden en ik hoef alleen nog met mijn hoofd te groeten.
Het systeem van een Micklem hoofdstel met bitclips heb ik uitgelegd en ik had het hoofdstel ook mee.
Ze vonden dit interessant, het biedt geen voordeel t.o.v. ruiters zonder dispensatie, maar het staat niet op de lijst. De classifieres wilden zich hier wel hard voor gaan maken.
Al met al ben ik zeer tevreden.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 18:54

Ik ben er ook echt blij mee.

Nu gaan we meemaken hoe dit in de praktijk werkt.

Hoe doen jullie dat? Laten jullie je voorlezer met een dispensatiepas eerst langs het jury-hokje gaan of geef je het al aan als je je komt melden bij het secretariaat, of beide?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 20:44

Tnx Laura! Klinkt logisch.
Ik heb morgen een wedstrijd, maar ik wist natuurlijk niet hoe het vandaag zou gaan.
Zojuist heb ik een kopie van de dispensatie aan de wedstrijd-organisatie gemaild. Ik heb nu nog een voorlopige pas, dus het origineel neem ik morgen wel mee (en ook weer mee terug).
Morgen starten we nog gewoon zonder aangepaste teugels, maar ik hoef dus niet meer het contact te verliezen bij het groeten.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 11:30

Ik heb afgelopen zondag geen wp gereden, maar voor het groeten had ik een 8!
Dat was me nog niet gelukt met 1 hand aan het stuur ;-)

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 09:38

Hoe gaat het met jullie?

Morgen gaan wij weer starten en dan voor het eerst met een jachtteugel.
Tijdens het rijden heb ik wel gemerkt dat de aanleuning rustiger wordt met die teugel, maar ik moest er wel even aan wennen.

Verder heb ik me opgegeven voor een clinic met de teugeldruk-meter. Ik ben benieuwd of je mijn handicap daarbij terug vindt en of ik daar op kan anticiperen.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 17:28

Ik ben nu een paar keer met mijn classificatiepas gestart. Voor mij is het zelf nieuw en ik merk dat ze er bij verschillende clubs ook verschillend mee om gaan. Als de protocollen nog bij de inschrijving liggen, schrijven ze met pen op mijn protocol wat er bij mij anders is. Als de protocollen al bij de jury liggen, brengen ze mijn classificatiepasje naar de jury. Ik krijg hem dan weer terug als de protocollen uitgereikt worden.

De keuring in Ermelo ging prima. Er waren daar 3 dames (para)medisch onderlegd waren en wisten hoe het wedstrijdrijden werkt. Er is heel reeel gekeken, naar mijn handicap, de regels van het KNHS, NOC-NSF en de FEI en de oplossing die ik graag zou zien. Op grond daarvan hebben ze een paar dingen toegewezen. Ik mag bijv. met een aangepaste teugel rijden en ik hoef niet met mijn hand te groeten.

Het gaat met ons beter met jachtteugels, alleen ik moet wel bewust er op letten dat ik de teugels telkens iets anders vast houd. Anders gaat mijn paard in een eigen houding lopen. We moeten wel een dynamisch contact houden en niet in een statische houding vervallen.
Het blijft een uitdaging, maar op deze manier kan ik mijn handicap wel wat compenseren zonder dat ik bevoordeeld ben t.o.v. niet gehandicapte ruiters.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-16 15:33


[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-16 07:47

Zoals het mij verteld is, is dispensatie voor bepaalde tijd en classificatie voor onbepaalde tijd.

Voor mij zijn er geen oefeningen of iets dergelijks om het beter te maken, dan loop ik juist het gevaar op overbelasting.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-16 18:50

Interessant stukje daffodil.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 09:54

IpilyaNL schreef:
(-) In hoeverre mag een slechthorende of een blinde. zich richten op zijn zintuigen?
Meestal zijn de tastzintuigen erg goed ontwikkeld. Zou het toegestaan kunnen zijn om met trilzolen te rijden?


Ik vermoed van niet, op de FEI lijst staat Modified Riding Boots, apart gemeld, hier wordt niet over trilzolen gesproken, alleen over aanpassingen die het aantrekken vergemakkelijken.

Plain black or brown half chaps (smooth leather) or gaiters to the knee may be used. If a competitor’s impairment does not allow the wearing of boots/shoes with heels (due to sensory impairments or deformities) and the competitor uses stirrups, PE approved safety stirrups must be used. Boots may be modified to make them easier to put on and take off.

Competitors with intellectual impairment (Profile 39), visual impairment (Profile 36) or neurological conditions leading to memory loss may have a commander. Application with the required supporting documentation must be made to the PE Chief Classifier for permission for a commander. Tests may be commanded in English, or in the competitor’s own language.

For those with visual impairment to indicate the location of the position of the Arena. Callers may only call the name of the letter(s). May also be accomplished by sound (electronic or mechanical) or enhanced visual cues. The competitor must provide the callers/mechanisms.

Those competitors, qualified as above, who are also deaf or hearing impaired may use sign language or radio communication. It is necessary for a steward to be present during the dressage test if this form of commanding is being used.


Mensen met een visuele handicap mogen wel met geluid/vocaal geholpen worden en doven/slechthorenden mogen met gebarentaal of radio-communicatie geholpen worden en dan alleen om aan te geven waar de letters zijn.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 12:09


[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 21:22

keshia schreef:
Starten jullie gewoon regulier? Of grade wedstrijden?


Ik start regulier met dispensatie. Na een keuring bij het KNHS heb ik een classificatiepas gekregen waarmee ik met aangepaste teugels mag starten en ik hoef niet meer met mijn hand te groeten.

Als je nog gekeurd moet worden zou ik je aanraden om een relevant medisch dossier mee te nemen. Mijn ervaring was positief, ze hebben in Ermelo gezien wat mijn beperkingen en wensen waren en daar is een goed resultaat uit gekomen waarmee ik kan doen wat ik wil.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-17 08:08

Spannend keshia, laat je nog weten wat er uitgekomen is?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-17 14:00

Dat is toch goed nieuws keshia?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-17 17:45

Het is wel weer even zo'n bevestiging hè?
Wanneer ga je voor het eerst met je classificatiepas starten?

Ik ga na een pauze van 3 maanden komende week weer voor het eerst op wedstrijd.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers