Tips, rijden zonder gevoel/kracht in 1 been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sil_Bill

Berichten: 284
Geregistreerd: 18-12-07

Tips, rijden zonder gevoel/kracht in 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 14:43

Hooi allemaal,

Ik ben nu al 5 jaar aan het 'kwakkelen' met mijn knie aan de linker kant.
Ooit onder een paard gelegen en daarna banden ingescheurd en en chronische aandoening aan m'n knieschijf.
Na veel fysio, sportartsen en ziekenhuisbezoeken en in-greepjes, nog steeds problemen.

Begin dit jaar kon ik er niks meer met mn paard, hij staakte, stijgerde bokte als een bezetene. (medisch en harnachement 100% in orde)
Op een gegeven moment gaan filmen wat er dan precies mis ging...

Mijn Linker been vanaf mijn knie naar benden is te slap, (ondanks alle oefeningen enz.)
Hij lijkt bijna alsof ik er geen gevoel in heb, met of zonder brace maakt weinig verschil.
Hierdoor geef ik hele rare hulpen en tik ik mijn paard enorm veel aan, hij kon alle info en mijn frustratie niet meer aan en ging in verzet.

Inmiddels de training weer rustig opgepakt en paardlief is weer ontspannen.
Nu blijft het voor mij problematisch om hem recht te houden tussen mijn benen, ook zijgangen zijn moeilijker.
Ik hoef niet koste wat het kost een Z proef te rijden o.i.d. maar ik train rustig verder en heb goede instructie.

Zijn er mensen met een zelfde soort probleem, en hoe lossen jullie dit op?
Alle tips zijn welkom!

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Tips, rijden zonder gevoel/kracht in 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:56

Heb je al eens gekeken naar les richting dameszadel rijden? Omdat jou ene been eigenlijk amper voorkomt kan je jou situatie vergelijken met dat je daar geen been hebt. Door met je zweepje daar hulpen te geven kan je je paard toch recht houden/ in zijgangen sturen.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Tips, rijden zonder gevoel/kracht in 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:58

Ik zit even heel simpel (te simpel) te denken... Maar wat voor zadel heb je en waar rij je mee? Want ik merk bijvoorbeeld dat ik met een bepaald zadel, mijn benen veel stiller heb... en heb volgens mij ook echt wel een verschil tussen sok en leren laarzen etc.

Misschien dat je hier iets mee kan doen, dat je in iedergeval je been stiller kan houden?

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Tips, rijden zonder gevoel/kracht in 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:01

Ik lees even mee, heb dit met beide benen. Dus ik hoop dat er handige tips komen.

iig geen beugels aan de singel vastmaken, levensgevaarlijk :n

Sil_Bill

Berichten: 284
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 15:28

Ik rij idd met leren laarzen ipv m'n 'losse' chaps..
Ik heb een Hulsebos zadel, ligt als een huis op m'n paard
Zit naar mijn idee ook fijn voor mijn benen/ houding :)

Carrotcake
Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:34

Ik heb hier ook last van n.a.v een verlamming. Van de fysio kreeg ik het advies beugelblokjes te proberem die schuin aflopen en dan ze omgekeerd erin te doen. Dus van hoog naar laag. Zij is namelijk ook instructrice en zegt dat je beenligging daarvan stabieler wordt. Ik heb dit nog niet geprobeerd omdat veiligheidsbeugels bij mij al enorm hielpen....
Maar ik ben ook benieuwd naar andere tips die jij krijgt!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Tips, rijden zonder gevoel/kracht in 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:46

ik heb dit probleem ook. Ik rijd western, mijn paard heeft geleerd op de kleinste beenhulp te reageren. Hij weet ook heel goed, dat ik met rechts niet zo duidelijk kan zijn als met links, maar hij moet gewoon luisteren ook op de kleinste hulp. Ik heb voorheen dressuur gereden, en daar had ik veel meer moeite met het stilhouden van mijn been. Met doorzitten gaat het ook veel beter, als ik ga lichtrijden (wat maar zelden is) merk ik gewoon dat ik bijna geen controle heb over mijn rechterbeen, dan vliegt mijn been alle kanten op.
Gelukkig heb ik een zeer getalenteerde dochter die de puntjes op i zet, en de echte moeilijke oefeningen hem aanleert. Ik denk dat ik zonder die hulp niet zover was gekomen als dat ik nu ben. En een goede instructrice, die naar de combinatie kijkt, en niet alleen naar het totaal plaatje!

Sil_Bill

Berichten: 284
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 12:23

Bedankt voor de reacties,
Mijn paard is gelukkig heel goed aan mijn been, maar juist daardoor snap hij het niet zo goed!

Ik rij met veiligheidsbeugels, dus ik weet niet hoe dat zit met die scheve blokjes, kan ik wellicht eens proberen.
Mijn instructie kijkt ook naar 'ons' als combinatie, en probeert ook oplossingen te bedenken voor mijn probleem :) dus dat zit goed!

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Tips, rijden zonder gevoel/kracht in 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:16

Het is ook handig om wat te gaan uitproberen met de maat/ lengte van je beugels. Als je je beugels wat korter hebt in een veelzijdigheidszadel liggen je benen vaak ook wat stabieler.
Met een goede fysio/instructeur kan je wellicht leren om met je heup/bovenbeenspieren je been stiller te houden.
Succes!

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:39

Hier hetzelfde (zeer slechte knieen/heupen/bekken --> onrustige benen / een been veel minder kracht/geen kracht)

Een goed zadel waar je benen rustig in blijven liggen is ontzettend belangrijk. Ik heb een poos met een westernzadeltje gereden, dat reed ook erg fijn.

Heb je een vz zadel of een dressuur? Toen mijn benen nog heel slecht waren heb ik lange tijd alleen in een dressuurzadel kunnen rijden. Let ook op de lengte van je beugels.

Als het ondanks dat niet beter wordt kun je er dus aan denken fenders te gaan gebruiken ipv gewone beugelriemen, in combi met ene jodphur rijbroek met leer aan de binnenkant. Of met leren chaps, dan heb je veel meer grip.

En tenslotte voor je houding kan centered riding erg goed helpen.

Met van die slechte knieen/ benen is fysio voor jezelf ook heel belangrijk of dat je in ieder geval zelf weet hoe je je spierspanning goed kunt regelen.

En met dressuurtraining je paard wennen dat je een zweep hebt aan de kant van het slechte been. Dan kun je daarmee je te kort aan been opvangen en kun je toch goede hulpen geven. Dat laatste is heel belangrijk als je je paard dressuurmatig goed wilt kunnen trainen.