Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 21:21

Hoi,

Ik vroeg me af of hier ook mensen zitten met een zenuwaandoening en toch paarden hebben. Momenteel is mijn aandoening niet zodanig dat ik paarden heb die niet zijn beleerd voor bijvoorbeeld een mens in een rolstoel maar er zal een tijd komen dat ik wel moet gaan denken aan trainen hieraan.

Ben benieuwd wie er nog meer met een aandoening paarden heeft, krijgen jullie veel kritiek of commentaar? Ik heb trouwens MS in een vroeg stadium. Over mijn ziekte zelf praat ik liever niet teveel, het gaat mij meer over de combinatie aandoening en paarden.

ankem

Berichten: 2461
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:16

De artsen hebben sterke vermoedens dat er bij mij een zenuwaandoening speelt. Ik sta nu op de wachtlijst van een ander ziekenhuis om dit vast te stellen. Er zijn wel al enkele onderzoeken gedaan, waaruit ook afwijkingen bleken en wat de aandoening ook wel plausibel maakt.
Omdat het relatief gezien een zeldzame aandoening is, wil ik i.v.m. herkenbaarheid hier de naam niet openbaar noemen.
Heb veel zenuwpijn en verminderd gevoel. Nu erg zoekende in wat wel en niet lukt binnen het rijden. Er wordt vast wel eens achter mijn rug om gekletst, omdat het plaatje niet altijd perfect is, maar goed zegt misschien meer over de ander, dan over mij.
Nu nog zoekende naar aanpassingen die het een en ander makkelijker maken.

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:27

Ik heb ook ms en een paard , mijn dochter heeft ook een paard , dus wij zijn altijd samen met de paarden bezig, dus ik heb altijd hulp in de buurt en dat vind ik wel heel fijn.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:32

Dat is zeker fijn. Ik doe het nu alleen maar merk wel dat ik op sommige dagen behoefte heb aan wat meer hulp. Ik ken ook geen andere mensen met paarden dus was wel benieuwd hoe anderen het doen.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 01:56

Hey Ankem, Ik had vanmiddag al op je willen reageren maar mijn telefoon wilde de tekst niet versturen. Dan maar even opnieuw. Heel veel sterkte gewenst de komende periode. Ik weet nog wel dat ik mijn diagnose voor mijn neus kreeg (dachten eerst aan een hernia notabene). Ik heb het verzwegen en dat doe ik eigenlijk nog steeds voor heel veel mensen. Niet dat zij het niet mogen weten, maar ik vind ook niet dat zij het dan perse hoeven weten. Het zal zwaar worden, zo nu en dan. Niet weten wat je wel en niet kan en vooal WIL want willen is een ding dat altijd blijft. Ik kan gelukkig nog normaal met paarden omgaan al wil ik soms wel eens die kruiwagen die weer voor de zoveelste keer omvalt weg toveren en naar bed gaan. Op die momenten mis ik het wel om even te kunnen vertellen dat het rot gaat en wat er mis ging, vandaar ook dit topic. Voel je niet bezwaard om me eens een pb te sturen als je daar behoefte aan hebt.

Dat geldt trouwens voor iedereen die ermee zit, uiteraard.

willyr

Berichten: 74
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 02:36

Ja, ik. Heb het nu 5 jaar. Periodes last, maar ook wel periodes niet. Vermoeidheid bijna altijd wel aanwezig. Ik kan nu alles nog doen, maar heb wel periodes gehad, dat ik minder kracht had, veel vermoeidheid en dat ik het mesten wel zwaar vond. Ik heb met opzet rustige paarden,een rustig ras, die ook niet gek worden van 2 weken niet rijden. Ze staan 24/7 buiten. Mijn vriend helpt ook wel met voeren. Ik kan niet in de toekomst kijken, misschien komt die rolstoel, maar dat hoeft helemaal niet. Ik ga maar van het ergste uit, kan het altijd meevallen. Wel heb ik met mezelf afgesproken dat ik ze verkoop als ik erg veel last zou hebben. Dan ga ik op zoek naar een hele lieve nieuwe baas, die ook heel goed voor hen zal zorgen.

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:10

Ik heb de diagnose al 21 jaar en hoewel ms bij iedereen anders verloopt moet je niet meteen van het ergste uitgaan.
Ik heb flinke uitvallen gehad, van linkszijdig verlamd, tot niet meer kunnen praten, maar ik loop nog steeds rond en mensen die mij niet kennen zien niks aan mij.
Persoonlijk denk ik dat je met een positieve levensinstelling een heel eind komt.
Wel heb ik na al die jaren goed naar mijn lichaam leren luisteren, moe is moe.
En zorg dat je een leuk leven hebt,
Met paardrijden heb ik het probleem dat ik een heel slecht evenwicht heb, dus doe ik het rustig aan.
Mijn dochter rijdt mijn paard af en toe goed door zodat hij toch zijn beweging goed krijgt en zij vindt het leuk dat op dit ouder paard alle "knoppen" zitten , die het meteen doen.

Wel gaat het met mij veel beter sinds ik Copaxone ben gaan gebruiken (remmer)

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:51

Ik heb zelf geen paard maar ben wel sinds een klein jaar weer gaan rijden.
Regelmatig loop ik tegen een muur van onbegrip aan zeker nu ik sinds kort een rolstoel heb voor als ik slecht kan lopen.
Rijden geeft mij juist ontspanning en het gevoel van toch ''normale'' dingen kunnen, wel is het zo dat veiligheid boven alles gaat. Moe is moe en niet er op stappen en ook op dagen dat ik uitval heb (steeds kortdurend bij mij) stap ik er niet op.

ankem

Berichten: 2461
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:50

Ik heb me een jaar lang verzet tegen dit alles. Ik had toch nog geen officiƫle diagnose???
Daardoor ging ik mezelf ernstig voorbij.
Nu sinds een paar weken verzet ik me niet meer, maar probeer ik mogelijkheden te zoeken.
Ik heb van die beugelkorfjes gekocht. Ik voel minder in mijn voeten. Daardoor erg verkrampt om de beugel aan mijn voet te houden. Nu groter oppervlak en daardoor meer ontspannen.
Ik heb nog moeite met de teugels. Ik vind het moeilijk om mijn hand gesloten te houden. Voel minder in mijn handen. Ik overweeg om eens een keer een lussenteugel te gaan uitproberen. Zal eens kijken of ik die ergens een keer kan lenen.
De zadelmaker komt binnenkort kijken of hij nog iets aan het zadel kan aanpassen, waardoor ik wat meer ondersteuning krijg.
Ik rijd niet dagelijks, dat red ik naast mijn baan niet meer. Gelukkig hoeft dat ook niet. Ik sta all-in en zelfs in de winter komen de paarden dagelijks buiten.

Ik weet niet hoe het een en ander zich gaat ontwikkelen. Wil ik nu nog niet teveel over nadenken. Ik leef met de dag en probeer er vooral veel van te genieten. Ik heb trouwens geen ms.

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:17

Ik heb ook beugels gekocht die een leren korf hebben, dat scheelt al.
ook heb ik een Wintec stockzadel gekocht om meer steun te hebben en door de "oren" meer evenwicht,
maar helaas was dit zadel te lang voor de rug van mijn paard.
Sinds een paar maanden heb ik een Trekker endurancezadel, met een soort van beugel voorop die ik in geval van onzekerheid vast kan pakken.
In het begin moest ik erg wennen aan dit zadel, maar nu ben ik er wel blij mee.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:19

Zo is het ankem ik denk er zelf ook niet teveel bij na. Wat doet copaxon precies piendepien? Ik slik momenteel tramadol maar hier word ik ontzettend misselijk en beroerd van. Slik het ook alleen als mijn klachten verergerd zijn op het moment. Daarnaast zijn het bij mij nog aanvallen die sporadisch op komen zetten. Ik merk wel, en soms ben ik nog bang dat dat tussen mijn oren zit, dat als ik mij teveel inspan en bijvoorbeeld ook veel pieker en stress ervaar, mijn klachten ook erger worden. Ik associeer dit nooit met de ms (of wat voor ziekte dan ook) maar gewoon met eigen schuld dikke bult. En dan loop ik mijzelf nog wel eens voorbij.

Op aanraden van mijn huisarts ben ik toen een dagboek gestart met alle klachten die ik heb. Eens in de zoveel tijd gaan we die dan bespreken. Dat is handiger voor mij omdat ik snel denk ach het valt wel mee het zal wel door de kou komen, of omdat ik moe ben, of of of... Ik moet nu ongeveer drie tramadol pilletjes slikken in een maand tijd dus het valt gelukkig reuze mee.

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:30

Copaxone spuit je iedere dag, het stelt niks voor, ik spuit met een injector.
Copaxone doet voor mij veel, ik heb sinds ik het spuit geen ernstige uitvallen meer gehad ( ff afkloppen)
Ik heb meer energie en voel mij (mits ik genoeg rust) goed.

Piekeren en stress heeft wel degelijk invloed op ms, ik zelf heb al last als ik bv. erg schrik.
Als bv. mijn paard schrikt of struikelt , krijg ik een soort stroom door mijn hele lijf,en vaak heb ik daar nog uren last van , ook een soort stress reactie.

Mijn man heeft ook ms ( sinds 5 jaar, toeval bestaat :) )en die spuit ook copaxone en die heeft er ook veel baat bij.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 14:06

Dat geeft gek genoeg wel wat rust dat jij dat ook hebt, al wens ik het je natuurlijk niet toe. Ik ben momenteel vrijgezel en in mijn vorige relatie was er erg weinig ruimte voor mijn klachten. Ik ben daarin ook wel flink mijzelf kwijt geraakt. Ik heb soms moeite met trappen af lopen, op gaat prima. En dan werd daar een nare opmerking over gemaakt. Daardoor houd ik nu een dagboek bij om zo te leren accepteren welke klacht serieus is en welke wel weer verdwijnt.

Wat rot dat jouw man ook ms heeft en wat een toeval inderdaad zeg jeetje. Enerzijds ontzettend naar maar anderzijds hebben jullie wel steun aan elkaar, en heb je altijd iemand om mee te praten.

willyr

Berichten: 74
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:13

Urion je wilde niet teveel op de MS ingaan, maar ben je niet onder behandeling bij een neuroloog? En krijg je alleen Tramadol? of ook medicatie tegen de MS? Tav leven met de paarden; Ik werk, en doe op een werkdag niets met de paarden, behalve verzorging. Ik rijd alleen op vrije dagen. Ik krijg maandelijks een infuus. Een gereld leven met rust en activiteit, goed slapen is voor mij wel belangrijk.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 00:30

Ik krijg momenteel tramadol. Voorheen heb ik prednison gehad maar mijn aanvallen zijn nog zodanig beperkt dat het niet nodig is. Ik sta onder controle en krijg hele fijne begeleiding van een arts waar ik terecht kan met vragen. Als de klachten gaan verergeren gaan wee kijken naar een ander middel. Voor nu is dat gezien mijn klachten (gelukkig) niet nodig. Ik kan ook gewoon elke dag naar mijn paarden. Ben alleen de ene dag anders dan de volgende dag.

__jive
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:47

Een ander verhaal dan de hierboven genoemde ziektes, maar wilde toch mijn aanpassingen ook delen.
3 jaar geleden heb ik tijdens een ongeluk mijn rug en ribben gebroken, een zware hersenbeschadiging, oogafwijking, en een zenuwbeschadiging in mijn linkerarm opgelopen. Zo snel als dit mogelijk was ben ik weer op mijn trouwe viervoeter gestapt (eigenwijs). Na een lang revalidatieproces zal het rijden nooit meer zo fanatiek worden.. Natuurlijk is het wel nog steeds heerlijk om met mijn pony bezig te zijn en te rijden wanneer mijn lichaam het toe laat. Wel heb ik een ander zadel moeten nemen (Barefoot), ook gebruik ik een opstapje ook al is mijn pony 1.55 m (heb zelfs een tijd aan de rechterkant opgestapt). Verder heb ik hulp bij het uitmesten en hoeven uitkrabben. Bij slechtere dagen zelfs iemand anders die mijn pony verzorgd (ik knuffel dan alleen). Ondanks alles kan ik mijn pony niet wegdenken, heerlijk om even weg te zijn bij alles. Mijn ouders vinden het nog elke keer weer spannend als ik ga rijden, maar ze gunnen mij mijn maatje!

Ik hoop dat je een hoop oplossingen kan vinden waardoor je onze hobby nog kan uitoefenen.
Succes!

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Meer mensen met een zenuwaandoening en paard(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:35

Hier ook MS en dat heeft wel voor wat aanpassingen hier en daar gezorgd. Mijn paard is bijvoorbeeld beleerd voor de wagen, iets wat nooit was doorgezet als de nood niet zo hoog was geweest, in het begin ging hij alleen maar omhoog, nu is hij supermak.
Verder zit er een bokriem aan het zadel, voor het geval ik mijn balans verlies. Ik heb beugels van K'vall en voor de zekerheid rijd ik met een bodyprotector.
Paarden zijn veel te leuk om op te geven!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:55

Ik heb een Idiopatische Neuralgische Amyotrofie en een paard.

Een jaar of 5 geleden werd ik er plotseling door overvallen. Binnen een paar uur raakten mijn beide bovenarmen verlamd en ik had verschrikkelijk veel pijn. De periode daarop is de verlamming nog wat uitgebreid, maar die pijn was het ergste...

Morfinesulfaat, morfine, tramadol, codeine, NSAID's, paracetamol en amytriptiline, heb ik allemaal gekregen. Normaal gesproken ben ik niet zo'n innemer, maar toen wilde ik alles wel slikken, als het maar hielp. Ik had veel last van bijwerkingen en het hielp niet tegen de pijn. Gelukkig is het de maanden daarna weer wat beter gegaan, maar het zal nooit meer goed worden. Inmiddels heb ik er wel mee leren omgaan. Ik kan opstijgen met een opstapje en als ik op mijn paard zit dan gaat het eigenlijk beter dan ik ooit nog had durven hopen.

Van koffie drinken met een rietje en kijken naar mijn eigen paard, ben ik toch weer zover dat we weer een beetje aan het springen geslagen zijn. Bij een noodstop ben ik natuurlijk nergens, maar stoffig worden achter de geraniums is ook geen goed idee.
Ik heb zelfs het idee, maar misschien wil ik dat gewoon ook wel, dat mijn paard op dit vlak rekening met me houdt.
Stallen uitmesten lukt me niet meer, maar gelukkig heb ik een goed adres gevonden waar ik me daar niet druk over hoef te maken.

Bij mij kan het elk moment terug komen, of niet...
Als het terug komt zal ik weer minder kunnen en vooral de pijn is slopend.
Ik probeer hier niet aan te denken en elke dag te doen wat ik kan. De volgende dag is weer een nieuwe dag en dan zien we wel weer.
En tot die tijd zijn de periodes te paard zo ongeveer de enige dat ik me niet gehandicapt voel.

__jive
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:51

Myca schreef:
Ik heb zelfs het idee, maar misschien wil ik dat gewoon ook wel, dat mijn paard op dit vlak rekening met me houdt.
.


Misschien wil ik dat ook wel, maar dat idee heb ik ook met mijn pony hihi.

Nikietjee
Berichten: 56
Geregistreerd: 08-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:05

ik heb een zenuwbeschadiging in het ruggenmerg, dit zorgt soms voor tijdelijke storing in mijn spieren en lichaam (verlammingen of nock out gaan)
de nodige pijn komt hier dus wel bij kijken, zelf slik ik hier eigenlijk nooit wat tegen, tenzij het te erg wordt en het te lang blijft doorgaan, en mijn werk en gezondheid er verder onder lijd.

mijn paard is nogal een draakie, maar hij weet precies wanneer er iets kan gebeuren, of wanneer het niet goed met me gaat. hij wilt dan bijvoorbeeld al niet het erf af, later in de bak merk ik dan waarom. ook wanneer ik een verlamming krijg zorgt hij dat ik zo val dat ik zacht terecht kom, of zelf door een bepaalde beweging in het zadel kan blijven zitten.

echter wanneer ik een goede dag heb, zal hij me uitproberen, en lekker lopen spoken.

dus ik ben wel degelijk van mening dat paarden dit merken, zeker als je een goede vertrouwde band met elkaar hebt.

Soofjesuper
Berichten: 419
Geregistreerd: 11-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:19

Een meisje uit mijn les heeft ook iets met zenuwen maar die kan best goed rijden