Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:09

Hoi allemaal, ik was aan het speuren naar ervaring met een hernia en toen kwam ik dit topic tegen. Er is al een paar maanden niet gereageerd, maar ik dacht, ik schrijf toch een reactie. Misschien dat `t topic weer "tot leven" komt.
Hoe gaat het met iedereen? Ik heb de diverse verhalen gelezen en veel dingen herken ik best wel. Hopelijk is het herstel bij iedereen in de afgelopen maanden vooruit gegaan..
Ik heb helaas ook een hernia, dit bleek na een mri op 13 februari. In de weken hiervoor had ik veel last van mijn onderrug, met pijn die uitstraalde naar m`n rechterbeen. 10 jaar geleden heb ik ook een aantal maanden veel rugproblemen gehad, toen bleek dat ik al wat slijtage bij L4, L5 en mijn si-gewricht had. Dit verbaasde de huisarts omdat ik volgens hem best jong was (29), maar met fysio ben ik er goed bovenop gekomen. Daarna lang geen last meer gehad, af en toe een weekje, maar geen lange periodes. Tot ca 2 a 3 maanden geleden de pijn in mijn onderrug terug kwam en snel verergerde. Ben bij de huisarts geweest, hij heeft nieuwe röntgenfoto`s laten maken (situatie iets verder ontwikkeld, maar niet alarmerend). Dus weer pijnstilling + fysio geadviseerd. Het ging echter met de dag achteruit, heel veel pijn, ik kon mijn schoenen en sokken niet meer normaal aankrijgen, zitten werd steeds meer een hel etc, totdat het finaal mis ging. In het weekend had mijn rechter been zo goed als geen gevoel meer en ik ging totaal kapot van de pijn. Na een aantal keer contact te hebben gehad met de huisartspost, is de dienstdoende huisarts gekomen. Zij heeft vrijwel meteen de ambulance gebeld. Ondertussen morfine en 2 x fentanyl gehad, desondanks nog vreselijk veel pijn. Vervolgens werd ik opgenomen, de dag erna mri gekregen waaruit de hernia bleek. Ik kreeg te horen dat een operatie tegenwoordig niet zo snel meer gedaan werd, maar ik zou zo snel mogelijk een zenuwblokkade oid krijgen (ben de naam even kwijt). Ik had het geluk dat ik "tussendoor" de behandeling kon krijgen en ik merk dat ik sindsdien minder pijn heb. Ik mocht een dag later naar huis om verder te herstellen. Dat vond ik best eng, ik was erg bang dat de blokkade ineens uit gewerkt zou zijn en dat die vreselijke pijn zou terug komen. Die angst is inmiddels een beetje minder gelukkig.
Het gaat nu redelijk. De pijn is beter te doen, ik heb alleen nog steeds weinig gevoel in mijn rechter onderbeen en ik ben heel snel moe. Vandaag zelfs nog een coronatest gedaan omdat ik zo moe was (gelukkig negatief). Verder heb ik sinds een week last van mijn rechter schouder/arm (startpunt in bovenrug, doorstralend naar mijn schouder en arm). Een zeurderig gevoel dat me doet denken aan het gevoel dat ik in mijn rechterbeen had een paar weken geleden, voordat het zo verergerde. Aanstaande maandag heb ik hiervoor een afspraak voor de huisarts en 13 maart moet ik weer naar de neuroloog op controle. Ik hoop dat het op een gegeven moment wat beter gaat, nu voel ik me soms best bezorgd en verdrietig als ik aan de toekomst denk. Vorig jaar heb ik een burnout gehad en ik was hier net bovenop, in januari begonnen met een nieuwe baan. Het zag er allemaal zo positief uit en nu staat het ineens allemaal "op pauze". M`n werkgever is gelukkig super begripvol, dus daar ben ik erg dankbaar voor.

Een heel verhaal is het geworden :oo , sorry voor de lap tekst! Hebben jullie misschien nog tips oid voor me? Enig idee wat die pijn in mijn rechterschouder en arm zou kunnen zijn? En heeft iemand ervaring met zo`n zenuwblokkade, hoe lang is deze werkzaam? En hebben jullie nog tips wat ik allemaal zou kunnen vragen aan de neuroloog de 13de?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:41

har166 schreef:
Ik heb twee keer een wortelblokkade gehad. De pijn kwam zeurderig terug, niet ineens volledig.


Gelukkig, ik was een beetje bang dat het opeens volledig uitgewerkt is..
Hoe lang hebben de wortelblokkades bij jou gewerkt?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:34

hagelslag schreef:
Een zenuwblokkade heb ik niet gehad.
Wel dus de operatie.
Wat echt echt echt super belangrijk is.
Sport sport Sport.
Goed je kernspieren trainen en heel goed je spieren aanspannen bij elke beweging die je doet.

Eventueel kun je nog kijken of je matras goed ligt. Die is ook echt van belang


Bedankt voor je tips! Welke sport(en) doe jij om je lichaam goed "in shape" te houden?
Was bij jou een operatie de enige optie?

Ik ben dagelijks aan het wandelen (ik heb altijd graag en regelmatig gewandeld, ook wat langere tochten van 20+ km`rs), ik kan nu weer ca 40 min wandelen over vlak terrein, maar ben dan ook echt moe. Het voelt nog erg instabiel en ik moet goed opletten hoe ik mijn voeten neerzet. Mijn rechterbeen voelt raar en m`n enkel heeft de neiging om om te zwikken. Verder heb ik een hometrainer aangeschaft waar ik dagelijks op train, dit gaat eigenlijk heel goed. Van de fysio heb ik oefeningen, maar deze zijn tot nu toe heel licht, ze wilt dat ik eerst de afspraak bij de neuroloog afwacht voordat we de oefeningen gaan verzwaren.

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:02

Bedankt voor de tips @Lous en @Hagelslag! Het is fijn om ervaringen te lezen en tips te krijgen. De instructies die ik tot nu toe heb gekregen zijn vrij onduidelijk. Ik kreeg te horen dat ik veel moest bewegen, maar weinig over hoe op te bouwen en wat wel goed is en wat juist niet.
De fysio die ik nu heb is erg voorzichtig en de oefeningen die ik van haar heb gekregen zijn licht. Soms maak ik me zorgen dat het niet genoeg is om mijn spieren sterker te maken, maar misschien dat het juist heel rustig opgebouwd moet worden.

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:19

Fijn dat je nu op volle sterkte bent!
Ik ben benieuwd wat de neuroloog zegt de 13de. M`n fysio zei al ik doe liever rustig aan dan dat we te snel gaan. Hopelijk merk ik dat het over een tijdje echt vooruit gaat, komt vast goed..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:20

(ik had een reactie getypt, maar die is verdwenen, excuus als er een dubbel verhaal komt te staan)

Wat heftig Hagelslag, je hebt een lang weg achter de rug..
Heb je de beelden trouwens opgevraagd? Ik heb de röntgenfoto`s en mri beelden nog niet gezien, ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik volg inderdaad de adviezen van de fysio op, ik besef me dat ik voorzichtig moet zijn en dat ik niet te snel moet willen gaan. Misschien de wandeling ook maar wat inkorten, omdat ik steeds zo moe ben.

Trouwens, aan de rest: hadden jullie ook zo`n last van moeheid tijdens het herstel? Ik ben ontzettend moe, ondanks dat ik een stuk meer slaap dan voor dit alles. De moeheid lijkt zelfs erger te worden, ik heb soms bijna het idee dat ik overdag moet slapen om de dag door te komen. Ik kan niet zomaar elk moment gaan liggen vanwege m`n kinderen, maar van de andere kant heb ik geluk met de hulp ik van m`n gezin krijg. Zelfs de jongste van 4 kan ineens heel goed opruimen nu :D

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:32

Briiet schreef:
Ik kan nergens in mijn dossier foto’s van de hernia vinden. Wel het verslag.

Gewoon de tijd nemen met het herstellen.
Ik ben midden oktober geopereerd en heb nu alleen last van m’n bil en bij paardrijden van mijn lies.
Als ik alles heb gedaan ( werk, paard , jong gelopen en eten koken) ben ik ook nog erg moe.
Fysio wil nog met de orthopeed contact hebben omdat mijn heup niet echt soepel is. Daar zit slijtage in ( in 2021 op foto geweest)

Wel rustig aan bij de fysio doen hoor, ik heb er een slijmbeurs ontsteking in de heup mee opgelopen omdat ik te snel te veel wou doen.


Wanneer ben je weer begonnen met paardrijden?
Veel sterkte nog met je verdere herstel!

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:36

hagelslag schreef:
Ik ben woonachtig in Duitsland. Hier krijg je de mri foto's zo mee op de cdrom.

En oktober geopereerd, dan doe jij ook nog maar rustig aan!
Dat zijn slechts 4 maanden.
Mijn "kracht" kwam pas na 8 maanden na de operatie terug.
Toen kon ik echt zonder mijn pauzes/af en toe liggen tussendoor


Wat handig dat ze in Duitsland de beelden meegeven op cdrom, ik denk dat de meesten de beelden graag willen zien. Ik ga er vanuit dat je ze in NL ook zou moeten kunnen krijgen, ga ik toch eens navragen :)* .

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:47

Briiet schreef:
Hoe gaat het nu steefje ?


Lief dat je dat vraagt!
Het gaat redelijk. De zenuwblokkade doet z`n werk en de pijn is goed te doen. Het gevoel in m`n rechterbeen is nog niet helemaal terug, het blijft een beetje "hangen" op wat het nu is (rechterdeel van onderbeen en bovenkant van m`n voet een dof gevoel, alsof ik een verdoving heb gekregen). Fietsen op de hometrainer gaat goed, lopen minder. Ik moet heel erg opletten dat ik mijn rechtervoet goed neer zet, ik zwik snel om en ik ben nog snel moe. Mijn onderlijf voelt instabiel, alsof ik op losse schroeven sta.
Verder heb ik vorige week te horen gekregen dat de uitslag van het bloedonderzoek naar HLA-B27 positief is. Dit was aangevraagd ivm mogelijk Bechterew. Nu ben ik in afwachting van een afspraak bij de reumatoloog, maar dit is pas 8 mei. Ondertussen rustig de beweging opbouwen onder begeleiding van de fysio.

Ik heb trouwens de beelden van de mri en de röntgenfoto`s, maar als ik ze in dit topic wil zetten, zijn ze heel klein. Ik moet ff uitvissen hoe ik ze kan plaatsen en dat ze in normaal formaat zichtbaar zijn :=

Hoe gaat het met jou?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:46

snorkel1986 schreef:
Hou je in de gaten dat dit in mijn oren ook richting een klap voet klinkt... en toch wel alarm bellen laat rinkelen...

Mijn man heeft ook meerdere blokkades. En spuiten gehad maar de voet scheef gaan zetten was al not doen ( draaide weg na buiten..)


Wanneer weet je of het een klapvoet is of niet? En kan dat ook "deels" zijn of is het wel/niet een klapvoet?
Afgelopen maandag had ik controle bij de neuroloog, maar hij heeft niks gezegd hierover toen ik een stukje moest lopen. Het was wel vrij vluchtig allemaal, dus ik weet niet of hij het over het hoofd gezien kan hebben ofzo :\

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:50

Briiet schreef:
Gelukkig dat de pijn nu beter te doen is. Maar wel opletten, dat been klinkt nog niet zo goed.

De fysio heeft contact gehad met de orthopeed en daar moest ik woensdag heen.
Mijn linker heup verdiend geen schoonheidsprijs vertelde ze me. Zag er niet meer mooi rond uit. Had wat haken.
Moet nu onder de ct scan met vloeistof. Nog even afwachten wanneer die is.
Baal dat m’n lies zo’n pijn doet bij het paard rijden.
Heb gister mijn zadelmaker een berichtje gedaan of er misschien wat kleinere wrongen op konden in verband met mijn heup.
Hoop dat dat kan. Zit nu ook geen grote op maar misschien als die nog kleiner word dat de pijn minder word.


Wat vervelend die pijn in je lies :\ Heb je er alleen met paardrijden last van of ook tijdens andere dingen? Hopelijk kun je snel terecht voor die ct-scan!

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:09

Eindelijk gelukt om de afbeeldingen te uploaden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:50

Lous schreef:
Er lijken er wel 2 te zitten? Of zit ik dan mis?


Dat idee had ik ook, maar de neuroloog vergelijkte het met een zachte band die uitpuilde.

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers