Vallen met PTSS

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Susanne_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:55

Ik heb ook ptss en ik merk ook dat het mijn angsten op andere vlakken versterkt. Voordat ik ptss opliep was ik eigenlijk totaal niet bang, nu hoeft er maar iets kleins te gebeuren en mijn hart zit in mijn keel. Bij ptss ben je vaak hyperalert wat er ook niet bij meehelpt, dus overdreven is het zeker niet.

Katharos, je bent niet de enige :) ik word ook heel snel bang met rijden en ik kom er moeilijk weer overheen. Wat voor mij heel erg heeft geholpen is het bespreken met de instructrice en regelmatig privéles. Privéles zonder zadel is ook een goede, al is dat ook extra spannend. Daarbij voel je de beweging van het paard en ik vind zelf dat je dingen veel eerder voelt aankomen. Dat kan ook aan de longe en in stap :) ik ben ook geen held en ben begonnen met stappen zonder zadel, inmiddels durf ik kleine stukjes draf ook. Het zorgt ervoor dat je steviger leert zitten en dat geeft ook vertrouwen.
Probeer de schaamte los te laten, het is niet raar wat je ervaart! Ik denk dat iedereen die rijdt periodes met angst en onzekerheid heeft gehad.

Susanne_1995

Re: Vallen met PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:36

@Sabri mensen met ptss en angst kunnen gewoon op een normale manege op hun plek zijn hoor. Ze zegt dat ze op haar plaats is daar, je kent haar niet, je kent de manege niet, hoe kun jij daar dan aan twijfelen?

Susanne_1995

Re: Vallen met PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:13

Maar een begripvolle omgeving hoeft niet per se op een speciale manege te zijn zoals eerder werd voorgesteld.
Ikzelf zou dat vreselijk vinden, met mijn ptss ben ik al zo anders dan anderen en ik moet overal rekening mee houden, op een manege kan ik relatief "normaal" zijn.

Susanne_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:23

superpony schreef:
Susanne_1995 schreef:
Maar een begripvolle omgeving hoeft niet per se op een speciale manege te zijn zoals eerder werd voorgesteld.
Ikzelf zou dat vreselijk vinden, met mijn ptss ben ik al zo anders dan anderen en ik moet overal rekening mee houden, op een manege kan ik relatief "normaal" zijn.

Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Ik hou ook niet van een gewone manege of grote stal. Heb dan toevallig eigen paarden en thuis, maar ik vind van kleine stallen, particuliere initatieven etc juist heel mooi dat iedereen die dat wil extra ruimte kan krijgen om meer over paarden te leren. Meer aan een band met paarden kan werken.

Het gaat er niet om of je "normaal" bent, want wie is dat wel? Maar dat je tijd en ruimte krijgt en veel meer plezier kan beleven. Veel meer kan leren en ook veel meer tijd en ruimte krijgt om aan angsten te werken. Ook mensen zonder speciale behoefte's.

Je bent dan geen spaciaal geval, maar toevallig iemand die ook meer wil doen met paarden dan een lesje rondjes rijden.

Dan begreep ik het verkeerd :) gelukkig zijn er steeds meer plekken die een goede plek zijn voor ruiters met angst.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie