Vallen met PTSS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:54

Citaat:
Toch heb ik twijfel of je daar wel op de juiste plek bent. Zou coaching met paarden voor mensen met trauma niet beter bij je passen? Dit bedoel ik met bewust leren omgaan met je angst/de ptss.


Oud, beproefd gezegde: ga niet om met angst of trauma, draai het de nek om!!
Er is zoveel leuker gezelschap.

(We leven in 2021 en we weten een hele hoop over ptss, inclusief dat het meer je instinct is dan je denken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:32

Sabri schreef:
Janneke2 schreef:
Oud, beproefd gezegde: ga niet om met angst of trauma, draai het de nek om!!
Er is zoveel leuker gezelschap.

(We leven in 2021 en we weten een hele hoop over ptss, inclusief dat het meer je instinct is dan je denken.)


Uit nieuwsgierigheid hoor, wat bedoel je met draai het de nek om? Dat je de PTSS of symptomen dan gewoon opzij kunt zetten of wat bedoel je/hoe zie jij dat?


Goede vraag!
... nu het antwoord nog. Efkes opzij zetten : absoluut niet. Dat 'kan' ook niet, we praten als gezegd over instinct en reflexmatig handelen.

Eén van de methoden tegen ptss waar ik beslist enthousiast over ben heet emdr. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.)

Emdr is één van die methoden die in staat zijn om de angst aan te pakken op de plek waar de angst zit : in die delen van de hersenen waar je je als mens geen bewuste controle over hebt.

Bijvoorbeeld de amygdala. Als functie is het onze schildwacht: 24/7 alert, zij filtert alle zintuiglijke 'input' op de vraag 'kan datgene wat ik nu hoor, voel, etc etc gevaarlijk zijn, ja of nee?'
Als een waarneming gevaar ZOU kunnen opleveren, is het de taak van de amygdala om je lichaam in alarm te zetten.
En er zijn ook weer hersendelen die het signaal 'loos alarm, terug naar rust' kunnen geven.
... en gesteld dat je amygdala overijverig is en de kalmerende delen dit niet meer kunnen beteugelen, dan heb je het zwaar.

(En veel oudere therapieën rond ptss legden nadruk op met je verstand de kalmerende werking versterken. Je kunt stommere dingen doen, maar het is niet altijd even effectief.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vallen met PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:12

... nu ben ik niet TS, maar het feit dat je bang bent betekent niet, zo is mijn ervaring, dat je er dus geen plezier aan beleeft.

(En uit andermaal ervaring, maar ook vakkenis:'je moet dingen waar je bang voor bent blijven doen' is vooral jezelf het leven zuur (laten) maken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers