Ik durf niet meer paard te rijden.

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:07

musiqolog schreef:
Ik hou er rekening mee dat die merrie gewoon naar Nijkerk moet (bij wijze van spreken natuurlijk) en dat ze me t.z.t. op een voorwaartser paard zetten. Daar kijk ik niet echt naar uit (laatste keer dat ze dat deden sloeg het beest op hol, viel ik eraf en kon ik zes weken niet rijden). Maar mochten ze me de keuze bieden tussen een voorwaartser paard en een weekje niet rijden, dan zal ik toch voor het eerste gaan.

Ik begrijp dat je een voorwaartser paard nu linkt aan je negatieve ervaring... maar voorwaarts staat niet per definitie gelijk aan op hol slaan of onbetrouwbaar.
Ik heb ook altijd op rustigere / slome pony's gereden, was bang van snellere pony's. Toen ik mocht gaan kijken voor mijn eigen pony wou ik ook graag een rustige. Ik ben daarentegen thuis gekomen met eentje die zelfs nu op 26 jarige leeftijd nog erg voorwaarts is, veel energie heeft, houdt van crossen,.... Hij doet echter geen vlieg kwaad en is zeer betrouwbaar, gaat niets doen om je eraf te gooien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:07

De grap is zelfs als je paard goed voorwaarts en aan je been is dus goed aan de hulpen staat, ze dan goed op de ruiter letten en de kans op op hol slaan heel klein is. Veel afwisseling in je rijden, overgangen, wendingen rijden zodat je paard goed op jou let.

Hocus Pocus
Branco

Veraaaaah

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:02

Mag ik mij ook melden in het topic?

Ik heb zo’n 2 maanden terug een groen (bijna 3 jarig) paardje gekocht. Met proefrijden al enorm angstig en de eerste keer alleen gestapt. Tweede keer ook een heel klein stukje draf.

Goed paard gekocht (heb er echt een klik mee, is super braaf voor een 3jarige) aangekomen op stal, wat laten wennen etc. Ontzettend angstig opgestapt in de binnenbak die ze nog nooit had gezien. Om er vervolgens na 1 rondje huilend en bibberend van angst af te stappen.

Vervolgens een aantal privélessen gehad met allen stappen met de instructrice er naast en zelfs wat los gestapt. Tot ik ook daar ineens zo bang voor was dat ik bijna moest overgeven van de zenuwen. Was zelfs bang met haar aan de hand om te stappen wat ze dus precies voelde en over me heen liep en steeds schrok.

Ik heb toen besloten om te stoppen met mezelf druk op leggen. Heb een les genomen om te longeren (paard draaide zomaar om) en een les gewoon in wandelen en hoe te reageren.

Sinds dien gaan we met sprongen vooruit! Ik ben niet bang meer voor haar waardoor ze rustiger is en ik weer meer vertrouwen krijg. Aan de hand kan/durf ik op eigen terrein alles. Nu moeten we de grens gaan verleggen en uit de comfort zone (een stukje wandelen in een aangrenzend park en daarna bos).

Pas zodra ik genoeg vertrouwen heb opgebouwd met haar stap ik weer op. En of dat nu volgende week of over 2 maanden is maakt me niks uit. Ze wordt wekelijks gereden door een jong meisje en wil een keer heel simpel op en af stappen als ze klaar is met rijden. Vanuit het op/afstappen een stukje stappen en dat zo opbouwen.

Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goed gaat komen en ik over een jaar weer lekker kan rijden. Na het verlies van mijn once in a lifetimw horse ben ik gewoon al het (zelf)vertrouwen verloren. Zodra ik opstapte sloeg ik letterlijk dicht...

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:04

pateeke schreef:
musiqolog schreef:
Ik hou er rekening mee dat die merrie gewoon naar Nijkerk moet (bij wijze van spreken natuurlijk) en dat ze me t.z.t. op een voorwaartser paard zetten. Daar kijk ik niet echt naar uit (laatste keer dat ze dat deden sloeg het beest op hol, viel ik eraf en kon ik zes weken niet rijden). Maar mochten ze me de keuze bieden tussen een voorwaartser paard en een weekje niet rijden, dan zal ik toch voor het eerste gaan.

Ik begrijp dat je een voorwaartser paard nu linkt aan je negatieve ervaring... maar voorwaarts staat niet per definitie gelijk aan op hol slaan of onbetrouwbaar.

Je hebt helemaal gelijk, maar dit is het halve verhaal maar. Mijn zithulp is bepaald niet perfect; ik klap nogal voorover omdat ik instinctief daar mijn evenwicht zoek. Voorwaartsere dieren gaan er dan met je vandoor. Dus doe mij maar een paard dat met een trekje aan de teugels teruggaat. (Maar natuurlijk probeer ik in de les wel op mijn houding te letten en op mijn zit terug te rijden.)

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:09

musiqolog schreef:
Je hebt helemaal gelijk, maar dit is het halve verhaal maar. Mijn zithulp is bepaald niet perfect; ik klap nogal voorover omdat ik instinctief daar mijn evenwicht zoek. Voorwaartsere dieren gaan er dan met je vandoor. Dus doe mij maar een paard dat met een trekje aan de teugels teruggaat. (Maar natuurlijk probeer ik in de les wel op mijn houding te letten en op mijn zit terug te rijden.)

Dat moet je dus juist niet doen bij die van mij. Dan lig je voorover met je snuffert in het zand want die staat meteen stil als je naar voren gaat. DAT is ook de reactie van de meeste, normaal opgeleide paarden, wat bij de mijne nog wat aangedikt is vanwege haar taak in een vorig leven.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mkango
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:26

Ik denk nog steeds dat je heel veel baat kunt hebben bij goede zitlessen aan de longe, musiqolog. Het is jammer dat dat tegenwoordig nagenoeg nergens meer echt gedaan wordt, want je zit is natuurlijk echt de absolute basis en als je er tegenaan blijft lopen dat je voorover valt (wat eigenlijk vrijwel iedereen van nature heeft), wordt het niet alleen lastig om verder te komen in je ontwikkeling als ruiter, maar ook om van je angst af te komen.

Ik heb het volgens mij al eerder ergens in het topic gezegd, maar ik ben van nature helemaal niet zo'n dappere ruiter. Wat mij echter veel (zelf)vertrouwen geeft, is de wetenschap dat ik zit als een huis, zeker in een "normaal" zadel met een boom en wrongen. Dat ik, zelfs als een paard met z'n knar tussen z'n voorbenen loopt te rodeoën, 180 graden omdraait of steil overeind gaat, ik dat kan uitzitten zonder daarvoor steun te hoeven zoeken in mijn teugels, zelfs in een trainingszadel met maar een halve boom en 0 kniewrong. Had ik dat wel nodig gehad, dan had ik 100% zeker achterover geklapt met de madame die zo overeind kwam - onze redding daar is geweest dat ik, ook met m'n korte beugels, in balans kon blijven zonder haar daarbij in de weg te zitten c.q. in de mond te trekken. Dat is puur het resultaat van één-op-één gedrild worden op een goede, écht onafhankelijke zit op paarden waarop je niet "lui" kon zijn en puur op je teugels overgangen terug kon rijden.

Dat is echt iets wat ik je aanraad om wellicht te doen in je privélessen: aan de longe, waarbij je het liefst je teugels helemaal niet vast hebt, helemaal terug naar de basis, en je puur richten op je zit.

Foto's kijken? Volg mij op Instagram!
Liever doodles en andere creatieve uitspattingen? Blenchi Art

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:21

Inderdaad, zitlessen kunnen zoveel doen!
Ik begrijp je redenering, maar je houdt er je angst ook mee in stand. Ja, er zijn paarden die sneller zullen gaan als je naar voor gaat zitten, maar dat is niet bij alle paarden het geval en niet afhankelijk van voorwaarts of niet voorwaarts. Aan de teugels gaan trekken om dan te stoppen, is helaas niet de manier. Vaak wordt het op die manier aangeleerd, maar er zijn veel "vriendelijkere" manieren om je paard te laten vertragen. En ook bij snellere paarden of pony's hoef je niet aan de teugels te gaan trekken om te stoppen. Bij mijn pony is net dat reden om erdoorheen te lopen. Geef je daarentegen een veel lichtere hulp (bv kneepje in de teugel) dan is hij veel gemakkelijker te stoppen.
Ik heb een heel slecht evenwicht, al van jongs af aan. Dat is bij het rijden inderdaad niet altijd praktisch omdat je paard wel reageert op veranderingen in evenwicht. Ik heb daar echter ook wel al bijgeleerd door o.a. lessen centered riding, privélessen, evenwichtsoefeningen zonder paard, bewustwording van je eigen lichaam,....
Probeer op een paard waar je wat vertrouwen in hebt eens om een overgang te rijden door te denken aan de gang waar je naartoe wilt (bv bij een overgang van draf naar stap, denk je aan stappen), geef een halve ophouding, geef een lichte hulp om de overgang te rijden en tegelijkertijd adem je uit (om te vertragen, inademen om te versnellen).
Daarnaast heeft het mij heel erg geholpen om mijn pony echt te gaan begrijpen, te weten waarom hij reageert zoals hij doet, inzicht te krijgen in hoe paarden denken en leven. Ik heb daarmee geleerd dat het veel uitmaakt voor hem dat hij begrensd wordt, maar tegelijkertijd ook een zekere autonomie krijgt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:06

Geweldig nieuws vandaag, die goeie ouwe merrie was weer fit! Ik moest wel weer erg aan haar wennen, want na maanden stal- en weirust was ze voorwaartser dan ik haar ooit gekend had. Die grote Fries van de afgelopen tijd moet je bijna doormidden schoppen om hem in draf te krijgen, en je moet ook als een gek blijven bijhouden. Bij dit dier ging alles bijna vanzelf, joepie! Maar de angst kwam ook weer terug. Ik vond de draf alweer te voorwaarts, zodat ik in de teugels ging hangen. Mijn houding ging ook naar niveautje zoutzak. Ik ben gewoon niet meer gewend aan een paard dat langer dan drie minuten aan een stuk draaft en dat ook nog leuk vindt...

Zoals ik al eerder zei (toch?): het is vooral een controledingetje. Als het paard harder gaat dan ik wil, is zelfs de stap al eng. De galop is heel anders: mijn paard springt overtuigend aan, gaat vervolgens niet harder dan ik wil en is ook gemakkelijk weer terug te krijgen. Volgende week gaat het vast alweer een stuk beter; dan kan ik ook weer meer op mijn zit gaan letten.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:14

Dat doe je goed hoor!
Is ook vast een stuk wennen weer :)
Ik heb totaal geen angst, rij al 6 jaar op hetzelfde paard (haflinger) waar ik 80 cm parcoursje mee spring, en toen ik van het weekend eens op een ander, smal typetje klom was mijn houding om van te huilen en kukelde ik bijna voorover bij een kruisje. Ander paard, andere beweging, ander zadel, ‘t doet toch wat hoor :D
Maar no worries, het went snel! En onthou dat je ze altijd op een cirkel kan zetten in de bak, zo hoef je nooit de controle te verliezen als ze toch willen crossen.

Ik wens je nog veel plezier met de lessen!

Paardengek in hart en nieren!