Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:13

Hoi, ik ben ook bezig met mijn zoektocht naar een geschikte lussenteugel. Er is maar bar weinig informatie te vinden in NL vind ik. Je komt al snel uit bij de standaard jachtteugel maar dat is ronduit een rotding. Standaard is nooit op jouw situatie toegespitst en dus niet goed genoeg. Het verbaast mij dat er zoveel aandacht is voor dispensatie in de sport maar zo weinig bedrijven/webshops die aangepast materiaal aanbieden.

Ik heb een schoenmaker gevonden bij mij in de buurt die mij wil helpen te kijken naar een oplossing. Ik ga morgen mijn teugel ophalen. Ze heeft lusjes gezet op een normale webband teugel. Maar ik weet nog niet of het goed zal zijn. Ik heb een grote merrie van 6,5 jaar oud en wil binnenkort gaan starten met haar.
Ik heb ernstig lymfoedeem aan mijn linkerhand waardoor ik verminderde kracht, gevoelsstoornissen en bewegingsbeperking heb wat erg lastig is met rijden. Mijn hand kan ik nIet sluiten en mijn vingers slaan “dood” tijdens het rijden.
Jouw link zit er goed uit Mercedes, ik ga ook eens op hun site kijken want die lussenteugel ziet er een stuk beter uit!

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"


PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:32

hoi hier even een update van mij

na de post van Mercedes in december jl. over de lussenteugel heb ik de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht met Alice Reins in Engeland. Een super aardige vrouw die alles heel goed uitlegt. De aanschaf van deze op maat gemaakte lussenteugel is best duur en omdat ik ook een verbrijzelde enkel heb en graag het beugelsysteem van Ontyte zou willen gaan gebruiken, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de DVB Foundation aangeschreven. En deze week kreeg ik bericht dat mijn verzoek werd gehonoreerd en dat ik een heel mooi sponsorbedrag krijg om de teugel e/o de beugels aan te schaffen *\o/*

Ik wil er nu dus wel echt werk van gaan maken. In maart a.s. neem ik deel aan de classificatiekeuring en keuring voor de grades. Ondertussen rij ik wel reguliere wedstrijden (na 2 jaar weer begonnen) en ik heb nu 5 wp gereden in 2 wedstrijden :D

Ik hoop dat er via bokt ook wat meer bekendheid kan worden gegeven aan de mogelijke hulpmiddelen, want ik vind dat er in NL maar bar weinig over te vinden is, terwijl je zou denken dat er genoeg mensen met een beperking rijden, afgaande op alle verhalen. Een grote ruitersportzaak hier in de buurt had bijv. nog nooit gehoord van het magnetische beugelsysteem... :( Maar goed, er is genoeg werk te doen ! Ik hou jullie op de hoogte !

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:48

MonteKarlo, het maakt niet uit of je wel of niet geclassificeerd bent. Er wordt wel naar gevraagd op het formulier, en ik had gewoon eerlijk ingevuld dat ik nog wel gekeurd moet worden.

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:27

Hi,

dank voor de tip, weet alleen niet of ik het open systeem zo fijn vindt.. Heeft iemand hier ervaring met het rijden met open beugels ?

Ze zijn inderdaad zo'n 100 euro goedkoper dan de goedkoopste aanbieder in NL van het Ontyte systeem (Ontyte.com, Vintage Grip EUR 215,- + zolen EUR 155,- = EUR 370,-)
In NL wordt het Ontyte systeem verkocht via Celeris Rijlaarzen, Horse Riders Classics en via Koole Ruitersport. Andere aanbieders heb ik nog niet kunnen vinden helaas.

De Ophena's werken met een zool IN je laars i.p.v. onder de zool van je bestaande laars.
Ook hier moet je de beugels en de zool apart kopen, dus EUR 239 + EUR 39 voor de inlegzolen (EUR 278,- inclusief verzendkosten). Overigens lijkt de levertijd lang te zijn... mei 2019 als je ze via de site aanschaft... :(

Positief is dan dat je ze makkelijk kunt verwisselen, maar onhandig als je een exact passende laars hebt lijkt me... of de binnenzool moet eruit kunnen.... Dat vind ik wel een risicootje. Ik heb net nieuwe DeNiro laarzen gekocht, daar kan de zool volgens mij wel uit, maar het is effe de vraag of deze er dan in passen....

Hou je ons op de hoogte van je ervaringen ?

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:49

o ja ik zie het idd, ze zijn inclusief.. Ik moet toch eerst mijn classificatiekeuring afwachten of ik er uberhaupt mee mag rijden. Ik wacht eerst even jullie ervaringen af ;-) En ik ben het met je eens hoor, ik zou ze liever ook niet aan mijn laarzen vastmaken (ook vanwege "nette" en stallaarzen). Juist voor de training wil je ze ook gebruiken en niet alleen in mijn wedstrijdlaarzen..

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:28

Iemand die ik ken en die ook veel ruiters met een beperking begeleidt vertelde dat ze ze wel eens zelf had laten maken door een handige kennis. .. magneet in de stijgbeugel monteren en met een beugeltje een magneet aan je laars maken ... maar dat is volgens mij vrij zichtbaar dan

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:26

Ok Keshia, dat is idd ook een dingetje... ik heb alleen een buitenbak en natuurlijk niet zo n top accommodatie als bijv Joyce. De meesten van ons zullen snel last hebben van zand onder de laarzen. En het kan idd niet zo zijn dat je er alsnog een houwtje touwtje oplossing voor moet vinden met zo’n duur systeem....

Overigens bij de Ophena beugels zou het geen last moeten hebben van zand, omdat de zooltjes in de laarzen gaan. Het moet volgens mij wel een sterk systeem gaan als het door de zool van de laars heen werkt.

Weet iemand of deze beugels wel toegestaan zijn bij de KNHS in de dressuur? Op de site van Ophena staan de sportbonden waar de beugels zijn toegestaan en daar staat de KNHS niet bij...

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:04

keshia schreef:
Oeh dat is ook een goede nog! Daar zou ik ze even over mailen als ik jou was!


Idd net gedaan ! Er staat niets over toegestane beugels in de reglementen v d knhs, wel over bitten, hoofdstellen en beugelkappen.

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:12

Net bericht terug van de KNHS dat de Ophena beugels zijn toegestaan in de dressuurwedstrijden. Dus dat is mooi.

@Droversrun, Beuningen is echt bij mij om de hoek ! Moet je in de ochtend rijden of in de middag ? Misschien at ik ook wel om het hoekje kom kijken maar ik kan alleen in de ochtend. Kan ik me alvast verdiepen in de Grades ;-) (Ben nog niet zover, maar in maart wordt ik gekeurd en dan kan ik er wel naar toe gaan werken wellicht). Dan kan ik in ieder geval wel zien hoe het daar er aan toe gaat

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:07

droversrun schreef:
Oh dat is een snel antwoord, wat fijn zeg!

Voor mij is het echt aan het eind van de wereld rechts haha. Ik heb nog geen startijden, hopelijk in de middag maar ik ben bang dat ik voor dag en dauw mn bed uit moet. Als de laatste er is zal ik het wel even zeggen, zou het leuk vinden als jullie komen kijken :) Ik wilde eerst ook op een wedstrijd gaan kijken om me te verdiepen ipv gelijk daan starten maar dat is toch niet helemaal gelukt haha.


Ik kan je iig zeggen dat Beuningen een SUPER lokatie is. Hele mooie binnenbanen om los te rijden en voldoende ruimte. Je moet wel een stukje door een woonwijk heen, dan lijkt het of je nergens heen gaat, maar aan het eind is dan een weggetje naar de manege, dus dat komt goed !

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"


PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:16

Keshia, M.iranka is een topmens. Ik heb zelf ooit eens een keer bij haar gelest, ze heeft veel ervaring in begeleiding van para ruiters. In the meantime rij ik rustig door in de reguliere dressuur. Vandaag Mn L1 debuut en 2 wp behaald. Het was allemaal nog niet met hele dikke cijfers maar het begin is er, en ik had de proef ook maar 2x thuis geoefend...dus best blij.

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:11

De FB groep is al lid en heet "Ruiters met een lichamelijke beperking"; je kunt ook rechtstreeks via Facebook een verzoek indienen om lid te worden, dan voeg ik je toe.

Spread the word ! Hoe meer mensen lid worden hoe meer ervaringen we kunnen uitwisselen !

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:09

Tuurlijk niet ! Het is een aanvulling :-)

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers