Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-16 16:47

Omdat ik nog steeds een beetje op een wolk zit na de wedstrijd van een week geleden, en omdat ik eigenlijk moet leren maar daar geen zin in heb, hier alsnog mijn verslagje van de Zuidveluwe rit, klasse 2 lang, 69 km.

Getwijfeld of ik wel de 69 km zou moeten starten, want een maand eerder ging de 62 km in Teteringen niet zo als ik had gewild. Opzich redelijk gereden, maar Kane at en dronk niet goed, en had daardoor niet zulke goede waardes voor de turgor. Maar na wat wikken en wegen toch maar besloten om voor de 69 km te gaan, en anders kon ik altijd nog stoppen na een rondje.

Het plan was om rond half 8-8 uur daar te zijn, start was om half 10. Maar alles ging 's ochtends zo vlot dat we al om 7 uur op het terrein waren. Kany wist wat we gingen doen, anders hoeft hij nooit zo vroeg zn bed uit en hij stond te trillen van de spanning op de poetsplaats. Eenmaal daar was hij gelukkig weer rustig.

Rustig de vetgate opgebouwd (met mooi uitzicht op het veld) en mijn groomie Quirine heeft lekker met Kany gewandeld. Ik voelde mezelf helaas niet zo lekker, maar dacht dat dat door de spanning kwam.
Kany sleurde me met het voorbrengen het veld over, lekker fanatiek. HS van 36 en voor de rest ook alles prima. We konden van start :D.

Massastart van de lange K2, wij zijn nummer 303

Afbeelding




Kany is ontzettend rustig met de massastart, hij kan wat lopen stuiteren bij het opzadelen, maar zodra ik zit is hij heel erg rustig, en dat blijft ook zeker de eerste kilometers zo. De eerste ronde zou die van 37 km zijn, met een extra rondje over de heide. Daar was echter sprake van een miscommunicatie, dus de eerste ronde werd er eentje van 32 km. Eerste 20 km lekker rustig kunnen rijden in een gezellig groepje. De paden waren ondanks de vele regenval niet slecht, en Kany banjerde ook vrolijk door de plassen. Enkele paden waren behoorlijk stenig en daar had Kane op zijn blote voetjes soms wel last van. Na ongeveer 20 km werd hij wakker en begon hij met irritant doen, duwen, trekken, huppelen en debiele sprongen over plassen.

Schiet op baas bij het tweede groompoint

Afbeelding

Dat ongeduldige gedoe levert hele charmante plaatjes op

Afbeelding

Ook voelde ik me weer wat minder. Het goede nieuws was wel dat Kane begon te drinken *\o/* . Laatste paar meter gestapt, en Kane begon gelijk te plassen zodra ik was afgestapt. Na 3 minuten kunnen aanbieden met een HS van 48. De rest van de keuring werd door een andere arts gedaan en er was een beetje een rij, dus het duurde vrij lang, terwijl ik mezelf ondertussen echt niet lekker meer voelde en eventjes wilde gaan zitten. Eenmaal aan de beurt weer over het veld gesleurd door een fanatiek paard met weer prima waardes. Ook een A voor locomotie ondanks de steentjes onderweg.

Gezellige drukte in de vetgate waar Kane gelijk zijn plasje deed

Afbeelding


In de VG heb ik voornamelijk in de rij gestaan voor de wc, bij terugkomst erg blij dat mijn grooms Kane al hadden opgezadeld. Ik twijfelde nog eventjes of ik wel door moest gaan, maar ik vond het zonde om te stoppen met zo'n fit en fanatiek paard en ik wist dat ik er spijt van zou krijgen. Dus hup, erop getild en in een galopje het veld weer op.

Hop Ils, weer op het paard :+ . Fotograaf heeft hier wat nieuwe knoppen uitgeprobeerd dus vandaar dat een beetje raar bewogen is.

Afbeelding

De tweede ronde werd dus die van 37km, met een dubbel lusje van 5 km erin. Eerste stuk samengereden met een klasse 1 ruiter met een heel leuk bont paard met hetzelfde draf tempo als Kane.
Na 12 km kwam de splitsing waar zij door ging en ik aan het extra lusje begon. Daar kwam ik iemand tegen van dezelfde klasse op een haflinger die nog met het eerste rondje over de hei bezig was, maar helaas was het draftempo echt te langzaam voor Kane zn lange passen, dus die maar gepasseerd.

Kany blij op de hei, foto by Sandra Brand:)

Afbeelding


Daarna kwam ik Marit en haar (of eigenlijk Dyonne's) ontzettend leuke welsh cob Carwyn tegen, die ondanks dat hij 30 cm kleiner is, wel prima Kane kan bijhouden.
Bij de GP op ongeveer 18 km dronk Kane weer ontzettend goed, dus daar was ik heel erg blij mee.

Braaf paard :)

Afbeelding


Daar sloot er ook nog ergens een klasse 1 ruiter aan en zo reden we een stukje met zn drieen in een prima tempo. En toen kwam de splitsing waar Marit en de klasse 1'er de korte route terug naar het terrein gingen, en ik de andere kant op, nog ongeveer 15 km.

Hier voelde ik mezelf echt beroerd, en ik heb even gedacht om maar gewoon met hun mee te gaan. Maar mijn grooms stonden bij een GP op de andere route, en ik was mijn telefoon vergeten. Dus maar verder. Om te zorgen dat Kane niet teveel zou plakken aan zn nieuwe maatje hem maar even afgeleid door hem naar het waterpunt te sturen. Die dingen vind hij vreemd en hij wilt daar normaal echt niet uit drinken... maar hij stak heel vrolijk zijn neus erin en begon met slurpen. Toen hij eenmaal klaar was waren Marit en de andere al uit het zicht, dus ik stuurde Kane de andere kant op, op naar de laatste 15 km.

En die gingen langzaam. Heeeeeel langzaam. Want ik wilde eigenlijk alleen nog maar stappen. Ik had geen flauw idee waar de andere waren, ik wist alleen dat het groepje van 3 waarmee ik de eerste lus had gereden ergens voor mij waren. Kane was heel lief en had er geen moeite mee om even een stuk te stappen. Aangezien het wel een hele lange 15 km werden als ik alleen maar zou blijven stappen maar besloten om een stuk te galopperen, en dat ging eigenlijk best lekker, dus vervolgens een paar kilometer tot het laatste GP gegaloppeerd. Daar kreeg ik een ibuprofen in de hoop dat het beter zou worden, en Kane dronk daar ook weer een beetje.

Kany vond hier dat we te langzaam gingen, ik had dorst en mijn vriend had medelijden (en een ibuprofen) :(:). Mijn vader wilde eigenlijk dat ik gewoon zou stoppen en was al van plan de trailer te gaan halen

Afbeelding

Dat stuk was een verplicht staptraject en dat vond ik natuurlijk helemaal niet erg, nog ongeveer 10 km te gaan. Na het verplichte staptraject weer een tijdje blijven stappen, ook omdat er een leuk kronkelpaadje een beetje glibberig en mul was geworden. Daarna maar weer gaan galopperen, en ik voelde mezelf steeds beter.
Het laatste waterpunt dronk Kane weer alsof hij een volleerd endurance paard was en daarna was het nog maar een paar kilometer tot de finish. De laatste kilometers een lekker galopje kunnen aanhouden en vervolgens in draf de finish over, het was klaar *\o/* .

Kane was nog lang niet moe :D

Afbeelding

Afbeelding


Ik had mezelf onderweg voorgenomen om van mijn paard te glijden en op de grond te gaan liggen huilen zodra ik binnen was, maar ik voelde me eigenlijk wel weer goed dus dat was gelukkig niet nodig :+. Kane was braaf aan het bunkeren en stond er eigelijk bij alsof hij nog niet was gestart.

Na een half uurtje richting de nakeuring, weeeeeer het veld overgesleurd, en een ontzettend mooie kaart: HS 40, en voor de rest alles perfect.

Het was ook lekker weer, dus we zijn eerst lekker in de vetgate gaan zitten (daar stond mooier gras dan bij de trailer), en daarna bij de trailer waar Kany in zn paddockje kon uitrusten (tot zover dat nodig was) en waar ik toch maar een biertje heb gepakt, vind dat altijd erg lekker na een wedstrijd. En vervolgens was de prijsuitreiking, waar ik allereerst heel verbaasd was dat ik naar voren werd geroepen omdat we ondanks al het gestap 3e waren geworden, en vervolgens nog een keer om de best condition van onze rubriek in ontvangst mocht nemen.

Dus ondanks dat het een rit was van puur afzien, ben ik erg blij met het resultaat. Kany at en dronk fantastisch, liep fantastisch en gedroeg zich fantastisch, en kennelijk is zijn conditie ook fantastisch. De dagen erna heb ik ziek op bed gelegen :+ , maar wel met een erg voldaan gevoel. Organisatie bedankt, het was (ondanks de problemen met de 37 km en de zware regenval de dagen ervoor) een ontzettend leuke wedstrijd, goed georganiseerd met een geweldige sfeer *\o/*



Afbeelding



En nu weer verder met leren


HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:04

Heel mooi verhaal en fotos ! Knap dat je het volgehouden hebt :-)

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:50

Wowie, 69 kilometer :wow:
Wat leuk om door zo'n verslag met foto's mee te kijken met zo'n dag.
En wat knap dat je 'm hebt uitgereden!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:57

Wow knap hoor! 69km is op zich al een flinke klus, helemaal als je ziek bent.

En die laatste foto! _O-

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:59

Leuk verslag, hebben jullie goed gedaan! En Kane ook nog zo fit!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MaritB

Berichten: 8613
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:08

Leuk je verslag! Het was zo grappig 'Ben jij Marit?', haha.

Was leuk samen te rijden, ze pasten qua tempo verrassend goed bij elkaar :)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-16 19:55

Bedankt voor de reacties :D

Haha Marit, kon niet missen, zoveel leuke welsh cobs rijden er niet rond :).

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:01

Gefeliciteerd met de prijzen!
Ik zat bij de laatste controlepost voor de finish (groompunt D). De waterbakken waren daar er geliefd. Leuk om het verslag te lezen :)

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:06

Gaaf verslag! Ik vond het ook erg fijn om een stuk samen te rijden!Gefeliciteerd met je BC en 3e prijs :)

Jennyxx

Berichten: 3036
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:10

Zo knap hoor! Hoe lang doe je dan over zo'n rit? Ik ben al bang dat mijn pony na een uur buitenrijden te moe is :o :D

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-16 20:26

Thanx Vera, vond het ook erg gezellig, jij nog gefeliciteerd met je 1e prijs van gisteren *\o/*

@Jennyxx, ik heb deze wedstrijd wat langzamer gereden, 13,3 km/h, dus dan ben je op deze afstand toch wel een uur of 6 onderweg. Tussendoor heb je dan ook nog de vetgate van 30 minuten-1 uur, dus je bent wel een flink dagje weg. Maar dat vind ik opzich wel de lol, het is vaak erg gezellig en je hoeft niet in 3 minuten te presteren. En dat is allemaal te trainen, als je op een rustig tempo rondjes kan rijden van 2-3 uur zonder dat je paard erg moe wordt dan kan je eens een impulsronde proberen.

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:46

Leuk verslag Ilse, stoer hoor zo'n afstand!

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:26

Jennyxx schreef:
Zo knap hoor! Hoe lang doe je dan over zo'n rit? Ik ben al bang dat mijn pony na een uur buitenrijden te moe is :o :D

Jouw pony is, als 'ie wat wereldwijzer is en wat meer conditie krijgt, na een uurtje echt nog niet moe :n . Meteen 6 uur is dan ook een beetje veel van het goede natuurlijk, maar een uurtje gaat makkelijk lukken. Hoogstens ben jij moe ;-)

Leuk verslag, Ilse! Op naar de volgende wedstrijdkilometers!

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:55

Ilse_123 schreef:
Ik had mezelf onderweg voorgenomen om van mijn paard te glijden en op de grond te gaan liggen huilen zodra ik binnen was, maar ik voelde me eigenlijk wel weer goed dus dat was gelukkig niet nodig :+.

:')

Leuk verslag, knap dat je hebt doorgezet en dat Kany je er zo doorheen heeft gesleept.
Welverdiende best condition als ik het zo lees ;)

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!


kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Zuidveluwe rit: 69 km met Kany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:00

Ook al zo'n leuk uitgebreid verslag, net als die van Marit! En ook al niet fit. :') Afstanden rijden; leuk joh! :') :P Die Kany is wel een portret he... geweldig als een paard zoveel karakter heeft! (mits je dat een beetje kunt kanaliseren hahah, ik ken het slag namelijk). Op naar de volgende wedstrijd!

Beer en co


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers