Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 13:28

Onze eerste klasse 2!

En wat zag ik er toch tegen op zeg. De reden heb ik al een beetje omschreven in mijn vorige blog bericht (klik). Op zaterdag voelde ik mij helemaal niet goed, erg last van mijn darmen helaas (al langere periode met erge ups and downs) en viel daardoor al bijna flauw. Zaterdag goed eten, op tijd slapen, alles klaar maken in de hoop mij zondag een stuk beter te voelen. Dit allemaal voor ons eerste klasse 2, 46 km.

De wekker ging vroeg, ik bedoel alles voor 08:00 in het weekend is vroeg, aankleden, nogmaals alle spullen checken en hup naar stal. Buik voelde matig, alles ingeladen, trailer aangekoppeld en Dyonne ging Carwyn vast vangen en vlechten. Wat later dan gepland reden we weg, klein stukje verkeerd gereden maar we kwam nog wel op tijd aan. Eerst auto + trailer parkeren en een paddockje maken voor Carwyn. Echter staat hij niet zo goed achter draadjes zonder stroom en hij was redelijk enthousiast dus Dyonne ging maar met hem op zoek naar lekker gras en ik naar de voorbespreking. Ondertussen nog naar de WC, terrein verkennen en weer eens wat eten in hoop mij snel beter te voelen.

Carwyn was ondertussen nog lekker enthousiast en ging graag mee naar de voor keuring, HR van 36 (paar slagen hoger dan thuis, maar het is gewoon een mooi lage HR) verder alles gecheckt en goed bevonden. Toen het voor draven, dit hebben we geoefend want Carwyn zet hierbij niet zijn beste beentje voor, hij vind het stom, maar nu schoot hij in galop weg. De dierenarts grapte nog dat het gewoon in draf mag, aan einde keren in stap en weer wilde hij vlot in galop vertrekken maar ging toch mooi draven, hij kreeg een A.

Wij weer terug, Carwyn mag eten, ik mag eten en wachten, moeilijk. Al die tijd was ik nog aan het bedenken, dadelijk val ik flauw, moet ik in de groep starten of alleen? Of, of of... Yup, ik had last van wedstrijdstress. Nou ja we hebben mooi op tijd opgezadeld en hop naar het losrijterrein. Ik ontdekte nog 2 ruiters die later wilde starten en vroeg of ik bij hen mocht aansluiten, dit werd een groepje van 4. En zo gingen we een minuutje later dan de rest, met z'n 4'n op pad. Carwyn eerst aan kop, toen er achter en later weer aan kop.


Afbeelding

Afbeelding


Het begin was lastig, hij raasde maar door en wilde graag voorop. Carwyn en 'zijn' witte maatje wilde beide graag voorop en uiteindelijk liep dit ook gewoon. Voor de 5 km werd Carwyn al relaxed en was hij weer op een los teugeltje te rijden, gingen we door wat plassen heen of konden deze keurig passeren. Geen sprongen, geen gekkigheid maar gewoon een fijne partner. De maatjes van Carwyn zijn arabieren, Carwyn is een Welsh Cob, qua bouw en stokmaat in dit geval een groot verschil. Maar ook qua gangen, wij draafden, zij in een mooi hand galopje, ik werd een milkshake ;)

Wat kan die gekke kleine pony dan draven joh, soms ook een galopje maar dat gaat dan net te langzaam voor hem om er goed in te blijven. Bij de heide kwamen we 'de groep' tegen. Deze haalden we in en we reden nog lekker door met z'n 4.


Afbeelding
Foto van Sandra Band

Het 'witte maatje' en ik wilde eigenlijk langzamer dus besloten wij achter te blijven, voor beide was het de eerste klasse 2 en beide hadden het plan rustig te rijden ( en dat reden we niet ;)) we hebben toen een stukje gestapt, ik nam gelijk even een druivensuiker ;) en toen weer lekker op pad. De witte schone mocht aan kop, inmiddels maakte Carwyn het niet meer uit voor, naast of achter, het maakte geen verschil. Rond de 15 km stonden Casper en Jacqueline te wachten om ons te groomen. Carwyn wilde niet drinken, ik wel ;) hem even gekoeld en toen weer verder. Het tempo lag nog redelijk hoog, maar niet TE Carwyn kon dit goed aan en vond het eigenlijk heel lekker. Her en der nog wat ruiters in gehaald en zo'n 500 meter voor de finish zijn we gaan stappen. Dyonne en Dion stonden al klaar met koelwater. Carwyn direct gaan koelen, ik sprong er af en toen de groomarea in. Zadel af, band van hartslagmeter om gedaan en flink gekoeld. Ondertussen vol lof over mijn kleine gekke vriendje, hoe goed het allemaal gaat. Helemaal enthousiast. Na 5 minuten Carwyn aangeboden en hij had een HR van 52, ik kreeg nog de opmerking dat ik vast meer gestrest was dan m'n pony ;) (Yup) na de controle mocht hij weer voor draven. Dit ging met hetzelfde enthousiasme en hij kreeg weer een A. Yes! Zooo blij! Tijden laten schrijven en we moesten beiden maar eens eten. Ik vond het lastig mijn rust te nemen, wilde alles regelen. Dit moet, dat moet, zus moet, en zo. Maar daar zijn de grooms ook heus wel van op de hoogte ;) Carwyn had nog niet gedronken maar zijn turgor was heel goed.


Afbeelding

Afbeelding


Helaas moesten we zonder ons maatje verder, intussen had Carwyn zijn schoenen aangekregen omdat er op sommige plekken wel wat nare stenen lagen en ik liever geen risico wilde nemen. We gingen vlot van start, in galop reden we weg en gingen we weer op pad. Nu was het moeilijker zei Carwyn, dat had ik wel verwacht. Maar door het succesvolle eerste ronde kon ik echt een leider zijn voor hem. Ik besloot gewoon zijn handje vast te houden, hem overal naar te laten kijken en hem gewoon constant aan te moedigen en te vertellen hoe knap die wel niet is.


Afbeelding

En zo reden we weer, we vlogen over de paden, snelle draf, rustige draf, galopje of stappen. Alles op mijn vraag :) We hebben een stuk alleen gereden en ook een stuk samen met Ilse, heel gezellig. Carwyn wilde graag voorop en hard, maar bleef gewoon aanspreekbaar. We konden door de plassen voor koelwater ;) en hij sprong eigenlijk geen enkele keer opzij! Deze keer wilde hij wel graag drinken bij het groompunt, heb ik weer gedronken en hem nog meer gekoeld. Daarna was die weer zo fris als wat en hup wilde gaan. Na een paar km moesten we helaas afscheid nemen van Ilse en besloot ik met Carwyn lekker tempo te pakken. Ik had er helemaal weer vertrouwen in dat wij dit kunnen! Dus hele stukken gegaloppeerd en gedraafd.

Afbeelding
Foto van Sandra Band

Afbeelding
Foto van Sandra Band

Voor de finish heel wat ruiters ingehaald die helaas middenop besloten te koelen (helaas mogen ze daar ook niet stil staan) wat trouwens gewoon zonder problemen gaat, dat inhalen. Knap vind ik dat van hem. We komen het pad op voor de finish en wilde heel graag in galop finishen, dat leek mij nou zo gaaf. Ik vroeg Carwyn of hij nog een sprintje wilde trekken en dat wilde hij wel. Met gemak spring hij aan in galop, loopt door op de menigte (wat mij best spannend lijkt voor een paard) en we finishen in galop. En vlak erna gewoon stil staan he ;) Carwyn drinken aangeboden, afzadelen en koelen, veel koelen. De band weer om zodat we zijn HR konden meten, deze zakte heel mooi. Carwyn toonde echt nog heel fit, wilde graag kijken, eten en kijken en bemoeien ;)



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bij de nakeuring bleek zijn HR 40 te zijn (nakeuring is 30 minuten na finishen) en dat vind ik een hele mooie waarde, zeker gezien hij bij eerdere wedstrijden vaker een HR van 44/48 had en dat finishten we in stap :P Alles was goed en toen mochten we nog een keer voor draven, deze keer niet in galop weg maar gewoon een nette actieve draf. En wederom werd dit beoordeelt met een A. Dit betekend dat we de wedstrijd succesvol hebben uitgereden, onze eerste klasse 2. Later bleek zelfs dat we als 4e zijn geëindigd.. Iets wat echt niet hadden verwacht en ook niet echt gepland was.

Na de rit hebben we Carwyn in zijn paddockje gezet, die vermaakte zich met het uitzicht op de start/finish, leuk vond die dat joh! Rond 18:00 weer naar huis en thuis kwam hij lekker fit de trailer af, op deze manier is zo'n wedstrijd wel voor herhaling vatbaar ;)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven


Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:40

Super leuk stukje *\o/*

Vond het ook gezellig rijden, jammer dat het maar een klein stukje was. Wat is het toch een ontzettend leuke en dappere pony, ik ben fan :D

MarliesR

Berichten: 3277
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:21

Leuk dat je zo'n uitgebreid verslag ervan hebt gemaakt! En natuurlijk nog veel leuker dat je je eerste klasse 2 zo goed hebt kunnen uitrijden! Gefeliciteerd!

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:17

Wat een leuk verslag! Ik leef helemaal mee :D Moet een heerlijke rit zijn geweest, als een echt team :D

"Een draver, is gaver" :D

MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 16:50

Dank voor jullie leuke reacties :)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:13

Knappe Carwyn. Super gedaan. Ook helemaal zijn ding zie je aan hem. Oortjes naar voren en gaan. Echt een leuke combi.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:16

Hé, wat een leuk topic. Mijn gekke kleine pony die zo graag op pad wil, jullie doen het goed samen!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:20

Wat een ontzettend leuke pony <3

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:40

Wat een leuk verslag. Je krijgt gewoon het gevoel van de wedstrijd mee.

Ook mooi om te lezen hoe je tijdens de rit communiceert met Carwyn en jullie echt als team rijden.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:46

Zo'n fijn verslag! Een mens krijgt er spontaan zin van om ook zoiets te doen :Y)
Jullie hebben dat super gedaan, en op naar nog meer mooie wedstrijden :)

MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 21:23

Wanneer start je Sabine? ;)

Leuk jullie reacties. :)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

Anoniem

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:34

Oh, niet meer denk ik hoor :P Heb vroeger (in [***]'s jonge tijd :Y) ) wel een paar wedstrijdjes gedaan, maar denk niet dat het er nog van gaat komen ;)

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:34

Een mooie prestatie, helemaal omdat je zelf niet fit was.

Het lijkt me een hele mooie tak van de paardensport.
Intensief en niet met een paar minuten al klaar.

Wel vind ik je te lang voor de pony. Zowiezo, maar helemaal omdat deze sport veel vraagt van het dier.

MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 21:41

Jammer Sabine!

Boras, oh dat vind ik wel interessant. Vooral omdat ik dat voor het eerst hoor eigenlijk. Zelf heb ik niet het idee dat Carwyn er last van heeft. Vind je mij te lang omdat bovenlijf te hoog is of benen te lang?

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

EvalynnS
Berichten: 112
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:42

Wat een ontzettend leuk topic! De endurance begint nu ook weer een beetje te kriebelen bij mij, haha.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:50

Heerlijk die een na laatste foto, beide aan het genieten.
Gefeliciteerd met het goed uitrijden van je eerste klasse 2, super gedaan!

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 01:57

Beiden. Je steekt boven en onder behoorlijk veel uit. Maar vooral je bovenlichaam zou zomaar belastend voor de pony kunnen werken.

En ik zie veel amazone en weinig paard. Het dier is niet groot en heeft niet erg veel lichaamsmassa. Jij bent slank, daar ligt het niet aan. Maar te lang en daardoor teveel lichaam voor deze pony. Vooral op foto 6 vind ik het duidelijk. Foto 5 toont je naast de pony, je steekt er natuurlijk ook behoorlijk bovenuit. Wat ik ook van belang vind, is dat de rug van dit type Welsh niet het sterkste punt is. En dat alles in combinatie met de grote inspanning die gevraagd wordt.

Over dat laten merken, wat verwacht je daarbij van een paard en is dat wel realistisch. Paarden laten niet snel iets merken. Als ze dat al kunnen. Het zijn geen mensen. Plus nadelige gevolgen kunnen ook pas op de lange duur gaan (op)spelen.

MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-16 11:31

Bedankt voor je toelichting.

Hoe denk je dan over ruiters op ijslanders of endurance ruiters op arabieren?
Ik denk niet dat dit type welsh een zwakke rug hebben, ik denk wel dat veel van dit type te zwaar zijn en overbouwd maar niet perse een zwakke rug :)

Carwyn is een korte compacte pony en loeisterk :) Hij staat tevens onder controle bij de dierenarts omdat hij helaas was probleempjes heeft gehad, niet ruiter gerelateerd, wel slecht zadel gerelateerd :)

Hier foto van 2 jaar terug, geen benen onder de buik vandaan.
Afbeelding
Ik denk dat deze foto trouwens meer belast is dan de foto's uit de OP. Nu heeft hij geen overgewicht meer mee te dragen en alles wat je ziet is spier :)
Ik weeg overigens hetzelfde als 2 jaar terug :P

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 05:46

Supergaaf verslag Marit! Wat een leuke pony is het toch! Gefeliciteerd met je vierde plek. :)

Edit: en Uitgelicht! *\o/*

Beer en co

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:04

zag er een zeer leuke dag uit !

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-16 06:14

Jaaa uitgelicht *\o/*

Dat is gaaf :)

En iedereen weer bedankt voor de leuke reacties :)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:39

Wat een onwijs leuk verslag en wat goed gedaan op je eerste klasse 2 *\o/*

Endurance 342.50 KM goedgekeurde wedstrijdkilometers
Klasse II +3 Klasse 3 startgerechtigd :):)
Everything will by okay in the end. So if it's not okay, it's not the end

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:04

Superleuk verslag om zo te lezen Marit! En supergoed gedaan!
Hopelijk voel je je wel snel weer wat beter...

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:20

wat een leuk verslag, ik leef helemaal mee. Ik vind het ook goed van je dat je heel goed naar je paard kijkt en luistert.

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Klasse 2 debuut met Welsh Cob Carwyn, 46 km!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:27

Goed gedaan, Marit! Volgens mij waren alle zenuwen helemaal nergens voor nodig :n

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers