Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:46

Lein_ schreef:
Kelly1992 schreef:
Hallo,

Sorry dat ik even kom binnen vallen. ( lees al vabaf begin mee)

Hoe ziet een week er bij jullie uit? Hoeveel dagen rijden jullie?


Heel verschillend per ruiter, paard en klasse denk ik. Bij mij tenminste wel, het kan per weer daarbinnen ook behoorlijk wisselen of ik een bloktraining doe of juist niet. En al dan niet in wedstrijdseizoen.

Zoek je tips voor het maken van een trainingsschema :)? Misschien kunnen we jou wel tips en/of een advies geven! Ik ben benieuwd.


Ik heb een draverruin van 8. Die erg graag loopt. Echter ben ik bang dat ik hem overwerk. Hij is snel gespannen en kan zijn lichaam snel vastzetten. Hier werken we aan en hij gaat ook elke 6 weken naar de masseur.

Hij is ook lastig op gewicht te houden dus er gaat ook veel voer in. Ondanks dat hij op onbeperkt ruwvoer staat.

Hij staat overdag met maatjes buiten ( nu nog op het land straks op de paddock)

Hij wordt nu 2x per week in de bak gereden en dan vaak ook 2x per week naar buiten. Buiten rijden is ong 2u en dan veel draven. Verder 1x longeren en 2 dagen vrij. Ik denk alleen dat dit te veel is. Dus ik vroeg mij af hoe jullie trainen. ( zeg maar lange klasse 1 nivo)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:15

In principe rij ik (tijdens het wedstrijdseizoen) gemiddeld 3x per week, alleen als ik een blokweek maak voor een conditieboost rij ik 8-10 dagen achter elkaar veel meer. Bijvoorbeeld 5/6 vd 8 of 7 vd 10 dagen waarbij ik een hoop km prop in die week (1,5 tot 2x de geplande wedstrijdafstand in totaal) om daarna een flinke super compensatie te krijgen.

Voor klasse 1 ligt dat trouwens allemaal wat minder nauw, maar dan alsnog zou ik zelf niet snel vaker dan 3x rijden per week. Evt idd 1x longeren, maar meer zeker niet.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:17

Thx Djilna.

Ik had al vermoeden dat ik wellicht wat te veel doe.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:19

Op zich vind ik 4x pwk nog meevallen hoor. Zeker omdat je daarvan 2x naar buiten gaat en 2x bakwerk. Dat is zeker niet overdreven. Hangt er natuurlijk wel mee samen hoe intensief je rijdt, maar alleen de 2x naar buiten klinkt als intensief.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:24

Djilna schreef:
Op zich vind ik 4x pwk nog meevallen hoor. Zeker omdat je daarvan 2x naar buiten gaat en 2x bakwerk. Dat is zeker niet overdreven. Hangt er natuurlijk wel mee samen hoe intensief je rijdt, maar alleen de 2x naar buiten klinkt als intensief.


Bakwerk is ong 30 min en dan werken we veel aan ontspanning. Dit gaat gelukkig steeds beter.

Buiten is hij uhm.. heel erg vrolijk. Hij is goed bij mij te houden, maar ik kan niet met lang teugeltje rijden. Daarom zijn inderdaad die ritten wat intensiever. Ik train overigens buiten altijd in duin/bos of op het strand. Af en toe staptraining door het water.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:39

Kelly1992 schreef:
Hoe ziet een week er bij jullie uit? Hoeveel dagen rijden jullie?

Ik ben in elk geval van mening dat veel paarden te weinig bewegen (of teveel eten krijgen voor hun postuur, maar dat is eigenlijk nog weer een andere discussie).

Ik probeer 4x/week wat met mijn merrie (Arab, 23 jr) te doen. Daar zit ook longeerwerk en bakwerk bij, naast het buitenrijden. Nu ze met endurancewedstrijdpensioen is, is dat wat makkelijker constant te houden. Soms is het wat meer, soms wat minder - dat ligt ook aan mijn werk en aan het weer. Bij slecht weer laat je ze toch makkelijker een dagje staan ;-)

Daarvoor maakte ik net als Djilna blokweken, waarin je heel veel doet en daarna rust geeft ter compensatie. Ook een maand echt vrij (wel gewoon 24/7 in de wei) na een heel vol/intensief seizoen kan erg fijn werken, om te zorgen dat ze van alle kleine pijntjes herstellen.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.


Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:50

Voeding speelt natuurlijk grote rol in training. Mijn paard is helaas erg kieskeurig.

Vorige winter zag hij er zo uit
Afbeelding

Nu ziet hij er zo uit. Ik moet verschrikkelijk creatief zijn om hem voor deze winter op gewicht te houden daar hij het eten gerust laat staan

Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8590
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:51

Wauw, die ziet er nu goed uit hoor! :D

Ik wil zelf uiteindelijk naar 2x per week buitenrijden 1-2 keer per week bak en 1x longeren. Waarvan 1 buitenrit een rustig stapritje moet zijn en eentje wat vlotter.

Ik de bak rij ik maximaal 30 minuten en longeren is meestal 20 minuten.

:wave:

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:56

Ik train dan weliswaar nog voor klasse 1 maar hier is mijn schema; ik probeer mijn pony (18jr) 4-5x per week te trainen. Dat betekent 3-4 x rijden (meestal 1/2 buitenritten en 1x dressuur training) en dan nog 1x loswerken of longeren. Ik probeer 1x per week een langere buitenrit te plannen voor de conditie op te bouwen. De andere keer buitenrit is gewoon voor de leuk, niet te lang of snel maar meestal een lekker rustig stapritje.
Maar sommige weken heeft hij ook wel eens 3-4x vrij, net wat uitkomt :) en ik zorg wel dat hij met enige regelmaat echt een weekje niks heeft! Hij is echt heel fit op het moment en doet het goed :D :o

Vandaag heerlijk gereden met dit lekkere weer <3
Afbeelding

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:06

Kelly ik snap dat jij hem van de winter te dun vond, maar ik vind het best meevallen! Ik vind hem daar ook goed ;) Ietsje schraal misschien maar niet te mager. Dat je hem liever hebt zoals nu snap ik ook. Hij ziet er heel goed uit :j

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:26

Ja ik vind hem ook prachtig!

Voor een slank lijntje moet ik mijn IJslander(s) flink rijden, maar ik hoop het gewicht deze winter met iets minder vaak toch vast te houden. 2 keer het bos in en dan nog 1 keer dressuurmatig rijden en een keer werken aan de hand of longeren is ongeveer het plan.
En vooral mijn paarden heel houden!

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:37

Ik ben benieuwd wat ik deze winter kan blijven doen.
Sta voor het eerst op een stal zonder binnenbak.
Hoewel ik daar niet veel gebruik van maakte was het een mooie uitwijk mogelijkheid.

Planning is 1x dressuur matig.....1x bos in en 1x longeren.
Zoiets moet genoeg zijn om in de winter bezig te blijven

Hij ziet ermooi uit hoor Kelly

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 07:16

Ik heb ook geen binnenbak, maar ik heb een redelijke buitenbak en als deze niet goed is ga ik gewoon naar buiten. voordeel van het Strand is dat deze altijd wel goed is :D

Ik denk dat ik naar 3x per week rijden ga waarvan 1x in de bak. Kijken hoe hij dat op gaat pakken.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 07:19

Hier ook geen binnenbak, maar er is wel goede verlichting in de buitenbak gekomen. Dat wordt met een zaklampje de wei in om mijn paard te zoeken. :P En gelukkig ben ik woensdags vrij van mijn werk.

Klinkt als een goed plan Kelly!

Sherivey
Berichten: 8590
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:23

Ik heb ook geen binnenbak ter beschikking. Heb wel op stallen gestaan met binnenbak, maar die waren altijd druk bezet. En daarbij vind ik het pensiongeld bij zulke stallen te hoog in verhouding met hoeveel ik de binnenbak echt gebruik :')

:wave:

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:27

Goed om te lezen dat de meeste hier ook ‘maar’ 3 of 4 x per week rijden. Op stal vinden ze het maar gek dat ik mijn Uk zo langzaam opbouw en zo weinig rij.
Hebben een fijne 20x60 buitenbak die vaak drukker bezet is dan de 40x20 buitenbak. Al is bij ons met 3 in de bak ‘al druk’. Maar nu het s avonds donker is, ben ik meer bezig met waar rijdt de ander dan dat ik zelf lekker kan rijden. Dus dan ga ik liever alleen in de binnenbak rijden.

Zweten die van jullie nu ook ‘ineens’ meer? Door de toch al dikkere vacht en het warme weer?
Waar ik vorige week na een half uur les een vrijwel droog paard had, had ik gister na een half uurtje heel relaxt rijden wel 2 zweetbanen. Precies waar de kniewrongen van een dressuurzadel zitten, vond het zo’n rare plaats.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:32

Mijn jonkie van 5 rijd ik sowieso maar 1-2 keer in de week een klein ommetje, vind ik meer dan zat.

Hier stonden ze te zweten in de wei met die dikke ijsberenvacht. Heb ze een racestreep gegeven en straks scheer ik ze helemaal.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:45

Woody zit nog steeds vollop in zijn zomervacht. Zoals de foto van hierboven. Zijn stalvriendjes worden wel al teddy.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:46

Mijn merrie heeft het nu warmer met wintervacht en deze temperaturen dan van de zomer met zomervacht en 35+.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:48

Mijn arabier gaat uit van een zeer strenge winter geloof ik. Die is echt al ontploft met wintervacht. Die heeft het dus ook heel warm nu :') Daar gaat eerdaags dan ook het scheermes overheen. Niet te doen zo. Na 20 minuutjes longeren is hij bijna van oren tot staart nat (als in straaltjes langs de benen) :=

Het is ook 24 graden overdag nu, dat wil wel. En stalgenoot heeft paard dus gewoon de hele dag een deken op, ongelooflijk..

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:53

Mijn Fries lijkt te denken dat de zomer nooit stopt, die zit nog zo mooi in haar vacht. Als ze in training stond moest ik haar nu altijd al wel keer scheren. De arabier is al wel flink in de rui, maar nog steeds super dun & kort in zijn vacht, daar valt niks vanaf te scheren. Ze laten op stal wel de lampen aan tot half 11, geloofde daar nooit zo in, maar lijkt toch echt te werken.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:57

Ethelate schreef:
Mijn Fries lijkt te denken dat de zomer nooit stopt, die zit nog zo mooi in haar vacht. Als ze in training stond moest ik haar nu altijd al wel keer scheren. De arabier is al wel flink in de rui, maar nog steeds super dun & kort in zijn vacht, daar valt niks vanaf te scheren. Ze laten op stal wel de lampen aan tot half 11, geloofde daar nooit zo in, maar lijkt toch echt te werken.


Hier de lampen maar aan tot 21.00, maar ik heb ook het idee dat ik verschil merk.
Nu krijg die van mij nooit een mega lange vacht, maar wel dik. Ze is nu nog niet mega in de rui geweest en is wel iets wolliger maar niet veel. Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.
Toevallig dit weekend een foto gemaakt omdat ik appeltjes had gespot haha.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 17-10-18 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:59

Mijn arabier verhaart helemaal niks, maakt alleen maar veel vacht aan. Is wel heerlijk zacht en fluffy nu, maar praktisch is anders :')
Hij is nu dus heel wollig, als het echt héél koud en guur wordt (vorst en veel wind) wordt het ook nog eens heel lang. Krijgt hij ook echt zo'n caviabaard :))
Ik ben wel jaloers op die paarden die nog zo heerlijk strak in de vacht zitten!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Sherivey
Berichten: 8590
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:18

Ik vind zo'n dikke vacht wel wat hebben haha :)

Titane begint wel wat vacht te krijgen, maar niet extreem. Mocht ie het toch koud krijgen straks, gaat er een dekentje op. Maar heb ze het liefst naakt staan :))

:wave:

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:19

Die van mij kan alleen naakt staan in de winter zolang het droog is. Vorst ed geen probleem, maar zodra het gaat regenen is het gedaan. Arabier heeft geen waterdichte vacht :+
Dus ik doe tegenwoordig standaard de deken op en scheer deels om het hem wat makkelijker te maken.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers