Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:20

Wijslander schreef:
Pff! Als je het aan mijn voeten vraagt: die zijn overleden. :P Maar 'mijn' paard en ruiter hadden de 1ste plaats in hun klasse, dat was wel leuk. Zelf voor het eerst gegroomd met vetgate en weer veel geleerd en ideeën opgedaan. Ook nog een paar bekenden gezien, dus al met al een prima dag!

Hopelijk kunnen we volgend jaar wel zelf starten, want het is echt een mooie wedstrijd. :j

Black_kelpie ook goed uitgereden, fijn! Tegenslag(en) overwonnen dus?



Leuk je gezien te hebben !

Heerlijk gereden ik vond het een hele fijne, mooie wedstrijd *\o/* Een van de weinigen die ik nog niet kende :+

Heeft de rest uit dit topic ook lekker gereden? Fijn black_kelpie, leermomenten zijn ook belangrijk :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:39

Lein_ schreef:
Wijslander schreef:
Pff! Als je het aan mijn voeten vraagt: die zijn overleden. :P Maar 'mijn' paard en ruiter hadden de 1ste plaats in hun klasse, dat was wel leuk. Zelf voor het eerst gegroomd met vetgate en weer veel geleerd en ideeën opgedaan. Ook nog een paar bekenden gezien, dus al met al een prima dag!

Hopelijk kunnen we volgend jaar wel zelf starten, want het is echt een mooie wedstrijd. :j

Black_kelpie ook goed uitgereden, fijn! Tegenslag(en) overwonnen dus?



Leuk je gezien te hebben !

Heerlijk gereden ik vond het een hele fijne, mooie wedstrijd *\o/* Een van de weinigen die ik nog niet kende :+

Heeft de rest uit dit topic ook lekker gereden? Fijn black_kelpie, leermomenten zijn ook belangrijk :j


Insgelijks, leuk om een gezicht bij de naam te hebben! Ben benieuwd of/wat je nog gaat starten dit seizoen. :j

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:16

Heb je inmiddels al gesproken :')
Maar ik ga met verschillende paarden de laatste wedstrijden nog starten.
Groomteam voor die dagen bijna compleet maar zoek nog iemand die zin en tijd heeft om mij te helpen in Dwingeloo zaterdag 29 sept.
Wie O wie {:}
Uiteraard maken we er een (verzorgde) en gezellige dag van, ik kan je veel vertellen over endurance, je hoeft geen ervaren groom te zijn!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:42

Zo even getemd. :)

Lein als het een zondag was, had ik je zeker willen helpen! Helaas. -O-

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9293
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:58

Ik ben van mening dat ieder paard een 20km af kan leggen indien er een gepast tempo gereden wordt.
Zelfs een dier wat ongetraind is.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 22-09-18 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht aangepast omdat een quote verwijderd is.


Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:04

Zeker waar! Maar in het geval van endurancewedstrijden heb je te maken met een minimale snelheid die op 9 km/h ligt in klasse 1 (en je dus maximaal 2 uur en iets minder dan een kwartier over de afstand 'mag' doen).

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:10

Hilli schreef:
Zeker waar! Maar in het geval van endurancewedstrijden heb je te maken met een minimale snelheid die op 9 km/h ligt in klasse 1 (en je dus maximaal 2 uur en iets minder dan een kwartier over de afstand 'mag' doen).


In de impulsklasse is dit 8 km/h, dan mag je er wat langer over doen. Dat betekent heel veel stappen en een paar drafjes, dat moet ieder gezond paard wel kunnen :j. Een uurtje dressuurles is al 6 km met vaak een hoger gemiddelde..

www.bybaukje.nl
BioThane producten voor paarden en honden

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:04

Met mijn IJslander moet ik toch al wel grotendeels draven om aan de 8-9 km/u te komen, maar die heeft natuurlijk korte pootjes (en niet de snelste stap). :P

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:08

Ik heb wel eens een pony echt stuk zien gaan op de 20 km tijdens de mendurance Ysselsteyn. Te dik in de vacht, matig gegeten op zijn logeeradres. Die kwam echt niet meer vooruit ondanks al een lage snelheid

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:12

Als de omstandigheden maar slecht genoeg zijn, kunnen ze op elke afstand stukgaan natuurlijk...

Mijn gezonde paardje is trouwens ook afgekeurd na 23 km. Dus dat ieder gezond paard zonder problemen een endurance klasse 1 kan lopen, lijkt dan ook iets te rooskleurig.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:44

Je hebt onderweg natuurlijk nog 1001 dingen die mis kunnen gaan. Ik heb het zelf ook meegemaakt in Ermelo. Topfit paard, paard voor hem schrikt en mijn paard valt. Tja, die was dus ook kerngezond, maar dit had ik niet kunnen voorzien.

Wijslander, Jouw paard was in dat geval dus ook fit 2 start, maar niet 2 continue. Wie weet wat er onderweg is gebeurt, dat blijft altijd een risico. Dat is op een dressuurwedstrijd niet anders.

Mijn paard stapt op wedstrijd al 7 gemiddeld en draaft 16 dus ik hoef niet zo heel veel te draven :+ .. Hoe groot is jouw ijs?

Napie, in het geval welke jij aanhaalt is het wel echt slecht management. Als eigenaar moet je ook kunnen zeggen dat je niet start wanneer je paard niet voldoende eet/drinkt en een dikke vacht ontwikkel je niet in een uur...

Maar goed, zo is er altijd wel iets te verzinnen denk ik. Feit blijft dat je met een gezond paard en gezond verstand best een K1 uit kunt rijden :j.

www.bybaukje.nl
BioThane producten voor paarden en honden

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:47

1.38 is ie. :D

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:42

Hey!Mag ik hier ook meepraten?Ik heb eerder een paar x endurance gereden met mijn vorige pony.
Nu wil ik met mijn 4 jarige een x een impuls rijden in Wassenaar om te kijken wat hij er allemaal van vindt qua dierenarts etc.
Ik ga met een vriendin van me met haar brave fjord.Dan zal hij zich iig niet zo druk maken.
We gaan niet voor een snelle tijd, gewoon rustig aan.
Mocht het bevallen dan willen we volgend jaar een paar klasse 1 rijden.Ook nog heel rustig aan, hij is nog jong zat.

Mag je eigenlijk met een vliegenkap rijden?

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 23:27

Wijslander schreef:
Zo even getemd. :)

Lein als het een zondag was, had ik je zeker willen helpen! Helaas. -O-


Lief, Thanks! Inmiddels een groom gevonden.
Wie weet een andere keer.
Schroom niet trouwens om mij een keertje te vragen hoor :) geldt ook voor anderen overigens.

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 00:27

ambre schreef:
Hey!Mag ik hier ook meepraten?Ik heb eerder een paar x endurance gereden met mijn vorige pony.
Nu wil ik met mijn 4 jarige een x een impuls rijden in Wassenaar om te kijken wat hij er allemaal van vindt qua dierenarts etc.
Ik ga met een vriendin van me met haar brave fjord.Dan zal hij zich iig niet zo druk maken.
We gaan niet voor een snelle tijd, gewoon rustig aan.
Mocht het bevallen dan willen we volgend jaar een paar klasse 1 rijden.Ook nog heel rustig aan, hij is nog jong zat.

Mag je eigenlijk met een vliegenkap rijden?

Wat leuk dat je endurance wil gaan rijden! Misschien ben je ervan op de hoogte hoor maar bedenk wel van tevoren dat de wedstrijd in Wassenaar heel zwaar is vanwege veel mul zand en duinen.
Vliegenkap heb ik geen idee of dat mag!

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:26

Ja hoor je mag starten met vliegenkap!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:37

Ik woon hier ook aan het strand.In het mulle gaan we gewoon stappen.
Of is het een uur door de duinen ploegen?

Fijn dat een vliegenkap gewoon mag.Hij heeft nogal gevoelige ogen die ik graag bescherm tegen wind, zand en uv.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:59

Je moet een flink stuk door de duinen en dat kun je niet allemaal stappen vanwege de tijd. Er zijn behoorlijk mulle stukken bij (Waalsdorper vlakte), maar ook 'gewoon zanderige' stukken.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:53

Dan neem ik het risico maar dat ik de tijd niet haal.
Het gaat mij meer om alles er omheen, kijken hoe hij het doet en waar ik aankomende winter aan moet werken.
Ik start toch impuls en beestje is pas 4.Conditie zat maar door het mulle zand draven is niet iets wat ik wil doen.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:31

Ik denk dat het wel lukt: in de Impulsrubriek is je minimale snelheid 8 km/h. Op de stevigere stukken kun je makkelijk draven en op het strand misschien zelfs een stukje galopperen. Ik heb mijn eerste Wassenaar-wedstrijd op die manier ook goed uitgereden.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:33

Als je dat al in de planning heb geef dit dan even aan bij de organisatie zodat ze je een vroege start kunnen geven en niet iedereen op je staat te wachten als je een late start heb. De planning wordt namelijk meestal gemaakt op de verwachte te rijden snelheid.

Bij mij zitten wedstrijden er (even) niet meer in gezien de spat bij mijn pony. Iemand hier ervaring mee? Momenteel mogen we alleen maar stappen maar na 10 wkn nog weinig verandering en helaas wil hij graag harder wat onze ritjes ook niet altijd even fijn maakt.
Ondertussen gewoon aktief in de endurance….vrijwilliger, computermedewerker of groom.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:34

O dat is balen napie.Spat is heel wisselend, kan jaren stil staan en helemaal geen klachten geven en dan ineens weer actief worden.

Dan zal ik volgende week eens een berichtje sturen naar de organisatie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Maar op het strand en waar het kan maken we gewoon vaart hoor.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 05:04

Succes allemaal vandaag! Vergeet geen droge kleding haha

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:43

Haha idd!! Heel veel plezier en succes!
Geniet van de prachtige omgeving <3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers